2018-04-08, 23:32
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roidhunter
Så detta är hur din portfölj sett ut de senaste åren? Säger inte att det är dåliga fonder men antar att du satt ihop just denna portfölj senaste veckan. Hur ofta byter du? Så länge du klarar ett ras utan att sälja dina andelar så tror jag långsiktigt du har en bra chans för hög avkastning men gissar du kommer byta redan nästa kvartal i jakt på momentum? Om inte sitt lugnt i båten för kommer gunga rejält!

Visst kalla det effektiv handelsstrategi istället för flockbeteende om det känns bättre.

Ville egentligen bara veta om du valt fonderna efter att tittat topplistan senaste 3 månaderna eller inte, men du verkar insatt och medveten om risknivån på dina val.

Om du gillar Vietnams makro just nu sett dig in i deras mikro o ring köp de enskilda aktierna, tror det var 749 sek courtage. Billigare än Tundras avgift i längden. Screena fonden om du vill ha inspiration. Sen så finns det ju svenska och andra mer lätthandle aktier med nästan enbart exponering mot just Vietnam utan dyrt courtage, tror ju knappast de lär ut att dyra fonder är det bästa alternativet på handels idag? Tundra slår väl inte ens indexet i Vietnam just nu? Sen så har väl p/e talen stuckit i taket sen senaste rusningen så vi får se hur prisvärt det faktiskt är. Korrektion känns ju inte uteslutet.

Trevligt med ett bra svar. Tyckte din ton var lite uppstudsig med köp billigt, sälj dyrt platityder. Nåväl! Jag byter inte så ofta, ny teknik har jag haft över 2 år iafl och seb österuopa likaså, dock olika proportioner. Kinafonden ett halvår cirka, vietnam sedan förra veckan. Jag handlar inte på momentum per se, kollar.dock mkt på sharpkvoten. Ny teknik gillar jag mycket dock då den har ganska lång historik.

Hade endel aktier innan fonderna, hoist, investor, vostok new ventures, leo vegas, kindred bland annat. Inga aktier längre dock av tidsskäl. Du har rätt att Vietnam kan få en korrektion. Jag har cirka 15% av portfoljen där och tror gott på làngsikt iafl. Investera direkt I aktier som du säger är en god ide.

Min risknivå är relativt hög eller jag bryr mig per se inte så mkt om enbart risk. Riskjusterad avkastning är det som räknas. Att ha allt I räntefonder skrämmer mig nästan lika mkt som allt I Vietnam. Geografisk spridning är bra som du nämde, går omx ner kan likväl östeuropa gå upp etc.

Jag tror på samtliga fonder och på världsekonomin. Inte rädd för fall, desto mer det fallit desto närmare uppgång. Det jag är rädd för är att missa studsen upp.
Citera
2018-04-09, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Trevligt med ett bra svar. Tyckte din ton var lite uppstudsig med köp billigt, sälj dyrt platityder. Nåväl! Jag byter inte så ofta, ny teknik har jag haft över 2 år iafl och seb österuopa likaså, dock olika proportioner. Kinafonden ett halvår cirka, vietnam sedan förra veckan. Jag handlar inte på momentum per se, kollar.dock mkt på sharpkvoten. Ny teknik gillar jag mycket dock då den har ganska lång historik.

Hade endel aktier innan fonderna, hoist, investor, vostok new ventures, leo vegas, kindred bland annat. Inga aktier längre dock av tidsskäl. Du har rätt att Vietnam kan få en korrektion. Jag har cirka 15% av portfoljen där och tror gott på làngsikt iafl. Investera direkt I aktier som du säger är en god ide.

Min risknivå är relativt hög eller jag bryr mig per se inte så mkt om enbart risk. Riskjusterad avkastning är det som räknas. Att ha allt I räntefonder skrämmer mig nästan lika mkt som allt I Vietnam. Geografisk spridning är bra som du nämde, går omx ner kan likväl östeuropa gå upp etc.

Jag tror på samtliga fonder och på världsekonomin. Inte rädd för fall, desto mer det fallit desto närmare uppgång. Det jag är rädd för är att missa studsen upp.

Ber om ursäkt för tonen i det första inlägget men trodde du var nån som bara tagit de 5 bästa fonderna just nu o lagt ihop en portfölj, alltså köpt dyrt. Men så var ju inte fallet. Du hade ju bara postat fonderna utan några frågor eller egna funderingar i det första inlägget med. Så blev lite fel där, men tycker fortfarande det saknas lite mot västvärlden Hur ser fördelningen ut förresten?

Har själv Tundra Vietnam fonden men bara i min premiepension då avgiften var försvarbar där. Tror Vietnam långsikt är en vinnare, får se om deras bnp kan komma ifatt bara. Alltid en risk när krediterna skjuter i höjden. Inflationen har sett hyffsat stabil ut dock. Men tror det är bra att komplettera Tundra med några aktier inom industrin då det är där de saknar tyngd.

Blir intressant att se om och hur Vietnam kan dra med sig nåt grannland i utvecklingen. Kambodja och Laos är ju långt bakom i utvecklingen.

Ja robur ny teknik gillar jag, har lagt den både i frugans och våra barns långsiktiga sparportföljer.

Gillar att sprida riskerna geografiskt, man kanske tappar nån procent på det långsiktigt gentemot smalare fonder men det tycker jag det kan vara värt.

Angående sharpen tycker jag det är svårt att se att det gör nån jätteskillnad med en riktigt lång horisont. Inte många som hållt sig över 1 på en 10 års period. Men självklart är den viktig just när man letar fonderna men brukar inte stirra mig blind på den. Lätt o halka in på räntefonder då med sharp över 3;P När det var aktier man ville ha. Inget illa mot räntor i det kortare sparandet dock!

Vi får väl se hur långt och hårt det faller nästa gång men tycker det är en god ide att inte vara all in i aktier. Av flera anledningar. Tungt att se allt ens kapital krympa och sen vill man ju ha möjligheten att gå in mer när man tror botten är nådd!

Må väl
Citera
2018-04-13, 23:09
Medlem
PsychoMantiss avatar
Hej, har nyligen köpt amf aktiefond småbolag i utbyte mot Spiltant investmentbolag som jag inte längre tror på. Vad anser ni om detta? Är amf något att ha eller finns det bättre alternativ till svenska småbolagsfonder? Valde denna mycket pga. den låga avgiften.
Citera
2018-04-14, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoMantis
Hej, har nyligen köpt amf aktiefond småbolag i utbyte mot Spiltant investmentbolag som jag inte längre tror på. Vad anser ni om detta? Är amf något att ha eller finns det bättre alternativ till svenska småbolagsfonder? Valde denna mycket pga. den låga avgiften.
Är du ute efter låg avgift rekommenderar jag dig att titta på "plus småbolag Sverige index" då den är den billigaste i sitt slag.

Jag behåller spiltan, älskar den fonden då den är billig och har utklassat både index och flera dyra aktiva fonder.

Varför inte ha både två?
Citera
2018-04-14, 06:53
Medlem
PsychoMantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Är du ute efter låg avgift rekommenderar jag dig att titta på "plus småbolag Sverige index" då den är den billigaste i sitt slag.

Jag behåller spiltan, älskar den fonden då den är billig och har utklassat både index och flera dyra aktiva fonder.

Varför inte ha både två?

Jag har i nuläget två Sverigefonder, annars hade jag kanske behållt Spiltan ett tag till. Men är tveksam om den kommer fortsätta prestera så bra som den tidigare gjort.
Ska titta närmare på ditt tips.
Citera
2018-04-14, 09:42
Medlem
Frozzzts avatar
Citat:
Jag har i nuläget två Sverigefonder, annars hade jag kanske behållt Spiltan ett tag till. Men är tveksam om den kommer fortsätta prestera så bra som den tidigare gjort.

Vad får dig att tveka på dess framtida utveckling?
Citera
2018-04-14, 10:49
Medlem
Citat:
Vad får dig att tveka på just spiltan? Den har gått minus dem senaste månaderna men det har det ju gjort för hela den Svenska börsen.

Jag ser det som en tillfällig "rea" och fortsätter därmed köpa precis som innan.
Citera
2018-04-14, 14:51
Medlem
PsychoMantiss avatar
Citat:
Vad får dig att tveka på just spiltan? Den har gått minus dem senaste månaderna men det har det ju gjort för hela den Svenska börsen.

Jag ser det som en tillfällig "rea" och fortsätter därmed köpa precis som innan.

Tycker den gått sämre än många andra svenska fonder detta året. Nästan minus 6% de senaste tre månaderna. Deras innehav av investor, kinnevik, industrivärden, lundbergs verkar gå trögt. Så utgår från de faktorerna.
Citera
2018-04-14, 17:48
Medlem
Citat:
Tycker den gått sämre än många andra svenska fonder detta året. Nästan minus 6% de senaste tre månaderna. Deras innehav av investor, kinnevik, industrivärden, lundbergs verkar gå trögt. Så utgår från de faktorerna.
Att fatta ett beslut grundat på 3 månaders historik är väl rätt dåligt om du frågar mig. Alldeles för kort tid.

Antar att du kommer köpa spiltan igen när den kommer att gå bättre?

Vilka Sverige fonder har du?
Citera
2018-04-14, 19:20
Medlem
trailblasers avatar
Spiltan är en given Sverigefond. Man gör sig inte av med den utan kompletterar i så fall.
Citera
2018-04-14, 21:30
Medlem
PsychoMantiss avatar
Citat:
Att fatta ett beslut grundat på 3 månaders historik är väl rätt dåligt om du frågar mig. Alldeles för kort tid.

Antar att du kommer köpa spiltan igen när den kommer att gå bättre?

Vilka Sverige fonder har du?

Grundar det inte enbart på det utan även på prognoser och magkänsla. Om den sjunker rejält är det möjligt att jag köper den igen. Jag behåller inte fonder och aktier för att jag utvecklar en känslomässig relation till dem.

Jag har spp aktiefond sverige a. Och letar som sagt efter en bra småbolagsfond.
Citera
2018-04-14, 21:34
Medlem
PsychoMantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Spiltan är en given Sverigefond. Man gör sig inte av med den utan kompletterar i så fall.

Den var given.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in