Citat:
Du har rätt i att det var ett starkt påstående. Det får jag ta och revidera. I flera (arbetar)stadsdelar i Stockholms län och Malmö stad är det dock tveklöst så. Vad jag egentligen ville komma till var att eftersom dessa strukturreformer, ponerat att de blir nödvändiga, kommer kretsa runt bostadspolitiken och sannolikt också kommer resultera i att bidragsnivåerna skärs ned och invandringen minskas, riskerar bostadsfrågan bli en mer polariserad fråga, ja kanske en "invandrarfråga". I händelse av bostadskrasch, ökad efterfrågan på hyresrätter och avreglerad hyresmarknad kommer många gruppers intressen att stötas och blötas.
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara arbetarstadsdelar, även om det i många fall är så, i Stockholms fall kan man väl se allmännyttans bestånd i den centrala staden som resterna av den stora ombildningsvågen under perioden som vi hade en alliansregeringen och en borgerligt styrd Stockholms stad, har för mig att allmännyttan sålde av bostäder för närmare 40 miljarder under de åren, många gjorde garanterat fantastiska bostadsköp då rabatterna i många fall var väl tilltagna, men dom äger t ex fortfarande 18,8% av bostäderna på Södermalm. I Bromma är nog allmännyttan den enskilt största ägaren av bostäder, 23,8% av bostäderna ägs av allmännyttan.
I min stadsdel är nog hyresgästerna hos allmännyttan ett ganska bra tvärsnitt av den svenska befolkningen, inom privat sektor är flest t ex sysselsatta inom företagstjänster(konsulter osv), var ungefär likadant när jag växte upp(född sent 80-tal), mina kompisar som bodde i hyresrätt hade föräldrar med akademiska yrken, integrationen funkade och funkar också, klasskamraterna på grundskolan från t ex Iran osv är ju inte direkt arbetslösa... hehe.
Med marknadshyror är det ju möjligt att produktionen och förvaltninen av hyresrätter hade blivit mer lönsam, och då hade kanske hyrorna i typiska miljonprogramsområden blivit lägre, idag är det ju så att bruksvärdessystemet gör att man med relativt små kapitalinsatser kan renovera upp bostäder och sedan smasha på med en saftig hyreshöjning, det är en bra affär, det är bruksvärdessystemet som fastighetsbolag som Victoria Park med flera utnyttjar. Köp "billigt", renovera, höj hyran med 50-100%.