2018-04-15, 15:18
Medlem
Jag gillar tanken med skärbrädor i trä men det är inte hygieniskt och enkelt att sköta om. Är heller inget fan av skärbrädor i sten. Plast är därför det som återstår, och det är enkelt att diska och sköta om.

Har ni tips på bra skärbrädor, gärna med nån typ av "gummi" undertill så den inte glider runt, och gärna minst 2 cm hög?

Tack!
Citera
2018-04-15, 16:44
Medlem
Köp skärbräda i bambu. Tätvuxet träslag med antibakteriella egenskaper tydligen. Tycker själv dom är kanon.
Citera
2018-04-15, 16:59
Medlem
Hamsterbolls avatar
Bambu är bäst.

Trä är mer hygieniskt än plast.

Plast är rätt ofräscht.
Citera
2018-04-15, 19:44
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Jag gjorde korv en gång hos Taylor's & Jones och det var väl skoj, men det jag lade märke till var att de hade plastskärbrädorna från helvetet i sitt kök. Jag frågade var man köper dem och fick adressen. Dessa är inte billiga, men det är slaktarklass på dem. Allt du sett på Ikea hamnar i papperskorgen efter att du känt på dessa! Bon apetit: http://www.oqvist.se/skarbraden/standardbrador/skarbrada-530x325x30-mm-vit.html

De har även "stuvbitar" som är betydligt mer överkomliga.
Citera
2018-04-15, 20:57
Medlem
Clint Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Jag gjorde korv en gång hos Taylor's & Jones och det var väl skoj, men det jag lade märke till var att de hade plastskärbrädorna från helvetet i sitt kök. Jag frågade var man köper dem och fick adressen. Dessa är inte billiga, men det är slaktarklass på dem. Allt du sett på Ikea hamnar i papperskorgen efter att du känt på dessa! Bon apetit: http://www.oqvist.se/skarbraden/standardbrador/skarbrada-530x325x30-mm-vit.html

De har även "stuvbitar" som är betydligt mer överkomliga.

Intressant, tack för tipset!
Citera
2018-04-15, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neret
Jag gillar tanken med skärbrädor i trä men det är inte hygieniskt och enkelt att sköta om. Är heller inget fan av skärbrädor i sten. Plast är därför det som återstår, och det är enkelt att diska och sköta om.

Har ni tips på bra skärbrädor, gärna med nån typ av "gummi" undertill så den inte glider runt, och gärna minst 2 cm hög?

Tack!

att få i sig partiklar av plast kortar livet. därför används skärbrädor i annat material än plast.
Citera
2018-04-16, 00:59
Medlem
Trä är ofta fräshare än plast.
Köp trä, snällare mot kniven också antar jag.

Har läst på föertalet ställen att trä faktiskt håller dig fräshare.
Citera
2018-04-17, 20:47
Medlem
Tack för alla tips!

Citat:
Ursprungligen postat av bonenline
Köp skärbräda i bambu. Tätvuxet träslag med antibakteriella egenskaper tydligen. Tycker själv dom är kanon.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Bambu är bäst.

Trä är mer hygieniskt än plast.

Plast är rätt ofräscht.

Tack för ovan! Nån särskild modell ni kan rekommendera?
Bambu är ju fortfarande trä och ingen hit att lämna blöt i sinken. Eller har jag fel?
Citera
2018-04-17, 21:05
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Tack för alla tips!

Tack för ovan! Nån särskild modell ni kan rekommendera?
Bambu är ju fortfarande trä och ingen hit att lämna blöt i sinken. Eller har jag fel?

https://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/60233426/

Dessa från Ikea är jättebra och sjukt prisvänliga.

Skölj av så fort du använt den och låt torka. Har låtit min stå i vatten i någon dag och det har inte påverkat den alls. Trä torkar ju liksom.
Citera
2018-08-21, 19:38
Medlem
Tack för alla fina tips.

Jag söker varken en slaktskärbräda på 50x50 eller en trä/bambu-variant.
Jag vill fortfarande ha en plastskärbräda, gärna med fötter eller någon form av gummi som gör att den inte dansar runt. Och den får gärna väga lite och vara 2-3 cm hög.

Svårt att hitta...
Citera
2018-08-22, 21:57
Medlem
Citat:
Tack för alla fina tips.

Jag söker varken en slaktskärbräda på 50x50 eller en trä/bambu-variant.
Jag vill fortfarande ha en plastskärbräda, gärna med fötter eller någon form av gummi som gör att den inte dansar runt. Och den får gärna väga lite och vara 2-3 cm hög.

Svårt att hitta...

IKEA har en större i trä med en Kant på som man kan lägga mot bänkskivan.
Sen fanns/finns det skärbrädor i glas. Hur bra kan det vara för kniven?
Citera
2018-08-23, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ
IKEA har en större i trä med en Kant på som man kan lägga mot bänkskivan.
Sen fanns/finns det skärbrädor i glas. Hur bra kan det vara för kniven?

Söker som sagt inget i trä. Men tack ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in