2018-04-16, 00:04
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaveatLector
Tycker nog orddelen har varit enkel enda sedan man bantade ned den till hälften. Nog för att det behövdes mer matte, men varför förenkla orddelen? Får dock erkänna att jag tvekade vad gällde fontanell. Det förvånar mig att så många klarade arla av dem som gjort testet på nätet -- det är ju direkt arkaiskt -- men det kanske är en generationsfråga.

Kan köpa fontanell och arla, men en kommod har väl alla hemma? Umbärlig är kanske inte det vanligaste ordet, men oumbärlig är ju desto vanligare. Logik kan ju räcka när man har en dålig dag på jobbet.

Var det inte 40 ord på den tiden?

Minns inte. Minns bara att jag hade mer än ett par fel.
Citera
2018-04-16, 00:44
Medlem
Hur räknar man ut resultatet?

Sätter man ihop delar för sig
Kvant med kvant och verbal verbal

delar man sedan kvant med 2 och får värdet

Om man har runt 70 rätt sammanlagt
(Första gången man skriver) Riktigt kasst

Om man räknar som ovannämt blir det ju riktigt lite

Precis troligen dumförklarad av högskoleprovet

Citera
2018-04-16, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Master774
Hur räknar man ut resultatet?

Sätter man ihop delar för sig
Kvant med kvant och verbal verbal

delar man sedan kvant med 2 och får värdet

Om man har runt 70 rätt sammanlagt
(Första gången man skriver) Riktigt kasst

Om man räknar som ovannämt blir det ju riktigt lite

Precis troligen dumförklarad av högskoleprovet

Det finns två normeringstabeller, en för den verbala delen och en för den kvantitativa. Får man tex 1,5 på den kvantitativa delen och 1,0 på den verbala så blir ens totala resultat 1,25 (för (1,5 + 1,0)/2 = 1,25).

Så du måste räkna ut vad du fick var för sig på vardera del, för "70 rätt totalt" säger tyvärr inte så mycket
Citera
2018-04-16, 02:05
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Tycker nog orddelen har varit enkel enda sedan man bantade ned den till hälften. Nog för att det behövdes mer matte, men varför förenkla orddelen? Får dock erkänna att jag tvekade vad gällde fontanell. Det förvånar mig att så många klarade arla av dem som gjort testet på nätet -- det är ju direkt arkaiskt -- men det kanske är en generationsfråga.

Fast sedan när kan man lita på anonyma tester på internet? Folk har en tendens att fuska, dvs egoboosta.

Det ser man alltid när man jämför kontrollerade resultat och självrapporterade resultat på allt möjligt.

Eller behöver inte ens vara anonymt, prata med någon person överhuvudtaget så kommer nästan alla överdriva sina egna bedrifter.
Senast redigerad av Fojos 2018-04-16 kl. 02:09.
Citera
2018-04-16, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
0.9-1.0 brukar snittet för förstaskrivare vara. Har verkligen tur om jag hamnar på 1.0 eller över nu, och det är min andra gång. Första gången så blev jag av med halva kvant då jag satt på toa för länge pga stressmage..

Denna gången så gjorde jag bara övningsprov hemma, vilket gick bra, men när den verkliga tidspressen kom ifatt mig igår tillsammans med prestationsångest så blev iallafall kvant ett rent helvete. Ska investera i en matte 1-bok och nöta in i det sista. Verb blir nog inga problem iallafall..
Känns lite konstigt då snittet för samtliga skrivare ligger runt 0.88-0.9...
Citera
2018-04-16, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Nog för att pp5 var jobbigt Somfan (LÄStexterna) men av hp-akademins facit att döma ser det ju helt skevt ut. Jag fick 38/40 på pp2 så det här kan ju fan inte stämma? Fel överallt
Var skrev du någonstans? Jag har samma problem.

1. Borde ju finnas fler än två versioner?
2. Dessa versioner KAN, rent teoretiskt, ha spridits ut slumpmässigt i landet? Det vill säga, min "fråga 15" kan ju vara någons "fråga 14" och en annans "fråga 16", även om vi skriver på samma ort. Som mest har jag skrivit 18/20 på LÄS, men i nuläget förefaller det vara under tio-tolv rätt. Känns jätteskevt.
Citera
2018-04-16, 10:05
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeellandstrm
Var skrev du någonstans? Jag har samma problem.

1. Borde ju finnas fler än två versioner?
2. Dessa versioner KAN, rent teoretiskt, ha spridits ut slumpmässigt i landet? Det vill säga, min "fråga 15" kan ju vara någons "fråga 14" och en annans "fråga 16", även om vi skriver på samma ort. Som mest har jag skrivit 18/20 på LÄS, men i nuläget förefaller det vara under tio-tolv rätt. Känns jätteskevt.
Detta kan fan inte stämma alltså. Jag har sänkt mig från över 70 på verbala till typ femtio om det inte är något som är fel. Var så jävla förbannad när jag rättade att jag knappt orkade räkna ihop det.

Jag behöver inte ens något resultat från HP. Tänkte bara plugga inför det för första gången. Brukar skriva det någon gång om året för att det är kul. Men tänkte hur fan jag kan sänka mig så rejält på ett år när jag pluggar inför det.
Senast redigerad av caeco 2018-04-16 kl. 10:08.
Citera
2018-04-16, 10:08
Medlem
anglosaxarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordspottaren
När jag skulle riva ur ena svarspappret så råkade jag riva av inpå streckkoden, alltså inte över hela streckoden utan en bit innan jag hann parera. Tror ni maskinen kommer kunna läsa av ändå? Mvh

Vad jag vet så behöver streckkodsläsare inte hela streckkoden utan endast en bit. Annars används väl det där svarshäftetsnumret som en backup?
Senast redigerad av anglosaxaren 2018-04-16 kl. 10:13.
Citera
2018-04-16, 10:24
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Fast sedan när kan man lita på anonyma tester på internet? Folk har en tendens att fuska, dvs egoboosta.

Det ser man alltid när man jämför kontrollerade resultat och självrapporterade resultat på allt möjligt.

Eller behöver inte ens vara anonymt, prata med någon person överhuvudtaget så kommer nästan alla överdriva sina egna bedrifter.

Visst, på nätet har alla en IQ på 130+, men en viss diskrepans hade jag ändå väntat mig -- om alla fuskade rakt av hade ju alla fått 20/20, men nu låg andelen korrekta svar per ord på ungefär samma nivå, vilket verkar lite skumt.
Citera
2018-04-16, 11:20
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Visst, på nätet har alla en IQ på 130+, men en viss diskrepans hade jag ändå väntat mig -- om alla fuskade rakt av hade ju alla fått 20/20, men nu låg andelen korrekta svar per ord på ungefär samma nivå, vilket verkar lite skumt.

Viss skillnad var det ändå. Men ta https://www.svd.se/quiz/results/unikt-hogskoleprov-fran-1985--svarare-aven-for-dig t. ex.

52% kunde svara vad metronom var 1985. Idag kan av någon anledning 88% göra det. Jag har svårt att se att folk skulle ha någon större kunskap av ordet idag, och det handlar snarare om att svaret är en google-sökning bort.

Vandel, 32% förr, när ordet faktiskt var mer aktuellt jämfört med 83% idag, ja tjena.
Citera
2018-04-16, 12:09
Medlem
Hp-hjälpens hemsida är nedlagd sen igår, kan dem äntligen ha misslyckats?
Senast redigerad av naturum 2018-04-16 kl. 12:12.
Citera
2018-04-16, 12:19
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Viss skillnad var det ändå. Men ta https://www.svd.se/quiz/results/unikt-hogskoleprov-fran-1985--svarare-aven-for-dig t. ex.

52% kunde svara vad metronom var 1985. Idag kan av någon anledning 88% göra det. Jag har svårt att se att folk skulle ha någon större kunskap av ordet idag, och det handlar snarare om att svaret är en google-sökning bort.

Vandel, 32% förr, när ordet faktiskt var mer aktuellt jämfört med 83% idag, ja tjena.

Iom att Fridolin räddat den svenska skolan är det väl logiskt att fler vet vad vandel betyder idag. Nåväl, det är väl förmodligen så att merparten fuskar friskt och att det är detta som leder till att resultaten är så ihoptryckta runt 80-85% per ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in