2018-04-19, 11:03
Medlem
Namn ska skrivas med stor bokstav. Det känns som att majoriteten av användarnamnen på Flashback börjar med liten bokstav, varför?
2018-04-20, 10:27
Medlem
miikoss avatar
Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum --> Om Flashback
/Moderator
2018-04-20, 10:29
Medlem
NovaOculuss avatar
Okunnighet eller trend? Tackar vet jag stor bokstav.
2018-04-20, 14:19
Medlem
Jag kan inte uttala mig för hela gruppen i fråga, utan endast för mig själv.

I mitt fall är inte flushbuch ett användarnamn per se och ska alltså inte räknas som eller språkligt behandlas som ett egennamn. Istället är det en så kallad handle som i det här fallet utgörs av ett verb.

Försvenskningen av det ursprungligen nederländska verbet flüshbüch ska så klart skrivas med initial gemen.

Möjligen skulle man kunna lägga till ett utropstecken efter för att markera att uttrycket historiskt ofta varit just ett utrop. Direktöversatt betyder det ungefär 'spola ned böckerna' och användes som ett stridsrop av nederländska antintelektuella i tiden strax före reformationen. En nutida jämförs med lite liknande betydelse är den Nigerianska gruppen Boko Haram vars namn betyder ungefär 'bildning är synd'.

Hoppas det blev tydligare.
2018-04-20, 14:21
Medlem
För mig är bindningstid ett ord och inte mitt namn eller identitet. Använde jag någonting som jag hittat på själv skulle jag givetvis använda stor bokstav.
2018-04-20, 14:26
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velot
Namn ska skrivas med stor bokstav. Det känns som att majoriteten av användarnamnen på Flashback börjar med liten bokstav, varför?

Namn ska ha inledande versal, det är riktigt. Ett användarnamn är dock inte ett namn.

Som annat exempel skrivs inte mailadresser med inledande versal trots att de flesta inleds med ett namn. Mailadresser används dessutom ofta som användarnamn på diverse sidor.
2018-04-20, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Namn ska ha inledande versal, det är riktigt. Ett användarnamn är dock inte ett namn.

Som annat exempel skrivs inte mailadresser med inledande versal trots att de flesta inleds med ett namn. Mailadresser används dessutom ofta som användarnamn på diverse sidor.

Så alla ord och saker som inte är namn ska alltså alltid vara skrivet med små bokstäver, även om de är först i en mening/rad som ett användarnamn är?
2018-04-20, 15:15
Medlem
gabrielle2s avatar
Mitt börjar med ett litet g och det gjorde jag för att reta dig, vad annars...😁
2018-04-20, 15:16
Medlem
Knotknets avatar
På grund av obildade idioter.
2018-04-20, 15:18
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Klart ett användarnamn är ett namn, det hörs på namnet. Hur tänkte du nu? Haha!
2018-04-20, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Klart ett användarnamn är ett namn, det hörs på namnet. Hur tänkte du nu? Haha!

Ett användarnamn är lika lite ett egennamn som en mjukglass är en isglass. De skrivregler du tänker på gäller just egennamn och inte namn i största allmänhet.
2018-04-20, 15:29
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Ett användarnamn är lika lite ett egennamn som en mjukglass är en isglass. De skrivregler du tänker på gäller just egennamn och inte namn i största allmänhet.

Haha! Du har helt fel.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in