2018-04-16, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Menar du att detta resonemang om att de ju straffade sig själva - och kanske därför kan få en gnutta sympati och empati - också gäller Helénes mördaren från Högsby? Han som även mördade Jannike före 10-åriga Helene och också - likt Oskar och Hanna - suiciderade.
Ska vi förlåta honom och ge honom empati för morden för att han suiciderade efteråt?
Som O och H - allt förlåtet..?
Blir man förlåten i allmänhetens ögon då? I anhörigas ögon?

Tyvärr hann de anhöriga inte få svar av Ulf på sina frågor.

Och att dra upp andra Mord hela tiden drar upp deras anhörigas sår. Jag Känner Helenes syster och vet att tidningarna fortfarande ringer upp henne ang sin syster.

Tycker det är lite osmakligt att dra upp alla andra mord. Det går inte att jämföra med dem då detta inte är samma slags mord.
Citera
2018-04-16, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winborg
Tavlans betydelse är väl ganska oviktig i hela sammanhanget.
Men Elli09, du säger emot Missan när hon påstår hon sett tavlan där, du vet minsann att:
-där finns ingen tavla
-man ser inte upp på ovanvåningen
-huset är tomt
Men när missan än en gång åker dit för att fotografera tavlan så anklagar du henne för Photoshop?
Uppenbarligen bor missan i närheten, men det gör inte du berätta du själv, men ändå hävdar du bestämt att din information är pålitlig.
Som sagt, det enda vi får fram är ju att missan framstår som mer trovärdig.
Ska själv ta en tur förbi idag (utan att fotografera) för då vet jag i alla fall vem jag ska tro på.

Ja precis och försök då klura ut hur jag kan vara så säker ?? Vilket jag fortfarande är !
Citera
2018-04-16, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
En mycket belysande sammanställning. Den visar så tydligt hur splittrad bilden är. Som ett kalejdoskop. Var och en av oss har sammanställt de pusselbitar vi utifrån vår egen erfarenhet och kunskap ser som mest sannolika och format en bild som förefaller rimlig. Men så kommer en ny pusselbit farande och bilden krackelerar. Använder vi andra pusselbitar kan det formas en helt annan bild än den vi såg först.

De enda säkra fakta som vi här i tråden har att förhålla oss till är att fyra personer är döda. Att polisen naturligtvis vet mycket mer har vi ingen glädje av så länge polisen inte redovisar vad de vet.

Enligt polisens pressmeddelande är det föräldrarna som gemensamt tagit livet av barnen, vilket dessa har meddelat eftervärlden i ett brev som undertecknats av dem båda. Motivet, enligt polisen, skulle ha varit att föräldrarna inte kunde se någon livskvalitet (för sig själva?) på grund av barnens sjukdomssituation.

Redan här finns det dock frågetecken. Har verkligen båda skrivit under? Var verkligen båda med på att döda barnen? Har någon tvingats? Har en namnteckning förfalskats? Är det i stället en förälder som dödat både barnen och maken/makan? Eller har en förälder dödat barnen och därefter sig själv och den andre funnit alla döda och därefter tagit sitt eget liv?

I massmedia finns uppgifter redovisade som kommer från barnens skolor och från familjens grannar. I Elisabeth Höglunds blogg finns uppgifter från en pianolärare till den yngsta flickan. I tråden finns uppgifter från olika postare om deras egna iakttagelser av både föräldrarna och barnen före morden/självmorden. Flera postare har också förmedlat uppgifter som de fått från andra. Ur denna rikhaltiga flora av uppgifter kan vi var och en forma vår egen bild av vad som hänt och varför. Vi kan ta det som passar och hoppa över annat.

I centrum av bilden finns dock två döda barn. Mördade av sina föräldrar. Frågan som vi alla ställer oss, om än på lite olika sätt är: Varför mördades barnen? Vad har lett fram till och ligger bakom den märkliga formuleringen om "livskvalitet". Kunde morden ha förhindrats?

Jag vill också passa på att säga att jag med intresse läser alla "teorier". Det finns en enorm kreativitet i tråden. Kanske t.o.m en och annan blivande deckarförfattare!

Tack kunde inte skrivit det bättre själv, men varken hinner el orkar lägga energi på långa inlägg ! Men mycket bra och objektivt sammanfattat.Stor eloge till dig !
Citera
2018-04-16, 11:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200

Och att dra upp andra Mord hela tiden drar upp deras anhörigas sår. Jag Känner Helenes syster och vet att tidningarna fortfarande ringer upp henne ang sin syster.

Tycker det är lite osmakligt att dra upp alla andra mord. Det går inte att jämföra med dem då detta inte är samma slags mord.

Kan hålla med om att man inte kanske ska dra upp 29-år gammalt mord från 1989.

Men jag tycker inte ena är så mycket bättre än det andra, det är som sagt en diskussion om grader i helvetet. Att bli mördad av den man litar på mest i hela världen måste vara helt förfärligt. Vi vet inte heller hur mycket flickorna fått lida innan, haft dödsångest, smärtor mm.

Mitt inlägg var ett svar på varför en mördares eget självmord - "han dömde sig själv till döden" - inte borde tyckas förlåta morden. Alla barnamördare har begått en vidrig handling vare sig de tagit sina liv kort eller lång tid efteråt, dött i något annat eller fortfarande lever, tycker jag.
Citera
2018-04-16, 11:28
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200

Vad Helene var med om de sista dygnen i fångenskap hos Ulf vill jag inte ens föreställa mej. Det finns olika slags mord, även om straffvärdet är detsamma.
Citera
2018-04-16, 11:30
Bannlyst
Citat:
Kan hålla med om att man inte kanske ska dra upp 29-år gammalt mord från 1989.

Men jag tycker inte ena är så mycket bättre än det andra, det är som sagt en diskussion om grader i helvetet. Att bli mördad av den man litar på mest i hela världen måste vara helt förfärligt. Vi vet inte heller hur mycket flickorna fått lida innan, haft dödsångest, smärtor mm.

Mitt inlägg var ett svar på varför en mördares eget självmord - "han dömde sig själv till döden" - inte borde tyckas förlåta morden. Alla barnamördare har begått en vidrig handling vare sig de tagit sina liv kort eller lång tid efteråt, dött i något annat eller fortfarande lever, tycker jag.

Jag vidimerar detta – det är fel att mörda barn!
Så, det behövde sägas, men kan vi gå vidare nu?
Citera
2018-04-16, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Sitter nu och är mest glad och tacksam över att nästan ingen av jordens samlade befolkning fram till dags dato, varit besviken över sitt liv. Samtidigt; nu när man insett hur skör tillvaron är; får man väl hålla båda tummarna blåa över att de nästan åtta miljarder som vi är idag, alla är glada och belåtna – så vi slipper fler sådana här otrevliga historier.

Instämmer till fullo, tänk om fler föräldrar skulle råka ut för att framtiden inte blev som dom tänkt sig? Tänk vad det skulle kunna leda till om det här fallet blev ett prejudikat, att det är tillåtet att bara avsluta allt. Trycka på off-knappen.
Citera
2018-04-16, 11:49
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Tack kunde inte skrivit det bättre själv, men varken hinner el orkar lägga energi på långa inlägg ! Men mycket bra och objektivt sammanfattat.Stor eloge till dig !

Vad tror du att det berodde på att Oskar gick ner i vikt sista tiden och pratade om sin hemsituation? Någon skrev Sista tiden förtjänade inte du och Det som inte fick hända hände. Förstår om du inte har några direkta svar men vad är dina tankar kring detta?
Citera
2018-04-16, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vad tror du att det berodde på att Oskar gick ner i vikt sista tiden och pratade om sin hemsituation? Någon skrev Sista tiden förtjänade inte du och Det som inte fick hända hände. Förstår om du inte har några direkta svar men vad är dina tankar kring detta?
Undrar samma.
Citera
2018-04-16, 12:13
Medlem
Citat:
Jag vill också slippa tankarna på vad hon kan ha fått genomlida.
Liksom på vad Agnes och Moa har känt i form av ångest, skräck, smärtor - eller om den ena förstod vad som skulle hända när systern redan var död.
Det är inte så lätt att ropa på mamma eller pappa - när det är de som vill en illa.

Tycker det är lite förmätet att uttala sig om det ena inneburit mindre lidande för offret än det andra - innan vi ens vet hur Bjärreds flickorna dog.
Statistiskt sett delar vi bland annat in olika slags mord efter olika slags mordorsaker, ja, men det har i allmänhet inget att göra med offrets upplevda lidande.
Det är svårt att efteråt av utomstående sätta längre poäng på ett mordoffers egen ångest, än ångesten hos att annat mordoffer. Som grader i helvetet.

Om det nu var piller som gjorde det har de förhoppningsvis bara somnat in och var de så sjuka som det sägs så tog de kanske redan piller eller så sa de kanske att det var vitaminer. Men jag hoppas att flickorna bara somna som "vanligt" och inget märkte.
Citera
2018-04-16, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Ja precis och försök då klura ut hur jag kan vara så säker ?? Vilket jag fortfarande är !

Har för mig att du var anhörig men är inte säker och inte vilken roll heller ;-)
Citera
2018-04-16, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Nu var det inte mig frågan ställdes till men jag hoppas att det är ok att jag tar mig friheten att svara. Annars får du blunda och skrolla förbi...

Viktnedgången tänker jag kan handla om minskad aptit pga depression. Kan också vara överdriven träning för att reglera känslor av förtvivlan och ångest.

Att han pratade om sin hemsituation faller sig naturligt med tanke på att han hade två flickor med svåra omstridda sjukdomar, där han fick fara runt i Sverige och Europa för att få den hjälp, som det närbeliggande sjukhuset inte förmådde ge. Kanske var det också därför han begärde nedgång i tjänst?

När det kommer till att "Sista tiden förtjänade inte du och Det som inte fick hända hände." så tror jag att det sistnämnda handlade om familjens slutliga kolapps och det första om hur Os arbetsgivare inte stöttade O till ett hållbart arbetsliv. O var en karriärist som dessutom var på väg mot en professur. På den nivån är det inte sällan impopulärt att låta hem, barn och personliga kriser ta upp tid och energi. Man förväntas att nästan alltid prioritera arbetet. Kanske hade Os chef tröttnat på hans lägre arbetskapacitet? Kanske hade hen börjat sätta hårt mot hårt för att tvinga O till "bättring"?
Var det så är det inte orimligt att kollegor efter katastrofens fullbordade faktum uttalar att "Sista tiden förtjänade inte du".
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-04-16 kl. 13:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in