Citat:
Ursprungligen postat av
ace_sec
Inte så svårt. De låtsas vara intresserade kunder. Kommunicerar med säljarna. Genomför ekonomiska transaktioner digitalt eller i handen. Säljarna lämnar mängder av spår efter sig, alltmedan polisen samlat på sig övertygande bevisning.
I sådana här fall har polisen rätt att sätta in hemlig rumavlyssning, och avlyssning av deras mobiler, datorer, internet. Inte så svårt att samla bevis mot både köpare och säljare.
Polisen måste ju dock varit väldigt begränsad av att bevisprovokation är olagligt i Sverige. Tvekar på att de kan ha poserat som köpare och genomfört någon transaktion iallafall. Hade de fått göra så hade vi inte haft typ 8000 invandrade heroinlangare i Stockholm som ostört och i princip riskfritt säljer sina varor och förpestar vårt samhälle dag ut och dag in, år efter år. Helt öppet. Fast de har förstås andra metoder för att luska fram information om deras identiteter. De måste ju vetat vilka rum de ska avlyssna innan de kan börja med sånt så att säga. Oavsett hur de gick tillväga lyckades de ju tillslut. Är bara förvånad att det tagit en sån tid med tanke på hur mycket utrymme fusket och det här lilla familjeföretaget fått i media (vilket såklart ökat antalet fuskare exponentiellt).
Läste att de fått sina tillgångar frysta. Ofta de varit så korkade att de haft pengarna på bankkonton, oavsett om det varit i sina egna namn eller inte. Så där heta pengar hade iallafall jag grävt ner någonstans eller nåt och tvättat när hettan lagt sig efter de "pensionerat sig".

Driftig familj iallafall! Entrepenörer. De bör starta en legit business sen när de muckat från fängelset och så...
Citat:
Ursprungligen postat av
Lantarbetaren
Sen finns det fuskare födda i Sverige som pratar bra svenska men hoppat av läroverket med usla betyg p g a skolk och annat. Dessa är värst för de kan gå igenom sina högskoleutbildningar och bli t e x advokater eller läkare. Fy f-n rent ut sagt.
Ja
fy fan för de som bevisligen varit intelligenta nog för att ha klarat högskoleutbildningen, och börjat jobba med högavlönade jobb!
Har man haft pissiga betyg och skolkat (oavsett om man haft cancer, missbrukat, varit mobbad eller deprimerad under gymnasiet)
bör man bli dömd till att endast få bajsjobb eller gå på försörjningsstöd i resten av livet.
On topic
Seriöst, de blattarna som köper till sig 2.0 kommer givetvis i vilket fall inte klara någon läkarutbildning.
De som trots fusk är tillräckligt skarpa för att klara utbildningen och bara är ovilliga att plugga sig till ett 2.0 för att bli läkare etc... Vem bryr sig? Jävla moraltrams. Som att en läkare som presterar bra inte ska få fortsätta jobba som läkare om det kommit fram att vederbörande fuskat på högskoleprovet 8 år tidigare. Klarar man det så klarar man det, oavsett vägen dit, tycker jag.
Däremot tycker jag verkligen
inte att det är okej att fuska på högskolestudier! Utbildar man sig till något ska man göra det för att man har vilja och ambitioner. Man vill väl vara bra på sitt jobb? Om inte för att visa tacksamhet till sin utbildning man fått betald. Det är inte självklarhet i hela världen precis. Och förstås - vem vill ha en läkare som fuskade sig igenom läkarutbildningen? Inte jag.
En utbildad läkare som fuskade på HP? Kunde inte brytt mig mindre.
De efterblivna kommer såklart inte klara sina prestigeutbildningar bara för att de betalar 170000kr för 2.0 på högskoleprovet.
Vem betalar hutlösa summor för ett sånt resultat för att sen välja en utbildning till tex undersköterska? Om någon gör det är den ju bara dum i huvudet och tar oavsett knappast platser från några vita godhetsapostlar på sina moralpedestaler som aldrig fuskat på några prov.
Ps
Nej jag har aldrig fuskat på något prov. Bryr mig ändå väldigt lite om detta. Tycker verkligen inte HP ska slopas. Det är ett jättebra sätt för oss som inte fick några betyg att hänga i julgranen att ändå kunna bli läkare. Man mår bra av att veta att dörrar inte är stängda för att man inte presterade under gymnasiet. Vad visste man som 16-åring? :/
DS