2018-04-16, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Känns lite förvirrat det du skriver. Lite som folie a deux faktiskt. O har alltså hjälpt alla han älskar att dö, inklusive frugan som kunde sköta sitt jobb fram till jul utan problem? Hjälpt?

Dagarna efter massmordet skulle äldsta dottern ha träffat skolan och en psykolog där. Det ville uppenbarligen inte O skulle ske. För vad kunde hon ha berättat då? Det får vi aldrig veta. Tyvärr. "A girl has nothing to say" som hon skrev. Faktiskt det enda som finns av henne på webben.
Jag tolkar det som ett nödrop. Ingen hörde. Ingen såg.

Problemet med detta fall är att väldigt många inte tänkt eller agerat självständigt. Som du själv råkat på är det lätt hänt att starka manipulerar fram vad som ska tänkas och tyckas med passivt aggressiv humor. En festlig kombination, men livsfarlig, när det verkligen gäller.

Familjen gick inte under på grund av livsleda. SÅ enkelt var det inte! Det tror inte jag.

Om O fått träffa en psykolog och tala ut om hur han levt sitt liv så hade livsledan nog snarare ersatts av andra mer invecklade och djupare resonemang om kontroll, icke-kontroll, kanske förbjuden sexualitet eller annat som orsakade djup skam och smärta. Att mörda sina älskade är förenat med smärta, om man är normal. Kunde O känna smärta? Var morden jobbiga för honom att utföra?

Du är fri att tro precis vad du vill.
Uppenbarligen så har du inte förmågan att lägga skuld på Hanna, trotts att beslutet var gemensamt.
Av någon anledning så måste du lägga skulden på mannen, och det har du gjort i andra trådar också.
Jag undrar verkligen varför det är så?
Varför hatar du alla män så innerligt?

Vill du veta en sak.
Jag tror faktiskt att det var Hanna som gav barnen sin döds-dos, och sen så tog hon en egen döds-dos, och kvar stod Oskar ute på uppfarten helt förvirrad.
Prova att anklaga Hanna istället.
Citera
2018-04-16, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du hävdar att dottern själv skulle få tala med skolan/psykologen. Var har detta stått? Vem har sagt det?
Eller vill du enbart hacka sönder det vi diskuterar och leda uppmärksamheten mot vidriga, incestiösa, kontrollerande psykopaten O

Har stått i denna tråd. Leta om du vill. Kan vara en trådsanning, som allt annat, men jag har för mig att det verkade trovärdigt.
Citera
2018-04-16, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Tillägg: Om de har en symbiotisk/psykotisk sjuka, kan man inte förvänta sig att de vaknar upp och funderar. Isf är de fast övertygade i just sin verklighet.
Dessutom spelar isolering en mycket stor roll - det kan ta mkt lång tid för omgivning att ’avslöja’ eller se vad som pågår bakom fasaden/hemmets väggar:
Släkten vet inget om kollegorna o vice versa, samma kan gälla för vännerna och skolpersonalen, läkare mm. Vattentäta skott som till slut börjar läcka utanför isoleringen

Jag håller inte teorin om Folie à deux som omöjlig, men i så fall i sett senare skede, kanske fram mot slutet av hösten. Att i flera år lyckas vara så tokig utan att någon märkt någonting kräver just en mycket högre grad av isolering – typ ute på landsbygden utan arbeten eller någon större kontakt med andra människor. Att som Oskar och Hanna med två krävande arbeten, kontakter med skola, vänner och sjukvård, lyckas dölja de under många år – tror jag inte på.
Citera
2018-04-16, 22:56
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Barnen ligger döda, och Oskar har precis hjälpt Hanna att dö.
Förvirrat går han ut på uppfarten.
Går in igen, tappar ett glas, spelar in några förvirrade sekvenser.
Timmarna går, kollar att allt är som det skall, tar en näve lugnande, och hänger sig.
Kan väll mycket väll vara så.

Duktigt du fick dit sista pusselbiten, det krossade glaset
Citera
2018-04-16, 22:59
Medlem
Citat:
Har stått i denna tråd. Leta om du vill. Kan vara en trådsanning, som allt annat, men jag har för mig att det verkade trovärdigt.

Barnen hade båda kontakt med skolans psykolog/kurator. Agnes sedan år tillbaka och Moa sedan i höstas. En personlig kontakt utan föräldrar inblandade.

Enligt uppgift här hade Agnes varit sämre under senare del av hösten vilket kan föranledd ett särskilt möte efter jul, men det är inget jag noterat.

Däremot skulle väl ett nytt planeringsmöte ske efter julhelgerna vilket jag antar sker inför varje terminsstart om man har sjuka barn där hälsotillståndet kan förändras.
Citera
2018-04-16, 23:02
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Var det verkligen så att det var inbokat samtal med psykolog för henne? Har inte hört det innan men det var intressant information i så fall!

Citat:
Ja. Den som orkar kan skyffla fram det i tråden. Det är vad jag bygger stora delar av mitt resonemang kring och som då landar i allt möjligt skamfyllt som O ville hålla undan. Incest som värst. Kontrollmani som mildast.

Menar du på fullaste allvar att du bygger stora delar av ditt resonemang kring en uppgift som du inte ens vet finns?
Citera
2018-04-16, 23:08
Medlem
Citat:
Känns lite förvirrat det du skriver. Lite som folie a deux faktiskt. O har alltså hjälpt alla han älskar att dö, inklusive frugan som kunde sköta sitt jobb fram till jul utan problem? Hjälpt?

Dagarna efter massmordet skulle äldsta dottern ha träffat skolan och en psykolog där. Det ville uppenbarligen inte O skulle ske. För vad kunde hon ha berättat då? Det får vi aldrig veta. Tyvärr. "A girl has nothing to say" som hon skrev. Faktiskt det enda som finns av henne på webben.
Jag tolkar det som ett nödrop. Ingen hörde. Ingen såg.

Problemet med detta fall är att väldigt många inte tänkt eller agerat självständigt. Som du själv råkat på är det lätt hänt att starka manipulerar fram vad som ska tänkas och tyckas med passivt aggressiv humor. En festlig kombination, men livsfarlig, när det verkligen gäller.

Familjen gick inte under på grund av livsleda. SÅ enkelt var det inte! Det tror inte jag.

Om O fått träffa en psykolog och tala ut om hur han levt sitt liv så hade livsledan nog snarare ersatts av andra mer invecklade och djupare resonemang om kontroll, icke-kontroll, kanske förbjuden sexualitet eller annat som orsakade djup skam och smärta. Att mörda sina älskade är förenat med smärta, om man är normal. Kunde O känna smärta? Var morden jobbiga för honom att utföra?
Intressant inlägg
Citera
2018-04-16, 23:08
Medlem
[i]Blockflöjtsfröken? En omskrivning av pianofröken. Ett sätt att förminska och förnedra och förlöjliga.
Jag tänker att om man är smart är man åxå snäll och framförallt ödmjuk.Jag tänker att man åxå kan vara en dubbelnatur. Smart ibland och i nästa stund förvandlas man till ett monster.
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
En veckas solitär begrundan gör gott – dock nersolkad av förfasan över de dumheter som lagras i tråden till eftervärlden. Alltså va fan?! En kvarglömd affish från Mio i ihopfantiserat Texas-chainsaw-massacre-tema, blev ett bevis på att vi alla borde lägga en peng i bössan till "Blockflöjtsfröknars fortlevnad". I ett dygn pågick detta rafflande och högst seriösa drama och har vi riktig tur – och blir bönhörda – så fortsätter det även i morgon..

Borde vi inte hålla oss för goda för sånt här trams? Personligen kan jag tycka att fokus på borde ligga på vad som föranledde detta altruistiska barmhärtighetsmord. Hur kunde två, av allt att döma – duktiga, skötsamma kärleksfulla och omsorgsfulla föräldrar – hamna så inutavhellvettes fel? Visserligen pekar det mesta på att barnen var sjuka i ME/CFS, men det borde inte vara tillräckligt! Vilka stressorer, vilka livsbetingelser, vilka grundläggande psykiska tillkortakommande och vilka psykiska sjukdomar hade dessa föräldrar för att kunna komma till ett så ofattbart beslut, enligt polisen dessutom gemensamt! Kanske lite mer konstruktivt och produktivt än frotterande i möbelaffärsaffisher. Finns det inte egna trådar för sånt under inredning eller nåt?
Citera
2018-04-16, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Barnen hade båda kontakt med skolans psykolog/kurator. Agnes sedan år tillbaka och Moa sedan i höstas. En personlig kontakt utan föräldrar inblandade.

Enligt uppgift här hade Agnes varit sämre under senare del av hösten vilket kan föranledd ett särskilt möte efter jul, men det är inget jag noterat.

Däremot skulle väl ett nytt planeringsmöte ske efter julhelgerna vilket jag antar sker inför varje terminsstart om man har sjuka barn där hälsotillståndet kan förändras.

Det har också kommit flera uppgifter om BUP-kontakter. Där krävs det dock mer för att kunna få hjälp än i skolan och det verkade som de avvisades pga för lindrig problematik.
Citera
2018-04-16, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Betyder detta att det bara var Oskar som pratade på den ombestridda videon?

Tyvärr vet vi/jag inte än, vad som finns på videon.
Den finns, och människor har sett den, men ingen vill berätta om innehållet. Förhoppningsvis så kommer det lite mer info om den.
Citera
2018-04-16, 23:12
Medlem
En skola som går back 4 miljoner under höstterminen (Bjärehovskolan) måste vid något tillfälle funderat på att undersöka möjligheten att minska eller helt upphöra med hemundervisning för den äldre flickan. Ett sådant möte har säkert varit planerat vid vårterminens start.
Citera
2018-04-16, 23:14
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag håller inte teorin om Folie à deux som omöjlig, men i så fall i sett senare skede, kanske fram mot slutet av hösten. Att i flera år lyckas vara så tokig utan att någon märkt någonting kräver just en mycket högre grad av isolering – typ ute på landsbygden utan arbeten eller någon större kontakt med andra människor. Att som Oskar och Hanna med två krävande arbeten, kontakter med skola, vänner och sjukvård, lyckas dölja de under många år – tror jag inte på.
FáD är både galet och väldigt sällsynt. Tror inte tokigheten visar sig förrän saker ställs på sin spets och då kan lång tid ha förflutit.
Familjens isolerings-tendenser är det som bidrar till att kunna dölja situationen för omvärlden.
Jag propsar inte på FáD, men vill gärna pröva syndromet mot frågeställningar i tråden - om inte annat så för att utesluta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in