USAs president Donald Trump ska under torsdagen hyllat Kina för deras hjälp gällande Nordkorea, och ska öven sagt att ett möte mellan honom och Nordkoreas ledare Kim Jong Un höll på att förberedas.
"De har verkligen varit en stor hjälp till oss vid gränsen till Nordkorea," ska Trump ha sagt om Kina. "De har vekligen varit fantastiska med att hjälpa oss att nå fram till någon form av överenskommelse."
"Möten håller på att organiseras just nu mellan mig och Kim Jong Un. Jag tror att det kommer att bli fantastiskt. Jag tror att vi båda kommer träffas med massor av respekt och vi får se vad som händer," ska han enligt Reuters även ha sagt.
Trump ska också ha sagt att handels-förhandlingarna mellan Washington och Peking gick väldigt bra, vilket man skriver motsäger kinesiska officiella uttalanden, och ska ha lett till oro på den finansiella marknaden. "Vi kommer överens väldigt bra, jag tror vi kommer göra väldigt bra saker," ska Trump ha sagt, och tillagt, gällande att få bort kärnvapen, att det var "väldigt bra för dem, och bra för alla."
Man skriver vidare att CIA chefen Mike Pompeo under ett möte, anordnat för att se om han kan bli godkänd som utrikesminister, ska ha sagt att han var optimistisk gällande förutsättningarna för mötet mellan Trump och Kim, och att man skulle kunna lösa krisen angående Nordkoreas utvecklande av kärnvapen som kan nå USA.
Pompeo ska ha viftat bort påståenden om att administrationens agerande att försöka förändra kärnkraftsuppgörelsen med Iran, JCPOA, kan försvåra att en överenskommelse kommer att kunna nås med Nordkorea. Pompeo ska ha svarat att Kim kommer att se efter sina egna intressen, inklusive sitt lands ekonomi samt att "upprätthålla sin regim," istället för att titta på andra historiska avtal.
Pompeo ska ha betonat att målet med mötet mellan Trump och Kim var för att få Nordkorea att "gå ifrån." Under utfrågnimgen , så ville han inte utesluta några alternativ, inklusive militära.
Samtidigt så ska han han ha sagt att han inte förespråkade regimskifte i Nordkorea, och att han heller aldrig hade gjort det.
Man skriver att förra året så ska Nordkorea anklagat Pompeo för att gynna just en sådan politik, efter det att CIA chefen under ett forum i juli förra året sagt att det var viktigt att separera Nordkoreas kärnvapen från "karaktärerna som hade kontroll över dem." Man skriver också att i maj förra året så ska Nordkorea även anklagat CIA och Sydkoreas underrättelsetjänst för en misslyckad plan på att lönnmörda Kim under en militärparad i Nordkoreas huvudstad Pyongyang.
Man skriver vidare att vid ett annat kongressförhör, så ska USAs försvarsminister Jim Mattis sagt att målet var att förhandlada fram en lösning på krisen i Nordkorea. "Vi är alla försiktigt optimistiska till att vi kan vara på rätt väg vad gäller kärnvapennedrustning på den koreanska halvön," ska han ha sagt till kongressens kommitté, House Committee on Armed Services, som har överblick över försvarsdepartementet och USA:s väpnade styrkor.
https://www.reuters.com/article/us-n...-idUSKBN1HJ2PH