Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Du kan lyssna på vad Gen. Mattis säger och gör. Jag betvivlar inte de uppgifter som nu gör gällande att han i princip sa att inte tänker vara den befälhavaren som startade tredje världskriget. Jag är säker på att han om någon förstår konsekvenserna av att ge sig på Ryssland. Jag är också ganska säker på att han står bakom den meningslösa militära planen som exekverades och att han är medveten om att den misslyckades med att uppnå sina syften, eller rättare sagt de som Trump och krigshökarna hoppades på. Hans uppgift sedan är att till varje pris skydda sin president och därav hans och Pentagons uttalande om Mission Accomplished. Vi kommer att om något år vid något tillfälle höra den riktiga historien om att det inte fanns några bevis på någon kemattack på samma sätt som vi för en tid sedan fick höra av honom om förra året fyrverkeri och att det inte fanns några bevis då heller.
Resultatet av gårdagens song and dance-nummer är nu att Assad sitter säkrare än någonsin och att t.o.m. Hamas sluter upp bakom honom, förutom det faktum att jag tror att folk i allmänhet börjar fundera vad den tokige Trump håller på med. Det har t.o.m. min gamla mor gjort helt spontant vilket jag aldrig hade trott.
Någon som jag tror snart försvinner från scenen är Theresa May och det skulle inte förvåna mig om det nu blir problem med fredssamtalen på Koreahalvön.
Det är ofta så att militärerna är klokare än politikerna. Detta dyra fyrverkeri har inte uppnått några som helst militära eller politiska mål, utrikespolitiskt har det kraftigt försämrat USAs redan usla ställning i stora delar av världen. Inrikespolitiskt sett så har Trumpen förlorat en hel del av sina gamla väljare och de som gillade angreppet är inte
hans väljare. Ekonomiskt så ökar det på USAs skuldbörda ytterligare.
Precis, hans medbrottslingar May och Macron gynnas nog inte heller av det. Särskilt inte i längden.
Kim jong un och Nordkorea har svagt antytt något om att de ev. kan tänka sig att avskaffa sina kärnvapen om de får sin säkerhet garanterad av USA på annat lika säkert sätt. Att ej bli anfallna alltså. Vad skulle det kunna vara för garantier som är lika säkra som kärnvapen? I synnerhet efter detta. Det finns inte. Så ja, jag håller med.