2018-04-15, 09:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
I Idlib så är det väl flera olika fraktioner som slåss om att vara ledande. Den största gruppen är väl Hayat tahrir al sham. Som har band till Al qaida, (om jag minns rätt). Iran gick nyligen ut och sa att man skulle gå mot Idlib härnäst. Men det blir en svår nöt att knäcka då det finns ca 2 miljoner människor där.

Hur ser det ut i Daraa? Är dom mer enade där? Hur många grupper finns där?
Jag har faktiskt ingen aning men det går väl att ta reda på.

Edit:

Här är lite om dem. Kan dock vara inaktuellt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Southern_Front_(Syrian_rebel_group)
Senast redigerad av arbetet 2018-04-15 kl. 09:14.
Citera
2018-04-15, 09:17
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Västs ledare måste kommer över den här skräcken för Usa, som gör att dom ställer upp på vansinniga förslag, för vi måste skilja på förtroende och att vara så skrämd, att man går med på allting.
Ja, det kan vi sätta högt på önskelistan inför årets val. Bli självständiga i förhållande till USA. Bygg vidare på alliansfriheten istället.

Vi såg ju igår hur Västs ledare och Nato komprometterade sig själva när de hyllade USA:s missiler mot ett oskyldigt litet land. Det var ett brott mot internationell rätt och hade Ryssland gjort något liknande, så hade alla fördömt det i mycket skarpa ordalag. Och det med rätta.
Attacker mot andra länder strider mot FN-stadgan och skall fördömas.

Men USA kommer undan med allt och blir mangrant uppbackade.
Man mår illa över Västs vansinne, totala brist på respekt och brist på moral och hyckleri. Lag och rätt skall andra följa, men de själva behöver inte göra det.

Jag antar att krigsindustrins aktieägare gnuggade händerna.
Och det är tydligt att Syrien och Ryssland skall krossas, det är ett långsiktigt mål.
Senast redigerad av humanlife 2018-04-15 kl. 09:21.
Citera
2018-04-15, 09:32
Medlem
humanlifes avatar
Syriens sändebud i FN; al-Jaafari skrädde inte orden i gårdagens FN-möte. Attacken var en vedergällning för terroristernas stora nederlag i Ghouta. Det här uppmuntrar dem till fler gasattacker.

USA, UK och Frankrike borde läsa FN-stadgan och ta sitt ansvar för fred och säkerhet i världen och de måste omedelbart sluta stödja terroristerna i Syrien, de måste sluta ljuga och hitta på anklagelser för att rättfärdiga sin aggression mot Syrien.

Mycket bra sagt, tycker jag. Jag skulle gärna vilja se att Västs ledare taggade ned och satsade på fred och säkerhet och följde internationell rätt. Det skulle förbättra världsläget betydligt.
Men det kommer inte att hända.
Citat:
Al-Jaafari: Tripartite aggression on Syria came as a revenge for the defeat of terrorist proxies in Ghouta

14 April، 2018
New York, SANA – Syria’s Permanent Representative at the UN Dr. Bashar al-Jaafari said that the tripartite US-British-French aggression on Syria came as a revenge for the defeat of these three countries’ terrorist proxies in Ghouta.

During a Security Council session held on Saturday upon Russia’s request to condemn the tripartite aggression on Syria, al-Jaafari said that this aggression gives a message to terrorists encouraging them to use chemical weapons again in the future, adding that Syria and its allies and friends will respond to this aggression.

He said the US, Britain, and France should read the UN Charter and realize their responsibility is to protect international peace and security, not undermine them, and that they must cease immediately from supporting armed terrorist groups in Syria and from lying and fabricating allegations to justify their aggression on Syria.

https://sana.sy/en/?p=134416
Senast redigerad av humanlife 2018-04-15 kl. 09:39.
Citera
2018-04-15, 09:51
Medlem
Tillssons avatar
OPCW inspekterade anläggningen i Barzah så sent som 22 november 2017 och skrev i sin rapport som publicerades 23 mars 2018 att de inte hittade några spår eller tecken på otillåtna aktiviteter.

Citat:
The analysis of samples taken during the inspections did not indicate the presence of scheduled
chemicals in the samples, and the inspection team did not observe any activities
inconsistent with obligations under the Convention during the second round of
inspections at the Barzah and Jamrayah facilities.

OPCW hade även egna rum i byggnaden.

https://www.opcw.org/fileadmin/OPCW/EC/88/en/ec88dg01_e_.pdf
Senast redigerad av Tillsson 2018-04-15 kl. 10:15.
Citera
2018-04-15, 09:51
Medlem
Zneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zned
Syrien är väl ryssarnas bakgård? Vad gör USA där, är det bara av humanitära skäl, i så fall har de ju misslyckats. Och demokatiseringen av arabländerna har ju kostat enorma lidanden till ingen glädje för någon. Dessutom destabiliserat och orsakat enorma tragedier där folk tvingats fly till en stor mänsklig och ekonomisk kostnad.

Aha, råkade höra på P1 i morse ( har annars tröttnat på SR) att USA.s intresse ligger på Israel. Om Assad faller ligger vägen öppen för IRAN att gå mot Israel. Om jag förstått saken rätt?

Nåja, Israel är ju alla fall en demokrati till skillnad från de andra sandnegerländerna.
Citera
2018-04-15, 09:54
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Här kan du få lite idéer om alternativa mål eller anledningar till gårdagens attack:

The US secret plan on Damascus foiled: the Russian role before and after the US/UK/France attack revealed
Russia had informed the Syrian leadership of a large gathering of forces at Al-Tanf US-occupied military base on the Syrian-Iraqi borders, where tens of thousands of US proxies have received continuous military training. The Russians identified unusual military movements and understood that the US was preparing to push Syrian proxy forces to reach eastern Ghouta, linking itself with around 30,000 jihadists in Ghouta itself. This attack was planned to take place simultaneously with a diversion from Daraa, southern Syria, attacking south of Damascus so as to deceive the Syrian army and its allies into leaving smaller forces around the capital.

The US plan – said the sources – consisted in supporting its proxies and the Ghouta jihadists to reach Damascus and take full control of it. But the shifting of the military operation from rural Idlib to Ghouta spoiled the US plan to impose on Russia an enforced stay in Lattakia and Tartous confined to a limited place, and to finally change the Syrian regime. This “genius’s plan” would have spoiled all Russia’s efforts deployed through almost three years of heavy involvement in the war in Syria, and would have given the US the upper hand , just at the moment when Moscow and the Syrian Army were about to end the war, with only few more pockets left to liberate.

Russia’s hit in Ghouta broke the US plan into pieces, and imposed the withdrawal of tens of thousands of militants from Ghouta along with their families, to the north of Syria. The capital is now much safer, with the remaining area south of Damascus occupied by Al-Qaeda and the “Islamic State” group (ISIS) in Yarmouk camp and al-Hajar al-Aswad.
Som sagt, hela operationen stinks to high heaven och det har aldrig handlat om kemvapen. Intressat är att artikelförfattaren kommer fram till denna slutsats:
Turkish President Erdogan expressed his support and later satisfaction with the US strikes on Syria. Russia answered by asking him to deliver the city of Afrin to the Syrian government. Iran’s special envoy for Syrian affairs Ali Akbar Velayati overtly stated that the next objective is Idlib. Therefore, it is now feasible for Turkey to pull out of its dozen observation bases around Idlib, even as Russia pulled out of Afrin prior to the Turkish attack. And Russia expects Erdogan to cancel the previously agreed sale of the S-400 missiles any day.
https://ejmagnier.com/2018/04/15/the-us-secret-plan-on-damascus-foiled-the-russian-role-before-and-after-the-us-uk-france-attack-reve aled/

Vi får se!

Tack för det. Mycket intressant.

Citat:
Hur kan Erdogan tycka att attacken var något bra? Förstår inte varför han uttrycker sig så, då han för tillfället är närmare Ryssland och Iran än Usa. Jag tror att både Usa och Ryssland i framtiden kommer att straffa Erdogan.

Är det bara Idlib kvar nu för SAA och Ryssland?

Erdogan verkar ha svårt att bestämma sig åt vilket håll han ska luta. Han kanske är sur för att oljehandeln med Isis tog slut.

Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Film från förstörd byggnad, "Scientific research and development center", i Barzeh, Damaskus.

USA säger att de skickade 76 missiler på detta mål. Ryssarna säger att 23 träffade.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2704&v=GHVU_ttXgzI

Dyrt sätt att riva en byggnad. De själva uppger alltså 76 missiler? Mot en byggnad.
Med tanke på vad de där omoderna fyrverkeripjäserna kostar... Hur var det nu med USAs statsskuld?

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, det kan vi sätta högt på önskelistan inför årets val. Bli självständiga i förhållande till USA. Bygg vidare på alliansfriheten istället.

Vi såg ju igår hur Västs ledare och Nato komprometterade sig själva när de hyllade USA:s missiler mot ett oskyldigt litet land. Det var ett brott mot internationell rätt och hade Ryssland gjort något liknande, så hade alla fördömt det i mycket skarpa ordalag. Och det med rätta.

Exakt. Prata om lakejer.

Citat:
Attacker mot andra länder strider mot FN-stadgan och skall fördömas.

Men USA kommer undan med allt och blir mangrant uppbackade.
Man mår illa över Västs vansinne, totala brist på respekt och brist på moral och hyckleri. Lag och rätt skall andra följa, men de själva behöver inte göra det.

Jag antar att krigsindustrins aktieägare gnuggade händerna.
Och det är tydligt att Syrien och Ryssland skall krossas, det är ett långsiktigt mål.

Syrien, Iran, Ryssland. Därefter Kina. Kineserna vet detta. Det är därför de allierar sig med Ryssland genom t.ex. BRICS.

Edit:

Citat:
Aha, råkade höra på P1 i morse ( har annars tröttnat på SR) att USA.s intresse ligger på Israel. Om Assad faller ligger vägen öppen för IRAN att gå mot Israel. Om jag förstått saken rätt?

Nåja, Israel är ju alla fall en demokrati till skillnad från de andra sandnegerländerna.

Varför då Iran skulle anfalla Israel, ett land med kärnvapen. Det skulle de väl kunna göra redan idag då Iran är allierat med Syrien. Varför de då skulle göra det som sagt.
Senast redigerad av ganglere2 2018-04-15 kl. 10:01.
Citera
2018-04-15, 09:54
Medlem
humanlifes avatar
Ryssarna är väldigt stolta över luftförsvaret, som tog ned 71 av 103 missiler.
Citat:

Expert lauds Syrian air defense ‘excellent’ performance in downing 71 missiles

MOSCOW, April 14. /TASS/. The downing of the majority of the US-led coalition’s missiles by Syria’s air defense is an excellent result, said former chief of the air and missile defense troops of the Russian Air Force Alexander Gorkov in an interview to the Rossiya 1 TV channel.

"This date should be written down in gold in the history of Syria’s air defense troops," the expert stressed.

More:
http://tass.com/world/999840
Citera
2018-04-15, 10:03
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Jo, det stämmer att Israel är ett av USA:s skäl att bomba Syrien och skicka dit terrorister.
Det var fred och säkerhet i Syrien innan 2011, då USA svämmade över landet med hundratusentals terrorister.

Här blir vi upprörda över att en terrorist dödar 5 personer, i Syrien var och är det tungt beväpnade terrorister överallt. Och de betalas av USA, Saudi och EU. Våra skatter används till denna avskyvärda verksamhet, som tvingat miljoner människor på flykt. Det är IS, al-qaida och andra grupper.

Men Syrien är inget hot mot Israel, det är tvärtom. Israel ockuperar Golan, i strid mot FN. Israel gör bombräder in i Syrien för att hjälpa terrorister.
Väst begår många grova brott mot Syrien.
Citera
2018-04-15, 10:04
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:

Demokrati var det jag. Och demokratier är det statsskicket som har krigat mest senaste 100 åren så man kan ju undra om det är så positivt...
Citera
2018-04-15, 10:07
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Har du lust att utveckla det där med Israels ekonomi? Att man är beroende utav bidrag ifrån Usa visste jag, men att det skulle gå krasst för dom hade jag ingen aning om. Hur illa ser det ut att vara, och varför?

Jag skrev ju om Libanon, eller menar du egentligen Libanon men skrev Israel istället?

Insamling till Libanon nyligen:
https://www.al-monitor.com/pulse/afp/2018/04/lebanon-economy.html

Både USA och Ryssland har stött Libanons militär.
https://www.independent.co.uk/news/lebanon-trump-army-support-us-israel-hezbollah-jerusalem-palestine-latest-news-updates-a8187526.html

Libanon kommer inte köpa något avancerat luftvärn av Ryssland, det ser jag som fullständigt uteslutet.

Dessutom antyder ju en länk som arbetet postade i morse att Turkiet tvekar inför att köpa S400. Jag tror själv att man (och andra tänkbara köpare) fått sig en tankeställare de senaste dygnen efter händelserna i Syrien. Systemet kanske är bra, men man får ju aldrig se det in action - antingen för att det kanske inte är så bra som det sägs, eller för att det skyddar mot en typ av luftangrepp som blir allt ovanligare. Det kanske fortfarande har en avskräckande effekt, men hur länge till? Tills nästa avancerade angrepp mot Syrien, som kan komma inom en vecka, en månad eller ett år? Jag tror inte för ett ögonblick att turkarna skulle låta något tjafs om strategiska intressen i Syrien stå i vägen för affären, det har man ju vetat hela tiden att man inte riktigt har samma mål. Skon klämmer alltså någon annanstans. Kan så klart vara brist på pengar också, det är väl vanligaste skälet till att länder backar från militära affärer. Men jag tror Turkiet gärna hade sett ryskt luftvärn aktivt under senaste angreppet för att studera effekten.
Citera
2018-04-15, 10:28
Medlem
Hursomhelstings avatar
Israel har köpt vatten av Turkiet i 40 år. Turkiet har goda affärer ihop med Israel och Turkiet har också tagit in Egypten i gemenskapen.
Turkiet o Israel är Jokrarna i leken, ingen part kan fullt lita på dem två länderna då dem gör som dem tycker och är starka nog till det.
Både Trump o Putin måste stryka Turkiet och Israel medhårs.
Turkiet gick till en början in i Syrien för USA:s räkning att hetsa mot Ryssland men det enda som Turkiet gör är att se om sina egna intressen och kurderna är USA:s fotfolk.
Erdogan ser det ohållbara i situationen. Turkiet öppnar åter upp för en dialog med Ryssland som i sin tur enbart stöttar Assad och ett Syrien vilket kan ge Turkiet något litet gott att de får hålla på ifred med att tukta upp kurderna.
USA äger ingen bärande väg till ett framtida Syrien det är enbart ISI + övriga miliser och kurderna som alla idag i fakto är pro USA då dem lever i hoppet om att bli Nr1 i Syrien.
Om vi tänker till, tror vi att syrierna, Israel och Turkiet vill ha en sådan framtid?

USA är idag på väg att fullkomlig tappa greppet både inrikes och utrikes.

Det finns bara ett vapen som med säkerhet kan slå ut kemikalier och kemiska stridsmedel med minimal risk för en spridning och det är fosfor men att den brinner i dagar och med en sådan enorm hetta att vi kan glömma dem bilder vi sett där brandmän står direkt på plats.

Vad Trump har visat upp det är i princip världens högst påkostade fyrverkeri, mest för hemmaopinionen och sina bandit fränder i Mö, en galen lek som kan sluta i ett WW3.
Senast redigerad av Hursomhelsting 2018-04-15 kl. 10:49.
Citera
2018-04-15, 10:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag skrev ju om Libanon, eller menar du egentligen Libanon men skrev Israel istället?

Insamling till Libanon nyligen:
https://www.al-monitor.com/pulse/afp/2018/04/lebanon-economy.html

Både USA och Ryssland har stött Libanons militär.
https://www.independent.co.uk/news/lebanon-trump-army-support-us-israel-hezbollah-jerusalem-palestine-latest-news-updates-a8187526.html

Libanon kommer inte köpa något avancerat luftvärn av Ryssland, det ser jag som fullständigt uteslutet.

Dessutom antyder ju en länk som arbetet postade i morse att Turkiet tvekar inför att köpa S400. Jag tror själv att man (och andra tänkbara köpare) fått sig en tankeställare de senaste dygnen efter händelserna i Syrien. Systemet kanske är bra, men man får ju aldrig se det in action - antingen för att det kanske inte är så bra som det sägs, eller för att det skyddar mot en typ av luftangrepp som blir allt ovanligare. Det kanske fortfarande har en avskräckande effekt, men hur länge till? Tills nästa avancerade angrepp mot Syrien, som kan komma inom en vecka, en månad eller ett år? Jag tror inte för ett ögonblick att turkarna skulle låta något tjafs om strategiska intressen i Syrien stå i vägen för affären, det har man ju vetat hela tiden att man inte riktigt har samma mål. Skon klämmer alltså någon annanstans. Kan så klart vara brist på pengar också, det är väl vanligaste skälet till att länder backar från militära affärer. Men jag tror Turkiet gärna hade sett ryskt luftvärn aktivt under senaste angreppet för att studera effekten.
Jag börjar dock tro att det finns ett visst korn av sanning i ryssarnas påstående. Nu när jag går igenom olika bedömares analys av förmågan på Pantsir så verkar den ha bra träffsäkerhet. Allt beror nog på måldatan och radarbilderna som matas in. Och så svårt är det inte att ta ner underljudsmissiler:

http://www.armyrecognition.com/russia_russian_missile_system_vehicle_uk/pantsir-s2_short-range_cannon_missile_air_defense_system_technical_ data_sheet_specifications_picture s_video_12205164.html
http://www.businessinsider.com/russias-pantsir-shoot-down-entire-squadron-of-planes-in-a-war-2017-12?r=US&IR=T&IR=T
http://nordic.businessinsider.com/pantsir-s1-makes-russian-air-defenses-stronger-2018-2?r=US&IR=T
http://www.military-today.com/missiles/pantsyr.htm

Men jag är ingen expert på området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in