2018-04-10, 22:46
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
DHL och PostNord samarbetar därför att Deutsche Post har köpt DHL i Tyskland. Förmodligen gäller det bara paket som skickas från eller via Tyskland.

Okej jag hoppas det för jag hoppades kunna undvika att ha med postnord och deras tjafs att göra genom att göra en större order och välja DHL istället.
Citera
2018-04-10, 22:48
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^

edit: Var det en dyr grej? Tror det är annorlunda om det blir tull på paketet då får man betala 125kr annars ska avgiften vara mindre vad jag minns från att ha läst på DHLs hemsida...

Ja, paketet kostade över 300 kronor. Jag betalade PostNords avgift. Hade tecknat en skatteförsäkring på Lightinthebox och fick tillbaka avgiften på 199 kronor. Betalades till mitt Paypal-konto.
Senast redigerad av Zeta9 2018-04-10 kl. 22:55.
Citera
2018-04-10, 22:52
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Ja, paketet kostade över 300 kronor. Jag betalde PostNords avgift. Hade tecknat en skatteförsäkring på Ligtinthebox och fick tillbaka avgiften på 199 kronor. Betalades till mitt Paypal-konto.

Citat:
As the transporter of your shipment DHL Express handles customs clearance and declaration of your goods, using our credit/account at the Customs Authorities. This enables faster clearance of the goods through Customs and therefore a faster delivery.
For this service we charge an additional handling fee per shipment, called Payment Deferment Fee. If your total import fees are less than 50 SEK, the fee is 25 SEK + taxes (25 + 12.50 = 31.25 SEK). If your total import fees are less than 300 SEK, the fee is 50 SEK + taxes (50 + 12.50= 62.50 SEK). If your total import fees are between 300 – 3 333 SEK the fee is 100 SEK + taxes (100 + 25 = 125 SEK). For amounts over 3 333 SEK our fee is 3% of the amount + taxes.
This way DHL enables a faster clearance of the goods through Customs and therefore a faster delivery.

62.50kr enligt DHLs hemsida. What the fuck? Eller är "DHL express" annorlunda mot att det bara skeppas med dhl från tyskland kanske? Har typ bara sett DHL express som alternativ när jag handlar från kina.

edit: Nej jag är trött, det blev 125kr om det var över 300 spänn. Sämst. Då blir det nog inte DHL utan EMS eller något annat för mig.
Senast redigerad av Zot^ 2018-04-10 kl. 22:55.
Citera
2018-04-10, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Legaliteten av vadå?

Postnord vill ha betalt utan att specificera för vad.

Efter man betalt totalvägrar Postnord att lämna kvitto på betalningen.
Citera
2018-04-10, 23:08
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp

Jag betalar med kort, får jag ingen vara gör jag fan chargeback.
Citera
2018-04-10, 23:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Vilket är olagligt!
Vilket förmodligen också är en anledning till att privatpersoner anmält postnord.
Citera
2018-04-10, 23:13
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:

Det borde egentligen vara Svea Ekonomi som lämnar ett kvitto eller någon form av betalningsbekräftelse där det framgår vem som är betalningsmottagare, summan specificerat etc. Verkar vara Svea Ekonomi som sköter transaktionerna åt PN.
Citera
2018-04-10, 23:14
Medlem
Finns ingen sammanfattning i trådstarten

Vad gäller? Finns nåt sätt att komma runt dessa nya avgifter?
Har tidigare shoppat massa billiga prylar i 100-kr-klassen från aliexpress, gearbest och wish.

Är det bara att glömma nu och framöver?
Citera
2018-04-10, 23:15
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackpowder
Finns ingen sammanfattning i trådstarten

Vad gäller? Finns nåt sätt att komma runt dessa nya avgifter?
Har tidigare shoppat massa billiga prylar i 100-kr-klassen från aliexpress, gearbest och wish.

Är det bara att glömma nu och framöver?

Förmodligen ja. Wish kommer bli löst verkar det som. Gearbest samfraktar ju så där kan du ju planera och köpa massa skit samtidigt så inte så farligt. Aliexpress blir det värre med.

Lite lär väl slinka igenom i alla fall. Prova be om att dem ska skicka som gift med privatperson adress så kanske du har tur.
Citera
2018-04-10, 23:19
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Det där Wish är ju för kul, usdhc kort 512gig class 10. 75kr...
Det är 8GB kort som är "Formaterade" som 512GB eller vilken storlek du nu vill ha/är populärt just nu ?
En liten lätt googling avslöjar detta...
https://lb.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=132126
https://www.head-fi.org/threads/micro-sd-128gb-17-on-ebay-reliable.733654/
https://www.phonearena.com/news/Beware-of-fake-microSD-cards-Heres-how-to-tell-a-counterfeit-from-the-original_id77769
Citera
2018-04-10, 23:29
Medlem
dumboears avatar
Fick min första avi på moms för en utlandsförsändelse idag.

Har inte ens beställt något. Väntar däremot pä en ersättningsdetalj till en produkt köpt och momsad inom EU, som kom fram trasig.

Skickades dessutom från USA för över en månad sen...

Fullständigt absurt att behöva betala för ett garantiärende. Posten kan fanimig brinna i helvetet. De har verkligen inte funderat över sekundäreffekterna av detta.

btw, ngn som har koll på kreditkort och konsumentköplagen? Kan jag kräva av banken att fixa min trasiga produkt utan kostnad?
Citera
2018-04-10, 23:38
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Förmodligen ja. Wish kommer bli löst verkar det som. Gearbest samfraktar ju så där kan du ju planera och köpa massa skit samtidigt så inte så farligt. Aliexpress blir det värre med.

Lite lär väl slinka igenom i alla fall. Prova be om att dem ska skicka som gift med privatperson adress så kanske du har tur.

Vet du hur det blir med moms om nu avgiften försvinner för Wish? Man måste väl ändå betala moms, är det 25% på kläder, elektronik t ex? Tänkte om man köper prylar för 400, ska man upp med ytterligare en hundring moms då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in