2018-04-15, 22:56
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf

Cavendish experimentet har aldrig utförts likadant som cavendish gjorde själv.
Och gissar att du har nada utöver det som kan verkligen demonstrera gravitationen. För det finns inget. Ni har en tro.

Vi tar det igen: Cavendish experiment handlade inte om att bevisa gravitationen . Cavendish experiment handlade om att mäta gravitationen, att få fram ett mått på den gravitationella konstanten. Gravitation har bevisats bortom alla tvivel.
Citera
2018-04-15, 23:07
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Därför att södra vändkretsen är norr om betraktare som är söder om södra vändkretsen.

Nu råkar det vara så att solen faktiskt går upp i nordost för en observatör på södra halvklotet...
Citera
2018-04-15, 23:30
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Din demonstrationen påvisar inte att jordens kraft drar objekt till sig. Din observationen visade enbart att något föll. Kan likaväl handla om densitet enbart.
Nej det kan inte handla om densitet enbart. Det behövs en kraft som verkar i en bestämd riktning för att saker skall falla. Densitet är bara ett mått på hur stor massa det är i en viss volym materia. Densitet är ingen kraft som drar i någon bestämd riktning och kan därför inte förklara varför saker faller.
Citera
2018-04-15, 23:58
Medlem
Citat:
Klart cavendish experimentet behövs replika om vi snackar vetenskap, vilket vi gör? Annars vet man ju

De delar som behöver vara lika är det. Och jo vi vet att vinden inte kan påverka då kloten befann sig i ett lufttätt glasskåp då vi utförde experimentet.
Citera
2018-04-16, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
De delar som behöver vara lika är det. Och jo vi vet att vinden inte kan påverka då kloten befann sig i ett lufttätt glasskåp då vi utförde experimentet.
Skulle vara vetenskapligt av dig och visa video på detta med en 360 runt saken etc.
Jag hittar ingenting på internet.
Citera
2018-04-16, 06:31
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
För dom har lika mycket vikt. Simpelt som fan ju.
Klart cavendish experimentet behövs replika om vi snackar vetenskap, vilket vi gör? Annars vet man ju inte om vinden t.ex gör så kloten rör sig.

Börjar det bli gammalt? Men ge fan i å citera mig då, och försök och gör er fanatism på någon annan istället.

Kungadolf,

Förklara för mig hur en flygresa från Johannesburg till Sydney skulle gå till i på en plattjord.

1) Flygtiden är 11h 45min med Quantas Airways.
På en plattjordskarta är avstånden betydligt längre. Vilket betyder att passagerarplanet måste flyga i mach 3 för att hinna. Vilket är omöjligt...eller så ljuger alla piloter och passagerare som flugit sträckan.

2) På en plattjordskarta skulle man se Himalaya under samma flygrutt
Det gör man inte.

Så där dödade jag plattjordsteorien med ett inlägg.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2018-04-16 kl. 06:34.
Citera
2018-04-16, 06:57
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Skulle vara vetenskapligt av dig och visa video på detta med en 360 runt saken etc.

Varför tar du inte och gör exprimentet själv?
Exakt VAD hindrar dig?
Citera
2018-04-16, 07:48
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Nu råkar det vara så att solen faktiskt går upp i nordost för en observatör på södra halvklotet...
Inte vid sommarsolståndet, i december, på södra halvklotet. Då går solen upp i sydöst.
Är man tillräckligt långt söderut går inte solen ned alls.
Citera
2018-04-16, 07:56
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Ge mig bevisen då

Jag kan inte "ge" dig bevis, det är faktiskt något du måste läsa dig till själv.
Men du kan få några lästips: gravitationslins, årets nobelpris, Newtons gravitationslag, Cavendish, tidvatten, relativitetsteorin, projektilbanor och det simpla faktum att vågen ger utslag när du ställer dig på den.
Citera
2018-04-16, 08:37
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
För dom har lika mycket vikt. Simpelt som fan ju.
Klart cavendish experimentet behövs replika om vi snackar vetenskap, vilket vi gör? Annars vet man ju inte om vinden t.ex gör så kloten rör sig.

Börjar det bli gammalt? Men ge fan i å citera mig då, och försök och gör er fanatism på någon annan istället.
Simpelt säger du. Problemet är ju att de inte väger lika mycket. Bly har mycket högre densitet än trä. Ändå faller de lika snabbt.

Du citeras för att du upprepar samma smörja i oändlighet utan att visa tecken på att du ens börjar förstå hur verkligheten fungerar. Citaten är inte i första hand för att argumentera emot dig utan för andra läsare så de ser att plattskallarnas galna fantasier är just det, fantasier.

Vill du studera vetenskapsfilosofi så börja med att studera filosofen Karl Popper.
Citera
2018-04-16, 10:31
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Man ser det med ögat
Man ser tydligt med ögat att båtar och solen försvinner bakom horisonten och att även höga byggnader försvinner ner. Att horisontlinjen ser rak ut och att vattnet i ett hav ser platt ut om du står på stranden och tittar säger ingenting om jordens form.
Citera
2018-04-16, 11:47
Medlem
Citat:

Ur vetenskaplig synpunkt går det lika bra att med text beskriva uppsättningen. Detta kunde vi också läsa om i laborations kompendiet. Sedan kunde vi med våra egna ögon se och själva avläsa experimentets resultat. Kan inte se att frånvaron av en videoupptagning skulle göra laborationens experiment ovetenskaplig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in