2018-04-08, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Strafföreläggande du vet...

"Vi har ett vittne. Om du erkänner direkt och skriver på här slipper du rättegång."
Jo men då talar vi ju om poliser som medvetet bryter mot lagen och därutöver riskerar att förlora jobbet - för vadå? För att sätta dit någon random flashbackare? Nä, ingen är villig att riskera jobbet för en sån skitgrej.

Tror man att detta förekommer - eller ens är vanligt - så har man inte bara en väldigt skev syn på hur svenska myndigheter och diverse kontrollorgan fungerar, utan en helt felaktig syn.
Citera
2018-04-08, 20:21
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Jo men då talar vi ju om poliser som medvetet bryter mot lagen och därutöver riskerar att förlora jobbet - för vadå? För att sätta dit någon random flashbackare? Nä, ingen är villig att riskera jobbet för en sån skitgrej.

Tror man att detta förekommer - eller ens är vanligt - så har man inte bara en väldigt skev syn på hur svenska myndigheter och diverse kontrollorgan fungerar, utan en helt felaktig syn.
Bryter mot lagen? På vilket sätt?
Det är väldigt vanligt förekommande skulle jag påstå, att polisen beter sig så här, både när det gäller trafikbrott och man står där vid sidan av vägen, då drar de till med det mesta för att man ska skriva på direkt, likaså i förhörsrummet när man rånat en bank och ens partner sitter i rummet bredvid.
Citera
2018-04-08, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis

Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Och nu till det korrekta svaret. Polisen får absolut inte hävda att det finns vittnen som iakttagit saker om det inte skulle vara sant.

RB 23:12 § Under förhör må ej i syfte att framkalla bekännelse eller uttalande i viss riktning användas medvetet oriktiga uppgifter, löften eller förespeglingar om särskilda förmåner, hot, tvång, uttröttning eller andra otillbörliga åtgärder. Den som höres må icke förmenas att intaga sedvanliga måltider eller åtnjuta nödig vila.

Citat:
Det är väldigt vanligt förekommande skulle jag påstå, att polisen beter sig så här, både när det gäller trafikbrott och man står där vid sidan av vägen, då drar de till med det mesta för att man ska skriva på direkt, likaså i förhörsrummet när man rånat en bank och ens partner sitter i rummet bredvid.
Hur vet du att detta är vanligt förekommande? Som jag skrev tidigare: polisen tjänar inget på att ljuga eftersom det framkommer av FUP/rättegång om vittnet är påhittat, och gällande strafföreläggande så skulle man givetvis aldrig riskera sitt jobb för att sätta dit någon för en skitsak.

Du får gärna hänvisa till fall där polisen hittat på vittnen, det hade varit intressant att läsa om.
Citera
2018-04-08, 21:32
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Hur vet du att detta är vanligt förekommande? Som jag skrev tidigare: polisen tjänar inget på att ljuga eftersom det framkommer av FUP/rättegång om vittnet är påhittat, och gällande strafföreläggande så skulle man givetvis aldrig riskera sitt jobb för att sätta dit någon för en skitsak.

Du får gärna hänvisa till fall där polisen hittat på vittnen, det hade varit intressant att läsa om.
Jag har själv varit med om det, både vid sidan av vägen vid trafikbrott och i förhörsrum vid "grövre" brott.
Citera
2018-04-08, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Och nu till det korrekta svaret. Polisen får absolut inte hävda att det finns vittnen som iakttagit saker om det inte skulle vara sant.

RB 23:12 § Under förhör må ej i syfte att framkalla bekännelse eller uttalande i viss riktning användas medvetet oriktiga uppgifter, löften eller förespeglingar om särskilda förmåner, hot, tvång, uttröttning eller andra otillbörliga åtgärder. Den som höres må icke förmenas att intaga sedvanliga måltider eller åtnjuta nödig vila.

Bästa svaret hittills . Kul med någon som orkar ta reda på fakta istället för att låtsas veta. Den polis som tar till sådana knep kan räkna med att hans förhör kommer att ogiltigförklaras.
Citera
2018-04-11, 23:54
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikansknos
Nähä och vad tror du skulle hända om polisen bryter mot den lagen ? Tänk efter, de har sina knep de ljuger om att de ljugit (en gång lögnare, alltid lögnare) de håller varandra bakom ryggen och skyddar. I praktiken är poliser i stort sett immuna mot straff, en textremsa som säger att man inte får göra så är inte värt mer än pappret det är skrivet på när brottslingen är en polis.

Råkade själv ut för liknande fast då var anmälaren en privatperson, jag visste från start vem det var och förklarade att den som anmält mig är ett psykfall som hittat på. "jo men det finns ett vittne som säger att du gjort så" säger han. Då ljuger anmälaren att det finns vittnen, svarade jag, men han förklarade att man måste personligen komma in och förhöras för att det skall räknas som ett vittne. Alltså är det ett arrangerat vittne sa jag, hela skiten lades ner direkt. Jag vill poängtera att det kan finnas ett fejkvittne i TS fall.

Själv fick jag aldrig reda på vem vittnet var, de förklarade att det är sekretess. Men fallet är nerlagt, borde inte man kunna få reda då ? Nån som vet vad jag kan göra för att få reda ?

Den åklagare som läser förundersökningen och som står i bud att väcka åtal kan inte ignorera ett påstående från polisen att det finns ett vittne som inte är hörd i förundersökningen. Åklagaren kommer begära att vittnet hörs. Försvaret kommer garanterat att lyfta frågan. Polisen riskerar arbetsrättsliga påföljder, allvarlig JO-kritik och eventuellt åtal för tjänstefel. Det är inget man tar lätt på.
Citera
2018-04-12, 16:54
Medlem
Buhos avatar
Citat:
Ja, polisen både kan ljuga och gör det så mycket de anser är nödvändigt under ett förhör el. liknande.
De kommer säga vad som helst för att få dig att erkänna eller försäga dig eller få dig att avstå från något de inte tycker om.....

precis polis yrken är sådant att dem ljuger lätt eftersom dem vet att lagen lyssnar mera på dem om det inte finns konkreta bevis mot dem
Citera
2018-04-13, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Buho
precis polis yrken är sådant att dem ljuger lätt eftersom dem vet att lagen lyssnar mera på dem om det inte finns konkreta bevis mot dem

Third. Jag har precis samma erfarenheter. De försöker som sagt t.o.m. pressa en när det gäller saker som trafikolyckor, när de redan har kollat att man var helt nykter mm. De som citerar Rättegångsbalken lever i någon drömvärld där de tror att lagen som sådan på något sätt hindrar snuten från att begå tjänstefel.
Citera
2018-04-13, 17:35
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Han har precis citerat relevant lagtext så rekommenderar dig att läsa inläggen du svarar på. Vi är också i juridikforumet så vad enskilda poliser sysslar med är inte intressant utan det är vad de får och inte får göra som är intressant. Och uppenbarligen får de inte ljuga i förhör.
Citera
2018-04-13, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Han har precis citerat relevant lagtext så rekommenderar dig att läsa inläggen du svarar på. Vi är också i juridikforumet så vad enskilda poliser sysslar med är inte intressant utan det är vad de får och inte får göra som är intressant. Och uppenbarligen får de inte ljuga i förhör.

Men det hjälper ju inte, eftersom det inte fungerar som i teorin. I teorin kan man inte köpa horor i Thailand, för det är olagligt att köpa sex enligt lagen där.
Citera
2018-04-13, 17:41
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Men det hjälper ju inte, eftersom det inte fungerar som i teorin. I teorin kan man inte köpa horor i Thailand, för det är olagligt att köpa sex enligt lagen där.
Vad är det som inte hjälper och vad är det för något som ska hjälpas? Vi är i juridikdelen av forumet och där är svaret att prostitution är olagligt. Det finns andra forumdelar där det recenseras horor, betyder det att det är relevant i den här delen?
Citera
2018-04-13, 18:52
Medlem
Buhos avatar
jag håller med dig Redoxreaktion
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in