2018-04-11, 23:32
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
I det här fallet är nog inte storleken, utan kunskapen avgörande. Dessutom behöver man inte vara särskilt "stor" för att bedriva undersökningar via nätet. Det behövs till exempel inga mängder med lågavlönade telefonintervjuare.

Jag är beredd på att ge dig halvvägs rätt denna gång att storleken inte är avgörande. Det var dock 8711 som använde det argumentet mot mig när han talade om att Sentio var Nordens opinionsinstitut som är helt felaktigt. Opinionsinstituten lever dock inte på att göra opinionsmätningar av politiska partier utan det får ses som ett skyltfönster utåt. Så därför har trots allt har storleken en viss betydelse men bara halvvägs.
2018-04-11, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Lyssnade precis på detta, rent otäckt. Kristersson är fastklistrad i en seg gegga. Han tar som alla andra hellre ryggdunkar från eteblissemanget än att lyssna på de han borde lyssna, dvs hans väljare.

Han vet även såklart att moderaterna tappar i väljarstöd vid dylika resonemang. Men den gode Kristersson kommer att ångra sig, var så säkra men då kan det vara försent. Inte omöjligt att S hinner före, makten är viktigare än allt annat i det röda lägret.

Men men, låt de hålla på. De enda som vinner på detta i opinionen är Sd, dvs allt är precis som vanligt.
Well, vem skulle inte göra precis likadant som UK om de vore partiledare för M? Batra tryckte på SD-knappen och det utlöste en hel lavin som slutade med att hon försvann från politiken. Det är bara drygt ett år sen hon öppnade för SD-samtal, fast det känns lika avlägset i tiden som Reinfeldt.

Allt annat hamnar på paus och hela M-kansliet får som heltidsjobb att svara på mediafrågor om SD. I dagsläget får UK hantera SD-frågor ett par gånger i veckan, det är frekvensen man får stå ut med när man klart och tydligt sagt att samarbete inte är aktuellt. Öppnar han samma dammlucka som Batra så ökar frekvensen till ett par gånger i minuten och sen fortsätter det så hela valrörelsen. Varenda pressträff kommer att dränkas i SD-tourettes. ”Jaha, det var vår nya JOBBPOLITIK som vi lanserar idag. Är det nån som har några frågor om vår JOBBPOLITIK? Ja, du där i andra raden. Hoppas din fråga handlar om JOBBPOLITIKEN. Varsågod.” ”Nja alltså jag undrar det här med SD vad gäller med SD hur ställer du dig till SD jag undrar SD och sen SD och så det här med SD och SDSDSDSDDDSDSDSDSDSDSDSDSDSD hur blir det med SDSDSDSDSDSDSD?”

Det är enkel matematik. Ingen kommer TILL M för att UK öppnar för SD-samarbete. Han har ingenting att vinna där. Det har inte Åkesson heller. Om man är invandringskritisk moderat och får beskedet att man får SD på köpet ifall man röstar på M så säger man inte ”då kan jag ju lika gärna göra slag i saken och rösta på SD”, man säger ”fan vad smart att jag höll ut så här länge, nu får jag äntligen det jag ville ha helt utan att byta parti”. Däremot skulle SD tappa en del väljare som lider av moderatallergi – de där väljarna som lever i en märklig pipe dream om att SD minsann inte ska samarbeta med någon ur den förhatliga sjuklövern, inte M, inte S, nej SD ska liksom bara sitta där som ett tjurigt 25-30% långfinger till eliten.

Det är bäst för samtliga inblandade att besked om eventuella samarbetsformer uteblir. Bättre att istället dumpa en hink isvatten över alla efter valet och inleda samarbete då. Det är liksom ingen ny arbetsgång för M att drämma till med nånting extremt impopulärt direkt efter valet och sen lyssna på en ihållande vuvuzelaprotest i 4 år framåt. Så gjorde man 2006 med F-kassan och A-kassan, så kan man göra med SD-samarbete.
2018-04-12, 00:00
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
de där väljarna som lever i en märklig pipe dream om att SD minsann inte ska samarbeta med någon ur den förhatliga sjuklövern, inte M, inte S, nej SD ska liksom bara sitta där som ett tjurigt 25-30% långfinger till eliten..

Så länge sossar och moderater tror att alla Sveriges problem löses med invandring så går det inte att samarbeta med dem.
Det enda dom pratar om är öppenhet och invandring.
2018-04-12, 00:21
Medlem
Citat:
Well, vem skulle inte göra precis likadant som UK om de vore partiledare för M? Batra tryckte på SD-knappen och det utlöste en hel lavin som slutade med att hon försvann från politiken. Det är bara drygt ett år sen hon öppnade för SD-samtal, fast det känns lika avlägset i tiden som Reinfeldt.

Allt annat hamnar på paus och hela M-kansliet får som heltidsjobb att svara på mediafrågor om SD. I dagsläget får UK hantera SD-frågor ett par gånger i veckan, det är frekvensen man får stå ut med när man klart och tydligt sagt att samarbete inte är aktuellt. Öppnar han samma dammlucka som Batra så ökar frekvensen till ett par gånger i minuten och sen fortsätter det så hela valrörelsen. Varenda pressträff kommer att dränkas i SD-tourettes. ”Jaha, det var vår nya JOBBPOLITIK som vi lanserar idag. Är det nån som har några frågor om vår JOBBPOLITIK? Ja, du där i andra raden. Hoppas din fråga handlar om JOBBPOLITIKEN. Varsågod.” ”Nja alltså jag undrar det här med SD vad gäller med SD hur ställer du dig till SD jag undrar SD och sen SD och så det här med SD och SDSDSDSDDDSDSDSDSDSDSDSDSDSD hur blir det med SDSDSDSDSDSDSD?”

Det är enkel matematik. Ingen kommer TILL M för att UK öppnar för SD-samarbete. Han har ingenting att vinna där. Det har inte Åkesson heller. Om man är invandringskritisk moderat och får beskedet att man får SD på köpet ifall man röstar på M så säger man inte ”då kan jag ju lika gärna göra slag i saken och rösta på SD”, man säger ”fan vad smart att jag höll ut så här länge, nu får jag äntligen det jag ville ha helt utan att byta parti”. Däremot skulle SD tappa en del väljare som lider av moderatallergi – de där väljarna som lever i en märklig pipe dream om att SD minsann inte ska samarbeta med någon ur den förhatliga sjuklövern, inte M, inte S, nej SD ska liksom bara sitta där som ett tjurigt 25-30% långfinger till eliten.

Det är bäst för samtliga inblandade att besked om eventuella samarbetsformer uteblir. Bättre att istället dumpa en hink isvatten över alla efter valet och inleda samarbete då. Det är liksom ingen ny arbetsgång för M att drämma till med nånting extremt impopulärt direkt efter valet och sen lyssna på en ihållande vuvuzelaprotest i 4 år framåt. Så gjorde man 2006 med F-kassan och A-kassan, så kan man göra med SD-samarbete.

Nån med integritet? Nån med pondus? Nån som har lite stake att skita i vad media tycker? Batra hade ingetdera och var dessutom otydlig vad hon egentligen ville och menade.

Nej, man skulle inte behöva svara på den frågan hela tiden om man rycker av plåstret snabbt med klara besked.

Vet inte hur du tänkte i 3:e stycket. Du argumenterar just FÖR vad poängen skulle vara för UK att öppna för samarbete med SD. "Om man är invandringskritisk moderat och får beskedet att man får SD på köpet ifall man röstar på M så säger man inte ”då kan jag ju lika gärna göra slag i saken och rösta på SD”, man säger ”fan vad smart att jag höll ut så här länge, nu får jag äntligen det jag ville ha helt utan att byta parti”.
2018-04-12, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Något är mycket skumt med Inizios mätningar, Aftonhoran tillhandahåller simpel prostitution. Men låt oss ändå se "utvecklingen" för SD.

november 15,4%
december 15,9%
januari 16,0%
februari 15,6%
mars 15,7%
april 15,9%

Det vet väl alla att SD har fått en ökning sedan januari men ändå vill Inizio bluffa med siffrorna, eller är det ren inkompetens?

Jag har också sett för flera andra partier att det hoppar upp och ned utan någon klar trend. Förlorar Sossarna en månad tar dom igen det i nästa månad. Hela tiden upp och ned.

Jag hade väntar mig att Inizio skulle anpassa sig lite till övriga institut och kompensera SD med en höjning av 0,5% men visst 0,2% är dock en höjning.

Sista veckan har jag känt att SD:s potential ökat rejält, det behöver inte visa sig direkt. Det som händer är att mer och mer problem kring integration, hedersförtryck, bidrag istället för jobb, ovilja att lära sig språket, och ett allmänt kaos och mummel från alla som inte känner igen Sverige. Vilken utmärkt grogrund för nationalism och socialkonservatism.
Det ser ut att gå ganska trögt för AfS, att vaska fram nyförvärv räcker inte för att nå fram.

Något förhastad slutsats, kanske? Hur många OU har hunnit släppas sedan AfS presenterades? 2-3?

Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Lyssnade precis på detta, rent otäckt. Kristersson är fastklistrad i en seg gegga. Han tar som alla andra hellre ryggdunkar från eteblissemanget än att lyssna på de han borde lyssna, dvs hans väljare.

Han vet även såklart att moderaterna tappar i väljarstöd vid dylika resonemang. Men den gode Kristersson kommer att ångra sig, var så säkra men då kan det vara försent. Inte omöjligt att S hinner före, makten är viktigare än allt annat i det röda lägret.

Men men, låt de hålla på. De enda som vinner på detta i opinionen är Sd, dvs allt är precis som vanligt.

Det tror inte jag. Han vill nog också gärna få de där eftertraktade föreläsningarna som landsförrädaren Reinfeldt fick. 20 miljoner för 2016 var det visst. Sådana summor får UK aldrig från M-väljarna.

Intressant i alla fall. 61% av M vill ha samarbete med SD. Det motsvarar väl ca 10-15 pe. Det kan nog mer än väl kompensera för SDs tapp till AfS. Vem vet kanske lockas en och annan moderat över till AfS platt skatt.
2018-04-12, 07:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Roade mig med att kolla på förra riksdagsvalet och jämföra två saker:

1) Genomsnittet av samtliga OU från respektive OI under 54 veckor fram till valet (2013-09-01 tom 2014-09-14)
2) Respektive OI:s sista mätning direkt innan valet

Att jämföra ett helt år med endast sista mätningen visar att OI lika gärna kunde ha skippat ett helt års mätningar och bara gjort den sista, alternativt skippat den sista och låtit tidigare mätningar stå...

Institut / SD-medel 2013-09-01 – 2014-09-14 / SD sistamätning september 2014 / (differens)

Sentio 12,7 / 12,7 (0,0)
Demoskop 10,3 / 10,2 (0,1)
United Minds 10,9 / 11,1 (0,2)
Novus 9,3 / 9,6 (0,3)
YouGov 10,7 / 11,1 (0,4)
Skop 8,5 / 8,0 (0,5)
Sifo 9,4 / 10,3 (0,9)
Ipsos 8,5 / 9,5 (1,0)

Den genomsnittliga skillnaden var alltså 0,4 pe, vilket är ingenting. Om 2018 blir en upprepning så har vi i princip facit redan nu genom att räkna på det sätt man finner lämpligt (ignorera allt utom Sentio+YG, korrigera för "inkompetensfaktor", köpa medel som det är... whatever floats your boat). Givetvis kan det ske omskakade överraskningar i form av att Löfven visar sig vara årtusendets pedofil, eller att Åkesson lämnar allt och blir scientolog, men annars torde detta stå sig.

Den nötta peppramsan om att "en sommar av bilbränder och våldtäkter" på något magiskt sätt skulle sätta raketsprutt på SD kan man dock förpassa till runda arkivet. Det är lika överoptimistiskt som att tro att "en sommar av höga skatter" skulle generera en plötslig massflykt från S till M. De där somrarna av upplopp/bilbränder/våldtäkter etc har varit ett stående inslag i över 10 år nu. De som byter parti av den anledningen har gjort det för lääääääääääääääääänge sedan. Ytterligare stora framryckningar kräver stora nya förändringar, fortsatt status quo ger ingenting.
Den sista mätningen/mätningarna har justerade värden för SD, uppåt.
Således blir ditt “ snitt” falskt.

Titta på SD’s graf mellan valen istället så får du en annan bild.
2018-04-12, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den sista mätningen/mätningarna har justerade värden för SD, uppåt.
Om det här handlar om den infantila teorin om “uppåtjustering inför valet” aka “trycka ner mellan valen” så får du ta det med dina klasskompisar i särskolan. Ty endast gravt förståndshandikappade i grupp kan kläcka en så jävla idiotisk idé, då den inbegriper att instituten under den mest kritiska perioden – slutspurten dagarna före valet då allas ögon är på opinionsmätningar – tvingas lägga ut mätningar som tyder på en mäktig bandwagoneffekt för SD. (Om det här hade varit en Lorrysketch om den misslyckade uppfinnaren skulle han ha sagt “tänkte inte på de’” ungefär här, men så var han ju trots sina begränsningar smartare än “trycka ner mellan valen”-mupparna...)

Citat:
Således blir ditt “ snitt” falskt.
Jag tror du har missförstått det här med sarkastisk användning av citationstecken. Siffran jag angav ÄR ett genomsnitt på den aktuella sifferserien, oavsett vad du tycker om resultatet, det är ingen tolkningsfråga.

Citat:
Titta på SD’s graf mellan valen istället så får du en annan bild.
Javisst, jag får en bild där Sentios kurva följer klungans rörelser upp och ner. Den ligger högt över, men när klungan går in i dalar så gör Sentio det också. Sentio praktiserar således också “trycka ner mellan valen”-metoden och är därför att betrakta som ännu en förgrening av PK-maffians avdelning för psyops-mätningar. Jag visste det!

En annan sak som syns tydligt i grafen är hur alla institut våldsamt tryckte ner SD ganska exakt mitt mellan valen 2014 och 2018, dvs kring årsskiftet 2015/2016. SD har aldrig legat så sjukt lågt som under denna uppenbara nedtryckningsperiod. Plötsligt dippar de liksom till under 5%. Särskilt i YouGov som tryckte ner dem till bara 0,8% i januari 2016. Inför öppen ridå! Grisjävlar.
2018-04-12, 09:16
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag är beredd på att ge dig halvvägs rätt denna gång att storleken inte är avgörande. Det var dock 8711 som använde det argumentet mot mig när han talade om att Sentio var Nordens opinionsinstitut som är helt felaktigt. Opinionsinstituten lever dock inte på att göra opinionsmätningar av politiska partier utan det får ses som ett skyltfönster utåt. Så därför har trots allt har storleken en viss betydelse men bara halvvägs.
Jag håller väl i stort sett med dig här. Är man för liten, så saknas ofta resurserna för ett seriöst arbete. Men det är svårt att säga var storleksgränsen går, och det har ju visat sig att Sentio i alla fall är lika kompetenta och dugliga när det gäller opinionsundersökningar som sina konkurrenter.

Och ingen kan ju säga något annat än att trenden när det gäller undersökningar, både marknads och opionons, solklart är på väg mot webben. Man slipper filtret telefonintervjuare, som alltid är ett osäkerhetsmoment och källa till felinformation. Dessutom kostar intevjupersonal pengar, även om de inte tjänar så mycket.

Frågan är vad som kommer hända med undersökningsbranschen över huvud taget. Som du säger, man kan inte leva på att göra enbart opinonsundersökningar, i alla fall inte i Sverige. Och traditionella marknadsundersökningar är också på nedgång, då AI-drivna analyser av beteende på sociala medier, digital/inbound marketing etc etc till stor del ersätter det traditionella undersökandet.
2018-04-12, 14:37
Medlem
Svarade idag på en undersökning från Sifo vilket parti jag tänker att rösta på och vilket parti jag röstade på 2014.
2018-04-12, 16:30
Medlem
Citat:
slutspurten dagarna före valet då allas ögon är på opinionsmätningar – tvingas lägga ut mätningar som tyder på en mäktig bandwagoneffekt för SD.
Det tror jag faktiskt.
Jag tror att bandwagoneffekten för SD skulle vara enorm om den existerade.
2018-04-12, 19:39
Medlem
Hur! SD låg på runt 18% för en månad sen i opinionsundersökning men nu enligt Aftonbladet ligger dom nu på 16% (ungefär).?
2018-04-12, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noggerx
Hur! SD låg på runt 18% för en månad sen i opinionsundersökning men nu enligt Aftonbladet ligger dom nu på 16% (ungefär).?

Omöjligt, snittet för instituten som mäter varje månad ligger på 18,6 procentenheter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in