Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
Vad tror du att det berodde på att Oskar gick ner i vikt sista tiden och pratade om sin hemsituation? Någon skrev Sista tiden förtjänade inte du och Det som inte fick hända hände. Förstår om du inte har några direkta svar men vad är dina tankar kring detta?
Nu var det inte mig frågan ställdes till men jag hoppas att det är ok att jag tar mig friheten att svara. Annars får du blunda och skrolla förbi...
Viktnedgången tänker jag kan handla om minskad aptit pga depression. Kan också vara överdriven träning för att reglera känslor av förtvivlan och ångest.
Att han pratade om sin hemsituation faller sig naturligt med tanke på att han hade två flickor med svåra omstridda sjukdomar, där han fick fara runt i Sverige och Europa för att få den hjälp, som det närbeliggande sjukhuset inte förmådde ge. Kanske var det också därför han begärde nedgång i tjänst?
När det kommer till att "Sista tiden förtjänade inte du och Det som inte fick hända hände." så tror jag att det sistnämnda handlade om familjens slutliga kolapps och det första om hur Os arbetsgivare inte stöttade O till ett hållbart arbetsliv. O var en karriärist som dessutom var på väg mot en professur. På den nivån är det inte sällan impopulärt att låta hem, barn och personliga kriser ta upp tid och energi. Man förväntas att nästan alltid prioritera arbetet. Kanske hade Os chef tröttnat på hans lägre arbetskapacitet? Kanske hade hen börjat sätta hårt mot hårt för att tvinga O till "bättring"?
Var det så är det inte orimligt att kollegor efter katastrofens fullbordade faktum uttalar att "Sista tiden förtjänade inte du".