2018-04-17, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Hur äter du det? Man kan ju vejpa det på samma sätt som cannabis, eller baka in det i bakverk eller matlagning. Te funkar också som du säger.

Äter det rått och dekarboxylerat, dekarboxylerat är ju samma so m finns i kapslar man köper.
Men jag blir dålig i magen om jag köper hampate/råvaran och äter.. Provat från 2 ställen.

Ska prova bakverk och te!
Man behöver då en "örtvejp"? Finns det billiga sådana?
Jag är inte sugen på propylenglykolen som finns i vejpoljorna.

mvh
rc
Citera
2018-04-17, 22:49
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redcube
Äter det rått och dekarboxylerat, dekarboxylerat är ju samma so m finns i kapslar man köper.
Men jag blir dålig i magen om jag köper hampate/råvaran och äter.. Provat från 2 ställen.

Ska prova bakverk och te!
Man behöver då en "örtvejp"? Finns det billiga sådana?
Jag är inte sugen på propylenglykolen som finns i vejpoljorna.

mvh
rc
Det hade nog räckt om du äter det i samband med något fettrikt, cannabinoider är ju fettlösliga vad jag vet så upptaget blir nog bättre och snällare mot magen.

Ja du behöver en örtvejp om du ska vejpa. Billigt vet jag inte, kostar nog runt 900-1500 om man ska ha något vettigt elektriskt. Pipor av olika slag som är gjorda för förångning funkar antagligen också, då blir det billigare. Jag har aldrig vejpat cbd så vet inte hur känsligt det är med temperaturen, men jag vet att Nordic Med Can sålde xmax starry som ska ha funkat bra med cbd-örter.
Citera
2018-04-17, 23:17
Medlem
Citat:
Det hade nog räckt om du äter det i samband med något fettrikt, cannabinoider är ju fettlösliga vad jag vet så upptaget blir nog bättre och snällare mot magen.

Ja du behöver en örtvejp om du ska vejpa. Billigt vet jag inte, kostar nog runt 900-1500 om man ska ha något vettigt elektriskt. Pipor av olika slag som är gjorda för förångning funkar antagligen också, då blir det billigare. Jag har aldrig vejpat cbd så vet inte hur känsligt det är med temperaturen, men jag vet att Nordic Med Can sålde xmax starry som ska ha funkat bra med cbd-örter.

Tackar ninjutsu.
Har en teori om att jag är extremt känslig för thc, jag blir påverkad tom av hampan.
Inte erfarit detta av köpta cbd-oljor, men när jag använt hampate så tål jag inte mer än ett halvt kryddmått. Helt olika effekter. Har läst om att vissas magar reagerar på just thc.

Jag får experimentera. Har noll magproblem med scandinavian hemps oljor och kapslar exempelvis - använt i drygt ett år. Men hampa-te får jag en helt annan effekt utav, samt magproblem.
Hampa-teet lyfter även mitt humör, vilket de andra produkterna inte gjort. Samt fungerar mer potent lugnande. Men jag får alltså ta väldigt små mängder. Tackar för svar.

rc
Senast redigerad av redcube 2018-04-17 kl. 23:20.
Citera
2018-04-17, 23:39
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Tackar ninjutsu.
Har en teori om att jag är extremt känslig för thc, jag blir påverkad tom av hampan.
Inte erfarit detta av köpta cbd-oljor, men när jag använt hampate så tål jag inte mer än ett halvt kryddmått. Helt olika effekter. Har läst om att vissas magar reagerar på just thc.

Jag får experimentera. Har noll magproblem med scandinavian hemps oljor och kapslar exempelvis - använt i drygt ett år. Men hampa-te får jag en helt annan effekt utav, samt magproblem.
Hampa-teet lyfter även mitt humör, vilket de andra produkterna inte gjort. Samt fungerar mer potent lugnande. Men jag får alltså ta väldigt små mängder. Tackar för svar.

rc
Låter konstigt att det skulle vara thc som är problemet eftersom det nog inte är någon större skillnad mellan växtmaterial och oljor. Jag tror det är råa växtfibrer och cellulosa i sig, skulle vara min gissning. Vi är ju inga kossor med fyra magar eller typiska herbivorer.
Citera
2018-04-17, 23:56
Medlem
Citat:
Låter konstigt att det skulle vara thc som är problemet eftersom det nog inte är någon större skillnad mellan växtmaterial och oljor. Jag tror det är råa växtfibrer och cellulosa i sig, skulle vara min gissning. Vi är ju inga kossor med fyra magar eller typiska herbivorer.

Det är möjligt.. har hört andra nämna samma sak ang fibrer.
Starka fibrer i hampa. Inverkar terpener?

Kan fibrerna påverka magen på det sättet även om man tar så pass lite?
Har sällan problem med magen annars.

rc
Citera
2018-04-18, 00:23
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Det är möjligt.. har hört andra nämna samma sak ang fibrer.
Starka fibrer i hampa. Inverkar terpener?

Kan fibrerna påverka magen på det sättet även om man tar så pass lite?
Har sällan problem med magen annars.

rc
Vissa terpener ska tvärtom vara bra för magen har jag läst, men jag vet inte riktigt hur det fungerar. Du får återkomma efter dina experiment. Ganska häftigt ändå att du får antidepressiva effekter på så pass liten mängd!
Citera
2018-04-18, 19:59
Medlem
Har läst en del hel del nu på tråden men vet inte riktigt vilken man ska välja och hur länge räcker en burk ungefär?
Citera
2018-04-19, 15:32
Medlem
SvartaVargens avatar
Citat:
Hallå,

Jag får väldigt god effekt (, lugnande, lyfter humör) av att äta hampa.
Hampan är ju råvaran till oljan - och denna råvara får man köpa fritt, finns inga begränsningar där.
Men, jag blir lös i magen och får gaser av det.

...Hur gör man?
Mala till finare pulver?
Dricka som te istället kanske?

Magen verkar inte tåla det... provat i drygt en vecka.

Av oljan blir min mage som pånyttfödd. Har problem med magen vanligtvis. Men blir mycket bättre med CBD. Av hampa pulver rasar min mage och blir gasig precis som din. Är extremt mycket fibrer. Rekommenderar olja, röka eller te .
Citera
2018-04-19, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVargen
Av oljan blir min mage som pånyttfödd. Har problem med magen vanligtvis. Men blir mycket bättre med CBD. Av hampa pulver rasar min mage och blir gasig precis som din. Är extremt mycket fibrer. Rekommenderar olja, röka eller te .

tack så mycket.. delar den erfarenheten.
Det var synd, för jag fick väldigt god effekt av att äta det.
Men kapslar har fungerat märkligt nog.
Te och olja har fungerat utan problem.

Har köpt hem kamomillte i lösvikt samt tomma tepåsar.
Ska göra hampa/kamomillte med kokosolja i, att ta på kvällen.

mvh,
rc
Citera
2018-04-20, 07:27
Medlem
SvartaVargens avatar
Citat:
tack så mycket.. delar den erfarenheten.
Det var synd, för jag fick väldigt god effekt av att äta det.
Men kapslar har fungerat märkligt nog.
Te och olja har fungerat utan problem.

Har köpt hem kamomillte i lösvikt samt tomma tepåsar.
Ska göra hampa/kamomillte med kokosolja i, att ta på kvällen.

mvh,
rc

Kanske undvika fett på kvällen (kokosolja) och köra det enbart på morgonen ? Jag har nog IBS så märkte att det blev lättare om man drack enbart te med hampa och som du skriver är kamomill lugnande. Johannes ört är också bra om du inte prövat det.
Citera
2018-04-22, 19:46
Medlem
bluka94s avatar
Jag beställde min första flaska från Modernatur. En flaska på 4,5% "styrka" och volym på 10ml. Doserade olja exakt enligt deras instruktioner. Kom till 7 droppar morgon och kväll när flaskan tog slut. Märkte ingen smärtstillande effekt, kanske bara att jag sov något bättre och inte vaknade lika många ggr under natten. Kan inbilla mig det dock, osäker.

Nu såg jag att de har höjt priser. Samma flaska kostar 350:- , en höjning från 292:-. Känns som om de blev giriga nu när Läkemedelsverket har "stängt ner" några av CBD-aktörer på internet. Kommer inte beställa mer från dem.

På måndag kommer en flaska med en styrka på 10% och samma volym (10ml) från Enecta. Kostade 49,95€ med fri frakt. Får se hur det blir med deras olja. Kundservice är kanon. De svara utförligt på mail.
Citera
2018-04-24, 07:14
Medlem
SvartaVargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluka94
Jag beställde min första flaska från Modernatur. En flaska på 4,5% "styrka" och volym på 10ml. Doserade olja exakt enligt deras instruktioner. Kom till 7 droppar morgon och kväll när flaskan tog slut. Märkte ingen smärtstillande effekt, kanske bara att jag sov något bättre och inte vaknade lika många ggr under natten. Kan inbilla mig det dock, osäker.

Nu såg jag att de har höjt priser. Samma flaska kostar 350:- , en höjning från 292:-. Känns som om de blev giriga nu när Läkemedelsverket har "stängt ner" några av CBD-aktörer på internet. Kommer inte beställa mer från dem.

På måndag kommer en flaska med en styrka på 10% och samma volym (10ml) från Enecta. Kostade 49,95€ med fri frakt. Får se hur det blir med deras olja. Kundservice är kanon. De svara utförligt på mail.

Du impoeterar så antar jag ? Finns ju risk med tullen :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in