2018-04-12, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blonay
Väldigt nyfiken på vem du är.... släkt eller vän till en av lärarna.... hmmmmm
Då kanske du hört om vad som stod i avskedsbrevet genom att en lärare fått läsa brevet i polisförhör.
Hur som helst verkar du veta mycket! Tack för allt du berättar.

Endast anhöriga har fått ta del av brevet vid förhören !
Citera
2018-04-12, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jo, en eller båda satt och mätte och värderade flickornas liv precis när de mördat eller var till att mörda dem - för bristande livskvalitet. Vem f-n använder ens det ordet mitt i krisens kaos? Det kallar jag iskyla.

Fetat: Hur vet du att mamman visste detta?

Det där är ju något du har suttit och funderat ut alldeles på egen hand och påståendet att det skulle gått till så, det sorterar jag ner i korgen för sjuka fantasier.

Frasen bristande livskvalitet kommer ur polisens mycket kortfattade referat, av vad som ska ha stått i meddelandet; de har aldrig påstått att de citerat delar av innehållet Bara de som själva läst det, vet om ordföljden överhuvudtaget finns med.
Citera
2018-04-12, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
HB:s och OH:s vänner alltså. Iofs har jag nyss fått det bekräftat att A var ute på egen hand innan.

Varför skulle de inte få vara ute på egen hand !? De hade alla möjligheter i världen att ta sig ut även på egen hand det sista.Och att de skulle vara vid glasskiosken själva redan för ett par år sedan då M bara var 8- 9 år tror jag inte på alls ?! Däremot A
Citera
2018-04-12, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Allt beror på hur man förhåller sig till diagnosen ME... Den är mycket omdiskuterad. Frågan är hur man tänker när kronisk trötthet ska " botas" med sömn, minskning av ljud och ljus, minskning av influenser och påverkan utifrån...Hur tänker man sig att återanpassning till samhället skall ske innanför lykta dörrar?Hurorken skall öka när man inte utsätter sig för ex promenader, cykling, simning. Jag vet inte ...

Du får läsa på om ME. Det går inte att träna sig frisk ifrån.
Citera
2018-04-12, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Tvärtom, det riskerar att ge en permanent försämring.
Citera
2018-04-12, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det där är ju något du har suttit och funderat ut alldeles på egen hand och påståendet att det skulle gått till så, det sorterar jag ner i korgen för sjuka fantasier.

Frasen bristande livskvalitet kommer ur polisens mycket kortfattade referat, av vad som ska ha stått i meddelandet; de har aldrig påstått att de citerat delar av innehållet Bara de som själva läst det, vet om ordföljden överhuvudtaget finns med.

Helt rätt. Rakt ner i den snart översvämmande papperskorgen för sjuka fantasier.

Då jag tidigt var inne på en genetiskt ärftlig sjukdom så borrade jag rätt mycket i det, då även kring rehabilitering, lärarpedagogik o dyl. Inte sällan dök i detta sammanhang ordet livskvalitet upp, sett ur det sjuka barnets synpunkt då.

Därför tror jag, om det nu uttryckts så, så har många här missförstått betydelsen som troligen avsetts.
Citera
2018-04-12, 21:44
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Nej, inte de senaste åren men tidigare kan jag lova att det är många.

Bara en fråga. Hur ska du ha det? Först skrev du att A aldrig sågs ute på de senaste åren, och sen att hon sågs ute ibland under den senaste tiden?
Citera
2018-04-12, 21:46
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt

Fungerar på endel. De tränar för en förändring vilket är starkt jobbat.
Citera
2018-04-12, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Endast anhöriga har fått ta del av brevet vid förhören !

Ok, Tack
Citera
2018-04-12, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
För att vara korrekt 5 År ! Nej inte middagar Nyårsfirande m.m är ju inget konstigt alls med det !
mars 2012 - jan 2018 blir lite mer än 5 år. Men du svarade inte på min fråga. Vantrivdes dom i Bjärred eftersom dom valde bort närmare umgänge med övrig befolkning?
Citera
2018-04-12, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Fungerar på endel. De tränar för en förändring vilket är starkt jobbat.

Det tvivlar jag på.
Citera
2018-04-12, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Oavsett om du tror att barnen var sjuka, gissar på att du tror att de hade en ME-diagnos, eller om barnen nu inte var sjuka alls eller bara "lite" sjuka - så var de faktiskt inte dödssjuka. De hade mycket väl idag kunnat bli helt återställda även med en ME-diagnos.

1/10 vuxna blir helt bra - ännu fler andel barn blir helt återställda och många blir väldigt mycket bättre även vid ME. Vi har ingen aning om framtidens behandlings möjligheter. Barnen var sannolikt inte döende i någon sjukdom överhuvudtaget - de skulle ha uppnått vuxen ålder.

Men Oskar och Hanna tyckte liksom inte det var någon ide att ge barnen denna chans. De räknade ut barnen och såg till att radera ut deras existens. Barnen fick aldrig ens försöka att bli vuxna individer och leva ett eget liv. Ett liv som H och O själva fått uppleva med förälskelse, kärlek, parbildning, utbildning, karriärer och egna barn.
Det är total egoism och förtjänar ingen empati.

Vi måste ändå komma vidare. Det hjälper inte att leta efter en rationell förklaring. Vi kan inte tänka utifrån oss själva, använda våra egna referenser.

Ja, det var fel att döda barnen.

Kanske har jag lätt att leva mig in i känslan av hopplöshet pga egen kronisk sjukdom. Det nattsvarta och hopplösa är inte främmande.
Och ja, det är ett långt steg till att döda sina barn. Det är oförsvarbart. Och samtidigt outhärdligt att se sitt barn lida. År ut och år in. Hur förmedlar man hopp när man inte känner något själv?

Många tankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in