2018-04-15, 18:51
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Vad ni inte fattar är att eliten vill ha en fördummad befolkning. Kunskap är makt. Ta bort kunskapen med hjälp av en anti-intellektuell folkrörelse och eliten får sin förslavade befolkning. Som på medeltiden. Ni plattskallar är precis vad de vill ha.

Nu håller jag inte med om tramset om "eliten" men du har självklart rätt i sak: Kunskap är makt och självklart finns det människor som utnyttjar idioter.

Och att tro att man ska förändra något genom att slänga bort tusentals år av kunskap är så jävla korkat att man blir mörkrädd.
Citera
2018-04-15, 19:16
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
En fråga. Cavendish-grejjen fungerar. Tusentals människor har testat den, och det står dig fritt att testa den själv. Vad får blykulorna att dra sig till varandra förutom gravitation?

Tusentals är en grov underskattning. Bara i Sverige är vi tusentals och globalt och historiskt handlar det om miljontals människor som har experimenterat med att massor attraherar varandra.
Citera
2018-04-15, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jo jag tappade min snusdosa idag och tro det eller ej, men den föll i backen. Annars var årets Nobelpris i fysik den bevisade upptäckten av gravitationsvågor. Sedan har vi Cavendish-expriment som du själv kan testa enkelt. https://youtu.be/Ym6nlwvQZnE

En fråga. Cavendish-grejjen fungerar. Tusentals människor har testat den, och det står dig fritt att testa den själv. Vad får blykulorna att dra sig till varandra förutom gravitation?
Din demonstrationen påvisar inte att jordens kraft drar objekt till sig. Din observationen visade enbart att något föll. Kan likaväl handla om densitet enbart.
Densitet går åtminstonde att observera, och det är så simpelt, exakt som verkligheten är, simpel.
Densitet går att demonstrera.

Cavendish experimentet har aldrig utförts likadant som cavendish gjorde själv.
Och gissar att du har nada utöver det som kan verkligen demonstrera gravitationen. För det finns inget. Ni har en tro.
Citera
2018-04-15, 19:47
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nu håller jag inte med om tramset om "eliten" men du har självklart rätt i sak: Kunskap är makt och självklart finns det människor som utnyttjar idioter.

Och att tro att man ska förändra något genom att slänga bort tusentals år av kunskap är så jävla korkat att man blir mörkrädd.
Det stycket i mitt inlägg ska läsas med satirglasögonen på. Jag vände deras egna konspiratoriska argument mot dem, en taktik de gärna använder själva.
Citera
2018-04-15, 19:53
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Din demonstrationen påvisar inte att jordens kraft drar objekt till sig. Din observationen visade enbart att något föll. Kan likaväl handla om densitet enbart.
Densitet går åtminstonde att observera, och det är så simpelt, exakt som verkligheten är, simpel.
Densitet går att demonstrera.

Och gissar att du har nada utöver det som kan verkligen demonstrera gravitationen. För det finns inget. Ni har en tro.
Detta börjar bli gammalt men densitet är en skalär och vet inte någon riktning. Du kan börja med att försöka förklara varför två likadana klot varav det ena är av bly och det andra av trä faller lika snabbt till marken. De har ju olika densitet.

Cavendishexperimentet behöver inte göras exakt som Cavendish gjorde, det fungerar i alla fall.
Citera
2018-04-15, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Detta börjar bli gammalt men densitet är en skalär och vet inte någon riktning. Du kan börja med att försöka förklara varför två likadana klot varav det ena är av bly och det andra av trä faller lika snabbt till marken. De har ju olika densitet.

Cavendishexperimentet behöver inte göras exakt som Cavendish gjorde, det fungerar i alla fall.
För dom har lika mycket vikt. Simpelt som fan ju.
Klart cavendish experimentet behövs replika om vi snackar vetenskap, vilket vi gör? Annars vet man ju inte om vinden t.ex gör så kloten rör sig.

Börjar det bli gammalt? Men ge fan i å citera mig då, och försök och gör er fanatism på någon annan istället.
Citera
2018-04-15, 20:18
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Jag kan förtydliga.

Vi har ett klot av bly med diametern 30 cm och ett klot av trä med samma diameter på 30 cm. Vi släpper båda från samma höjd. Båda faller lika snabbt och landar exakt samtidigt.

Hur kan det fungera? Båda har ju olika densitet!
Citera
2018-04-15, 20:28
Medlem
madtops avatar
Citat:

Nej så är det självklart inte, densitet är ingen kraft och saknar dessutom riktning. Du framstår bara som oerhört korkad när du påstår detta.

Citat:

Experimenten visar att massor attraherar varandra.
Citera
2018-04-15, 20:33
Medlem
madtops avatar
Citat:

Nej de har inte lika mycket vikt, träklotet har lägre densitet och därför lägre massa.
Dessutom har vikt ingen riktning. Kloten vet inte vad som är upp och vad som är ned.
Citera
2018-04-15, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det jag söker förklaringen till är hur solen kan gå upp i sydöst när man är söder om södra vänkretsen.
Enligt den platta modellen borde solen alltid vara norrut, sedd från öder om södra vänkretsen.
Varför borde den alltid varit norrut?
Citera
2018-04-15, 21:33
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Varför borde den alltid varit norrut?
Därför att södra vändkretsen är norr om betraktare som är söder om södra vändkretsen.
Citera
2018-04-15, 21:46
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Hur kommer det sig att människor och andra saker ibland kan flyta i luft?
https://www.youtube.com/watch?v=drdBKMOZmTc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in