2018-04-14, 13:59
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Vi pratar om en lagstadgad skyldighet! Skolplikt handlar om att skolan är skyldig att lägga alla resurser som krävs för att barn ska få undervisning. Inga intyg kan användas för att köpa sig fri från denna skyldighet.

Där har du fel - intyg på att ett barn är så sjukt att det inte orkar med någon undervisning i någon form - ex cancersjuka barn eller med medfödda sjukdomar, vid viss behandling, inför och efter stora operationer - befriar barnet från skolplikt.
Dessa barn får ofta hoppa över ett läsår och kan återuppta skolan om och när de orkar, men då inte följa sina klasskamrater upp i årskurserna. Inte alls ovanligt, jag har till och med en släkting som gjort det.

🌞Ut lockar nu!
Citera
2018-04-14, 14:10
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Där har du fel - intyg på att ett barn är så sjukt att det inte orkar med någon undervisning i någon form - ex cancersjuka barn eller med medfödda sjukdomar, vid viss behandling, inför och efter stora operationer - befriar barnet från skolplikt.
Dessa barn får ofta hoppa över ett läsår och kan återuppta skolan om och när de orkar, men då inte följa sina klasskamrater upp i årskurserna. Inte alls ovanligt, jag har till och med en släkting som gjort det.

🌞Ut lockar nu!
Det är ”godkända” sjukdomar. Där får förmodligen ett läkarintyg sätta stopp. Men det finns även skolor på sjukhus.
Du vet väl att man kan skriva på mobilen. Och alltså ta med den ut och kika lite här ibland. Tror de flesta gör så. Inte många som sitter på en pinnstol vid den stationära datorn nuförtiden och kollar på olika sidor. Man kan även ligga i sängen med mobilen/Ipaden. Går finfint.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-04-14 kl. 14:20.
Citera
2018-04-14, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Dessa barn får ofta hoppa över ett läsår och kan återuppta skolan om och när de orkar, men då inte följa sia klasskamrater upp i årskurserna. Inte alls ovanligt, jag har till och med en släkting som gjort det.

🌞lockar nu!

Det var du som tidigare kritiserade andra för anekdotisk bevisföring va? Du får väl läsa på. Vi har till och med skolor på sjukhus för barn som är inneliggande länge eftersom skolplikten är en så stark lag. Medfödda sjukdomar upphäver inte skolplikten. Det finns särskilda skolor för dessa barn. Sen finns det såklart begränsade tider där man pga en behandling behöver vara ledig men jag förstår inte varför det är intressant när vi diskuterar dessa tösers sjukdomar? Du är allt lite grälsjuk.
Citera
2018-04-14, 14:25
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det känns bara så osannolikt att Hanna och Oskar skulle ha lyckats lura alla under så lång tid, skola, grannar, skolhälsovård, vänner, anhöriga och läkare. Barnen måste dessutom varit med på luret eftersom lärare, nära vänner till familjen och tösernas kamrater sagt att de märkte att de var sjuka. Av alla olika spekulationer känns den bland de minst sannolika. Men ingenting är väl omöjligt?

Om dom lyckades lura alla så måste dom ha varit väldigt duktiga på det. Vad har du för tankar om det som hänt? Vad är din teori om hur det kunde sluta så här illa? Väldigt ledsamt och tragiskt.
Citera
2018-04-14, 14:44
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kindness
Jag är ganska övertygad om att om föräldrarna hade tagit itu med sina egna olösta barndomstrauman och andra olösta relationsproblem så hade nog en hel del av det som betraktades som barnens problem löst sig av sig självt. Barn tillåter sig sällan att vara lyckligare än sina föräldrar. Så det är ju precis som du Rappnytt säger att barn är lojala mot sina föräldrar. Så lojala att de är beredda att ge upp sina egna liv för föräldrarnas skull. Och det här förstod aldrig Moas och Agnes föräldrar.

Håller med fullständigt. Föräldrarna hade sina egna demoner att ta itu med. Saker som gnagt sen barndomen.
Citera
2018-04-14, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om dom lyckades lura alla så måste dom ha varit väldigt duktiga på det. Vad har du för tankar om det som hänt? Vad är din teori om hur det kunde sluta så här illa? Väldigt ledsamt och tragiskt.
Kan man se det på något annat sätt än att det kokade över för Hanna och Oskar så att de blev sjuka? Kan man se det här som något annat än en mycket sjuk handling? Sen om de dessutom hade några psykiska sjukdomar från början vet jag inte men det syntes i alla fall inte. Jag har genom min dotter träffat människor som är betydligt mer drabbad än vad jag är. Ärligt talat känner jag mig inte längre drabbad utan att jag har fått ett speciellt barn som kostat mig en del men gett mig så väldigt mycket annat. Men det finns föräldrar som får barn med tillstånd som orsakar barnen förfärliga plågor utan möjlighet till bot och ibland bara lite lindring. Ibland går dessutom barnen mot en alldeles för tidig död Dessa har jag mött i föräldragrupper på habiliteringen. En del av föräldrarna är djupt deprimerade och våndas av destruktiva tankar ibland. Inte för att rädda sig själva utan deras barn. Detta sker dock bara i deras allra mörkaste stunder och de söker ofta efter argument och orsaker till att ta bort tankarna. Föräldrarna hjälper varandra att dela på bördan så att när den ena är svag är den andra stark. Det är förståeligt att dessa tankar kan komma upp när allt känns nattsvart och många föräldrar behöver hjälp och tröst för att hantera dem. Men att gå från denna djupa förtvivlan till handling och som här att både Hanna och Oskar väljer att låta sina impulser styra samtidigt. Obegriplig och ofattbar! Och är det inte just galenskap vi brukar kalla obegripliga och ofattbara handlingar? Galenskap!
Citera
2018-04-14, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Om man har känt familjen så åker man dit av respekt. För mig är det så. Jag minns allt med sorg.
Polisen har släppt huset. Därför tror jag en lite vrickad anhörig som har placerat den där. Möbeln syns inte men det märks att tavlan är placerad på en möbel annars hade man inte kunnat se den

Jag tror på dig när du säger att tavlan placerats där. Detta kan lätt kollas av flera som är aktiva i tråden så jag ser ingen anledning att du skulle hitta på detta. Tror på dig och det du skriver, det är din uppfattning av familjen. Vissa har kanske en annan uppfattning men jag finner dig trovärdig och du beskriver allt så som du upplevde det. Tack!

En fråga till dig angående tavlan. Det är lite makabert med den. Vem tror du målat denna tavla? Jag förstår att Moa var konstnärligt lagd och att hon tyckte om att måla. Tror du att hon målat den? Eller kanske Agnes?

Du skriver att någon anhörig kan ha placerat tavlan synligt. Har du någon tanke om vem och varför?
Senast redigerad av Zebrima 2018-04-14 kl. 15:05.
Citera
2018-04-14, 15:04
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det var du som tidigare kritiserade andra för anekdotisk bevisföring va? Du får väl läsa på. Vi har till och med skolor på sjukhus för barn som är inneliggande länge eftersom skolplikten är en så stark lag. Medfödda sjukdomar upphäver inte skolplikten. Det finns särskilda skolor för dessa barn. Sen finns det såklart begränsade tider där man pga en behandling behöver vara ledig men jag förstår inte varför det är intressant när vi diskuterar dessa tösers sjukdomar? Du är allt lite grälsjuk.

1. Hur kan du ens skriva ner att jag skulle vara " grälsjuk" för att jag hävdar att du har fel???

2. Du har fel! Medfödda sjukdomar som exempelvis osteogenesis imperfekta i allvarlig form upphäver skolplikten hos ett i övrigt mentalt fungerande barn i vart fall när barnet är dåligt - en del är det mest hela tiden.. Det gäller även sjukdomar som cellgiftsbehandlas, barn i respirator etc.
Detta är så självklart så vi inte ens borde behöva diskutera det.

Det finns sjukhusskolor för inneliggande barn, ja. Med dessa riktar sig inte till de svårast sjuka allmänpåverkade barnen som inte orkar eller klarar. Mentalt eller fysiskt sjuka barn tvingas inte till en undervisning de inte mäktar med på ett sjukhus - trots skolplikt.
Dessa sjuka barn är sjukskrivna och behöver inte uppfylla skolplikten så länge de inte förmår.

Om Agnes och Moa hade fått varsitt läkarintyg på att de för närvarande inte kunde följa och delta i undervisningen, varken hemma eller på skolan - hade de inte tvingats delta pga skolplikten.
De hade varit undervisningsbefriade pga sjukdom så länge som man ansåg att de var inkapabla att följa undervisningen.

Detta är självklarheter som känns riktigt fånigt att behöva bokstavera fram långa förklaringar på. Dessa fakta begriper nog egentligen varenda förnuftig individ.
Nu orkar jag inte tänja mitt tålamod mer. Njut av debatten, själv behöver jag paus.

För att citera "Rumbledolls" inlägg från idag.

"Jag tror att vi, och vi är nog ganska många, som följt tråden från början men inte själva deltagit. Jag tror att vi ser ett mönster tydligare.
Gruppen uttrycker sig med ett språk som om dom var hundra år gamla. Dom tar plats och är oerhört nedlåtande mot personer som vågar säga emot.
Nästan ensam mot dom kämpar solglittret. Med en ängels tålamod. Trots att hen nästan slår knut på sig själv i sin iver att förklara om och om igen hur hen tänker så missförstår man medvetet känns det som."
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-14 kl. 15:19.
Citera
2018-04-14, 15:04
Medlem
Citat:
Kan man se det på något annat sätt än att det kokade över för Hanna och Oskar så att de blev sjuka? Kan man se det här som något annat än en mycket sjuk handling? Sen om de dessutom hade några psykiska sjukdomar från början vet jag inte men det syntes i alla fall inte. Jag har genom min dotter träffat människor som är betydligt mer drabbad än vad jag är. Ärligt talat känner jag mig inte längre drabbad utan att jag har fått ett speciellt barn som kostat mig en del men gett mig så väldigt mycket annat. Men det finns föräldrar som får barn med tillstånd som orsakar barnen förfärliga plågor utan möjlighet till bot och ibland bara lite lindring. Ibland går dessutom barnen mot en alldeles för tidig död Dessa har jag mött i föräldragrupper på habiliteringen. En del av föräldrarna är djupt deprimerade och våndas av destruktiva tankar ibland. Inte för att rädda sig själva utan deras barn. Detta sker dock bara i deras allra mörkaste stunder och de söker ofta efter argument och orsaker till att ta bort tankarna. Föräldrarna hjälper varandra att dela på bördan så att när den ena är svag är den andra stark. Det är förståeligt att dessa tankar kan komma upp när allt känns nattsvart och många föräldrar behöver hjälp och tröst för att hantera dem. Men att gå från denna djupa förtvivlan till handling och som här att både Hanna och Oskar väljer att låta sina impulser styra samtidigt. Obegriplig och ofattbar! Och är det inte just galenskap vi brukar kalla obegripliga och ofattbara handlingar? Galenskap!

Ja. Jag förstår hur du menar och känner också igen detta av personliga erfarenheter. Men på habiliteringen o.s.v. finns stöd att få t.ex. hos psykolog, stödgrupper osv. Men om föräldrarna var exempelvis scientologer kan de ha "förbjudits" att söka psykologhjälp eller gruppstöd/samtalsstöd utanför scientologernas egna behandlingar exempelvis. Det kan förklara att det tillslut blev för mycket, de orkade inte, kände sig totalt misslyckade, utlämnade, ensamma, förtvivlade. Men därifrån till att verkligen ta livet av sina barn och sig själv...det går ändå inte att föreställa sig. Dessutom uppfattas inte Agnes och Moa som så pass svårt sjuka att de låg i ständiga plågor, var gravt utvecklingsstörda och aldrig skulle kunna ta hand om sig själva o.s.v. Åtminstone Moa kan inte ha varit speciellt sjuk vad jag fått intrycket av.
Citera
2018-04-14, 15:07
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
Ja- som O hade kontroll över via sin mobiltelefon.

Så han styrde sin familj med järnhand då?
Citera
2018-04-14, 15:09
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
... Jag förstår att Moa var konstnärligt lagd och att hon tyckte om att måla. Tror du att hon målat den? Eller kanske Agnes?

Du skriver att någon anhörig kan ha placerat tavlan synligt. Har du någon tanke om vem och varför?

Det skrevs tidigare att Agnes tyckte om att måla.
Senast redigerad av Anabella 2018-04-14 kl. 15:11.
Citera
2018-04-14, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Hej,
Jag följer tråden. Inte perfekt men nästan.
Det jag vet är ; Hanna berättade att dom inte hade fått hjälp på Barnsjukhuset i Lund. Men om Moa hade varit på massor av utredningar med blodprover så hade hon berättat det. Det finns inga barn som gillar blodprover. Hade hon genomgått såna undersökningar hade hon klagat. Därför tror jag inte på den informationen .
Jag tror inte heller att Oskar hade spelskulder och hade sålt gamla bilen för att få pengar. Man måste känna Oskar och då vet man att han inte var den typen av människa. Jag tror inte att han har spelat kort ens i sitt liv.
När jag blev förhörd av polisen så berättade jag att Hanna hade ont och polisen reagerade när det var. Under förhöret hade jag berättat mycket och ändå fick jag knappt några motfrågor. Eftersom polisen reagerade på Hannas enormt onda rygg så tror jag att hon hade ändå bröstcancer som metastaserade som några har skrivit här . Hanna har inte själv berättat nåt.
Jag tror inte att - om det finns intyg - att dom var förfalskade. Men i Tyskland är icke vetenskapliga instutioner mer utbredda. Alternativmedicin. Jag tror att Oskar skaffade ett intyg på ett sånt ställe. Det är vad jag tror. Vet inte alltså.
Men eftersom Oskar var så vältalig så gick skolan på det. Om man kände Oskar så förstår man att vanligt folk lätt kan gå på hans ord.
Jurist, fin familj, vältalighet, övertygande , intelligent och etc.
En vanlig snäll skolrektor kan inte så lätt gå emot honom.
Man får även kolla att intyget inte var från Gottfried. Därför borde detta anmälas till Socialstyrelsen. 2 barn dödades.

Det är intressant det du berättar. Att H tyckte att barnsjukhuset i Lund inte kunde hjälpa. Med tanke på dina sista meningar bör man ju tror att O och H hade kunnat få den bästa sjukvården som finns i Sverige för sina barn.

Alltså om barnsjukhuset i Lund inte har hittat något på barnen och vänner och bekanta inte uppfattade barnen som så sjuka, så är man nära till att tro att barnen inte var sjuka. Och nu tolkar jag att inte kunna hjälpa så att man inte har kunnat hittat något och inte så att man har diagnostiserad ME eller liknande på två barn och inte ordnat någon form av rehabiliteringsprogram etc. eller inte erbjudit någon hjälp alls.

Men nu fanns det intyg för båda barnen, men jag kan inte tro att rektorn hade accepterad ett intyg från utlandet. Det tror jag är osannolikt.

Barnen friska, föräldrarna sjuka?!
Frågan är för mig var föräldrarna medveten om att barnen var friska eller inte??? Alltså handlar det om en fel verklighetsuppfattning som har med personlighetsstörningar att göra eller visste föräldrarna att barnen var friska och man vill ha en diagnos, för att få hemundervisning (och att man ville det berodde också på en personlighetsstörning)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in