2018-04-11, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vilka kontraster vi har här!
Medan Trump twittrar hotelser om missiler mot Syrien och animal Assad, så kommer det lugnande kloka ord från Ryssland. Ryssland förespråkar återhållsamhet och en opartisk undersökning av den påstådda gasattacken.

Och USA har försökt, åtminstone enligt de själva, också få igenom en opartisk undersökning av vad som skett. Men den röstade Ryssland ner i FN. Och sedan röstade USA, Polen, Storbritannien och Frankrike ner Rysslands förslag. Jag vet inte vad som stod i något av förslagen. Men kan rekommendera dig att kolla på hela de videos som finns av samtalen i säkerhetsrådet. Tycker båda sidorna verkar vara lika stora muppar ärligt talat.
Citera
2018-04-11, 13:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Trump är full
Och hur går det ihop med det här som antagligen är sant:

Elijah J. Magnier
‏ @ejmalrai

Citat:
In case of a "missile hit", I was told that US & EU confirmed to #Russia that there is no intention to hit any Russian military facility/deployment & that US & allies will coordinate any act of war on #Syria if decided.

This means Russia-Damascus will be informed before hand.

https://twitter.com/ejmalrai/status/983994478892605442

Trump's being played är det enda jag kan tänka mig. Raiden mot hans advokat har tagit hårdare mot honom än vad man kan tro. De är duktiga, sionisterna och neocons, jag måste ge dem det iaf.
Citera
2018-04-11, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Israel har dessutom fortfarande inte erkänt nedskjutningen av de två israeliska flygplanen än. Bara det tyder på att man inte har varit ärliga.

Israel erkänner aldrig förluster om det inte finns på bild.
Citera
2018-04-11, 13:53
Medlem
FlashyBears avatar
Trump varnar Putin att han ska skicka 'nice, new and smart missils'.

Citat:
Donald J. Trump

Russia vows to shoot down any and all missiles fired at Syria. Get ready Russia, because they will be coming, nice and new and “smart!” You shouldn’t be partners with a Gas Killing Animal who kills his people and enjoys it!

Putin varnar Trump att han då skickar 'bad, old and stupid Pee-tape'
Citat:
Donald J. Trump

Our relationship with Russia is worse now than it has ever been, and that includes the Cold War. There is no reason for this. Russia needs us to help with their economy, something that would be very easy to do, and we need all nations to work together. Stop the arms race?

Hehe, vi beskådar den nya Troll War
Citera
2018-04-11, 13:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Trump varnar Putin att han ska skicka 'nice, new and smart missils'.

Putin varnar Trump att han då skickar 'bad, old and stupid Pee-tape'

Hehe, vi beskådar den nya Troll War
Problemet är att man nog kan debattera om denna Tweet är en krigsförklaring folkrättsmässigt.
Citera
2018-04-11, 13:57
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och hur går det ihop med det här som antagligen är sant:

Elijah J. Magnier
‏ @ejmalrai

https://twitter.com/ejmalrai/status/983994478892605442

Trump's being played är det enda jag kan tänka mig. Raiden mot hans advokat har tagit hårdare mot honom än vad man kan tro. De är duktiga, sionisterna och neocons, jag måste ge dem det iaf.

Men det blir bra trade-off. Trump bombar lite och kan hävda att Ryssland visst inte vågade skjuta ner missiler etc (vilket iofs stämmer till viss del).

Så länge Ryssland inte blir direkt attackerat (och så länge bombningar inte mycket mer omfattande än för ett år sedan) tappar de inte SÅ mycket.

Men med Trump vet man aldrig
Citera
2018-04-11, 14:05
Medlem
Savoys avatar
Inte tid att svara på allt nu, men inte insatt i vad May behöver för att få godkänt för brittiskt deltagande i anfall. FlashyBear: Ok, är med nu. Om Ryssland svarar beror förmodligen helt på vad som träffas. Men det speciella i denna situation jämfört med något jag sett tidigare i mitt liv, är att iaf USA nu verkar *vilja* träffa. Detta måste vara helt nytt för Kreml och har inte ingått i deras planer. Vet inte om de t.ex. har några konventionella vapen som kan slå ut stora fartyg, men tror Kina har. Men de kommer inte blanda sig i här, de är alldeles för smarta för det. De kommer bli en mycket värre huvudvärk för USA än vad Ryssland är nu när de vuxit till sig dock.
Kärnvapen = total internationell isolering av Ryssland, det vill de inte.

------

En ytterligare tillspetsning av läget - Israel lovar störta Assad om Iran ger igen för Israels senaste anfall.

http://www.jpost.com/Arab-Israeli-Conflict/Senior-security-officials-If-Iran-acts-against-Israel-well-topple-Assad-549457

De brukar, till skillnad från de flesta andra länder, mena vad de säger.
Citera
2018-04-11, 14:25
Medlem
arbetets avatar
FACTCHECK:

Att en hangarflotta redan skulle vara på plats i Medelhavet är tydligen #FakeNews:

Liveuamap
‏ @Liveuamap

Citat:
Impressive amount of fake/near-fake news around Syria, the simplest - "Truman aircraft carrier deployed in Midtrn. Sea", factcheck: group scheduled to depart Norfolk, VA only later today, and 6000 miles to go

https://twitter.com/Liveuamap/status/983997633122488320
Citera
2018-04-11, 14:35
Medlem
arbetets avatar
Nu har avskrädet ihjäl varandra:

Nusra Front hunts down Jaysh al-Islam militants in Idlib
The al-Qaeda-linked Ha’aty Tahrir al-Sham jihadi group is now cracking down on Jaysh al-Islam rebels who arrived at Idlib province as per an evacuation deal with the Syrian government.

According to local sources, a number of wanted Jaysh al-Islam militants – mostly commanders – have been blacklisted by the jihadi group whose checkpoints in the southern countryside of Idlib are carefully scrutinizing the evacuees in search for the wanted.

Reports had it that some East Ghouta rebel commanders have been already arrested.

The two groups – even though share a lot of their Salafist ideology – are known to be political rivals. Once the biggest and strongest rebel group in East Ghouta, Jaysh al-Islam cracked down on Nusra, killing and arresting scores of its fighters in a bloody power struggle.

Now the Saudi-backed militia has surrendered to the Syrian Army, it seems most of its commanders would be targeted by the ultra-conservative group which control the northwestern province e of Idlib.
https://www.almasdarnews.com/article/nusra-front-hunts-down-jaysh-al-islam-militants-in-idlib/
Citera
2018-04-11, 14:37
Medlem
humanlifes avatar
SAA är väl förberedda och lovar kraftfulla svar.
Citat:
Syrian Army Vows to Give Crushing Response to US, Allies Possible Threats against Damascus

TEHRAN (FNA)- The Syrian Army placed military forces on high alert to face any attack by a possible trilateral coalition of the US, France and Britain armies, military sources said on Wednesday.
The Syrian Armed Forces have been put on high alert by the General Command since Tuesday midnight to confront any possible attack by the trilateral coalition of Washington, London and Paris forces, the sources said.

They went on to say that the entire military bases and airports in Damascus city and its countryside, in the provinces of Sweida, Homs, Hama, Tartus, Lattakia and Deir Ezzur have been placed on alert.
According to the latest military report from the coastal province of Lattakia, the Syrian Air Force and their air defense teams have been ordered by their central command to stay on high alert until further notice.

The US, Britain and France have threatened Damascus of heavy attack following a false-flag chemical attack in Douma in Eastern Ghouta.
Other sources, meantime, reported a rise in the US and its allies' military movements at Syria's borders, adding that a number of the US warplanes flew over Iraq-Syria border region last night.

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13970122000322
Citera
2018-04-11, 14:42
Medlem
wwrs avatar
WHO shall tydligen lägga sig i.
Citat:
Syria war: WHO demands access to 'chemical attack site'
https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/amp/world-middle-east-43725352
OPCW är väl de som skall utreda? Syrien är ju medlem där.
Bara barn attackerade, som vanligt:
https://i.imgur.com/OtiUKFt.jpg
Har inte hunnit läsa på om detta. Men nu verkar västmakterna elda på rejält under häxkitteln med fabricerade historier. Skripal lyckades ryssarna parera ganska bra med ironiska Tweet. Men nu är ryssarna under attack igen, direkt.
Citera
2018-04-11, 14:43
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Och USA har försökt, åtminstone enligt de själva, också få igenom en opartisk undersökning av vad som skett. Men den röstade Ryssland ner i FN. Och sedan röstade USA, Polen, Storbritannien och Frankrike ner Rysslands förslag. Jag vet inte vad som stod i något av förslagen. Men kan rekommendera dig att kolla på hela de videos som finns av samtalen i säkerhetsrådet. Tycker båda sidorna verkar vara lika stora muppar ärligt talat.
Jag har inte kollat på detta. Turerna i Säkerhetsrådet är ofta obegripliga. Vid tidigare tillfällen har USA bromsat ordentliga opartiska undersökningar, Ryssland har kämpat och kämpat... Jag skulle tro att det varit ungefär likadant nu.

Jag är glad att det blir en opartisk undersökning i Douma, det är huvudsaken, men önskar bara att den hade kommit igång redan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in