Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-04-12, 08:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Varför upprepar du samma idiotiska argument utan att någonsin bemöta mina motargument?

Man kan inte ta dig på allvar när du säger att muslimer har rätt att bygga en stat i Sverige.

Judarna har rötter i området där Israel finns.. sedan 1000-tals år tillbaka.
Araberna har också rötter i området.. dock långt senare än judarna. Spelar roll.

Har BÅDA rätt till en stat i området? Svar JA! Araberna..70 år senare.. säger att judarna inte har rätt till en stat i området. Detta är helt horribelt som gör att man inte kan ta araberna på allvar. Därför vet jag vad som krävs för att man skall lösa det här. Araberna kan inte bilda en egen stat i området.. utan skall tillhöra andra länder. Där kan sedan ha en viss självständighet. .men de måste ha ett förmyndarland ( Egyptien och Jordanien) som har koll på dem.
Citera
2018-04-12, 10:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bezos48
Man kan inte ta dig på allvar när du säger att muslimer har rätt att bygga en stat i Sverige.
Och var har jag sagt det?
Citat:
Judarna har rötter i området där Israel finns.. sedan 1000-tals år tillbaka.
Du kan väl börja med att beskriva vilka rötter David Ben-Gurion hade i området. Sen kan du titta vidare på de andra som skrev under utropandet av staten Israel. Hur kunde sen Hertz föreslå Uganda som judiskt hemland om det handlade om några "rötter"?

Citat:
Araberna kan inte bilda en egen stat i området.. utan skall tillhöra andra länder. Där kan sedan ha en viss självständighet. .men de måste ha ett förmyndarland ( Egyptien och Jordanien) som har koll på dem.
Du är verkligen en antidemokrat ut i fingerspetsarna. Inte nog med att palestinierna skall få finna sig med att bli av med en massa land till judiska invandrare, du skall dessutom tvinga dem underkasta sig andra diktaturer. Du påminner mig om reaktionen när Japan invaderade Korea och Väst tyckte det bara var bra för de där koreanerna var så primitiva att de kunde behöva lite "hjälp". Imperialism via proxy.
Citera
2018-04-12, 13:32
Bannlyst
Citat:
Och var har jag sagt det?

Du kan väl börja med att beskriva vilka rötter David Ben-Gurion hade i området. Sen kan du titta vidare på de andra som skrev under utropandet av staten Israel. Hur kunde sen Hertz föreslå Uganda som judiskt hemland om det handlade om några "rötter"?

Du är verkligen en antidemokrat ut i fingerspetsarna. Inte nog med att palestinierna skall få finna sig med att bli av med en massa land till judiska invandrare, du skall dessutom tvinga dem underkasta sig andra diktaturer. Du påminner mig om reaktionen när Japan invaderade Korea och Väst tyckte det bara var bra för de där koreanerna var så primitiva att de kunde behöva lite "hjälp". Imperialism via proxy.

Hört talas om Judeen? Finns rötter långt,långt tillbaka..

https://www.svd.se/hur-judiskt-var-judeen

Det är väl grundläggande att kunna i ämnet...

Britterna tog över området av turkarna efter andra världskriget. Britterna beslöt att en judisk stat skall upprättas i området. Britterna lämnade över området till FN som upprättade en delningsplan 1947. Problemet, med sådana som du, är att du inte fattar att både araber och judar har tillträde till området. Det handlar INTE om att sno något. Araberna fick för sjutton 88.2 % av hela området medans judarna endast fick 11.2 %.. Ändå sitter sådana som du och klagar om ”rån” och annat. Judarna var nöjda med de unga 11.2 % som de fick. Det bästa, nu i efterhand, hade varit att inte två arabiska nationer inte skulle upprättats utan bara en..för vem trodde att araberna skulle hålla på såhär när de fått enorma 88.8%av hela Palestinamandatet?

Araberna på Västbanken/ Gaza vet inte vad demokrati är för något. I så fall hade man inte haft Fatah och Abbas som ledare. I Gaza har man inte haft något val sedan 2006..säger allt.
Citera
2018-04-12, 14:43
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ben-Gurion tillhörde etniciteten Ashkenazim som kommer från antikens Israel.

Uganda var ett förslag på tillfällig nödlösning p.g.a. antisemitismen i Östeuropa. Det var aldrig en seriös permanent plan.
Citera
2018-04-12, 15:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bezos48
Hört talas om Judeen? Finns rötter långt,långt tillbaka..
För oss som inte tycker man skall basera sig på 2000 år gammal historia blir alltså svaret: ingenting. De hade inte mer rätt till området än vad t ex italienarna har till London för att deras förfäder grundade staden.
Citat:
Britterna tog över området av turkarna efter andra världskriget. Britterna beslöt att en judisk stat skall upprättas i området. Britterna lämnade över området till FN som upprättade en delningsplan 1947.
Britterna fick mandat av NF att förvalda området, det var aldrig deras och inget de kunde ge bort. FN:s plan var bara ett förslag, inget palestinierna hade skyldighet att rätta sig efter.
Citat:
Problemet, med sådana som du, är att du inte fattar att både araber och judar har tillträde till området. Det handlar INTE om att sno något.
Det är klart det handlade om att sno något. Har du helt missat hur sionisterna stal land för palestinierna i det som kom att bli Israel? De drev ut större delen av den palestinska befolkningen för att kuna få sin "judiska" stat, och folk som du tycker det är bra.
Citat:
Judarna var nöjda med de unga 11.2 % som de fick.
Nej, det var de inte som jag förklarat. Titta på delningsplanen kontra vad judarna faktiskt erövrade i kriget 1948 och hur de mördade FN-medlaren Folke Bernadotte när han tycket de måste kompromissa. Vid något tillfälle när kriget lugnat ned sig provade de att beskjuta en egen konvoj för att få en ursäkt att återuppta striderna för att erövra mer mark. Sen försökte de erövra Sinai 1956 och 1967, Gaza, Golanhöjderna och Västbanken 1967.
Citat:
Det bästa, nu i efterhand, hade varit att inte två arabiska nationer inte skulle upprättats utan bara en..för vem trodde att araberna skulle hålla på såhär när de fått enorma 88.8%av hela Palestinamandatet?

Du har fortfarande inte gett en rimlig förklaring till varför en grupp judiska invandrare skulle "få" någon del alls. Är det bara din 2000 år gamla historia du baserar dig på? Någon sorts evig, genetisk rätt till ett visst landområde, oberoende av vilka som råkat bo där ett par tusen år. Memestar har sina "judiska gener", är du av samma åsikt?
Citera
2018-04-12, 15:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du har fortfarande inte gett en rimlig förklaring till varför en grupp judiska invandrare skulle "få" någon del alls. Är det bara din 2000 år gamla historia du baserar dig på? Någon sorts evig, genetisk rätt till ett visst landområde, oberoende av vilka som råkat bo där ett par tusen år. Memestar har sina "judiska gener", är du av samma åsikt?

Med den logiken så skulle givetvis de inhemska judarna få en del precis som alla andra, grejen verkar vara att du inte tycker att de skulle få någonting heller om de ger medborgarskap till invandrare. Det är mycket märkliga frågetecken i dina tankegångar.

Har Sverige inte rätt att ge medborgarskap till invandrare?
Citera
2018-04-12, 16:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Med den logiken så skulle givetvis de inhemska judarna få en del precis som alla andra, grejen verkar vara att du inte tycker att de skulle få någonting heller om de ger medborgarskap till invandrare. Det är mycket märkliga frågetecken i dina tankegångar.
De inhemska judarna var inte intresserade av någon "egen del". Det var invandrarna som ville ha en judisk stat. Inte heller var de de inhemska judarna som gav något medborgarskap till invandrarna. Territoriet förvaltades av britterna och det var de som valde att tillåta alla dessa invandrare trots deras uttalade agenda att erövra landet.
Citat:
Har Sverige inte rätt att ge medborgarskap till invandrare?
Jovisst, har någon påstått något annat? dina försök till resonemang är som vanligt obegripliga.
Citera
2018-04-12, 17:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
De inhemska judarna var inte intresserade av någon "egen del". Det var invandrarna som ville ha en judisk stat. Inte heller var de de inhemska judarna som gav något medborgarskap till invandrarna. Territoriet förvaltades av britterna och det var de som valde att tillåta alla dessa invandrare trots deras uttalade agenda att erövra landet.

Du menar att 100% av judarna som var födda i Palestinamandatet motsatte sig en israelisk stat? Källa tack, låter som en sån där grej som ett betalt pallywood-troll brukar hävda.
Men araberna skulle ju fortfarande inte ge något medborgarskap till icke-muslimer oavsett hur länge de bott där.

Citat:
Jovisst, har någon påstått något annat? dina försök till resonemang är som vanligt obegripliga.

Så om en viss procent av de infödda judarna i Israel ville ha en stat så har du inget argument?
Citera
2018-04-12, 19:24
Avstängd
Citat:
Du menar att 100% av judarna som var födda i Palestinamandatet motsatte sig en israelisk stat? Källa tack, låter som en sån där grej som ett betalt pallywood-troll brukar hävda.
Du hävdade att de inhemska judarna ville ha en egen del, dvs skapa en egen stat, då är det väl rimligen du som skall ge en källa på de. Det jag har är vetskapen om bakgrunden för de som skrev under Israels självständighetsförklaring och ett rimligt antagande att dessa om möjligt skulle försökt inkludera fler palestinafödda om de kunnat för att få ökad legitimitet.
Citat:
Men araberna skulle ju fortfarande inte ge något medborgarskap till icke-muslimer oavsett hur länge de bott där.
Är du någon sorts profet som kan säga hur det gått i ett sådant hypotetiskt scenario?
Citat:
Så om en viss procent av de infödda judarna i Israel ville ha en stat så har du inget argument?
"En viss procent" vad betyder det? Fråga folket i Katalonien om man får bilda en egen stat om man har stöd av "en viss procent" av lokalbefolkningen. Någon rätt för varje minoritet att bryta sig ur en stat finns inte, även om jag skulle ställt mig mycket mer förstående om det varit lokala judar som velat bryta sig loss, speciellt om de utsatts för det förtryck du förutsätter att de skulle råkat ut för. Det är dock hypotetiskt, för det var inte så det gick till.
Citera
2018-04-12, 20:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du hävdade att de inhemska judarna ville ha en egen del, dvs skapa en egen stat, då är det väl rimligen du som skall ge en källa på de.

Du menar på riktigt att 100% av de judar som var födda i Palestinamandatet VÄGRADE en Israelisk stat och JAG ska bevisa det? Jag brukar inte skriva det men du är sinnessjuk på riktigt.

Vilka andra såna här homogeniteter brukar du stöta på? 100% av alla svenskar dricker julmust? 100% av alla norrmän gillar analsex?

Citat:
Det jag har är vetskapen om bakgrunden för de som skrev under Israels självständighetsförklaring och ett rimligt antagande att dessa om möjligt skulle försökt inkludera fler palestinafödda om de kunnat för att få ökad legitimitet.

Jasså, hur var det med korrelation är kausalitet nu igen? Att de utländskt födda var mer utbildade hade inget med saken att göra?

Citat:
Är du någon sorts profet som kan säga hur det gått i ett sådant hypotetiskt scenario?

Vad menar du, Al Husseini var med och bestämde, har du glömt det? Araberna ville ha en typisk muslimsk stat där judar var dhimmi, som det står i Koranen. Vilket Hamas fortfarande hävdar, du vet den där organisationen som har hela Palestinamandatet som logga (inte bara 1967 års gränser).

Citat:
"En viss procent" vad betyder det? Fråga folket i Katalonien om man får bilda en egen stat om man har stöd av "en viss procent" av lokalbefolkningen. Någon rätt för varje minoritet att bryta sig ur en stat finns inte, även om jag skulle ställt mig mycket mer förstående om det varit lokala judar som velat bryta sig loss, speciellt om de utsatts för det förtryck du förutsätter att de skulle råkat ut för. Det är dock hypotetiskt, för det var inte så det gick till.

Vaddå "bryta sig loss"? Vad fan snackar du om? Det fanns ingen stat OCH DET HAR VI DISKUTERAT FÄRDIGT. Det var frågan om huruvida judarna skulle vara medborgare i en arabisk stat, om araberna skulle vara medborgare i en judisk stat eller om det skulle bli två stater. Inte huruvida om judarna skulle "bryta sig loss".

Om det finns 1% infödda judar i ett territorium och araberna vägrar ge dem medborgarskap, ska de få en stat eller inte enligt dig? Motivera ditt svar.
Citera
2018-04-12, 20:50
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Är det bara din 2000 år gamla historia du baserar dig på? Någon sorts evig, genetisk rätt till ett visst landområde, oberoende av vilka som råkat bo där ett par tusen år. Memestar har sina "judiska gener", är du av samma åsikt?
Du förvränger mina ord. Jag tog upp judiska gener först efter att du diskvalificerade mina historiska och kulturella argument, d.v.s. arkeologiska fynd och Eretz-Israels mångtusenåriga signifikans hos det judiska folket.
Citera
2018-04-12, 20:54
Avstängd
Citat:
Du menar på riktigt att 100% av de judar som var födda i Palestinamandatet VÄGRADE en Israelisk stat och JAG ska bevisa det? Jag brukar inte skriva det men du är sinnessjuk på riktigt.
Var har jag sagt något om några 100%? Du är fabulös mad dina halmdockor. Du hävdade att judarna som bodde i Palestina ville ha en egen stat, upp till dig att bevisa det!
Citat:
Jasså, hur var det med korrelation är kausalitet nu igen? Att de utländskt födda var mer utbildade hade inget med saken att göra?
Seså nu, visa att de infödda judarna ville ha en stat istället!
Citat:
Vad menar du, Al Husseini var med och bestämde, har du glömt det?
Al Husseini var tillsatt av britterna och kickades ut från sin maktposition som stormufti 1948, dvs så fort britterna gav sig av. Så populär var han.
Citat:
Araberna ville ha en typisk muslimsk stat där judar var dhimmi, som det står i Koranen. Vilket Hamas fortfarande hävdar, du vet den där organisationen som har hela Palestinamandatet som logga (inte bara 1967 års gränser).
Hamas fanns inte 1948 utan bildades som respons på israelisk ockupation. Är du fullt så obegåvad som du verkar i verkligheten också, eller anstränger du dig extra här på flashback? Finns f.ö. gott om israeliska kartor som visar hela Västbanken som del av Israel, även om det vart lite pinsamt när de av misstag använde en sådan i en turistkampanj i London.
Citat:
Vaddå "bryta sig loss"? Vad fan snackar du om? Det fanns ingen stat OCH DET HAR VI DISKUTERAT FÄRDIGT. Det var frågan om huruvida judarna skulle vara medborgare i en arabisk stat, om araberna skulle vara medborgare i en judisk stat eller om det skulle bli två stater. Inte huruvida om judarna skulle "bryta sig loss".
Eller också hade det blivit en stat för judar, kristna och muslimer, även om ni etnonationalister har svårt för att tänka er något sådant. Palestinierna vid denna tid var inte några islamiska fundamentalister.
Citat:
Om det finns 1% infödda judar i ett territorium och araberna vägrar ge dem medborgarskap, ska de få en stat eller inte enligt dig? Motivera ditt svar.
Vad är det för löjliga hypotetiska scenarier du hittar på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in