2018-04-17, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
2,0 ligger på runt 70 - 100 k

Dom sa 170.000:- på nyheterna.
Citera
2018-04-17, 12:50
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Förr eller senare skulle det ju gå åt pipan det kunde man ju ana, men att det skulle vara VT-18 trodde jag inte. Vilken bra nyhet, så jävla underbart att en lat IQ befriad badboll inte kommer komma in på sitt drömyrke som det betalat över 100.000 för.

Det ända fuskarna dragit på sig nu är skam och ångest, flera tusentals kronor som förmodligen är belånade är bortkastade på ingenting. Eller jo, det har betalat en halv årsinkomst på att bli avstängda i 4 provtillfällen framöver.

Säkert bättre investerade pengar än 2500kr till HPguiden + 500kr för provanmälan

Precis. Man måste vara en lat och ängslig imbecill om man inte förmår sig att själv plugga gamla högskoleprov metodiskt under några månaders tid, utan köper sig istället ett resultat.
Senast redigerad av lighten-up 2018-04-17 kl. 12:53.
Citera
2018-04-17, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sam-Lag
" För den 25-årige mannen frystes över tre miljoner kronor, för 23-åringen knappt 2,8 miljoner, och för 55-åringen var beloppet drygt 1,3 miljoner kronor. Som skäl angavs de fordringar staten har på de tre männen, något som rimligtvis kan kopplas samman med brottsrubriceringen grovt skattebrott."

Hej hå så kan det gå.

Alltså va? 3+2,8+1,3=7,1 miljoner. Det skrevs om 70 tillfällen. Har de missat majoriteten av tillfällen eller finns det verkligen folk som betalat 100k för ett högskoleprov?
Citera
2018-04-17, 12:52
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Dom sa 170.000:- på nyheterna.

Yes. Denna grupp verkar ha tagit 170 k.
Tidigare år har de flesta grupper tagit 70-100k, vilket du kan läsa om i tråden om högskoleprovsfusk som finns här på Flashback.

Denna grupp var extra girig
Citera
2018-04-17, 12:53
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Inte så svårt. De låtsas vara intresserade kunder. Kommunicerar med säljarna. Genomför ekonomiska transaktioner digitalt eller i handen. Säljarna lämnar mängder av spår efter sig, alltmedan polisen samlat på sig övertygande bevisning.

I sådana här fall har polisen rätt att sätta in hemlig rumavlyssning, och avlyssning av deras mobiler, datorer, internet. Inte så svårt att samla bevis mot både köpare och säljare.
Polisen måste ju dock varit väldigt begränsad av att bevisprovokation är olagligt i Sverige. Tvekar på att de kan ha poserat som köpare och genomfört någon transaktion iallafall. Hade de fått göra så hade vi inte haft typ 8000 invandrade heroinlangare i Stockholm som ostört och i princip riskfritt säljer sina varor och förpestar vårt samhälle dag ut och dag in, år efter år. Helt öppet. Fast de har förstås andra metoder för att luska fram information om deras identiteter. De måste ju vetat vilka rum de ska avlyssna innan de kan börja med sånt så att säga. Oavsett hur de gick tillväga lyckades de ju tillslut. Är bara förvånad att det tagit en sån tid med tanke på hur mycket utrymme fusket och det här lilla familjeföretaget fått i media (vilket såklart ökat antalet fuskare exponentiellt).

Läste att de fått sina tillgångar frysta. Ofta de varit så korkade att de haft pengarna på bankkonton, oavsett om det varit i sina egna namn eller inte. Så där heta pengar hade iallafall jag grävt ner någonstans eller nåt och tvättat när hettan lagt sig efter de "pensionerat sig".
Driftig familj iallafall! Entrepenörer. De bör starta en legit business sen när de muckat från fängelset och så...

Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Sen finns det fuskare födda i Sverige som pratar bra svenska men hoppat av läroverket med usla betyg p g a skolk och annat. Dessa är värst för de kan gå igenom sina högskoleutbildningar och bli t e x advokater eller läkare. Fy f-n rent ut sagt.

Ja fy fan för de som bevisligen varit intelligenta nog för att ha klarat högskoleutbildningen, och börjat jobba med högavlönade jobb!
Har man haft pissiga betyg och skolkat (oavsett om man haft cancer, missbrukat, varit mobbad eller deprimerad under gymnasiet)
bör man bli dömd till att endast få bajsjobb eller gå på försörjningsstöd i resten av livet.

On topic
Seriöst, de blattarna som köper till sig 2.0 kommer givetvis i vilket fall inte klara någon läkarutbildning.
De som trots fusk är tillräckligt skarpa för att klara utbildningen och bara är ovilliga att plugga sig till ett 2.0 för att bli läkare etc... Vem bryr sig? Jävla moraltrams. Som att en läkare som presterar bra inte ska få fortsätta jobba som läkare om det kommit fram att vederbörande fuskat på högskoleprovet 8 år tidigare. Klarar man det så klarar man det, oavsett vägen dit, tycker jag.

Däremot tycker jag verkligen inte att det är okej att fuska på högskolestudier! Utbildar man sig till något ska man göra det för att man har vilja och ambitioner. Man vill väl vara bra på sitt jobb? Om inte för att visa tacksamhet till sin utbildning man fått betald. Det är inte självklarhet i hela världen precis. Och förstås - vem vill ha en läkare som fuskade sig igenom läkarutbildningen? Inte jag.
En utbildad läkare som fuskade på HP? Kunde inte brytt mig mindre.

De efterblivna kommer såklart inte klara sina prestigeutbildningar bara för att de betalar 170000kr för 2.0 på högskoleprovet.
Vem betalar hutlösa summor för ett sånt resultat för att sen välja en utbildning till tex undersköterska? Om någon gör det är den ju bara dum i huvudet och tar oavsett knappast platser från några vita godhetsapostlar på sina moralpedestaler som aldrig fuskat på några prov.

Ps
Nej jag har aldrig fuskat på något prov. Bryr mig ändå väldigt lite om detta. Tycker verkligen inte HP ska slopas. Det är ett jättebra sätt för oss som inte fick några betyg att hänga i julgranen att ändå kunna bli läkare. Man mår bra av att veta att dörrar inte är stängda för att man inte presterade under gymnasiet. Vad visste man som 16-åring? :/
DS
Senast redigerad av vargenbara 2018-04-17 kl. 13:11.
Citera
2018-04-17, 12:54
Bannlyst
Citat:
Yes. Denna grupp verkar ha tagit 170 k.
Tidigare år har de flesta grupper tagit 70-100k, vilket du kan läsa om i tråden om högskoleprovsfusk som finns här på Flashback.

Denna grupp var extra girig

För 170k kan man lika gärna ta ledigt halva året och anlita en privatlärare för att studera. Fast då föreligger ju en risk att man faktiskt lär sig något på köpet.
Citera
2018-04-17, 12:55
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franzjager1
Tack, tror ingen hade lyckats knäcka koden annars.

För övrigt blir detta väldigt intressant att se hur det utvecklar sig, speciellt hur polisen lyckades komma åt dom.

Inte så svårt. De låtsas vara intresserade kunder. Kommunicerar med säljarna. Genomför ekonomiska transaktioner digitalt eller i handen. Säljarna lämnar mängder av spår efter sig, alltmedan polisen samlat på sig övertygande bevisning.

I sådana här fall har polisen rätt att sätta in hemlig rumavlyssning, och avlyssning av deras mobiler, datorer, internet. Inte så svårt att samla bevis mot både köpare och säljare.
Citera
2018-04-17, 13:02
Medlem
TheLightstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Men dessa fuskare lär väl knappast klara någon högre utbildning om de fuskat till sig högskoleprovresultatet?

Eller tänker de fuska sig igenom läkarutbildningen också?

I många fall beror det på lathet. Är man normalbegåvad och vill få 2,0 på legitimt vis krävs det att man lägger ner en hel del tid på plugg. Vissa skriver HP i flera år innan de kommer in på sin drömutbildning.

När man sedan blir antagen så ligger de där 170 tusen kronorna och brinner i baken, där snackar vi morot. Om du inte klarar det så har du kastat 170 tusen i sjön, en mycket stark motivationsfaktor, minst sagt.

I detta fall verkar det vara någon typ av familjeföretag, intressant.
Citera
2018-04-17, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargenbara
De som trots fusk är tillräckligt skarpa för att klara utbildningen och bara är ovilliga att plugga sig till ett 2.0 för att bli läkare etc... Vem bryr sig? Jävla moraltrams. Som att en läkare som presterar bra inte ska få fortsätta jobba som läkare om det kommit fram att vederbörande fuskat på högskoleprovet 8 år tidigare. Klarar man det så klarar man det, oavsett vägen dit, tycker jag.

Om man saknar moral och konsekvenstänk till den grad att man fuskar på HP så är frågan hur denna moral och avsaknad av konsekvenstänk kommer yttra sig i personens framtida yrkesutövande. Tröskeln till att schabbla med provresult på sjukhus, inte göra sitt yttersta för sin patient eller annat som är tveksamt inom läkarpraxis är ingen högoddsare direkt.

Om du tror att det bara är höga betyg som gör någon lämplig som läkare har du fått det om bakfoten. Ett sätt att komma tillrätta med detta är att införa en psykologisk utvärdering till intagningen för läkarprogrammet, psykologprogrammet och lärarprogrammet vilket redan görs i Finland.
Citera
2018-04-17, 13:11
Medlem
Ångvälts avatar
Utan att veta hur det är att vara häktad så gissar jag det är ny erfarenhet för dessa tre personer och man efter ett tag väljer att "sjunga ut".

Eftersom även de som har betalat för att fuska på själva HP har begått brott (och jag tror inte att majoriteten är icke-etniska svenskar) så gissar jag att många av dessa "sjunger ut" direkt när de hamnar i polisförhör eftersom inte tidigare har begått brott med fängelse i straffskalan och är vana att vara föremål för brottsutredningar.

Jag gissar därför att bevisläget är gott.

OT - på våra prestigeutbildningar/skolor så är elevunderlaget väldigt homogent.
Citera
2018-04-17, 13:14
Medlem
Kan det varit Samir på svt som golat?
Citera
2018-04-17, 13:16
Medlem
constants avatar
Det jag anser är mest illa, är att fusk innebär att snittresultatet höjs, vilket gör att alla seriösa deltagare får ett lägre resultat än vad de annars skulle få, och därför kanske inte kommer in på sin drömutbildning.

Hoppas verkligen att utredningen inte stannar vid de tre, utan grundligt fortsätter med alla fuskare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in