2018-04-11, 23:04
Medlem
Olja, naturresurser, en närmande istid.. Hmm undrar varför de vill ha krig.
Tror ni Assad som nästan vunnit, helt plötsligt gasar sina egna och fuckar upp allt?.. Damn
Citera
2018-04-11, 23:05
Medlem
Okej. Jag tror att en gasattack har skett. Vem fan som gjort den är oklar, har ryssar en historik av kemvapen, eller Al-nusra? U s a?
Citera
2018-04-11, 23:06
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThuleSociety
Att folk fortfarande sitter och tror att det var Assad/Ryssland som låg bakom gasattacken gör mig en smula oroad över mänskligheten.

Assad och Ryssland har till 98% vunnit kriget i Syrien. Kan ni vänligen förklara för mig varför dom helt plötsligt skulle skicka en gasbomb på ett gäng civila?

"Eyyyy Putin jag är uttråkad. Ska vi bomba lite civila ikväll?"

Ligger ni på den nivån intelligensmässigt?

Om en kemattack utförs från luften (flygplan/helikopter), vem i området har tillgång till denna typ av flygfordon mest sannolikt?
Citera
2018-04-11, 23:06
Medlem
Newfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Komplex soppa det här. Finns många bottnar och ingen enkel sanning.

1. Jag tror det är högst sannolikt att kemgas-attacken är påhittad av motståndare till Syriska regeringen, för de vill ha kvar USA i detta och ha kvar konflikten. Finns liksom ingen rimlig anledning till att Assad skulle göra detta, det skulle vara helt ologiskt handlande. Däremot stora anledningar för motståndsrörelsen att göra det.

2. Israel är genuint oroade för att den islamistiska ärkefienden Iran ska etablera sig i Syrien. Iran vill ju utplåna Israel, som är den enda demokratin i området.

3. Ryssland och USA: Jag håller båda länderna mycket högre än vänsterliberaler i Europa. Det är synd om det ska bli konflikt mellan USA's konservativa och Putin på grund av en sådan här sak, då de i grund och botten står för samma sunda värderingar.

Som sagt; mycket komplext. Största bovar i dramat är enligt mig:
- Islamistiska grupper i Syrien
- Iran

Glöm inte Saudiarabien också. Lika skyldiga som Iran om maktspelet över mellanöstern. Tror det är svårt för väst att fatta att det är shia och sunnimuslimer som mördar varandra i kampen om makt.
Citera
2018-04-11, 23:07
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpartanPrepper
Du ljög rakt ut om två saker igår.

2. Du ljög om att Ryssland och Kina inte har en militärallians. https://www.westernjournal.com/china-announces-military-alliance-with-russia-to-show-americans/
De har absolut ingen militärallians, men som världen utvecklas inser båda att de måste hålla fast i varandra för tas den ene över av väst försvinner även den andre. Någon allians är inte aktuell men de kommer troligen att bli mer samspelta framöver.
Citera
2018-04-11, 23:08
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Russian media instructs viewers to stock up on “fewer sweets and more water” in case war breaks out with U.S. over #Syria
https://themoscowtimes.com/news/russian-media-whips-up-us-war-scare-with-bomb-shelter-food-tips-61124

Rysk statlig television för andra dagen i rad. Ibland är det synd om det ryska folket som aldrig någonsin får reda på annat än vad statligt styrda mediebolag rapporterar. VPN är olagligt i Ryssland.
Citera
2018-04-11, 23:09
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Men det är ju inte rebellerna som gör det.

De absolut enda som har en orsak till att göra det är USA, så att USA kan påbörja en invasion i Syrien.

Har du inte lärt dig någonting från Irakkriget? Libyen? Hur kan man inte se någon koppling trots att det sker om och om igen?
Förklara för mig hur USA skulle kunna genomföra dig. Jag ändrar min åsikt om du lägger fram ett rimligt scenario. Steg för steg.
Citera
2018-04-11, 23:10
Bannlyst
Vad är en False Flag? Inte en låssas attack som en del verkar tro... Utan en attack som utförs under någon annans flagga. Ex:Säg att du vill lägga skulden för något på någon som du inte tycker om... Då räcker det kanske inte att bara starta ett rykte utan det "smidigaste/enklaste" sättet är att klä ut sig till personen i fråga och genomföra illdådet...

Känns som att det är många som inte förstår konceptet utifrån vissa inlägg så jag ville bara förtydliga.
Citera
2018-04-11, 23:10
Medlem
USA brukar gilla att bomba saker, inte gas, har aldrig hört det. Ryssland är jag osäker på men det är möjligt, dom gillar ju gifter och skit, arabländer gillar gas
Citera
2018-04-11, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Okej. Jag tror att en gasattack har skett. Vem fan som gjort den är oklar, har ryssar en historik av kemvapen, eller Al-nusra? U s a?
Assad har inga kemvapen och har inte haft sen 2013, så då återstår bara ett fåtal aktörer.

https://www.theguardian.com/world/2013/oct/06/syria-chemical-weapons-destroyed
https://en.wikipedia.org/wiki/Destruction_of_Syria%27s_chemical_weapons
https://www.nytimes.com/2013/09/15/world/middleeast/syria-talks.html

Hur många gånger måste jag förklara för er? Assad lät FN förstöra hans sista kemiska förråd 2013! Långt innan
Citera
Medlem
Citat:
Assad och Ryssland har till 98% vunnit kriget i Syrien. Kan ni vänligen förklara för mig varför dom helt plötsligt skulle skicka en gasbomb på ett gäng civila?

För att de hade två procent kvar?

Varför dela ut en knockout när man som boxare till 98% vunnit matchen?

Varför skjuta mot de sista två stridsvagnarna i en pansarduell? När man redan slagit ut 98 av fiendens 100 stridsvagnar?

Varför göra mål i en hockeymatch när man ändå leder?

Varför släppte USA två atombomber över Japan när de till 99,9% vunnit kriget?

Varför anföll man Tyskland när man redan "vunnit" andra världskriget på pappret? Hade man inte kunnat stanna i Belgien respektive Polen?
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Så vad var det för område ryska rebeller attackerade härom månaden då 200 ryssar dog? Googla det. Det är välkänt, sluta nu, orkar inte att diskutera den saken.

Tror dessvärre inte att du förstår vad vi pratar om. Strunt samma, jag lägger också gärna ner den här diskussionen med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in