2018-04-14, 07:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Och NATO-Stoltenberg hejar på USA & Co på twitter.

Jens Stoltenberg
‏Verifierat konto @jensstoltenberg

I support the actions by the US, UK and France against the #Syrian regime's chemical weapons facilities and capabilities. #NATO considers the use of chemical weapons unacceptable. Those responsible must be held accountable.
Mja, något annat vore nog omöjligt säga i hans position.
Citera
2018-04-14, 07:11
Medlem
Totijans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Som vanligt tiger Putin som en hund. Jag önskar att attackerna fortsätter mot den djävulska regimen.
Så ja släpp fram känslorna, förstår om du är besviken jag vet att du ville att staten skulle kollapsa och ett Libyen #2,

Väldigt elakt att du önskar det ödet åt andra, du och resten av världssamvetena lär ju inte vara där för att implementera "Humanitär och internationell rätt" när den dagen kommer,

En pragmatisk människa hoppas att detta är slutet på det stora spektaklet angående den internationella koalitionens korståg.

Jag är positivt överraskad faktiskt att förödelsen (hitintills) varit relativt liten,
Jag var rädd att det skulle vara mycket större och förödande (det hoppades ju du på )

Anfallet skedde innan OPWC gjort klart utredningen och skuldfrågan var utredd, hur rimmar det med internationell rätt? Bomba först fråga sen.
Citera
2018-04-14, 07:22
Medlem
arbetets avatar
Vad händer om man bombar lager och fabriker för kemiska vapen tror ni?:

Within Syria
‏ @WithinSyriaBlog
9 minför 9 minuter sedan

Citat:
French Foreign Minister just said that they get rid of Syria's chemical weapons, also keep this in mind for the next time they lie

https://twitter.com/WithinSyriaBlog/status/985022839832174593
Citera
2018-04-14, 07:32
Medlem
Dominicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totijan
Så ja släpp fram känslorna, förstår om du är besviken jag vet att du ville att staten skulle kollapsa och ett Libyen #2,

Väldigt elakt att du önskar det ödet åt andra, du och resten av världssamvetena lär ju inte vara där för att implementera "Humanitär och internationell rätt" när den dagen kommer,

En pragmatisk människa hoppas att detta är slutet på det stora spektaklet angående den internationella koalitionens korståg.

Jag är positivt överraskad faktiskt att förödelsen (hitintills) varit relativt liten,
Jag var rädd att det skulle vara mycket större och förödande (det hoppades ju du på )

Anfallet skedde innan OPWC gjort klart utredningen och skuldfrågan var utredd, hur rimmar det med internationell rätt? Bomba först fråga sen.

Hur stor skada åstadkom terroristen USA ihop med sina knähundar? Skadades den syriska armen på något sätt av angreppet?

Varför tillät Ryssland detta?
Citera
2018-04-14, 07:33
Medlem
arbetets avatar
Jag hade tydligen rätt i mina aningar:

intel doge

‏ @inceptiiion

Citat:
So, the French defense minister has said that Russia was warned ahead of the joint strikes involving the United States and the United Kingdom.
https://twitter.com/inceptiiion/status/985025908754001920

och det här tror jag är en korrekt slutsats:

Within Syria
‏ @WithinSyriaBlog

Citat:
Putin's magic is already effecting Macron, soon France will distance it self away from the US in Syria, like Turkey

https://twitter.com/WithinSyriaBlog/status/985026669474873344
Citera
2018-04-14, 07:49
Medlem
arbetets avatar
Nu har alltså trojkan med Trump i spetsen anfallit Syrien med ett väldigt tunt utfall som det verkar. Så vad kan detta få för politiska konsekvenser:
  1. Assads position har stärkts. Han kan nu peka finger åt oppositionen som aldrig förr. Han har säkert också ökat på sina sympatier över hela världen.
  2. Putins position har heller inte direkt försvagats.
  3. Leder nu OPCW:s undersökningar till ett negativt resultat så ökar nog sympatierna ytterligare för Damaskus.
  4. Macron får allt ta och backa nu om han ska klara hemmaopinionen.
  5. Storbritanniens PM:s namn kommer att börja med ett 'C' och sluta med ett 'N' i slutet av året om det vill sig illa/väl.
  6. Tyvärr Trump, de som hejar på dig idag i motståndarlägret kommer inte att rösta på dig i framtiden.

EHSANI2
‏ @EHSANI22

Citat:
The strike on #Damascus now allows Assad to point the fingers at every opposition member that supported the strike and brand them as traitors to the nation

https://twitter.com/EHSANI22/status/985027809063161857
Citera
2018-04-14, 07:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Så kom den då, den begränsade attacken emot syriska kemvapen anläggningar.

På infowar gråter man nu, "Vi som offrat så mycket, snyft, snyft", (i rysk tjänst). Tydligen så har Putler dålig koll på sin nickedocka il duce dumb-Trump.

Assads ställning i Syrien är inte hotad, men jag funderar på hur han och ryssarna kan agera som dom gör med kemvapen.
Citera
2018-04-14, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dominics
Hur stor skada åstadkom terroristen USA ihop med sina knähundar? Skadades den syriska armen på något sätt av angreppet?

Ryssarna har lite bakom pannbenen, dom vinner sympati och förståelse. Folk världen runt är inga idioter, dom förstår vilka bovarna är i detta drama. T o m en tvivelaktig regim som Assads Syrien plockar många poäng!
Citera
2018-04-14, 07:59
Medlem
Totijans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dominics

Efter vad jag läst så var det "enligt media" ett par forskningscenter, minst ett flygfält och någon bas, ställen som enligt UK och.co hade potentiell koppling till attacken.

SAA hade säkert förluster men det hade kunnat vara så mycket värre!
Ryssland är nog tillfreds med detta och Ryssland hade heller inte oddsen med sig så de skulle aldrig retaliera ifall det inte var mycket mer allvarligt.

Jag kan ju enbart läsa svenska och engelska källor men vi har ju människor här på forumet som kan läsa lokala nyheter , de får gärna uppdatera ifall de läst nått.
Citera
2018-04-14, 08:04
Medlem
Dominicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totijan
Efter vad jag läst så var det "enligt media" ett par forskningscenter, minst ett flygfält och någon bas, ställen som enligt UK och.co hade potentiell koppling till attacken.

SAA hade säkert förluster men det hade kunnat vara så mycket värre!
Ryssland är nog tillfreds med detta och Ryssland hade heller inte oddsen med sig så de skulle aldrig retaliera ifall det inte var mycket mer allvarligt.

Jag kan ju enbart läsa svenska och engelska källor men vi har ju människor här på forumet som kan läsa lokala nyheter , de får gärna uppdatera ifall de läst nått.

Okej, bra att höra. Men vad stoppar USA från att hitta på en till kemgas-attack om en månad?
Citera
2018-04-14, 08:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Så kom den då, den begränsade attacken emot syriska kemvapen anläggningar.

På infowar gråter man nu, "Vi som offrat så mycket, snyft, snyft", (i rysk tjänst). Tydligen så har Putler dålig koll på sin nickedocka il duce dumb-Trump.

Assads ställning i Syrien är inte hotad, men jag funderar på hur han och ryssarna kan agera som dom gör med kemvapen.
Som vanligt kommer du med de mest korkade analyserna. Assad position kunde inte vara starkare. Hans folk är helt bakom honom och han kan peka på oppositionen som förrädare. Om du ändå bara lite förstod det diplomatiska språket och kunde tolka nyanserna i det så skulle du också förstå att Trojkan haft ovanligt svagt stöd från de övriga partnerna i Europa för att inte tala om resten av världen. Med det så har antagligen Putins position stärkts med.

Vad man kan säga om Trump i det här läget är väl att han inte kunde göra annorlunda med den press han antagligen hade på sig. Men det är sannerligen inte bara Infowar som gråter; alla hans nyckelsupportrar i det riktiga Trumplägret verkar ta avstånd från det här, och som sagt, de som hejar på honom idag kommer inte att rösta på honom i morgon. Katastrofal felbedömning.
Citera
2018-04-14, 08:21
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Som vanligt kommer du med de mest korkade analyserna. Assad position kunde inte vara starkare. Hans folk är helt bakom honom och han kan peka på oppositionen som förrädare. Om du ändå bara lite förstod det diplomatiska språket och kunde tolka nyanserna i det så skulle du också förstå att Trojkan haft ovanligt svagt stöd från de övriga partnerna i Europa för att inte tala om resten av världen. Med det så har antagligen Putins position stärkts med.

Vad man kan säga om Trump i det här läget är väl att han inte kunde göra annorlunda med den press han antagligen hade på sig. Men det är sannerligen inte bara Infowar som gråter; alla hans nyckelsupportrar i det riktiga Trumplägret verkar ta avstånd från det här, och som sagt, de som hejar på honom idag kommer inte att rösta på honom i morgon. Katastrofal felbedömning.

En stor del av Trumpens gamla supportrar kommer nog inte heller att rösta på honom.
Assads ställning som redan var stark har däremot stärkts ytterligare.
Sedan så undrar pk-folket i väst varför så många ryssar stödjer president Putin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in