Citat:
Så detta är hur din portfölj sett ut de senaste åren? Säger inte att det är dåliga fonder men antar att du satt ihop just denna portfölj senaste veckan. Hur ofta byter du? Så länge du klarar ett ras utan att sälja dina andelar så tror jag långsiktigt du har en bra chans för hög avkastning men gissar du kommer byta redan nästa kvartal i jakt på momentum? Om inte sitt lugnt i båten för kommer gunga rejält!
Visst kalla det effektiv handelsstrategi istället för flockbeteende om det känns bättre.
Ville egentligen bara veta om du valt fonderna efter att tittat topplistan senaste 3 månaderna eller inte, men du verkar insatt och medveten om risknivån på dina val.
Om du gillar Vietnams makro just nu sett dig in i deras mikro o ring köp de enskilda aktierna, tror det var 749 sek courtage. Billigare än Tundras avgift i längden. Screena fonden om du vill ha inspiration. Sen så finns det ju svenska och andra mer lätthandle aktier med nästan enbart exponering mot just Vietnam utan dyrt courtage, tror ju knappast de lär ut att dyra fonder är det bästa alternativet på handels idag? Tundra slår väl inte ens indexet i Vietnam just nu? Sen så har väl p/e talen stuckit i taket sen senaste rusningen så vi får se hur prisvärt det faktiskt är. Korrektion känns ju inte uteslutet.
Visst kalla det effektiv handelsstrategi istället för flockbeteende om det känns bättre.
Ville egentligen bara veta om du valt fonderna efter att tittat topplistan senaste 3 månaderna eller inte, men du verkar insatt och medveten om risknivån på dina val.
Om du gillar Vietnams makro just nu sett dig in i deras mikro o ring köp de enskilda aktierna, tror det var 749 sek courtage. Billigare än Tundras avgift i längden. Screena fonden om du vill ha inspiration. Sen så finns det ju svenska och andra mer lätthandle aktier med nästan enbart exponering mot just Vietnam utan dyrt courtage, tror ju knappast de lär ut att dyra fonder är det bästa alternativet på handels idag? Tundra slår väl inte ens indexet i Vietnam just nu? Sen så har väl p/e talen stuckit i taket sen senaste rusningen så vi får se hur prisvärt det faktiskt är. Korrektion känns ju inte uteslutet.
Trevligt med ett bra svar. Tyckte din ton var lite uppstudsig med köp billigt, sälj dyrt platityder. Nåväl! Jag byter inte så ofta, ny teknik har jag haft över 2 år iafl och seb österuopa likaså, dock olika proportioner. Kinafonden ett halvår cirka, vietnam sedan förra veckan. Jag handlar inte på momentum per se, kollar.dock mkt på sharpkvoten. Ny teknik gillar jag mycket dock då den har ganska lång historik.
Hade endel aktier innan fonderna, hoist, investor, vostok new ventures, leo vegas, kindred bland annat. Inga aktier längre dock av tidsskäl. Du har rätt att Vietnam kan få en korrektion. Jag har cirka 15% av portfoljen där och tror gott på làngsikt iafl. Investera direkt I aktier som du säger är en god ide.
Min risknivå är relativt hög eller jag bryr mig per se inte så mkt om enbart risk. Riskjusterad avkastning är det som räknas. Att ha allt I räntefonder skrämmer mig nästan lika mkt som allt I Vietnam. Geografisk spridning är bra som du nämde, går omx ner kan likväl östeuropa gå upp etc.
Jag tror på samtliga fonder och på världsekonomin. Inte rädd för fall, desto mer det fallit desto närmare uppgång. Det jag är rädd för är att missa studsen upp.
Hur ser fördelningen ut förresten?