2018-04-17, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Du har rätt i att det var ett starkt påstående. Det får jag ta och revidera. I flera (arbetar)stadsdelar i Stockholms län och Malmö stad är det dock tveklöst så. Vad jag egentligen ville komma till var att eftersom dessa strukturreformer, ponerat att de blir nödvändiga, kommer kretsa runt bostadspolitiken och sannolikt också kommer resultera i att bidragsnivåerna skärs ned och invandringen minskas, riskerar bostadsfrågan bli en mer polariserad fråga, ja kanske en "invandrarfråga". I händelse av bostadskrasch, ökad efterfrågan på hyresrätter och avreglerad hyresmarknad kommer många gruppers intressen att stötas och blötas.

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara arbetarstadsdelar, även om det i många fall är så, i Stockholms fall kan man väl se allmännyttans bestånd i den centrala staden som resterna av den stora ombildningsvågen under perioden som vi hade en alliansregeringen och en borgerligt styrd Stockholms stad, har för mig att allmännyttan sålde av bostäder för närmare 40 miljarder under de åren, många gjorde garanterat fantastiska bostadsköp då rabatterna i många fall var väl tilltagna, men dom äger t ex fortfarande 18,8% av bostäderna på Södermalm. I Bromma är nog allmännyttan den enskilt största ägaren av bostäder, 23,8% av bostäderna ägs av allmännyttan.

I min stadsdel är nog hyresgästerna hos allmännyttan ett ganska bra tvärsnitt av den svenska befolkningen, inom privat sektor är flest t ex sysselsatta inom företagstjänster(konsulter osv), var ungefär likadant när jag växte upp(född sent 80-tal), mina kompisar som bodde i hyresrätt hade föräldrar med akademiska yrken, integrationen funkade och funkar också, klasskamraterna på grundskolan från t ex Iran osv är ju inte direkt arbetslösa... hehe.

Med marknadshyror är det ju möjligt att produktionen och förvaltninen av hyresrätter hade blivit mer lönsam, och då hade kanske hyrorna i typiska miljonprogramsområden blivit lägre, idag är det ju så att bruksvärdessystemet gör att man med relativt små kapitalinsatser kan renovera upp bostäder och sedan smasha på med en saftig hyreshöjning, det är en bra affär, det är bruksvärdessystemet som fastighetsbolag som Victoria Park med flera utnyttjar. Köp "billigt", renovera, höj hyran med 50-100%.
2018-04-17, 19:48
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Booli.se visar dom utgångspris som slutpris? Tycker mig se bostäder som sålts på hemnet för utgångspris ute igen i igen många objekt. Alltså bara mäklare som lägger upp på nytt.
2018-04-17, 22:13
Medlem
Hur investerar ni som väntar ut bostadskraschen? Kontanter på bankkonto eller aktier eller vad? Känns som en risk även att ligga likvid i svenska kr iom känslig och liten valuta.
2018-04-18, 05:47
Medlem
Det är ändå lite av en paradox att så länge priserna har fortsatt stiga så har boendekostnaderna varit mycket låga eller t.o.m. en vinstaffär eftersom avkastningen på bostaden varit såpass hög.

Om bopriserna sjunker blir det inte billigare att bo utan tvärtom istället väldigt dyrt att bo.
2018-04-18, 06:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Det är ändå lite av en paradox att så länge priserna har fortsatt stiga så har boendekostnaderna varit mycket låga eller t.o.m. en vinstaffär eftersom avkastningen på bostaden varit såpass hög.

Om bopriserna sjunker blir det inte billigare att bo utan tvärtom istället väldigt dyrt att bo.

Hur blir det dyrare att bo om bopriserna sjunker? Att man gör förlust när man säljer sin bostad? Eller att räntan går upp?
2018-04-18, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GolareMedPolare
Hur blir det dyrare att bo om bopriserna sjunker? Att man gör förlust när man säljer sin bostad? Eller att räntan går upp?

Värdet på din tillgång sjunker.
2018-04-18, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bohrdohr
Well, reallöneökningen (i SEK och mot en manipulerad inflation) sedan 2013 ligger på runt 10% samtidigt som SEK har fallit runt 20% mot de största globala valutorna under samma tid

Välj en annan godtycklig tidsperiod och man kan argumentera för det motsatta. Kronan är exempelvis starkare idag än i början av 2009 jämfört med SDR.
2018-04-18, 10:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av voodoodaddy
Välj en annan godtycklig tidsperiod och man kan argumentera för det motsatta. Kronan är exempelvis starkare idag än i början av 2009 jämfört med SDR.
Nja, kronan har legat och snurrat kring 9 kr sedan euron infördes, ibland upp mot 10, ibland ner mot 8.

I början av 2009 befarade man en baltisk bankkrasch (Swedbank, SEB) och då stack kronan under några veckor mot 11-nivån.

Här diagram från 1 januari 2003 till idag:
https://finance.yahoo.com/quote/eursek=X?ltr=1

(klicka Max)

------
Samtidigt läste jag nånstans att Sverige haft en lägre registrerad inflation än Eurozonen, vilket tyder på att antingen den svenska inflationen bluffats nedåt, eller den europeiska bluffats uppåt.

Stillastående växelkurs på 9 borde nämligen innebära att inflationen varit densamma i Eurozonen och Sverige.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-04-18 kl. 10:21.
2018-04-18, 10:25
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Hur investerar ni som väntar ut bostadskraschen? Kontanter på bankkonto eller aktier eller vad? Känns som en risk även att ligga likvid i svenska kr iom känslig och liten valuta.

Ja, tror själv också det är en väldans risk att ligga likvid SEK men lyckas inte hitta några bra alternativ. Sannolikt är korträntefonder i USD och EUR bra alternativ. Fins två st i SEBs regi tror jag. Med nackdelen då att det tar ett par dagar om man vill gå likvid från fonder.

Kortar också JM och Bonava i väntan på nästa v kvartalsrapporter, men det känns lite svajjigt och är egentligen inte alls säker på min sak. Men det är jag sällan m långa positioner heller.

Hur gör du själv?
2018-04-18, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Nja, kronan har legat och snurrat kring 9 kr sedan euron infördes, ibland upp mot 10, ibland ner mot 8.

Goddag yxskaft. Det som diskuterades var kronans värdeutveckling (mätt mot SDR) inte eurons. Tittar man på din godtyckligt valda period från januari 2003 till idag så är SDR upp med lite mindre än 1.5% mot kronan. Knappast något dramatiskt.
2018-04-18, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Frågan är hur mkt kronan kan falla i värde innan Riksbanken höjer räntan av den anledningen? Beror väl på hur mycket inflationen går upp till följd av högre importpriser. Hittills verkar inte den försvagade kronan ha lett till så stor påverkan på inflationen.

Det blir ju en fördröjning innan valutaförändringen slagit igenom i alla led från grossist till detaljist. Och på många produkter med lägre pris är ju inte varukostnaden den stora biten utan hanteringen.

Om priset på en penna stiger från 1 krona till 1.1 kr i Kina så spelar det ganska liten roll för svenska butikens pris på kanske 20 kr.
Men på andra produkter som tex en ny Mercedes från Tyskland, där slår ju valutaförändringen igenom nästan direkt och till nästan 100%.
2018-04-18, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Ja, tror själv också det är en väldans risk att ligga likvid SEK men lyckas inte hitta några bra alternativ. Sannolikt är korträntefonder i USD och EUR bra alternativ. Fins två st i SEBs regi tror jag. Med nackdelen då att det tar ett par dagar om man vill gå likvid från fonder.

Kortar också JM och Bonava i väntan på nästa v kvartalsrapporter, men det känns lite svajjigt och är egentligen inte alls säker på min sak. Men det är jag sällan m långa positioner heller.

Hur gör du själv?

SvD skriver om Oscar Properties, borde inte läget se liknande ut för JM Bonava?
Fem tecken på kris hos lyxbyggaren

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in