Citat:
Dylika saker är inte helt lätt att "belägga", och jag tänker heller inte sitta här och rada up referenser och andra grejer för att tillfredsställa dig. Men för den som hänger med en del i litteraturvetenskapen och -kritiken kan det knappast vara särskilt kontroversiellt att säga att Engdahl har haft en lysande karriär, och att han av väldigt många anses just som ett av de största namnen i sitt fält under de senaste hundra åren. Han hade publikationerna, meriterna och ryktet för att få just en synnerligen bra akademisk tjänst.
Så här presenterar Bonniers Engdahls bok:
För trettio år sedan utgav Horace Engdahl sin essäbok Den romantiska texten, som har kommit att räknas bland de mest inflytelserika litteraturkritiska verken på svenska.Jaja, fine, Bonniers är partiska här som utgivare, men det finns hur många recensioner och senare uttalanden som helst som betygar i princip samma sak -- även om man kan mena att de har fel och boken egentligen är dynga.
''Engdahls bedövande rika bok borde kunna inspirera långt fler än litteraturvetarna till att läsa romantikerna med nya ögon.'' Nils Aage Larsson, Göteborgs-TidningenSom sagt, fler referenser och liknande citat har jag ingen lust att leta upp. Visst, på andra sidan finns Ahnlund. Men de är många, många som talar om Engdahls bok i samma exalterade ordalag. Och hänvisningarna till den i akademisk litteratur om romantikerna är legio.
Citat:
Ok, men vilka är då "de flest andra"? Möjligt att han blev pushad av Espmark, men så är ju normalt fallet. Meriter hade han hursomhelst. Vilken roll JCA spelade är nog rätt oklart. Men läser man trådarna här på FB får man ju intrycket att han varit bakom precis allting, alla inval och alla nobelprisval.
Citat:
Gulligt av dig, du tror att du har mig nu med den där frågan eller? Att om inte jag på din begäran kan producera ett par välskrivna stycken där jag elegant belägger alla de insikter och tankar Engdahl lagt ned i Den romantiska texten så har du besegrat mig? Sorry, men jag har inget intresse av att försöka sammanfatta ett komplext argument här bara för din skull; ett argument som jag dessutom inte har särskilt väl i huvudet för tillfället. Men använd google om du tvivlar på ett mycket allmänt förekommande omdöme. Det är alltså ingalunda kontroversiellt att konstatera att man i litteraturvetenskapliga kretsar ser boken som ett banbrytande verk.
Så här skriver exempelvis Sara Danius i Husmoderns död och andra texter:
Julen 1986 gav pappa mig Horace Engdahls Den romantiska texten, anmäld av Thure Stenström i en entusiastisk understreckare i Svenska Dagbladet några månader tidigare. Då hade jag en fil. Kand.-examen med litteraturvetenskap som huvudämne, med särskild inriktning på modernistisk lyrik, och hade gjort mina första försök som kritiker på Dagens Nyheters kultursida.Rätt tydligt här hur Engdahls bok av Danius karaktäriseras som just något revolutionerande nytt, som hon själv entusiasmerades av och -- högst troligen -- tog efter. En "yngre kritisk sensibilitet" -- det var vad Engdahl stod för. Det produceras hundratals avhandlingar och monografier i litteraturvetenskap varje år i Sverige, men jag kan garantera dig att det är ytterst, ytterst sällan någon av dem karaktäriseras i dylika termer och sedermera också gör ett dylikt intryck.
Pappas julgåva var symbolisk på flera sätt. Inte så att vi hade olika meningar om hur man borde närma sig litteraturen, konsten och kulturen, men femtiofem år och hela den modernistiska fasen skilde oss åt. Pappa var den åldrande läraren och jag den ännu lyssnande eleven som just börjat söka mina egna vägar. Här kom nu Engdahls studie över den svenska romantiken och dess karakteristiska stilfigurer, ett imponerande brobygge mellan ett klassiskt bildningsideal och en yngre kritisk sensibilitet.
Engdahl må vara en gris och en buffel, kanske också i viss mån en posör och charlatan -- men ryktet som briljant kritiker och tänkare om litteratur hade han vunnit redan innan invalet i SA.