2018-04-14, 19:23
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
Har varit borta idag så har inte haft möjlighet att följa konflikten men hur ligger det till nu då?

Var denna kryssningsrobotattack den sista, eller kommer det komma fler?

Sista. Trumpen har lyckats få bort fokus från sina porrskådespelerskor.

Citat:
Hörde av en vän att 50% av alla kryssningsrobotar blev oskadliggjorda av Syriens/Ryssland luftvärnssystem, stämmer detta?

Beror vem man litar på.
Enligt USA inga, enligt ryssar och syrier runt 70 %.

Citat:
Hur ligger OPCW till i sin undersökning? Har Assads oskuld bevisats ännu?

De är på plats sägs det. Givetvis inte klara ännu.

Läsning, kanske bekant dock.

http://www.friatider.se/ryssland-presenterar-s-kra-bevis-f-r-att-kemvapen-inte-anv-ndes-i-syrien
Citera
2018-04-14, 19:26
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du är fullt medveten om att kemiska stridsmedel oftast inte förvaras i färdigt brukbart skick?

Ämnen som i sig inte är skadliga eller åtminstone inte dödliga mixas till ett livsfarligt stridsmedel när de skall användas.

Det kan ske ex.vis vid en bombning. Kemiska anläggningar, även civila sådana är så pass farliga att allmänheten varnas via radio också vid en vanlig brand i en sådan. Tänk då en bombning.
Citera
2018-04-14, 19:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Sverige röstade emot den ryska resolutionen, men kände sig tvingade att förklara sig. Sverige gillade inte språket i den ryska resolutionen som man ansåg vara obalanserat.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
En logisk fråga tillbaks: Tror du på riktigt att man förvarar kemvapen (inte kärnvapen) beredda till insats, eller kan du tänka dig att de förvaras i delar för att undvika olyckor?
Det beror på vilka kemvapen det rör sig om. Mer avancerade binära vapen blandas inte förrän i missilen vid nedslag, mer primitiva som t ex klorgas som man påstår Syrien använt kan naturligtvis inte förvaras i delar.
Citat:
En till: Vad tror du händer om man bombar kärnvapen med konventionella vapen? Tror du kärnvapnet detonerar, eller tror du det destrueras?
Troligen så sprängs det bara konventionellt så att fragment av uran eller plutonium, beroende på vad man använt, sprids i grannskapet. Speciellt plutonium är inte direkt trevligt. Man kan dock inte utesluta att man råkar trigga bomben så den detonerar. Återigen har avancerade konstruktioner säkerhetsdetaljer som gör detta i princip omöjligt, men för enkla bomber som nya kärnvapenmakter bygger är det inte lika självklart.

Diskussionen påminner mig om när USA sprängde en läkemedelsfabrik i Sudan de påstod tillverkade nervgas, där man morgonen efter kunde se bilder på en sudanesisk minister som besökte ruinerna. Visst han gjort det om där kunnat funnits rester av nervgas...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Nu spårar vi ur.

Ryssland eller Syrien fick inte ner en enda misil. Då hade internet svämmar över av bilder av denna bragd.

Andemeningen med Reuters reportage är ”haha kolla vilka fåniga Bagdad bobs ryssarna är”. Tyvärr. Sorgligt. Gråt en skvätt, men Ryssland har ingenting att komma med i vapenväg mot USA och dess allierade förutom masvis med kärnvapen.

Den enda som spårar ur är ju du. Här har Syriens LV skjutit det mest moderna USA har med 70 tals teknologi. En del tilläts ju komma igenom så Trumpen med regim inte skulle bli alltför ledsna.

32 av 103 träffade detta mot 70 tals teknologi
Citera
2018-04-14, 19:44
Medlem
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks

Den enda som spårar ur är ju du. Här har Syriens LV skjutit det mest moderna USA har med 70 tals teknologi. En del tilläts ju komma igenom så Trumpen med regim inte skulle bli alltför ledsna.

32 av 103 träffade detta mot 70 tals teknologi
Du glömde bifoga följande:

- 3 amerikanska ubåtar sänktes
- En Missilbåt
- 16 nedskjutna flygplan
- 1 Rymdskepp
- 90 amerikanska fångar som fångades av en gudomlig vind skickad från Teheran.

Uppdateringar följer
Citera
2018-04-14, 19:45
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
En logisk fråga tillbaks: Tror du på riktigt att man förvarar kemvapen (inte kärnvapen) beredda till insats, eller kan du tänka dig att de förvaras i delar för att undvika olyckor?

En till: Vad tror du händer om man bombar kärnvapen med konventionella vapen? Tror du kärnvapnet detonerar, eller tror du det destrueras?

Logiskt svar: Jag skulle säga att det kan leda till en kraftig utlösning av enormt farliga kemiska ämnen som kommer ut i luften eller marken och vatten, och dödar många.
Citera
2018-04-14, 19:50
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Nu håller du på med konspirationsteorier igen. Det där klippet bevisar absolut inget.

Media i väst är ofta kritiska mot vad det egna landet eller andra västländer.

Till skillnad från diktaturmedian som du med en dåres envishet försöker få till någon slags sanning.

Tyst nu. Ta ett djupt andetag och lugna ner dig.

Ta en titt på klippet igen. Fokusera. Han får en fråga om en eventuell attack från UK utan att ta det genom parlamentet.

Han lyfter istället upp att Assad inte har något att tjäna på detta, precis som så många andra har lyft upp. Då avbryts det. Varför? Intervjun har plötsligt fått tittarna att tänka efter. Notera även att han hade fått vänta ett tag på den här intervjun innan, jag hittar inte full version av någon konstig anledning (skulle inte förvåna mig om Sky News och Youtube undanröjer samtliga klipp). Kan även tillägga att om det är ont om tid så förvarnar man även i förväg att den som ska intervjuas inte har särskilt mycket tid. Sky News är knappast några amatörer som skulle göra något sådant, det blev en backfire istället som man inte hade räknat med. Opålitliga västmedia! Fy skäms.

Du behöver bara öppna sinnet lite Pissnisse så lär du nog också inse att väst inte är så underbara som du så gärna vill tro.
Citera
2018-04-14, 19:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Det som skrivs i fria västliga media är bra mycket mer sant än diktaturmedian som ni i Slaktaren i Damaskus fanclub svärtar ner ner sidan med.

I västlig media så kritiseras t.ex vad USA gör hela tiden. Hur ofta kritiseras Ryssland i Sputnik, Farsnews och RT och allt vad de heter? Det är riktiga skitkällor ni kommer dragande med, vilket jag visat på ett flertal gånger när man borrar ner sig lite djupare och granskar.
Problemet är inte att du inte tror på alternativmedia, problemet är att du tror på västmedia till den grad att det är nästan synd om dig i din bubbla. Då blir dina starkaste argument "Slaktaren i Damaskus". Vet du vad? Jag tycker att Baath-ideologin är fruktansvärd. Men ändå stödjer jag Assads kamp tillsammans med ryssarna mot islamisterna i hans land till 100%. Det kan jag göra då jag klarar av att ha två tankar i huvudet och att jag är medveten om att det som skrivs i väst-MSM om denna konflikt har väldigt lite med sanningen att göra. Här är en annan som stöder Assad i hans kamp fullt ut trots att Assads far sprängde bort hans hem. Du borde ta och läsa sådan människors skrifter och vittnesmål istället för all #FakeNews-media du håller så kär:
Comment 1. Assad father’s allies/operatives blew up my house in Amioun when my grandfather, then MP, voted for Bashir. In Skin in the Game I discuss this as “acting against one’s interest” (the opposite of conflict of interest). So as a scientist and a humanist, I have been setting my grudge aside in considering the far, far, far, greater cancer of Salafism or Islamofascism.
https://medium.com/opacity/the-syrian-war-condensed-a-more-rigorous-way-to-look-at-the-conflict-f841404c3b1d
Citera
2018-04-14, 20:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Du glömde bifoga följande:

- 3 amerikanska ubåtar sänktes
- En Missilbåt
- 16 nedskjutna flygplan
- 1 Rymdskepp
- 90 amerikanska fångar som fångades av en gudomlig vind skickad från Teheran.

Uppdateringar följer
Det är ingen större bedrift att skjuta ner subsoniska kryssningsmissiler om man har bra måldata. Det är inte ballistiska missiler vi pratar om här.
Citera
2018-04-14, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Tyst nu. Ta ett djupt andetag och lugna ner dig.

Ta en titt på klippet igen. Fokusera. Han får en fråga om en eventuell attack från UK utan att ta det genom parlamentet.

Han lyfter istället upp att Assad inte har något att tjäna på detta, precis som så många andra har lyft upp. Då avbryts det. Varför? Intervjun har plötsligt fått tittarna att tänka efter. Notera även att han hade fått vänta ett tag på den här intervjun innan, jag hittar inte full version av någon konstig anledning (skulle inte förvåna mig om Sky News och Youtube undanröjer samtliga klipp). Kan även tillägga att om det är ont om tid så förvarnar man även i förväg att den som ska intervjuas inte har särskilt mycket tid. Sky News är knappast några amatörer som skulle göra något sådant, det blev en backfire istället som man inte hade räknat med. Opålitliga västmedia! Fy skäms.

Du behöver bara öppna sinnet lite Pissnisse så lär du nog också inse att väst inte är så underbara som du så gärna vill tro.

+1

Ser ni hur syriska utrikesministern slaktar UN med sina frågor och kritik? Trots detta finns det människor som nisse. Vet inte om jag börjar tappa hoppet på mänsklighet eller om det finns för många troll i världen.
Citera
2018-04-14, 20:11
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Personligen tror jag inte på något av parterna alla ljuger mer eller mindre. Det går inte att förlita sig på rapporter speciellt inte under krigstider. Om ryssarna säger sig att man sköt ned 70 utav 100 och amerikanerna säger typ 0 så ligger nog sanningen någonstans i mitten.

Precis, krigets första offer är alltid sanningen, 10% i förluster låter rimligt skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in