2018-04-19, 22:36
Medlem
TrickieDickies avatar
En kvalificerad gissning är att Sd kommer få mellan 22-24% cirka. (S) kommer halka under 25%. Skulle inte förvåna mig om bägge hamnar på omkring 23% vardera...förhoppningsvis åker Mp ut, Kd lär åka..frågan är hur det går med L...V ligger stabilt och M kommer väl hamna mellan 18-20%
2018-04-19, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det kan den knappast eftersom SCB underskattar Sverigedemokraterna sannolikt allra mest av alla, man slår nog även Sifo i underskattning skulle jag tippa på. Så att tro på SCB:s mätningar angående Sverigedemokraterna bör man nog definitivt INTE göra.

SCB är ju uppdelad i "val idag" och "partisympatimätning". Jag har noterat att vid de tidigare valen får man fram en ganska bra siffra om man dubblar SDs resultat i partisympatimätningen. I maj 2014 fick SD 6,0%. I november 2017 fick SD 11,9% i partisympatimätningen. Detta förebådar högre resultat än vad både Yougov och Sentio visar för tillfället.
2018-04-19, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det kan den knappast eftersom SCB underskattar Sverigedemokraterna sannolikt allra mest av alla, man slår nog även Sifo i underskattning skulle jag tippa på. Så att tro på SCB:s mätningar angående Sverigedemokraterna bör man nog definitivt INTE göra.

Däremot. För att få ett ökat stöd i kommande stora SCB-mätning har tanken slagit mig att det borde påverka hur aktiva partierna är under mätperioden. När Sverigedemokraterna varit omtalade har man fått betydligt högre siffror än när det varit lite tystare om partiet. Därför borde man från Sverigedemokraternas sida sikta in sig på perioden när mätningen genomförs och hålla igång extra under denna eller dessa veckor.

SCB-mätningen får stort utrymme och en kraftig ökning där som det nu finns möjlighet till i och med att dom lagt Sverigedemokraterna på så pass låga siffror vid sin senaste mätning skulle kunna bidra till en extra effekt och boost i och med uppmärksamheten och framgången detta skulle visa. Framgång föder lätt mer framgång och intresse. Själva händelsen skulle också generera massiv uppmärksamhet i media såklart. Väl värt att tänka på under dessa datum för Sverigedemokraterna. Att hålla presskonferenser med besked inför valet, inleda stora kampanjer och annat under denna period för att maxa stödet i mätningen.

Du försöker göra det så jävla komplicerat!

SD har de senaste åren gjort ett skutt under sommaren på i snitt 4 %, helt beroende på uppmärksammad kriminalitet bland MENA-element under den varma årstiden.

Frågan är då hur SD skall upprätthålla denna trend, eller kanske t.o.m. kunna förstärka denna "naturlag"?
2018-04-19, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
SD har de senaste åren gjort ett skutt under sommaren på i snitt 4 %,
Ingenting jag kan se på Status.st.
2018-04-19, 22:55
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Och angående vad nivån kommer landa på bland de kommuner som får de högsta SD-resultaten så tror jag snarare det kommer hamna på nivåer upp mot 45% än 35%. Sjöbo som fick högst (?) 2014 med
29,96% behöver ju "bara" en 50% ökning för att nå upp till 45% och så som jag tolkar opinionen så kommer SD öka med 60%-70% på riksnivå. Det finns mao definitivt en möjlighet att någon Skånekommun kommer över 50%.
Skulle faktiskt inte säga att det är helt omöjligt att man hamnar nära 50 % i vissa Bergslagskommuner också. Filipstad, Ljusnarsberg, vissa kommuner i Dalarna, har SD varit starka, och det är kommuner som tagit emot enormt mycket invandrare. Kan tänka mig något liknande i vissa andra kommuner, som typ Falköping. SD verkar dock svagare på kommunal nivå. Men hade varit intressant att se SD ta makten kommunalt någonstans, om det ens är möjligt teoretiskt? Tänker mest på svårigheten att fylla alla stolar i så fall. Tyvärr är det dåligt med lokala opinionsundersökningar, särskilt i mindre kommuner.
2018-04-19, 22:56
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Läste en tweet som gjorde mig hoppfull, håll till godo

Denna målgrupp måhända inte är superstor, dock vågar de säga vad de tycker för vänner och bekanta. De saknar oftast svenskens ängsliga sätt, dvs de kan påverka andra i rätt riktning.
Inget konstigt. Svartskallarna är på vår sida, dvs de som verkligen tillför. De saknar dessutom inte ryggrad och är inte rädda att öppna munnen. Svartskallarna är de som förhoppningsvis räddar landet, men inte på det sättet godhetsvänstern trodde.
2018-04-19, 23:01
Medlem
8711s avatar
Citat:

SD har de senaste åren gjort ett skutt under sommaren på i snitt 4 %, helt beroende på uppmärksammad kriminalitet bland MENA-element under den varma årstiden.

Frågan är då hur SD skall upprätthålla denna trend, eller kanske t.o.m. kunna förstärka denna "naturlag"?

Att framgång i mätningarna särskilt närmare ett val skapar ännu mer framgång, större intresse och kan skapa en trend kan man se i mätningar gällande flera partier. Får man höga siffror i en väldigt uppmärksammad mätning som den från SCB så ger det en extra skjuts framåt genom uppmärksamheten det skapar i media, samtalen och diskussionerna detta skapar och att folk gärna vill rösta på en vinnare i stor framgång.

Kolla när media lyfter fram partier och politiker i perioder, hur det påverkar snabbt. Det är inte för att folk tycker Lööf och C är så jävla bra, utan för att media lyft fram det partiet. När det slutar fallet stödet tillbaka snabbt igen. Samma sak vid bytet i M, hur haussat blev inte det i media, men sen har det tagit stopp och vänt. Så visst kan man få effekter genom mätningar och media, men oftast är dom tillfälliga. Men att rida på en sådan våg nära valet kan vara ett stort framgångsrecept. Uppmärksamhet får Sverigedemokraterna alltid i valrörelser alldeles oavsett, då media och det politiskt korrekta etablissemanget är så hysteriska angående Sverigedemokraterna, men man skulle kunna förstärka positiva aspekter själva mer genom både att synas mer, visa på framgång och driva kampanjer som ger maximalt utrymme och utdelning i valresultatet.
2018-04-19, 23:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Det viktiga nu är att SD gör olika utspel, typ tiggaraktionen i tunnelbanan, så att man drar på sig motdemonstrationer, vandalisering & drev från tokvänstern. Det driver alltid upp siffrorna.

Jag har sagt det innan: En affischkampanj där det endast står "Det är OK att vara Svensk" hade uppfyllt alla dessa kriterier.
2018-04-19, 23:11
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Ingenting jag kan se på Status.st.

Enligt denna graf ökade SD i snitt för alla OM under sommaren , 2015 6-7 % , 2016 3-4 % , 2017 också 3-4 %.
Den som inte kan konstatera detta måste vara totalt blind!
Men det klart AfS kommer säkert sno många SD-väljare troligtvis ca 5 %, däribland min röst ifall man har chans komma in i riksdagen.
SD är ju bara "AfS light" så vad spelar det då för roll?

http://status.st/
Senast redigerad av Hultabultan 2018-04-19 kl. 23:27.
2018-04-20, 07:38
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det viktiga nu är att SD gör olika utspel, typ tiggaraktionen i tunnelbanan, så att man drar på sig motdemonstrationer, vandalisering & drev från tokvänstern. Det driver alltid upp siffrorna.

Jag har sagt det innan: En affischkampanj där det endast står "Det är OK att vara Svensk" hade uppfyllt alla dessa kriterier.

Klockrent, "Det är OK att vara Svensk" hade blivit en dundersuccé!
2018-04-20, 09:37
Medlem
Yougovs aprilmätning.

V 8,5 (+0,2)
S 23,3 (-0,7)
MP 3,9 (-0,1)
SD 22,1 (-0,3)
C 8,9 (+1,3)
L 4 (-0,7)
KD 3,2 (-0,4)
M 19,9 (+1,1)

1 545 personer intervjuades under perioden 13-16 april
2018-04-20, 09:47
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivijag
MP 3,9 (-0,1)
L 4 (-0,7)
KD 3,2 (-0,4)

Underbara nyheter, även som sanningen troligen är ännu mer brutal.

TRE partier kommer alltså att åka ut, och Nya Moderaterna är inte speciellt starka. De Moderater som vill stödrösta lär inte våga i år, alternativt så åker deras röst ner i en soptunna med en storlek på omkring 3%. Hehe.

Jag diskuterade med en Nymoderat politiker igår. Sjukdomsinsikten är i absoluta tal NOLL. Att det finns ett parti som heter SD låtsades hon inte om. Hon levde kvar i blockpolitiken med vänster och höger, något annat finns inte på kartan.

Väljare som är osäkra och står mellan exempelvis M och SD kommer efter ett samtal med henne att vara övertygade i sin sak. Moderaterna är körda. Och det finns nog gott om politiker som henne.

Kommer partierna att våga ha valstugor i år och möta sina väljare?
Senast redigerad av Separatisten 2018-04-20 kl. 09:52.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in