2018-04-19, 13:39
Medlem
M Nordströms avatar
Gör Svenska Kyrkan rätt som upplåter kyrkan till imamer så att dessa kan sprida islam? Borde inte Svenska Kyrkan sprida det som den är till för det vill säga kristendomen? Tydligen råder det olika åsikter om detta:

Citat:
Awad Olwan var inbjuden till Engelbrektskyrkan för att tala om ramadan, muslimernas fastemånad, rapporterar tidningen Världen idag. Tidningen frågar den ansvarige, prästen Gunnar Stålklint, varför kristna behöver lära sig om muslimska högtider.

– Det är viktigt att lära känna varandra över religionsgränserna. Det har kommit många människor till Sverige som inte är kristna. Vill inte du lära känna dina grannar?, säger han.

Gunnar Stålklint försvarar att den kristna kyrkan ger plats åt en företrädare för en helt annan religion.

Vidare finns det dom som anser att kyrkan gör fel:

Citat:
Världen idag skriver att Gunnar Stålklint inte vill yttra sig om huruvida andra religioner, som islam, kan leda till Gud på samma sätt som kristendomen. Men medan han har ett ganska oproblematiskt synsätt på saken menar frikyrkopastorn Merzek Botros, som själv har bakgrund i Mellanöstern, att kyrkan bör hålla sig till att lära ut sin egen religion.

– Många muslimer vill sprida islam och sin ideologi. Jag tycker inte att kyrkan ska vara en plats för det, säger Merzek Botros som menar att en kristen aldrig skulle bjudas in till en moské för att tala om Jesus uppståndelse.

Han säger att den milda formen av islam som proklameras utåt i Sverige är annorlunda än det verkliga budskapet.

– Vi ska inte leka med det här. Vi ska älska muslimer – absolut. Jag älskar alla mina muslimska vänner, men vi ska inte vara naiva.

https://nyheteridag.se/kristendomen-har-inte-ensamratt-imam-fick-forelasa-i-svenska-kyrkan/

Vad anser ni om detta?
Citera
2018-04-19, 14:00
Medlem
Vill Vänsterpartiet bjuda in en moderat för att föreläsa så är det helt upp till dem. Det lägger jag mig inte i.

Religion som religion. Stollerier oavsett vad du kallar religionen.
Citera
2018-04-19, 14:03
Medlem
Eftersom jag har gått ur kyrkan så ska inte min åsikt betyda något. Men jag framför den vad jag hade tyckt om jag varit kvar i svenska kyrkan.

Kyrkan ska vara öppna för alla. Jag ser inget problem i att man lär sig om andra religioner. Men man får nog knappast en objektiv bild av islam när en imam berättar om det. Och det är väl egentligen det största problemet med bjuda in någon, vem det än må vara.

Där håller jag med Merzek Botros att man är naiv om man tror man får en objektiv bild av islam när man frågar en imam.
Citera
2018-04-19, 14:14
Medlem
Jango-fetts avatar
Allah är inte samma Gud som kristendomens. Man följer knappast kristus om man accepterar allah. Jesus skulle aldrig erkänna Mohammed som profet.
Citera
2018-04-19, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
– Många muslimer vill sprida islam och sin ideologi. Jag tycker inte att kyrkan ska vara en plats för det, säger Merzek Botros som menar att en kristen aldrig skulle bjudas in till en moské för att tala om Jesus uppståndelse.

Kanske det kan förändras om de kristna börjar med att visa sig toleranta, det är väl det kristendomen tycker att den har som fördel över islam: förståelsen?

Citat:
Han säger att den milda formen av islam som proklameras utåt i Sverige är annorlunda än det verkliga budskapet.

Som när kristna använder halva bibeln (NT) för att bli populära i civiliserade samhällen?

Citat:
– Vi ska inte leka med det här. Vi ska älska muslimer – absolut. Jag älskar alla mina muslimska vänner, men vi ska inte vara naiva.

Älska dem men inte låta dem komma till tals.
Senast redigerad av Eliwood 2018-04-19 kl. 16:10.
Citera
2018-04-19, 17:45
Medlem
Skogsvattes avatar
Ekumenism är satanistiskt och Svenska kyrkan är en djävulsdyrkande kult.

Kristendomen och Bibeln tar kraftigt avstånd från ömsesidigt samarbete med hedningar.
Citera
2018-04-19, 17:47
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
Allah är inte samma Gud som kristendomens. Man följer knappast kristus om man accepterar allah. Jesus skulle aldrig erkänna Mohammed som profet.

Det är visst samma gud, finns bara en. Muslimer erkänner även jesus som en profet, dock inte den äkta...

För övrigt skiter jag i vad kyrkan bjuder in för föreläsare, förvirrade får som blint följer sin herde. vare sig dom är kristna, muslimer, judar, budister, bla, bla...
Citera
2018-04-19, 18:36
Medlem
Trollfeeders avatar
Imamer ska inte få föra sin talan i kyrkor! Denna synkretism går mig på nerverna, den är från djävulen och inget annat.
Citera
2018-04-19, 19:26
Medlem
Svenskar, tänk efter. Cant you see the big picture?

Inte fan kan ni låta er kyrka vara så jävla fjolliga att dom tillåter nästan vad som helst.

Nån gräns får ni vara goda att hålla, annars kommer ni att lasta den bördan på era
kristna minoriteter i slutändan. Som jag sade som finskättling så är det jävla beteendet
från imamen snudd på att han muckar gräl.
Citera
2018-04-19, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Imamer ska inte få föra sin talan i kyrkor! Denna synkretism går mig på nerverna, den är från djävulen och inget annat.

Om folk inte kan avgöra det själva, kanske det är din uppgift som kristen att diskutera koranen på ett vettigare sätt än att klassa den som något som kommer från djävulen efter att ha läst ett par verser. Nån jävla nytta ska ni väl göra?
Citera
2018-04-19, 19:56
Medlem
jay.simpsons avatar
När får en präst föreläsa i en moské som deövis är finansierad av svenska skattepengar? Åhh vänta lite
Citera
2018-04-19, 20:01
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Vad har svenska kyrkan med kristendom att göra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in