2018-04-15, 11:41
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Men frågan konstaterade att örnarna ändå kunde samsas så länge mat fanns tillgängligt, vilket tyder på att de inte höll lämpligt avstånd, då blir det en logisk motsägelse.

Du kan inte säga "flyktigt avstånd". Det är inte korrekt svenska.

Jag har satt max på ord-delen senaste tre omgångarna, och hävdar med bestämdhet att rätt svar är "behörigt"
Citera
2018-04-15, 11:46
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Du kan inte säga "flyktigt avstånd". Det är inte korrekt svenska.

Jag har satt max på ord-delen senaste tre omgångarna, och hävdar med bestämdhet att rätt svar är "behörigt"

Men problemet ligger fortfarande i att ingen av alternativen är "korrekt" svenska i det fallet. Kan man säga att någon gick in i tigerburen för (inte men) att hålla behörigt avstånd?
Citera
2018-04-15, 11:47
Medlem
Citat:
Borde vara flyktigt avstånd då det skulle innebära att örnarna ibland inkräktade på den andras område. Lämpligt avstånd är en motsägelse.
Håller tummarna på det! Känns som det mest passande.
Citera
2018-04-15, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nafta112
Kanske låter lite väl förhoppningsfull nu, men tror ni att det kan ha blivit fel i HP-akademins facit för vissa delar?

På provpass 1 så hade jag Variant Adam och provpass 4 Variant Robin. Det mesta verkar rimligt, fram tills DTK, där mina svar inte alls verkar stämma överens med HPAkademins facit (jag har fått 1.8 på matten tre år i rad) och vara helt åt skogen:

PP1:
34. C
35. D
36. B
37. C
38. A (rätt i facit)
39. A
40. B

PP4:
29. D
30. B
31. B
32. B
33. C
34. C
35. C
36. A (rätt i facit)
37. C
38. A
39. D
40. C

Någon som känner igen sig?

har samma svar på 31 och 38 39 40 , inget matteproffs men sänkt mig från 1.3 till 0.9 enligt hp akademn :P kändes som provet gick bättre än annars dock =) skiljer även sedan på pp4 där jag har 3 rätt i svar på en version och 4 rätt irad senare på andra versionen, tillfällighet? men ser det mönstret flera gånger i pp4 och pp5 speciellt.
Citera
2018-04-15, 11:53
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxidation
Håller tummarna på det! Känns som det mest passande.

Ändrade mitt svar från behörigt till flyktigt i sista stund då jag också tänkte såhär, behörigt låter bäst men ologiskt.
Citera
2018-04-15, 11:55
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Men problemet ligger fortfarande i att ingen av alternativen är "korrekt" svenska i det fallet. Kan man säga att någon gick in i tigerburen för (inte men) att hålla behörigt avstånd?

Behörigt är mest korrekt.

Testa även genom en enkel googling. Hur många träffar får du på "flyktigt avstånd" (3 st) respektive "behörigt avstånd" (61 900 st).

Finns inte en människa, med korrekt svenska, som skulle säga "flyktigt avstånd".
Och även om "behörigt avstånd" skulle innebära en logisk tankevurpa, så är svenskan och grammatiken överordnad.

"Behörigt" är rätt.
Citera
2018-04-15, 11:57
Medlem
selusts avatar
Första gången jag skrev provet någonsin. Undrar över det här med ”olika versioner” som HPakademin skriver. Har det varit så förut?
Isåfall hur vet man vilket facit man skall använda när det släpps på onsdag?

Kanske kan få ihop 1.1 eller något med mitt bästa resultat enligt HPakademin, är väl inte fy skam för en förstagångare som inte har öppnat en pluggbok på 8 år, nöjd!
Citera
2018-04-15, 12:01
Medlem
Citat:

Testa även genom en enkel googling. Hur många träffar får du på "flyktigt avstånd" (3 st) respektive "behörigt avstånd" (61 900 st).

Finns inte en människa, med korrekt svenska, som skulle säga "flyktigt avstånd".
Och även om "behörigt avstånd" skulle innebära en logisk tankevurpa, så är svenskan och grammatiken överordnad.

"Behörigt" är rätt.

Självklart kan man säga flyktigt avstånd, i rätt sammanhang. Däremot är det inte ett vanligt uttryck.

Nu var detta MEK-delen och inte ord-delen vilket gör mig ännu starkare i min övertygelse.
Citera
2018-04-15, 12:03
Medlem
Citat:
Borde vara flyktigt avstånd då det skulle innebära att örnarna ibland inkräktade på den andras område. Lämpligt avstånd är en motsägelse.
Tog också flyktigt, förvånad att ingen nämnt det tidigare
Citera
Medlem
Fojoss avatar
Citat:

"Behörigt" är rätt.

Nej, personen skulle säga kort eller varierat avstånd, som är synonymer till ordet. Om ett ord inte fungerar logiskt i ett sammanhang så är det inte korrekt svenska. Du kan givetvis säga att den gröna färgen är röd, men då kan man lika gärna ta bort frågan, för det är korrekt grammatik, men helt olämpligt innehållsmässigt.

P.s. ett uttryck behöver inte användas av allmänheten för att vara giltigt, på samma sätt som många uttryck som används av allmänheten (lokala variationer) är helt fel.
Senast redigerad av Fojos 2018-04-15 kl. 12:09.
Citera
Medlem
Är 110% säker på att behörigt avstånd är rätt, så vi kan släppa den diskussionen nu. Ni som har skrivit ”flyktigt” kommer att få fel, även om jag förstår ert resonemang.
Citera
2018-04-15, 12:10
Medlem
Slå upp lite synonymer till order flyktig och se om det känns lika säkert efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in