2018-04-17, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grimgerde
Jag vet jag har tjatat om detta förr, men det tål att upprepas för alla som inte har någon aning om förhållandet mellan KE och HE -- KE personligen drev igenom att HEs avhandling blev godkänd, han har varit HEs förkämpe genom alla år

Precis. Espmark var Horaces mentor inom littvet, han spelade säkerligen en stor roll för att orientera Horace (och Anders Olsson) på teorier om "intertextualitet" osv, han övertalade Horace (över en middag) att lägga fram den minst sagt oortodoxt skrivna DRT som avhandling i stället för att bryta ut ett antal kapitel till en essäbok, och han drev alltså igenom att den sedan godkändes. De är gamla vänner och kolleger, så när Espmark skriver att "det var det skändligaste jag någonsin har läst" om Horaces inlägg så är det väldigt tunga ord - även om man får anta att han menar: i en svensk kultursidesdebatt, och inte jämför med t ex Mein Kampf eller Baghdad Bob i fråga om skändlighet.
Senast redigerad av HepCat-X 2018-04-17 kl. 17:18.
Citera
2018-04-17, 17:21
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Vad är det du inte förstår? Jag påpekade alltså att han säkerligen med lätthet kunnat få en betald och reguljär professur nånstans om han velat gå det spåret. Visst, sånt kan inte bevisas, men det är min uppskattning baserad på hans rykte. Det handlar alltså om ett hypotetiskt resonemang.

Professuren vid Århus har jag aldrig påstått varit något annat än adjungerad/heders/gäst. Det har däremot du, som nu står med byxorna neddragna efter att du hävdat att denna "i praktiken är en köpt titel."

Förnekar du kanske att du skrev det?

Om du nu vill fortsätta hävda att Engdahls professur var "betald av företag eller någon annan utomstående", vilket är vad SvD-artikeln handlade om, så åligger det dig att bevisa detta. De källor jag presenterade gör istället gällande att tjänsten var oavlönad.

Om du läser SvD artikeln eller på wikipedia så framgår det även där att en adjungerad professor inte är avlönad av Universitet utan av t.ex av ett företag. I Horace fall är det troligt att det är SA som står för hans inkomster. Självklart får riktiga professorer som är anställda på sina meriter betalt av universitet, de utför ett arbete för universitet. I Horace och Århus fall får universitet en koppling till SA i utbyte mot att Horace får en tjusig titel dock innebär detta ingen ekonomisk insats för universitet och Horace får ingen lön.
Senast redigerad av MadBalt 2018-04-17 kl. 17:27.
Citera
2018-04-17, 17:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Om du läser SvD artikeln eller på wikipedia så framgår det även där att en adjungerad professor inte är avlönad av Universitet utan av t.ex av ett företag. I Horace fall är det troligt att det är SA som står för hans inkomster. Självklart får riktiga professorer som är anställda på sina meriter betalt av universitet, de utför ett arbete för universitet. I Horace och Åhus fall får universitet en koppling till SA i utbyte mot att Horace en tjusig titel dock innebär detta ingen ekonomisk insats för universitet och Horace får ingen lön.

Ok, det vore alltså rätt anmärkningsvärt om det var SA som på något sätt betalade den där professuren. Mycket anmärkningsvärt, till och med. Om du nu inte med "det är SA som står för hans inkomster" menar att SA rent generellt betalar Engdahl pension för sekreterartjänsten och sen lite övriga traktamenten, som alltså inte har något med Århus (inte "Åhus") att göra.

Jag producerade alltså källor som tydligt indikerade/sade att professuren var oavlönad. Vad har du för belägg för att just Engdahls professur betalats för av något företag, SA eller någon annan? Den kallades alltså även "hedersprofessur" och "gästprofessur". De källor som jag refererade till sa rätt tydligt att inbjudan om professuren utgått just från Århus, och inte att SA tagit initiativet och finansierat saken.

Horace fick den professuren just på "sina meriter". Sen vad som är en "riktig" professur är en definitionsfråga. Att det är ett slags "utbyte" vore det dock dumt att förneka, men så plägar det att vara i dylika fall: Engdahl får en titel till att stoltsera med, och Århus kan skryta med att de har en av nordens mest framstående litteraturvetare knyten till sin institution.
Citera
2018-04-17, 17:37
Medlem
MadBalts avatar
Citat:

Vad jag emellertid lätt kunde visa var att du for med en osanning när du hävdade att han "är en av de ledamöter som inte har en karriär utöver sin roll i SA". Men det är glädjande att du äntligen gett dig på den punkten. Din tystnad är talande.

Citat:
Vad är det du inte förstår? Jag påpekade alltså att han säkerligen med lätthet kunnat få en betald och reguljär professur nånstans om han velat gå det spåret. Visst, sånt kan inte bevisas, men det är min uppskattning baserad på hans rykte. Det handlar alltså om ett hypotetiskt resonemang.

Men givetvis bör man inte lägga alltför stor vikt vid sånt, och där är det förstås också mycket möjligt att medlemskapet i SA spelat en roll.

Tunga argument du lägger fram när du bevisar min stora lögn, Dock är det givetvis lika mycket spekulation från min och Gardells sida eftersom det är som du mycket riktigt påpekar ett hypotetiskt resonemang. Varken du eller jag kan bevisa något men vi kan lägga fram argument för vår sak.
Senast redigerad av MadBalt 2018-04-17 kl. 17:40.
Citera
2018-04-17, 17:44
Avslutad
Citat:
Tunga argument du lägger fram när du bevisar min stora lögn, Dock är det givetvis lika mycket spekulation från min och Gardells sida eftersom det är som du mycket riktigt påpekar ett hypotetiskt resonemang. Varken du eller jag kan bevisa något men vi kan lägga fram argument för vår sak.

Lägg av nu. Du hade fel när du skrev att Engdahl inte hade någon karriär utanför SA (vilket i princip implicerar att han var opublicerad och okänd innan invalet) och du for med en osanning när du hävdade -- och tydligen fortsätter hävda -- att SA eller nån annan troligen pröjsat för hans professur. Båda påståendena är uppenbart felaktiga. Kan du sluta älta den här skiten nu?
Citera
2018-04-17, 17:46
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ok, det vore alltså rätt anmärkningsvärt om det var SA som på något sätt betalade den där professuren. Mycket anmärkningsvärt, till och med. Om du nu inte med "det är SA som står för hans inkomster" menar att SA rent generellt betalar Engdahl pension för sekreterartjänsten och sen lite övriga traktamenten, som alltså inte har något med Århus (inte "Åhus") att göra.

Jag producerade alltså källor som tydligt indikerade/sade att professuren var oavlönad. Vad har du för belägg för att just Engdahls professur betalats för av något företag, SA eller någon annan? Den kallades alltså även "hedersprofessur" och "gästprofessur". De källor som jag refererade till sa rätt tydligt att inbjudan om professuren utgått just från Århus, och inte att SA tagit initiativet och finansierat saken.

Horace fick den professuren just på "sina meriter". Sen vad som är en "riktig" professur är en definitionsfråga. Att det är ett slags "utbyte" vore det dock dumt att förneka, men så plägar det att vara i dylika fall: Engdahl får en titel till att stoltsera med, och Århus kan skryta med att de har en av nordens mest framstående litteraturvetare knyten till sin institution.

Klarar du inte ens av att läsa innantill i dina egna referenser ? Där står det att det är en oavlönad tjänst (Århus hemsida...som du visade på) fattar du inte att det betyder att Horace inte får någon lön från universitetet hans pengar kommer från SA (som du själv säger). I SvD artikeln står det samma sak. Vad förstår du inte.
Citera
2018-04-17, 17:59
Avslutad
Citat:
Klarar du inte ens av att läsa innantill i dina egna referenser ? Där står det att det är en oavlönad tjänst (Århus hemsida...som du visade på) fattar du inte att det betyder att Horace inte får någon lön från universitetet hans pengar kommer från SA (som du själv säger). I SvD artikeln står det samma sak. Vad förstår du inte.

Fan vad du slingrar dig och pratar strunt. Du suggererade mycket tydligt att professuren betalades av SA eller nån annan ("i praktiken är en köpt titel" "I Horace fall är det troligt att det är SA som står för hans inkomster") . Men om det är det du vill säga så visa då på en källa för det.

Om du nu däremot enbart vill säga att professuren är oavlönad och att Horace har pengar att leva på från annat håll -- från sina böcker, TV-uppträdanden och SA -- så är det ju fullständigt jävla trivialt. Det är normalfallet med hedersprofessurer. Varför då överhuvudtaget påpeka att SA "står för hans inkomster"?

Du verkar nu vilja komma undan med att du bara hävdade det senare, men notera att jag garderade mig mot det:

Citat:
Om du nu inte med "det är SA som står för hans inkomster" menar att SA rent generellt betalar Engdahl pension för sekreterartjänsten och sen lite övriga traktamenten, som alltså inte har något med Århus (inte "Åhus") att göra.

Du slingrar dig som en ål. Men visst, om du nu går med på att professuren är oavlönad och att ingen betalat för den så är vi ense.

Blev den däremot betalad av SA snackar vi om en rejäl skandal. Men igen, betalning innebär inte att SA gav Engdahl stålar för andra saker han gjort, lika lite som SVT betalade för professuren genom de pengar de gett honom för Röda rummet (eller senare Bildningsresan). Jesus fucking Christ.

Edit:
Horace Engdahl, phil.dr., permanent secretary of the Swedish Academy (Honorary Professor of Scandinavian Studies)
http://www.au.dk/en/about/profile/history/haedersbevisninger/honorary-professors-and-associate-professors/?amp%3BsearchQuery=adjungerede&amp%3BsearchPos=0&a mp%3BcHash=cdb7a2d89cfb5675cb46c10fc275d0a4&cHash= 8edc4fe46287aab346fc59107f9f403a
Senast redigerad av fryskyl 2018-04-17 kl. 18:09.
Citera
2018-04-17, 18:00
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Lägg av nu. Du hade fel när du skrev att Engdahl inte hade någon karriär utanför SA (vilket i princip implicerar att han var opublicerad och okänd innan invalet) och du for med en osanning när du hävdade -- och tydligen fortsätter hävda -- att SA eller nån annan troligen pröjsat för hans professur. Båda påståendena är uppenbart felaktiga. Kan du sluta älta den här skiten nu?

Jag har aldrig hävdat att Horace var opublicerad och okänd innan invalet. Sen att du inte vet vad en riktig professur är, eller innebär i form av meriter och ansvar är inget du bör kokettera med.

Du har däremot argumenterat att Horace har samma inflytande som Jesus - så erkänn att du är med i en kult
Citera
2018-04-17, 18:05
Medlem
MadBalts avatar
Citat:

Det är normalfallet med hedersprofessurer. Varför då överhuvudtaget påpeka att SA "står för hans inkomster"?

Du är bara för go alltså, håll åtminstone isär begreppen hedersprofessor är inte samma som adjungerad professor.
Citera
2018-04-18, 12:46
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Fan vad du slingrar dig och pratar strunt. Du suggererade mycket tydligt att professuren betalades av SA eller nån annan ("i praktiken är en köpt titel" "I Horace fall är det troligt att det är SA som står för hans inkomster") . Men om det är det du vill säga så visa då på en källa för det.

Om du nu däremot enbart vill säga att professuren är oavlönad och att Horace har pengar att leva på från annat håll -- från sina böcker, TV-uppträdanden och SA -- så är det ju fullständigt jävla trivialt. Det är normalfallet med hedersprofessurer. Varför då överhuvudtaget påpeka att SA "står för hans inkomster"?

Du verkar nu vilja komma undan med att du bara hävdade det senare, men notera att jag garderade mig mot det:

Du slingrar dig som en ål. Men visst, om du nu går med på att professuren är oavlönad och att ingen betalat för den så är vi ense.

Blev den däremot betalad av SA snackar vi om en rejäl skandal. Men igen, betalning innebär inte att SA gav Engdahl stålar för andra saker han gjort, lika lite som SVT betalade för professuren genom de pengar de gett honom för Röda rummet (eller senare Bildningsresan). Jesus fucking Christ.

Edit:
Horace Engdahl, phil.dr., permanent secretary of the Swedish Academy (Honorary Professor of Scandinavian Studies)
http://www.au.dk/en/about/profile/history/haedersbevisninger/honorary-professors-and-associate-professors/?amp%3BsearchQuery=adjungerede&amp%3BsearchPos=0&a mp%3BcHash=cdb7a2d89cfb5675cb46c10fc275d0a4&cHash= 8edc4fe46287aab346fc59107f9f403a
Då vet vi att HE köpt sin professorstitel genom att upplåta sitt av SA stjärnbeströdda namn till ÅU, som i sin tur pudrats med SA allt mer utspädda glitter. Gott så. Alla är vi någons hora. På frågan huruvida HE hade klarat sitt uppehälle utan SA (samt EWB) bör man kanske jämföra hans produktion med Englunds och Östergrens blir det svårare. Att vara en kuf, om än aldrig så intressant, är ingen garanterad väg till försörjning.
Citera
2018-04-18, 20:31
Medlem
Vad kan ligga bakom att Horace Engdahl ville lägga ner advokatutredningen?

Utredningen, som genomfördes av advokatbyrån Hammarskiöld & Co, skulle granska ledamöternas relation till Arnault. Utredningen kom bland annat fram till att Arnault avslöjat namnen på sju Nobelpristagare i förväg samt att hans kulturförening Forum som tagit emot bidrag från Akademien.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-uppgifter-om-svenska-akademien-horace-engdahl-ville-lagga-ner-advokatutredningen
Citera
2018-04-18, 20:41
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Vad kan ligga bakom att Horace Engdahl ville lägga ner advokatutredningen?

Utredningen, som genomfördes av advokatbyrån Hammarskiöld & Co, skulle granska ledamöternas relation till Arnault. Utredningen kom bland annat fram till att Arnault avslöjat namnen på sju Nobelpristagare i förväg samt att hans kulturförening Forum som tagit emot bidrag från Akademien.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-uppgifter-om-svenska-akademien-horace-engdahl-ville-lagga-ner-advokatutredningen
Han är ju synnerligen starkt knuten till Kulturprofilen, genom uppropet för denne 1997, strax innan han själv invaldes i Akademien, umgänget med denne, hyllandet i DN nyligen o.s.v. Allt som en utredning skulle avslöja om Arnault, skulle smeta av sig på Engdahls rykte. Näst efter Frostensson skulle jag tro att han är Arnaults ledande möjliggörare inom Akademien.

Engdahl har framstått som en ganska helgjuten profil, med en slät och hal yta. Per Wästberg kan byta åsikt från dag till dag, han är ju liberal och dessutom gammal. Jag tror inte att Engdahls image skulle tåla det, inte hans självbild heller.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2018-04-18 kl. 20:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in