Citat:
Ursprungligen postat av
Stehlitz
Det var du som tidigare kritiserade andra för anekdotisk bevisföring va? Du får väl läsa på. Vi har till och med skolor på sjukhus för barn som är inneliggande länge eftersom skolplikten är en så stark lag. Medfödda sjukdomar upphäver inte skolplikten. Det finns särskilda skolor för dessa barn. Sen finns det såklart begränsade tider där man pga en behandling behöver vara ledig men jag förstår inte varför det är intressant när vi diskuterar dessa tösers sjukdomar? Du är allt lite grälsjuk.
1. Hur kan du ens skriva ner att jag skulle vara " grälsjuk" för att jag hävdar att du har fel???
2. Du
har fel! Medfödda sjukdomar som exempelvis osteogenesis imperfekta i allvarlig form upphäver skolplikten hos ett i övrigt mentalt fungerande barn i vart fall när barnet är dåligt - en del är det mest hela tiden.. Det gäller även sjukdomar som cellgiftsbehandlas, barn i respirator etc.
Detta är så självklart så vi inte ens borde behöva diskutera det.
Det finns sjukhusskolor för inneliggande barn, ja. Med dessa riktar sig inte till de svårast sjuka allmänpåverkade barnen som inte orkar eller klarar. Mentalt eller fysiskt sjuka barn tvingas inte till en undervisning de inte mäktar med på ett sjukhus - trots skolplikt.
Dessa sjuka barn är
sjukskrivna och behöver inte uppfylla skolplikten så länge de inte förmår.
Om Agnes och Moa hade fått varsitt läkarintyg på att de för närvarande inte kunde följa och delta i undervisningen, varken hemma eller på skolan - hade de inte tvingats delta pga skolplikten.
De hade varit undervisningsbefriade pga sjukdom så länge som man ansåg att de var inkapabla att följa undervisningen.
Detta är självklarheter som känns riktigt fånigt att behöva bokstavera fram långa förklaringar på. Dessa fakta begriper nog egentligen varenda förnuftig individ.
Nu orkar jag inte tänja mitt tålamod mer. Njut av debatten, själv behöver jag paus.
För att citera "Rumbledolls" inlägg från idag.
"Jag tror att vi, och vi är nog ganska många, som följt tråden från början men inte själva deltagit. Jag tror att vi ser ett mönster tydligare.
Gruppen uttrycker sig med ett språk som om dom var hundra år gamla. Dom tar plats och är oerhört nedlåtande mot personer som vågar säga emot.
Nästan ensam mot dom kämpar solglittret. Med en ängels tålamod. Trots att hen nästan slår knut på sig själv i sin iver att förklara om och om igen hur hen tänker så missförstår man medvetet känns det som."