Citat:
Ursprungligen postat av
fryskyl
bla bla bla .
Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
bla bla bla
Citat:
Ursprungligen postat av
Saltkatt
Det är väl strängt taget inte mycket som håller någon kvalificerad nivå som kommer att överleva, med tanke på hur bildningskurvorna ser ut.
Det verkar finnas en slags hängiven kult kring Horace, de verkar inte kunna komma på konkreta argument för hans storhet utan det är tyckande och åsikter. De som framläggs blir snabbt avslöjade genom sin uppenbara felaktigheter t.ex hur det akademiska systemet fungerar att inte veta vad titeln adjungerad professor innebär.
Finns det någon som kan förklara vad som gör Horace så lockande för denna kult.
Jag har försökt finna det i hans böcker och hans aforismer/maximer. I stort sett alla framstår som nonsens (jag har inte läst litteraturvetenskap så kanske därför men jag har en mängd högskolepoäng och till och med en egen doktorshatt så obildbar är jag inte)
Vad är inte nonsens och plattityd vad skulle inte kunnat vara skrivit av vilken slumpvis mobbad emotonårspojke, var finns genialiteten?
”hälsosamhället är genomsyrat av död, inte liv. Om vi vågade leva, skulle vi också våga dö”, ---YOLO på dig Horace
”avsky för lyx är en form av sexualskräck, maskerad till socialt samvete” ---så du får inte ligga med vänster tjejerna buhu Horace
”Det räcker med att se sig omkring på ett ordinärt kafé. Besökarna är som en samling arbetslösa skådespelare. Kanske är några av dem verkligen det. Det är därför de har tid att sitta på kafé”. ---Ja vi fattar att du inte har några vänner, du är isolerade och utanför, ingen vill fika med dig, men det kanske är det ditt eget fel Horace
”Han gick utan mask, och man berömde inte utan skäl hans utsökta förklädnad”--Detta är en rätt vanlig föreställning att se sig själv som den enda äkta oförställda, boring.
”Efter en viss punkt är det bara med de döda man kan ha en naturlig relation, eftersom de behandlar en som den person man fortfarande menar sig vara”.---Men fy fan, självmord är väl ett alternativ för dig med Horace, sluta klaga skaffa dig ett liv eller dö.
Visst finns det bra grejer med men även en blind höna hittar några korn, och producerar man tillräckligt många meningar blir något bra
så detta citat tillägnar jag Horace kulten.
"Problemet med elitism är att man bara får med sig de näst bästa. De bästa identifierar sig med allmänheten och ser sig själva som vanliga."
- Jag antar att detta är sant inom litteraturvetenskapen, men kanske inte inom fysik, idrott eller medicin där man kan reellt mäta det resultat som produceras.