Citat:
Ursprungligen postat av
S.Kandal
Lyssnade precis på detta, rent otäckt. Kristersson är fastklistrad i en seg gegga. Han tar som alla andra hellre ryggdunkar från eteblissemanget än att lyssna på de han borde lyssna, dvs hans väljare.
Han vet även såklart att moderaterna tappar i väljarstöd vid dylika resonemang. Men den gode Kristersson kommer att ångra sig, var så säkra men då kan det vara försent. Inte omöjligt att S hinner före, makten är viktigare än allt annat i det röda lägret.
Men men, låt de hålla på. De enda som vinner på detta i opinionen är Sd, dvs allt är precis som vanligt.
Well, vem skulle inte göra precis likadant som UK om de vore partiledare för M? Batra tryckte på SD-knappen och det utlöste en hel lavin som slutade med att hon försvann från politiken. Det är bara drygt ett år sen hon öppnade för SD-samtal, fast det känns lika avlägset i tiden som Reinfeldt.
Allt annat hamnar på paus och hela M-kansliet får som heltidsjobb att svara på mediafrågor om SD. I dagsläget får UK hantera SD-frågor ett par gånger i veckan, det är frekvensen man får stå ut med när man klart och tydligt sagt att samarbete inte är aktuellt. Öppnar han samma dammlucka som Batra så ökar frekvensen till ett par gånger
i minuten och sen fortsätter det så hela valrörelsen. Varenda pressträff kommer att dränkas i SD-tourettes. ”Jaha, det var vår nya JOBBPOLITIK som vi lanserar idag. Är det nån som har några frågor om vår JOBBPOLITIK? Ja, du där i andra raden. Hoppas din fråga handlar om JOBBPOLITIKEN. Varsågod.” ”Nja alltså jag undrar det här med SD vad gäller med SD hur ställer du dig till SD jag undrar SD och sen SD och så det här med SD och SDSDSDSDDDSDSDSDSDSDSDSDSDSD hur blir det med SDSDSDSDSDSDSD?”
Det är enkel matematik. Ingen kommer TILL M för att UK öppnar för SD-samarbete. Han har ingenting att vinna där. Det har inte Åkesson heller. Om man är invandringskritisk moderat och får beskedet att man får SD på köpet ifall man röstar på M så säger man inte ”då kan jag ju lika gärna göra slag i saken och rösta på SD”, man säger ”fan vad smart att jag höll ut så här länge, nu får jag äntligen det jag ville ha helt utan att byta parti”. Däremot skulle SD tappa en del väljare som lider av moderatallergi – de där väljarna som lever i en märklig pipe dream om att SD minsann inte ska samarbeta med någon ur den förhatliga sjuklövern, inte M, inte S, nej SD ska liksom bara sitta där som ett tjurigt 25-30% långfinger till eliten.
Det är bäst för samtliga inblandade att besked om eventuella samarbetsformer uteblir. Bättre att istället dumpa en hink isvatten över alla efter valet och inleda samarbete då. Det är liksom ingen ny arbetsgång för M att drämma till med nånting extremt impopulärt direkt efter valet och sen lyssna på en ihållande vuvuzelaprotest i 4 år framåt. Så gjorde man 2006 med F-kassan och A-kassan, så kan man göra med SD-samarbete.