2018-04-14, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erzulie
Så familjen flyttade från Göteborg till Bjärred 2012. Det går att finna uppgifter och bild på nätet med pappan och äldsta dottern i fotbollssamanhang. Strax efter detta så ska samma dotter drabbats av ngn åkomma som gör henne oförmögen att gå i skola och delta i undervisningen där varpå hon beviljas hemundervisning, oklart på vilka grunder dock? Familjen har enligt artikel i Expressen sedan dess isolerat sig mer och mer. Jag var inne på mammans Facebook och gick igenom varenda vän hon hade där. Samtliga förutom ett par st som är boende i Stockholm och längre upp i landet är ifrån eller runtomkring Göteborg. Tycker det är märkligt att man på 6 år inte har skaffat en enda vän/kontakt här nere i Skåne. Iakttagelser från ligger bara men tycker det säger mkt om hur pass isolerad denna familj (åtminstone döttrar och mamma) varit. Pappan däremot är den som hyllas av kolleger, åker runt på konferenser i världen samt har nästa ALL kontakt med skola. Tycker det är obehagligt.

Letar fortfarande lite efter det där med det skickade brevet i Bjärred. Hittade det här i stället från januari. Någon som hade varit genom Hs Facebook sida. Inte en enda vän från Bjärred/Lund/Malmö region efter 6 år. Ni har kanske läst det här innan. Men det här tycker jag är mycket märkligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Alltså, alltså, alltså... Det är inte bra att du berättar vad en av Agnes lärare sagt. Jag trodde att lärare hade tystnadsplikt om såna här prekära saker. Sen hade ju Agnes bara tre lärare och kanske någon av dem läser här och det blir cat fight.

Det gäller nästan alla källor som varit inblandade

Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Agnes skulle på möte i skolan första veckan. Du verkar veta det mesta så jag måste fråga dig: varför hade rektor bara mailat en (1) förälder i december om Agnes möte första vecka 2018? Har inte båda vårdnadshavare rätt att få samma information eller kallelser? Oavsett om O skötte Agnes skolgång så anser jag att skolan måste informera båda föräldrarna. Vad tror du?

De hade kanske kommit överens att bara maila en vårdnadshavare. De hade kanske gemensam mail.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Det är så klart inte 100% säkert att soc hade räddat barnen, men kunde det bli sämre menar du?

Absolut inte.
Citera
2018-04-14, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Vill du inte att jag ska berätta något mer?

Du förstod mitt budskap tror jag och det var det viktigaste.

Du får gärna berätta mera!
Citera
2018-04-14, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Letar fortfarande lite efter det där med det skickade brevet i Bjärred. Hittade det här i stället från januari. Någon som hade varit genom Hs Facebook sida. Inte en enda vän från Bjärred/Lund/Malmö region efter 6 år. Ni har kanske läst det här innan. Men det här tycker jag är mycket märkligt.

Jag/vi har bott i vårt samhälle i 7 år och har inga på facebook härifrån så jag tycker inte det är så konstigt ändå. ;-)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Det är så klart inte 100% säkert att soc hade räddat barnen, men kunde det bli sämre menar du?

Nej, det skrev jag inte heller. Av alla aktörer som varit inblandade kring barnen så har ingen sett någon oro, varför heller ingen orosanmälan gjorts till socialtjänsten.

Som vissa kommuner redan infört skall även i denna införas en automatisk orosanmälan vid högre frånvaro än 20 %. Exakt vad det skulle innebära för åtgärder från Socialtjänstens sida vet jag inte. Skolan måste väl bilägga ett underlag som motiverar varför Socialtjänsten skall agera.
Citera
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Läraren till Agnes har berättat att barnen ofta var i sängen när de undervisades och att de pratade om skolämnena. Barnen var begåvade så det gick rätt så bra den vägen. Man gjorde bedömningen att de skulle klara detta som mest 3-4 dagar i veckan. Tyvärr blev dagarna ofta förkortade då töserna inte orkade hela dagen och många dagar fick de ställa in. Sen kom kamrater hem till töserna ibland också. Ibland fungerade och ibland fick de vända i dörren. Jag vet inte med det verkar som att töserna orkade flest saker när de var hemma. Då kunde de ju också dra sig undan direkt om det blev för mycket vilket väl hade varit svårare om de var långt hemifrån. De hade försökt andra sätt med Agnes de andra åren men då blev hon sämre.

Ok tack för intressant info.
Kanske svår fråga - men tror du att någon av lärarna som kom dit skulle ha uppfattat att flickornas liv var meningslöst och utan framtid. Eller att flickorna själva hade dessa tungsinta tankar?
Citera
2018-04-14, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ok tack för intressant info.
Kanske svår fråga - men tror du att någon av lärarna som kom dit skulle ha uppfattat att flickornas liv var meningslöst och utan framtid. Eller att flickorna själva hade dessa tungsinta tankar?
Nej det har jag inte hört något om. Däremot att töserna var medtagna och orkeslösa.
Citera
2018-04-14, 21:08
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Vill du inte att jag ska berätta något mer?
Jag känner inte till omständigheterna till det mötet.

Såklart du ska berätta. Det är vi tacksam för. Att det kommer fram att Agnes undervisades i sängen passar inte allas teori. Inte de som anser att barnen var friska. (men man dödar varken friska eller sjuka barn)
Senast redigerad av MeggieCleary 2018-04-14 kl. 21:29.
Citera
2018-04-14, 21:11
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Nej det har jag inte hört något om. Däremot att töserna var medtagna och orkeslösa.

Var de glada - som flickor i den ålder ibland är - ler, fnittrar?
Citera
2018-04-14, 21:12
Medlem
Citat:
Jo jag följde också Yara-fallet och läste med ilska och chock rättläkarens beskrivning av hennes skador, dock minns jag inget om öppna frakturer. Många frakturer överallt av olika ålder fanns det dock. Helt fruktansvärt, hoppas mördarna lider i fängelset.

Om andra föräldrar vittnat om hur viktig yttre kontakter är för barn som får hemundervisning - ör det väl antagligen ännu viktigare för barn som får hemundervisning över flera år eller för två syskon som båda får hemundervisning på heltid.

Dock kan väl antagligen inte några vuxna lärare ersätta allt socialt umgänge med andra och framför allt jämnåriga. Vi vet ju inte heller vilkens sorts lärare barnen hade som privatlärare dvs vilka umgängesformer de hade. Den strikta ämnesfocuserade eller den som är mer kompis och pratar om allt och livet. Det är ju lite bestickande, som andra också påpekat, att den lärare som ringde på 9/1 trodde att familjen rest bort. Man undrar ju hur "nära" den läraren stod de sjuka töserna. Eller hur sjuka flickorna var om de utan vidare kunde tas för att ha rest bort.

Visst socialtjänsten har väl både bottennapp och välfungerande delar som allt annat. Men det som stör är att så få personer hade inblick i flickornas liv - och framför allt inte den myndighet som har uppdraget att se till att barn inte far illa, Soc. Soc i Bjärred kände inte ens till döttrarnas excistens.
Ich dessa flickor for kanske väldigt ilka av att sitta i bur innan de verkligen for illa av att bli mördade av sina föräldrar.

Antar att du menar hemma, för det var väl där undervisningen pågick. Det finns många skolämnen som leder till naturliga samtal och hemuppgifter som också inte har helt självklara svar.

En annan sak man inte får glömma är att de var TVÅ töser som säkert har mycket att prata om. Den betydelse syskon har för varandra och sällskap av har jag också sett betonas ofta när det gäller sjuka barn. Enligt uppgift här fanns även kamrater som kom på besök.
Citera
2018-04-14, 21:13
Medlem
Citat:
Tycker faktiskt att du går över gränsen och är osmaklig här.
Det är två mördade barn vi talar om.

Det är du som talar om två mördade barn som hölls inspärrade och isolerade i åratal av sina föräldrar med skolans och sjukvårdens bistånd. Jag skriver om föräldrarna som tog sina och sina barns liv eftersom dom inte såg någon framtid på grund av barnens sjukdomssituation.

Jag tycker att dina fantasier är osmakliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in