2018-04-16, 11:39
Medlem
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu går rykten om truppansamling i Jordanien av amerikanska marinsoldater. Man misstänker att man kommer att försöka ge sig på T4 pumpstation. Så mycket för att det här kriget inte skulle handla om olja och gas.
USA kontrollerar redan större delen av syriens energitillgångar öster om Eufrat. Att jänkarna ska ta en sketen "bensinstation" tror jag på när jag ser det. Skulle det vara sant så tycker jag att det är en bra gärning.
Citera
2018-04-16, 11:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Eller snarare under några årtionden, sista "oljekriget" var väl Kuwait 1991 som hade globalt stöd av naturliga skäl, eftersom Irak helt sonika klampade in och snodde en ansenlig del av världens resurser och på goda grunder kunde antas vara på väg att göra samma sak i Saudiarabien.
Numera är ju leveranserna betydligt mer diversifierade (t.ex. Nigeria, Angola, Azerbadjan etc.)

Jo det känner jag till. Man säljer det ju dock redan i mängder via LNG-fartyg. Exporten är stor från Qatar och snart även Iran (västföretag överlyckliga över Iran-dealen), och ändå menar du att huvudskälet till kriget är ett rör som distributionskanal?

Ok. Du tror alltså på allvar att export av naturgas genom en pipeline är skälet till att Israel och USA är motståndare till Iran i denna konflikt? För det är ju precis vad det citerade låter som. Menar du det?

Finns säkert i syrisk ekonomisk zon i Medelhavet också, men det är inte den syriska zonen som Israel, Cypern, Grekland (och Ryssland genom Gazprom) verkar i.

Det är en mycket viktig fråga i regionen ja, men tror knappast den har någon större inverkan på kriget i Syrien. Jordanflodens vatten delas ju av Israel och Jordanien, sedan utvecklar Israel alltmer inom avsaltning och hoppas på goda grunder att det blir en stor exportframgång de kommande åren.

Vet inte varför du lagt till "slutkunder" när jag inte nämnt det själv (indirekt blir naturligtvis allt riktat mot slutkunder), men NordBalt är väl ett utmärkt exempel på helt omotiverad och överdriven aggression angående energiförsörjning,
https://www.svd.se/ud-protesterar-mot-ryska-marinen
Gas och Olja = politisk inflytande. Du motsäger dig själv när du varnar för Rysslands inflytande genom gas. Vi lever i en kapitalistisk värd och säljarna vill sälja helst så dyrt som möjligt, och köparna vill köpa helst så billigt som möjligt. Det är därför jag har så svårt att se det problematiska i att Ryssland säljer gas till Europa. Men det är ju klart, då kommer USA efter konkurrensmässigt och det är det allt handlar om i det fallet.

Och att du inte förstår skillnaden mellan att leverera gas via LNG-fartyg och pipe-lines gör mig förbryllad.
Citera
2018-04-16, 11:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
USA kontrollerar redan större delen av syriens energitillgångar öster om Eufrat. Att jänkarna ska ta en sketen "bensinstation" tror jag på när jag ser det. Skulle det vara sant så tycker jag att det är en bra gärning.
Oljan från Irak går den vägen och USA:s problem är att få iväg oljan till rätt kund s.a.s.
Citera
2018-04-16, 11:43
Medlem
Citat:
1) Man startar inga krig över något så jäkla simpelt som en gasledning. I synnerhet i en så instabil region som Mellanöstern, där allianser kan ändras över en dag. Västvärlden har för övrigt inget alls emot mer olja och gas på marknaden, ju fler kanaler desto bättre, så priserna pressas. Dessutom finns ju fartyg som är billigt, enkelt och framför allt flexibelt. Sedan är ju t.ex. det enorma fältet vid Israel/Cypern på g att exploateras, mycket stabil kommande leverans till Europa jämfört med vad som helst på arabiska halvön. Imorgon kanske ytterligare ett fält någon annanstans upptäcks. Det finns helt enkelt inget incitament att drämma till med storsläggan och avsätta regeringar för detta.

2) Varför hitta på en onödig och ihålig konspirationsteori när verkligheten är tillräckligt spännande, framför allt USA/Israel gentemot Iran? Det är ju Irans *politiska* inflytande och länk till Hisbollah man vill stoppa genom att stoppa Assad, ingen hemlighet.

3) Jag hoppas innerligt att inte heller du eller någon annan här vill att EU ska bli *beroende* av rysk gas!? Ryssland har visat ett så pass aggressivt beteende i energiexportfrågor att jag hoppas inget förnuftigt land gör sig beroende av Ryssland. Köpa billigt därifrån, helt okej för min del, men man ska absolut inte vara beroende av det.
För USA var motivet med att fälla regimen i Syrien att få kontroll på landet, som är ett mycket viktigt land att kontrollera oljeländerna i området.
Sedan var de intresserad att Ryssland får konkurrens med sin gas till Europa och tappar inkomster. Saudi är inte intresserad av olja utan de ville också få kontroll på Syrien för att stoppa det iranska inflytandet i regionen, därför Saudi vill vara stormakten i området.
Qatar var intresserad att gasledningen byggdes att de skulle få stora inkomster med att sälja gas till Europa, de skulle också finansiera ledningen.
Israel har intresse av att Syrien splittras, som skulle göra att Irans inflytande i regionen skulle minska.
Mycket tyder på att Iran blir stormakten i regionen och tränger undan Saudi.
När upproret startade i Syrien 2011 gjorde många den bedömningen att regimen faller efter några månader och sedan blir det en regering som kontrolleras av Saudi.
Man kan påstå att alla krig är lätta att starta men svåra att avsluta, nu sitter USA fast i kriget som drar ned deras popularitet mer och mer i Mellan Östern.
Det är Ryssland som blivit vinnaren med enorm popularitet i Mellan Östern idag.
USA har inte folket med sig i Syrien och inte i andra länder heller, det bästa de kan göra är att försvinna därifrån.
Senast redigerad av Fagro 2018-04-16 kl. 11:50.
Citera
2018-04-16, 11:46
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag skriver ju det! Irans politiska inflytande västerut till Hisbollah/Libanon via Syrien. Och att detta ju borde vara tillräckligt "spännande".
"Spännande" är ju inte ett adekvat uttryck. Det är kaos och krig och människor drabbas svårt. Och det är Israel och USA som ligger bakom detta. Det israeliska inflytandet över västs ledare som ställer upp på drömmen om stor-Israel och att krossa motståndet mot apartheid-staten, det är det som skapar kaos och krig och har gjort så sedan Israels bildande.

Återigen: Det är USA, Israel, Saudi och EU som skapar spänningar och krig i Mellanöstern! Det är inte Iran och Syrien!
Citat:
Det är mycket möjligt att Christer har sagt och skrivit mycket vettigt om annat, men detta om gasledningen hör inte dit. Energikällor och energitransporter verkar vara populärt att hitta på teorier kring. Om det hade spelat någon som helst roll för USAs militära agerande så hade Chavez & co varit avsatta för länge sedan.
USA är definitivt intresserade av den syriska oljan. Varför tror du att man lät IS ockupera just dessa områden och hjälpte dem med transport och försäljning? (Turkiet gjorde det praktiska) Och när Ryssland stoppade IS oljehandel, så blev USA mer intresserade av att bekämpa IS och nu har de istället kontroll över områdena med oljekällor med hjälp av SDF.

Och det fanns planer på att bygga en gasledning genom Syrien, men somliga fann det olämpligt, man ville inte att Syrien skulle bli ett energicentrum med det nuvarande styret.
Så att Syriens naturtillgångar lockar affärsmännen i Washington, det är det ju bara löjligt att förneka.
Citera
2018-04-16, 11:47
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Gas och Olja = politisk inflytande. Du motsäger dig själv när du varnar för Rysslands inflytande genom gas. Vi lever i en kapitalistisk värd och säljarna vill sälja helst så dyrt som möjligt, och köparna vill köpa helst så billigt som möjligt. Det är därför jag har så svårt att se det problematiska i att Ryssland säljer gas till Europa. Men det är ju klart, då kommer USA efter konkurrensmässigt och det är det allt handlar om i det fallet.

Och att du inte förstår skillnaden mellan att leverera gas via LNG-fartyg och pipe-lines gör mig förbryllad.

Primitivt inflytande som är lätt att kringgå. Ryssland hade vunnit betydligt mer på att utveckla sina andra sektorer med fantastiska kunskaper inom många vetenskapliga områden. Istället satsar man på fördummande energiförsäljning, som är enkel att kringgå på dagens diversifierade marknad. Om man vill.

Jag förstår den skillnaden. Motiverar inte krig på långa vägar.
Citera
2018-04-16, 11:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Primitivt inflytande som är lätt att kringgå. Ryssland hade vunnit betydligt mer på att utveckla sina andra sektorer med fantastiska kunskaper inom många vetenskapliga områden. Istället satsar man på fördummande energiförsäljning, som är enkel att kringgå på dagens diversifierade marknad. Om man vill.

Jag förstår den skillnaden. Motiverar inte krig på långa vägar.
Men jag är förbryllad. Vad har man hållit på med under alla år i MÖ då? Och varför är Ryssland aggressiva över detta?
Citera
2018-04-16, 11:51
Medlem
Savoys avatar
Helt jävla sanslöst hur många verkar spåra ur när energiförsörjning kommer på tal

Och då har jag ändå hintat om godiset väl synligt i flera inlägg - Israels inflytande i Washington. Hugg då.
Citera
2018-04-16, 11:54
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Men jag är förbryllad. Vad har man hållit på med under alla år i MÖ då? Och varför är Ryssland aggressiva över detta?

Vad säger att målen är desamma 1970 som 1990 som idag, förutom "inflytande" i luddig bemärkelse? Inget. 1979 är ju ett nyckelår i Iran kan vi nog vara överens om.

Ryssland är ju aggressiva för att man (helt riktigt) såg hur en av de allierade regimerna var på väg bort för några år sedan, så då gick man in, inget mystiskt.
Citera
2018-04-16, 11:54
Medlem
humanlifes avatar
Iran säger att USA:-koalitionens missilattack mot Syrien bevisar att de supportar terroristerna.

Tillägg: det är ju inte så konstigt egentligen, de är ju själva terrorister och krigsförbrytare sedan länge.
Citat:

Human Rights Official: Missile Strikes against Syria Proves US-Led Coalition's Support for Terrorism

TEHRAN (FNA)- Secretary of Iran's Human Rights Council Mohammad Javad Larijani blasted the Saturday US-led missile strikes against Syria, describing it as an indication of Washington and its allies' support for the terrorist groups.

"This aggression shows the major defeats that the resistance front has inflicted on the terrorist policies of these countries," Larijani said on Monday.

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13970127000787
Citera
2018-04-16, 11:56
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Helt jävla sanslöst hur många verkar spåra ur när energiförsörjning kommer på tal

Och då har jag ändå hintat om godiset väl synligt i flera inlägg - Israels inflytande i Washington. Hugg då.
Du håller alltså med om att Israels intressen är den främsta anledningen?
Citera
2018-04-16, 11:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Vad är det i det som motsäger det andra? Syrienkonflikten ligger i tre plan och måste förstås utifrån det:
  1. Intrasyrisk konflikt mellan i huvudsak Muslimska brödraskapet och Baath-partiet.
  2. Regionalt mellan de vanliga misstänkta: Israel. Iran, Saudi etc. och Syrien förstås.
  3. Geopolitiskt mellan Kina och Ryssland vs. Väst och USA.

Och ibland (eller ganska ofta) sammanfaller intressen och drivkrafter och där är Olja och Gas ganska tunga element. Naturligtvis finns andra stora intressen i det här.

För Kinas del skulle ett stopp på oljeleveranserna från regionen innebära katastrof efter några dagar. Fundera på det.
Senast redigerad av arbetet 2018-04-16 kl. 12:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in