Citat:
Ursprungligen postat av
obyn
Inizio fanns inte med i Novus Excel fil, så jag lade dit United Minds istället. Som du ser så blev resultatet ungefär likadant.
Kod:
Institut Mars April Maj Juni Juli Augusti September Snitt
Ipsos 7.8% 7.6% 7.8% 9.6% - 9.4% 9.4% 8.6%
Novus 9.3% 8.8% 7.7% 8.3% 8.8% 8.9% 9.5% 8.7%
Sentio 13.1% 10.9% 11.7% 12.5% 13.5% 11.8% 12.7% 12.3%
Sifo 8.0% 8.3% 8.8% 9.0% - 9.0% 10.4% 8.9%
United Minds 9.4% 10.7 10.7 % 11.3% 10.5% 11.5% 11.1 10.7%
YouGov 11.5% 11.4% 10.6% 8.2% 9.3% 9.3% 11.3% 10.2%
Demoskop 10.0% 8.5% 8.2% 10.0% 9.2% 12.2% 11.8% 9.9%
Snitt 9.8% 9.4% 9.3% 9.8% 10.2% 10.3% 10.8%
OK, stämmer. Ja, det som händer om man kortar ner tidsperioden till mars-september är att man tappar några tiondels pe. Sentio sjunker -0,4, YouGov -0,5, Skop och Novus -0,3 osv. Fast vad är det för anmärkningsvärt med det? Det är ju bara marginella förändringar som sannolikt beror på en blandning av brus och faktiska väljarströmmar.
Om man ska försöka extrahera nåt slags operation genomförd av en tänkt psyops-kartell från dessa siffror skulle den i så fall se ut så här (obs! Scenariot förutsätter att SD låg absolut stilla 7 månader i sträck): Samtliga OI
inklusive PK-maffians ledare Sentio hade kommit överens om att bästa sättet att psyka sönder SD-väljare och få dem att ge upp och byta parti (eller stanna hemma) är att skapa en 12 månader lång hängmatta, där SD tappar c:a en halv procent första halvåret och sedan hämtar tillbaka den under andra halvåret. Jaha?
Det mest talande med alla de här konspirationsteorierna är att trots att de figurerat i åratal har ännu ingen framlagt några som helst hänvisningar till teorier, studier eller annan dokumentation som visar att dessa påstådda OU-psykningar skulle fungera, och i så fall hur. Vagt mummel om ”bandwagoneffekt” och ett allmänt ”framgång föder framgång”-antagande om att SD garanterat kommer att få fler röster ju högre stöd de har i opinionsmätningar, är det lilla jag sett hittills. De allra flesta teorierna tycks dock vara rena efterkonstruktioner där man först gör iakttagelser av rörelser och sedan tillskriver dem ett dunkelt syfte. ”Jaha, där har vi, öh, 9,9-psykningen™. Det där vet man ju.” ”Jaha, nu börjar Uppjusteringen™. Klassiskt.” (när det går upp). ”Se där, nu kom Trycka-nerar’n™. Jag visste det.” (när det går ner). ”Jaså, nu kom LiggaStill-Utmattningen™. Ni tror ni är sluga, men jag ser er.” (när det står still). Hängmattan™, Velodromen™, Avskakningen™, Chockraset™...
De kända effekterna av opinionsmätningar är såvitt jag vet:
- Om det block man håller på har ett parti nära eller under spärren lägger man en stödröst. Ej applicerbart på SD då de är sitt eget block.
- Om ett parti ligger strax under spärren i mätningar (3,0-3,9%) vet man att de har en chans och att rösten inte är helt bortkastad. Applicerbart på SD 2006, definitivt inte 2018.
- Om ett parti ligger en bit över spärren men ännu inte superstabilt så drar man sitt strå till stacken. Applicerbart på SD 2010, absolut inte 2018.
Vad gäller ”framgång föder framgång”-tramset har det totalt 100% obefintlig betydelse för mitt röstande huruvida SD kan förväntas få 15, 20, 25 eller 30. Vem fan styrs av det? Endast fiktiva får som har fantiserats ihop för att legitimera själva teorin.
Det enda jag kan komma på som skulle kunna funka på många är att det är rafflande promillejämnt mellan blocken. Om rödgröna har 39,9 och alliansen 39,8 och varje extra röst på SD skulle riskera leda till att det block man tycker sämst om blir störst. Det tror jag är oändligt mycket mer negativt för SD:s valresultat än risken att tappa väljare som antas resonera ungefär ”åh nej, säger Sifo bara 18? Min gräns gick vid 20. Men eftersom det eventuellt bara blir 18 skiter jag i att rösta och ger upp. Byter namn till Ali och lägger en livstidsprenumeration på falafel och halalbiffar.”
Så om alla OI (utom Sentio) bara råkar ha extremt jämnt mellan alliansen och rödgröna inför valdagen, lovar jag äta upp en fedora samt acceptera att OI jobbar systematiskt för att styra valutgången.