2018-04-16, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Barnen ligger döda, och Oskar har precis hjälpt Hanna att dö.
Förvirrat går han ut på uppfarten.
Går in igen, tappar ett glas, spelar in några förvirrade sekvenser.
Timmarna går, kollar att allt är som det skall, tar en näve lugnande, och hänger sig.
Kan väll mycket väll vara så.

Känns lite förvirrat det du skriver. Lite som folie a deux faktiskt. O har alltså hjälpt alla han älskar att dö, inklusive frugan som kunde sköta sitt jobb fram till jul utan problem? Hjälpt?

Dagarna efter massmordet skulle äldsta dottern ha träffat skolan och en psykolog där. Det ville uppenbarligen inte O skulle ske. För vad kunde hon ha berättat då? Det får vi aldrig veta. Tyvärr. "A girl has nothing to say" som hon skrev. Faktiskt det enda som finns av henne på webben.
Jag tolkar det som ett nödrop. Ingen hörde. Ingen såg.

Problemet med detta fall är att väldigt många inte tänkt eller agerat självständigt. Som du själv råkat på är det lätt hänt att starka manipulerar fram vad som ska tänkas och tyckas med passivt aggressiv humor. En festlig kombination, men livsfarlig, när det verkligen gäller.

Familjen gick inte under på grund av livsleda. SÅ enkelt var det inte! Det tror inte jag.

Om O fått träffa en psykolog och tala ut om hur han levt sitt liv så hade livsledan nog snarare ersatts av andra mer invecklade och djupare resonemang om kontroll, icke-kontroll, kanske förbjuden sexualitet eller annat som orsakade djup skam och smärta. Att mörda sina älskade är förenat med smärta, om man är normal. Kunde O känna smärta? Var morden jobbiga för honom att utföra?
Senast redigerad av rappytt 2018-04-16 kl. 22:16.
Citera
2018-04-16, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Jag tror att det som hände har ett starkt samband med att dottern skulle få tala med skola/psykolog. Dagar innan detta möte mördas dottern. Ett sådant möte borde ge sunda föräldrar hopp. Eller hur?

Var det verkligen så att det var inbokat samtal med psykolog för henne? Har inte hört det innan men det var intressant information i så fall!
Citera
2018-04-16, 22:13
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Så kan det vara så klart vara. Problemet med mastermindteorin där man lurar alla är att det är så förtvivlat många idioter som ska gå på allt. Dessutom under så lång tid och förutom att ingen avslöjar scamen, så vaknar inte heller varken Hanna eller Oskar upp och funderar vad de håller på med under flera år. Samtidigt som de båda har avancerade arbeten och upprätthåller en bra fasad...

Beträffande kollegornas beklagande tror jag inte att det vore så konstigt om man har tyckt att en chef pressat en kollega för hårt, att de vill ge sitt stöd, när katastrofen är fullbordad. Skuld och självrannsakan kan drabba en och man försöker gottgöra genom orden.
Förvisso helt sant. Tror dock att varje förövare som tillämpar mastermind-metoden tror sig vara ’the master himself’ och kan överlista, eller i ren desperation åtminstone försöka sig på det på ren vinst/förlust - tills bubblan allt som oftast spricker.
Känns ju hursomhelst som att precis allt har skenat och gått helt överstyr i familjens handlingar.
Frågan är bara var det gått snett?
Jag tror vi söker logik med förnuft och erfarenhet där det inte finns någon logik alls eller en sjuklig sådan, och famlar därför runt i jakten på förklaring.
Blir inte klok på detta...
Citera
2018-04-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Barnen ligger döda, och Oskar har precis hjälpt Hanna att dö.
Förvirrat går han ut på uppfarten.
Går in igen, tappar ett glas, spelar in några förvirrade sekvenser.
Timmarna går, kollar att allt är som det skall, tar en näve lugnande, och hänger sig.
Kan väll mycket väll vara så.

Betyder detta att det bara var Oskar som pratade på den ombestridda videon?
Citera
2018-04-16, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Var det verkligen så att det var inbokat samtal med psykolog för henne? Har inte hört det innan men det var intressant information i så fall!

Ja. Den som orkar kan skyffla fram det i tråden. Det är vad jag bygger stora delar av mitt resonemang kring och som då landar i allt möjligt skamfyllt som O ville hålla undan. Incest som värst. Kontrollmani som mildast.
Citera
2018-04-16, 22:20
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Jag tror att det som hände har ett starkt samband med att dottern skulle få tala med skola/psykolog. Dagar innan detta möte mördas dottern. Ett sådant möte borde ge sunda föräldrar hopp. Eller hur?

Dottern kanske inte ville/orkade gå på detta möte.(men ska inte mördas för det)
Citera
2018-04-16, 22:28
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Jag tror verkligen inte morden skedde pga ett möte veckan efter. Vet inte vad för möte med skola/psykolog du talar om ens.
Citera
2018-04-16, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tillägget om tavla var ironi. Tycker också att denna info borde ventileras mer. O var säkerligen väldigt duktig på att behärska sig men även den mest behärskade personen bör reagera på något sätt när man är mitt i en situation där hela familjen skall eller är utplånad.
Hoppas Winberg får lite mer information från sin källa.
Undrar om det bara är en granne som sett honom? menar att det är ju en situation man inte glömmer om man ser sin granne stå utanför chockad, apatisk och nästan okontaktbar.

Jag kan tycka om min granne står och är helt chockad apatiskt och nästan okontaktbar, att man som granne frågar om man kan hjälpa den.
Speciellt om den är okontaktbar
Citera
2018-04-16, 22:35
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Dessutom under så lång tid och förutom att ingen avslöjar scamen, så vaknar inte heller varken Hanna eller Oskar upp och funderar vad de håller på med under flera år.
Tillägg: Om de har en symbiotisk/psykotisk sjuka, kan man inte förvänta sig att de vaknar upp och funderar. Isf är de fast övertygade i just sin verklighet.
Dessutom spelar isolering en mycket stor roll - det kan ta mkt lång tid för omgivning att ’avslöja’ eller se vad som pågår bakom fasaden/hemmets väggar:
Släkten vet inget om kollegorna o vice versa, samma kan gälla för vännerna och skolpersonalen, läkare mm. Vattentäta skott som till slut börjar läcka utanför isoleringen
Citera
2018-04-16, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Ja precis och försök då klura ut hur jag kan vara så säker ?? Vilket jag fortfarande är !

du känner OHs anhöriga?

Edit:
Kan det vara så att ena delen av släkten, (som du ev känner) har varit där och dragit ned rullgardinen och andra delen av släkten dragit upp?
Senast redigerad av flashbackfollower 2018-04-16 kl. 23:05.
Citera
2018-04-16, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Blir så barnsligt när man hela tiden måste vara övertydlig och förklara att det är fel att mörda sina barn (eller någon annan) diskussionen blir enahanda och torftig, det som för mig känns som det viktigaste kommer aldrig fram i den hätska debatt som på går i tråden.

Vad var det som gick så djävla fel för O och H?

Något fick dem att tappa allt mod och att vilja leva, det är inget som händer pang på utan det måste ha kommit krypande sakta men såg ingen tecknen?

Fick dom inte de svar de hade hoppats på angående döttrarna, kom det ytterligare besked om sjukdom utan bot som förvärrade saken?

Frågorna är många men svaren är få och i de flesta fall så bortom vad som hände att det inte går att ta dem på allvar.

Det enda vi vet är att de i enighet och samförstånd dödade sina barn och sedan sig själva men varför?

Du verkar vara en besinnad och förnuftig person som troligen också tycker genusfrågor och inredningsdetaljer ligger utanför trådämnet – så vad tror du själv är orsaken till familjemordet?
Vad tror du om de tankar som jag lyfte i natt tillsammans med Remark, Stensture och McMay?
Citera
2018-04-16, 22:40
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Om vi börjar i den änden. Kan det vara så att de inte orkade bli ifrågasatta eller ville att dottern skulle tala själv med skolan/psykologen? Dagar innan detta ska ske, hittas alla mördade, även dottern som skulle få tala... som själv skriver på nätet att "a girl has nothing to say". Nånstans hänger väl detta ihop, eller?

Du hävdar att dottern själv skulle få tala med skolan/psykologen. Var har detta stått? Vem har sagt det?
Eller vill du enbart hacka sönder det vi diskuterar och leda uppmärksamheten mot vidriga, incestiösa, kontrollerande psykopaten O
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in