2018-04-11, 08:33
Medlem
mazdarikards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
More evidence needed to justify strikes, PM tells Trump

Mer bevis? Jag hänger inte riktigt med här. Vad är det för bevis som UK har just nu? Har UK redan gjort en utredning?
Citera
2018-04-11, 08:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
3 förslag lades fram.

Rysslands förslag var att DOM skulle avgöra det hela (vilket inte är en oberoende metod), men deras förslag fick ändå inte tillräckligt med röster.

Och dom två övriga förslagen var att en oberoende utredning skulle lösa gåtan om kemattacken men Ryssland la in sitt veto för att förslagen fick många röster.

Hmm....
Hur tänkte Ryssland här?

Att dom som är aktiv och är på Assads sida ska få avgöra? Är det så oberoende tyckte dom?

Utredningen ska bara fixa underlag medans säkerhetsrådet ska avgöra hur dom ska gå vidare dvs inklusive Ryssland men det tyckte inte Ryssland om.
Dom ville avgöra.

Man kanske försöker förhala hela händelsen eller undvika den helt.
Vad tänkte de stater som röstade emot ryssarnas förslag kan man fråga sig. Dett är nog det vanliga politiska spelet vi ser i sådana situationer. Hursomhelst så verkar OPCW skicka experter ändå till Syrien:

OPCW to send two expert teams to Syria later this week — Russia’s UN envoy

Some non-governmental organizations, including White Helmets, claim that chemical weapons were used in Douma, Eastern Ghouta, on April 7
The Organization for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) will send two expert teams to Syria later this week, Russia’s Permanent Representative to the United Nations Vasily Nebenzya said on Tuesday after neither of the two draft resolutions on the presumable chemical attack in Syria’s Douma was passed.

"As far as we know, two OPCW expert teams are to be sent to Syria at the end of the current week," he said.

"If OPCW experts, due to some reason, fail to reach Douma because of resistance of those who are speculating on the chemical attack topic to vilify Russia and Syria, it will be yet another evidence proving that dirty geopolitical games are behind this false story. And, what is even worse, aggressive military plans that can reverse the positive dynamics of Syrian settlement and deliver a painful blow on the entire region tormented by military gambles," the Russian diplomat warned.

Some non-governmental organizations, including White Helmets, claim that chemical weapons were used in Douma, Eastern Ghouta, on April 7. According to the statement uploaded to the organization’s website on April 8, chlorine bombs were dropped on the city to kill dozens and poison other local civilians who had to be brought to hospital.

The Russian Foreign Ministry dismissed that as fake news. The Russian Defense Ministry stated that White Helmets were an unreliable source, notorious for disseminating falsehoods. The Russian center for the reconciliation of conflicting parties on April 9 examined Douma to find no traces of chemical weapons. Earlier, various official Russian agencies repeatedly warned that preparations had been underway in different parts of Syria for provocations and simulations of chemical attacks that would be blamed on government forces.

More:
http://tass.com/world/998918
Citera
2018-04-11, 08:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVU
Borde inte ryssarna ha en bra kapacitet att bita tillbaka hårt i syrien?
Jag menar nödvändigtvis inte flyget utan snarare via ubåtar och övriga vattenfarkoster..
Jag hoppas faktiskt att ryssarna kan försvara sig mot en ev. attack
Så här när jag har funderat ett tag så tror jag faktiskt inte att det blir så mycket av det här. Ett geopolitiskt chicken race och koalitionen kommer kanske att skicka iväg en skur med kryssningsrobotar. En snabb koll runt om i MSM i olika länder så tycks Zuckenbergs förhör vara den största nyheten just nu. Men vi får väl se.
Citera
2018-04-11, 08:45
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVU
Borde inte ryssarna ha en bra kapacitet att bita tillbaka hårt i syrien?
Jag menar nödvändigtvis inte flyget utan snarare via ubåtar och övriga vattenfarkoster..
Jag hoppas faktiskt att ryssarna kan försvara sig mot en ev. attack.

Ryssarna kan skjuta ned alla missiler samt attackera de amerikanska plattformarna som missilerna använder sig av Vs. Syrien. Ryssland har omfattande moderna vapensystem i Syrien.

Om USA gör misstaget att attackera ryssarna i Syrien, räkna med att det kommer ett svar då Ryssland annars skulle undergräva sig egen position. I så fall kan vi se en snabb upptrappning även utanför Syrien, vilket nog en del generaler i Trumps närhet försöker få honom att förstå.
Citera
2018-04-11, 08:51
Medlem
har jag fattat rätt här

la Ryssland in veto när USA o de andra tycker det räcker med White helmets-filmer och intervjuer med vittnen som bevis och USA o Sverige mfl röstade ner Rysslands förslag med utredning på plats???
Citera
2018-04-11, 08:52
Medlem
Citat:
Finns det de som tvekar?:

May resists calls to join US military action against Syria

Theresa May told President Trump yesterday that Britain would need more evidence of a suspected chemical attack by the Assad regime before joining a military strike against Syria.

The prime minister rejected a swift retaliation as inspectors from the Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) prepared to visit the Damascus suburb where at least 40 people were reported to have been killed by chlorine gas on Saturday.

Mr Trump had promised on Monday that he would decide the US response within 48 hours. As that deadline approached, it appeared that he too was drawing back from an imminent strike. The US president cancelled weekend travel plans amid reports that Russian and Iranian involvement in Syria had complicated White House calculations about the response to a US-led attack.
https://www.thetimes.co.uk/edition/news/may-resists-calls-to-join-us-action-against-syria-kmdg697xg

Jag tror att Theresa May är tvungen att få det igenom Parlamentet innan hon kan köra igång. Rätta mig gärna om jag har fel. Är det någon som kan Frankrikes konstitution här?

I Frankrike måste presidenten ha 3/4-dels majoritet i parlamentet för att skicka iväg krigsmakten på uppdrag. Undantag för Främlingslegionen som han självständigt kan ta beslut om.
Citera
2018-04-11, 08:56
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svagsint
har jag fattat rätt här

la Ryssland in veto när USA o de andra tycker det räcker med White helmets-filmer och intervjuer med vittnen som bevis och USA o Sverige mfl röstade ner Rysslands förslag med utredning på plats???

Idag har fakta ingen relevans för policy. Goebbels härskar oinskränkt.

Tro inte att Sverige kan sätta sig upp mot USA, som har köpt den svenska regimen sedan länge.
Citera
2018-04-11, 08:57
Medlem
Similarly, a competing draft – penned by Russia – which would have established the mechanism for one year as well but would have given the Security Council the responsibility to assign accountability for the use of chemical weapons in Syria, was also not adopte.
This draft received six Council members’ vote in favour (Bolivia, China, Ethiopia, Equatorial Guinea, Kazakhstan and Russia), seven against (France, the Netherlands, Peru, Poland, Sweden, United Kingdom and United States) and two abstentions (Cote d’Ivoire and Kuwait).
Från UN News
Det här förslaget som Ryssland kom med måste anses som vettigt.
Att Säkerhets Rådet har ansvar att signera ansvarsskyldighet för användande av kemiska vapen i Syrien.

Förslaget röstades ned sannolikt eftersom det skulle inte ge möjlighet för USA och dess terrorister att använda kemiska vapen.
Citera
2018-04-11, 09:00
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Finns det de som tvekar?:

May resists calls to join US military action against Syria

Theresa May told President Trump yesterday that Britain would need more evidence of a suspected chemical attack by the Assad regime before joining a military strike against Syria.

The prime minister rejected a swift retaliation as inspectors from the Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) prepared to visit the Damascus suburb where at least 40 people were reported to have been killed by chlorine gas on Saturday.

Mr Trump had promised on Monday that he would decide the US response within 48 hours. As that deadline approached, it appeared that he too was drawing back from an imminent strike. The US president cancelled weekend travel plans amid reports that Russian and Iranian involvement in Syria had complicated White House calculations about the response to a US-led attack.
https://www.thetimes.co.uk/edition/news/may-resists-calls-to-join-us-action-against-syria-kmdg697xg

Jag tror att Theresa May är tvungen att få det igenom Parlamentet innan hon kan köra igång. Rätta mig gärna om jag har fel. Är det någon som kan Frankrikes konstitution här?
Härligt att May vill ha "mer bevis"!
Men egentligen har de inga bevis på gasattack överhuvudtaget. De enda som påstår att det varit en gasattack är de notoriska lögnarna vita hjälmarna och de har producerat sådana här ljugfilmer förut.

Man skall inte sätta någon trovärdighet alls till deras påståenden.

Det är nästan det mest skrämmande i detta att media och ledande politiker sätter tilltro till lögnare.

Hur har det blivit så illa ställt hos makthavarna? Har de alldeles blivit från vettet? Är de så pressade av krigshetsarna i Washington och Tel Aviv? Jag tror att de är mutade. Det är bara pengar och makt som kan få folk att bete sig så här avskyvärt.

Ja, UK måste ha parlamentets godkännande. Frankrike vet jag inte.
Citera
2018-04-11, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Men egentligen har de inga bevis på gasattack överhuvudtaget. De enda som påstår att det varit en gasattack är de notoriska lögnarna vita hjälmarna och de har producerat sådana här ljugfilmer förut.

Det är nästan det mest skrämmande i detta att media och ledande politiker sätter tilltro till lögnare.

Hur har det blivit så illa ställt hos makthavarna? Har de alldeles blivit från vettet? Är de så pressade av krigshetsarna i Washington och Tel Aviv? Jag tror att de är mutade. Det är bara pengar och makt som kan få folk att bete sig så här avskyvärt.

Som svensk är jag inte så bekväm med faktumet att Sverige i FN's säkerhetsråd igår röstade i Al-Qaedas (White Helmets) favör, men frånvarande vid en självständig utredning av OPCW. Ett lågvattenmärke. Jag är och andra sidan rasande vilka kriminella skurkar som svenska folket röstar in i dessa positioner.
Citera
2018-04-11, 09:07
Medlem
grey.eagles avatar
Any US missiles fired at Syria will be shot down, launch sites targeted – Russian envoy to Lebanon

https://www.rt.com/news/423774-us-missiles-targeted-russia/
Citera
2018-04-11, 09:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Glöm inte att Clown Prince Mohammed bin Salman har varit på sightseeing-tur till Washington-London-Paris också vilket renderade i några miljardkontrakt i respektive länder. Som sagt, om inte Våst och USA lyckas spela ut det här på rätt sätt så tror jag nog att det blir knepigt för dessa ledare. Ingen av dem sitter så där jättesäkert på sina stolar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in