2018-04-19, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Vad menar du? Att den kan åka så? Ja det kan den.

Nä du, det kan den inte men du bör försöka överbevisa mig med fakta och inte önsketänkande.
Citera
2018-04-19, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valtyr
Tankar el när det behövs, hur gör du?
För en 80 mil körning skulle jag klara mig med 2 stopp på 20-25 minuter. Lätt.
Passar på att äta och pissa då.

Nästa fråga är om du har gjort en, berätta.
Citera
2018-04-19, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Du låter inte som de mer vettiga teslaköparna på youtube utan köper konceptet utan premisser. Det finns sånna som dig överallt, läste om en kille i sverige som haft bilen i ett år tror jag och har haft en del allvarliga fel där han blev inlåst i bilen osv men sen brann bilen upp vid laddning men han var nöjd ändå och ska fortsätta med tesla. Hade han haft en vanlig peugeot så hade inte hans kundnöjdhet vara likvärdig...

Å fy satan vilket roligt inlägg, tjejen kom just in och frågade vad jag håller på med efter att ha suttit och gapskrattat för mig själv i flera minuter.

Påminner om en släkting som höll på att köra ihjäl sig på en cykel i plast som var lika stabil som en sönderkokt sparris men det spelade ingen roll. Det var ändå världens bästa cykel.

Det kan vara lite knepigt att göra en utvärdering när det nästan bara är troende early adapters som är ambassadörer.

Fast det ska tydligen vara fränt att köra elbilar med lite krut i.

En annan sak jag undrar som inte varit uppe i tråden är om ni upplever det negativt att ha en bil som cyklister och fotgängare inte observerar lika lätt?
Citera
2018-04-19, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Nä du, det kan den inte men du bör försöka överbevisa mig med fakta och inte önsketänkande.

Här finns en bra vägplanerare du kan använda om du vill kolla potentiella vägar, även om den kan vara lite väl negativ och tycka att bilen kommer dra mer än den faktiskt gör ibland. Länken är https://abetterrouteplanner.com/

I övrigt rekommenderar jag dig att testa en, jag köpte en för att testa och det har fungerat bra hittills. Slutar det fungera bra säljer jag den helt enkelt då jag varken bryr mig om märket eller elbil i sig mer än att jag gillar att köra det. Det är inte perfekt på långa vägar men det har inte mina tidigare bilar varit heller. Alla har de brister, olika brister såklart men brister har de.
Senast redigerad av Akt 2018-04-19 kl. 22:55.
Citera
2018-04-19, 22:57
Medlem
Citat:
Nästa fråga är om du har gjort en, berätta.

Ja, visst har jag gjort det! Det är ju det jag gillar mest med min bil, långresorna.
Senaste resan var Stockholm - Moseldalen och tillbaks.
Vad ska jag berätta... Det är ju jäkligt enkelt.
Jag använder en app som planerar resan som mest effektivt åt mig. Egentligen en helt onödig app, men jag gillar att använda appar, liksom jag använder navigering även när jag hittar alldeles utmärkt utan. Jag startar hemifrån oftast med 100% laddning och första laddningen sker oftast när jag är hyfsat nära noll, då batteriet laddar som snabbast vid låg laddningsgrad.
Sen tankar jag oftast inte till mer än 50-70% vilket går skitfort och stannar igen när jag är nära noll.
Sen väl på destinationen har de allra flesta hotell nån sorts eluttag jag får plugga in bilen i över natten, så jag vaknar med fulltankad bil.
Citera
2018-04-19, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Å fy satan vilket roligt inlägg, tjejen kom just in och frågade vad jag håller på med efter att ha suttit och gapskrattat för mig själv i flera minuter.

Påminner om en släkting som höll på att köra ihjäl sig på en cykel i plast som var lika stabil som en sönderkokt sparris men det spelade ingen roll. Det var ändå världens bästa cykel.

Det kan vara lite knepigt att göra en utvärdering när det nästan bara är troende early adapters som är ambassadörer.

Fast det ska tydligen vara fränt att köra elbilar med lite krut i.

En annan sak jag undrar som inte varit uppe i tråden är om ni upplever det negativt att ha en bil som cyklister och fotgängare inte observerar lika lätt?

Finns ju otaliga Porsche-ägare som sett sina bilar brinna upp, som ändå är märkestrogna. Ser inte det märkliga i det, fossilbilar brinner ju fan varje dag, ingen höjer på ögonbrynen för det?

Och ja, det är faktiskt en något negativ grej. Jävligt segt att i parkeringsgaraget behöva krypa bakom någon gående som inte sett en, och ställer man sig på tutan så blir de antingen 1) förbannade eller 2) döda pga hjärtattack.
Segt.
Citera
2018-04-19, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Här finns en bra vägplanerare du kan använda om du vill kolla potentiella vägar, även om den kan vara lite väl negativ och tycka att bilen kommer dra mer än den faktiskt gör ibland. Länken är https://abetterrouteplanner.com/

I övrigt rekommenderar jag dig att testa en, jag köpte en för att testa och det har fungerat bra hittills. Slutar det fungera bra säljer jag den helt enkelt då jag varken bryr mig om märket eller elbil i sig mer än att jag gillar att köra det. Det är inte perfekt på långa vägar men det har inte mina tidigare bilar varit heller. Alla har de brister, olika brister såklart men brister har de.

Tack för ett ärligt svar och jag svarar ärligt att jag har varken kört eller åkt en elbil men jag förstår de som har gjort det. Det jag undrar över är att när alla tycker en sak är underbar och den nästan är det så kommer kritiken under en storm av hur bra saker är, jag gillar elbilar men hypen med att de kan ersätta vanliga bilar tror jag inte på, inte än.

Jag tror inte på självkörande bilar heller för de kan aldrig ersätta en förare, kanske inom 10år.
Senast redigerad av SaltLakeCity 2018-04-19 kl. 23:08.
Citera
2018-04-19, 23:09
Avstängd
Elbilar ska köras kortare sträckor inne i storstäder med syftet att förbättra luften.

Annars är bensinbilar bättre på alla sätt och vis.
Citera
2018-04-19, 23:11
Medlem
Citat:
Tack för ett ärligt svar och jag svarar ärligt att jag har varken kört eller åkt en elbil men jag förstår de som har gjort det. Det jag undrar över är att när alla tycker en sak är underbar och den nästan är det så kommer kritiken under en storm av hur bra saker är, jag gillar elbilar men hypen med att de kan ersätta vanliga bilar tror jag inte på, inte än.

Ja det är kompromisser helt enkelt, Stockholm till Romme är t.ex. en sådan rutt som är brutalt dum med elbil om man inte lyckas boka en av de 2 Teslaladdarna som finns på plats i Romme. Lyckas man inte få en sådan måste man ladda på vägen istället om man vill komma hem, och vem vill stanna på en så kort resa? Även om man lyckas boka en sådan måste man flytta bilen mitt i skidåkningen.

Problemet är inte direkt långkörningarna då de oftast sker på trafikerade vägar, problemet är de här 2-3 timmarna åt ett glest befolkat håll och sen tillbaka utan att ladda som är problemet.

Nu har jag varit i Romme en gång de senaste 5 åren så det är inget större problem för mig, till Åre/Vemdalen osv fungerar det utan problem.
Senast redigerad av Akt 2018-04-19 kl. 23:13.
Citera
2018-04-19, 23:28
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zampras
Mycket bra inlägg, vad får vi elen ifrån. Ja, om vi lägger ned kärnkraften måste vi, importera El!

Hård vinter som vi haft har "Svea" varigt tvingad att importera El från ex Tysklands KOLVERK! (många ägs av Svenska E-lon.).

Samma gäller för tåg, vad drivs de med? Jo, El från bla. kolkraftverk. Hur miljövänligt är det? El bilar är överskattat och förbrukar lika mycket som ex tåg & El bilar v/s nya diesel bilar.

Snälla ni som förordar El tänk efter vad den kommer i från.

Men många här tänker egoistiskt. Kolla Kina, Indien,Afrika etc.
Ni som är emot el däremot bör fundera på det faktum att elen blir mer o mer miljövänlig för varje sol/vindkraftverk som installeras medan de fosila bränslena är exakt lika skitiga som för 100år sedan.
Citera
2018-04-19, 23:33
Medlem
Ursäkta frågan från en okunnig men finns det något bra eller positivt med att köpa en el-bil?
Citera
2018-04-19, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Elbilar ska köras kortare sträckor inne i storstäder med syftet att förbättra luften.

Annars är bensinbilar bättre på alla sätt och vis.

Frågan igen, var förbättras luften när vi måste importera kolkraft från ex. Tyskland. Och när MP muffarna och regeringen vill lägga ned kärnkraft!

Varför har ingen här på tråden något rimligt svar? Tåg & fordon kan ej drivas bara på vid kraft & Ume ån/älven!

Angående Dieselbilar drar de hälften så mycket som bensin. Båda har olika föroreningsgrad.

Nästa fråga är hur kommer godset från Järnväg till våra affärer! Jo, med lastbilar som har mycket låg förbrukning samt AD Blue (hög verkningsgrad=mindre utsläpp, lägre förbrukning). mycket mer än tåg o elbilar från ex. kolkraftverk!

Är det ingen här som förstår den globala inverkan ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in