2018-04-09, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Sista stycket - jag kan inte förklara, men Scheeles bestämda uppfattning var väl att H hade tagit samma (tabletter?) som barnen, men ej dött så hon fick hjälp att avsluta sitt liv av O. Scheele skrev väl att de gjorde allt i samförstånd, de hjälptes åt, O hade fått hjälpa hustrun och han dog sist av alla.

Här kommer en påminnelse på ett av PM från Scheele.
Han skickade det så vi kunde jämföra.
Han hade en super-trovärdig poliskälla, och jag hade en annan från blåljus.
Och så var det en tredje som hade en källa från en av dom som kliver in efter teknikerna, och som också kunde styrka vad som hänt i villan och hur dom hittades och hur det såg ut.
Men här är ett av Scheeles PM.

Jag kommer inte dela ett jota mer nu, idioter i tråden, pallar inte

korta drag vad jag har skrivit tidigare, som jag sagt kommer från säker källa:
Mamman har cancer, barnen har någon odiagnosticerad, eller åtminstone, mer korrekt inte botbar sjukdom som gör att de inte klarar ett normalt liv, allt har fallit ihop vad gäller drömmar och framtidshopp:

Video ligger på köksbordet, mamma och pappa har planerat detta för hela familjen
Barnen ligger prydligt och snyggt i sina sängar, cocktailen fungerade bra för dem, de somnade in lugnt och stilla, stackarna.
Sedan blir det knepigt, mamma har tagit samma, det blir sedan en detalj jag inte tänker nämna, men hon dör till slut.
Pappan dör sist, han hänger sig.
Det finns inget knepigt egentligen, det är vad det är.
Jag dömer ingen i huset, skulle inte drömma om att göra det.
JAG skulle inte kunna tänka mig att göra nåt sånt här, men om man satt i exakt samma sitts?
Iaf, har en massa fler detaljer, men jag tänker inte säga mer, men jag kan säga att man mycket tidigt i utredningen förstod att detta skedde i samförstånd.
Det finns dock några detaljer jag är osäker på, du får gärna reda ut dem, utan att jag nämner nåt i tråden:
Ville barnen dö?
Fanns det religiösa motiv? en tanke på att mötas i "livet efter döden", jag tror åtminstone barnen och mamman var troende kristna?

Uppgiften "livet efter döden" tog scheele upp redan då.
Det har kommit upp flera ggr efter, och hur fan kunde han veta det redan då?
Måste varit med i brev/film.
Citera
2018-04-09, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Vad var det egentligen som hände i Göteborg? Fortfarande ingen som vet?

Troligtvis ingenting.
Flyttade nog på grund av Oskars jobb.
Var nog inte mer spännande än så.
Citera
2018-04-09, 22:00
Medlem
Citat:
Sista stycket - jag kan inte förklara, men Scheeles bestämda uppfattning var väl att H hade tagit samma (tabletter?) som barnen, men ej dött så hon fick hjälp att avsluta sitt liv av O. Scheele skrev väl att de gjorde allt i samförstånd, de hjälptes åt, O hade fått hjälpa hustrun och han dog sist av alla.

Ja, så förklarade han det nog, ganska direkt efter hittats döda, dvs innan någon visste hur de dött.

Avskedsbrevet måste ha skrivits innan hon tagit tabletterna. Sedan vaknar hon upp. Vill inte ta mera tabletter utan ber om att O skall döda henne. Skrev de ett nytt brev tillsammans innan det eller skrev O själv ett brev efter han dödat henne och förklarade varför? Varför ville hon inte ta mer tabletter, folk ”lyckas” ofta att ta självmord? Är det bara jag som tycker det verkar osannolikt att någon ber om att bli dödad och undrar vem som skrivit det påståendet?
Citera
2018-04-09, 22:06
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag vet att det stod ME/CFS på läkarintygen.
På ett av intygen stod även SEID vilket tydligen är ett modernare begrepp för ME/CFS, vilket också framhålls i ett av intygen.

Har själv du sett något eller bägge av dessa intyg som var ställda till skolan angående flickorna?. Dvs var det välformulerade noggrant skrivna intyg med stämplar etc - inte bara något snabbt nedklottrat? (Förstår du hur jag menar?)
Det stod ingenting om "pågående eller under utredning för..."?
Var intygen, om du sett bägge, likartade?
Jättetack om du vill och kan svara.

SEID är en anglosaxisk (tror jag) beteckning för ME/Cronic fatigue syndrom.
Hörde talas om denna beteckning någon gång första gången kring 2015, så den är rätt ny.
Bokstäverna står för "Systemic exertion intolerance disease " som översatt betyder "Systemisk ansträngningsintolerans sjukdom" och enligt många forskare är en bättre beskrivning är "ME" som man vill fasa ut som namn.

Den här tråden är enormt mycket trevligare att följa nu!
Citera
2018-04-09, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Ja, så förklarade han det nog, ganska direkt efter hittats döda, dvs innan någon visste hur de dött.

Avskedsbrevet måste ha skrivits innan hon tagit tabletterna. Sedan vaknar hon upp. Vill inte ta mera tabletter utan ber om att O skall döda henne. Skrev de ett nytt brev tillsammans innan det eller skrev O själv ett brev efter han dödat henne och förklarade varför? Varför ville hon inte ta mer tabletter, folk ”lyckas” ofta att ta självmord? Är det bara jag som tycker det verkar osannolikt att någon ber om att bli dödad och undrar vem som skrivit det påståendet?

Visst är det osannolikt och svårt att förstå att man kan be om att bli dödad. Var det så att hon medvetet, avsiktligt ej tog tillräckligt stor dos för att livet skulle avslutas - hon ville innerst inne ej dö?
Eller var det så att när O insåg att H ej hade avlidit av de tabletter hon tagit - han tog beslutet, H måste också dö, ingen av familjen skulle överleva i huset.
Citera
2018-04-09, 22:15
Medlem
Citat:
Och så var det en tredje som hade en källa från en av dom som kliver in efter teknikerna, och som också kunde styrka vad som hänt i villan och hur dom hittades och hur det såg ut.

Mamman har cancer, barnen har någon odiagnosticerad, eller åtminstone, mer korrekt inte botbar sjukdom som gör att de inte klarar ett normalt liv, allt har fallit ihop vad gäller drömmar och framtidshopp:

Video ligger på köksbordet, mamma och pappa har planerat detta för hela familjen
Barnen ligger prydligt och snyggt i sina sängar, cocktailen fungerade bra för dem, de somnade in lugnt och stilla, stackarna.
Sedan blir det knepigt, mamma har tagit samma, det blir sedan en detalj jag inte tänker nämna, men hon dör till slut.
JAG skulle inte kunna tänka mig att göra nåt sånt här, men om man satt i exakt samma sitts?
Iaf, har en massa fler detaljer, men jag tänker inte säga mer, men jag kan säga att man mycket tidigt i utredningen förstod att detta skedde i samförstånd.
Det finns dock några detaljer jag är osäker på, du får gärna reda ut dem, utan att jag nämner nåt i tråden:
Ville barnen dö?
Fanns det religiösa motiv? en tanke på att mötas i "livet efter döden", jag tror åtminstone barnen och mamman var troende kristna?

De har sett videofilmen ligga på köksbordet eller vad menas? Har någon av källorna sett filmen?
Citera
2018-04-09, 22:16
Medlem
Citat:

Ville barnen dö?

Synnerligen märkligt då det fortfarande inte framkommit hur någon dött och det har fortfarande inte kommit fram någon video !? Videon skulle dessutom varit 17 min.lång ?!
Ingen utav dem var troende.O var ateist vilket jag har skrivit innan.
Töserna var inte deprimerade el hölls isolerade, vilket också har framkommit i media igenom rektorns uttalande om två glada pigga tjejer. Precis så som alla sett dem....
Citera
2018-04-09, 22:22
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Visst är det osannolikt och svårt att förstå att man kan be om att bli dödad. Var det så att hon medvetet, avsiktligt ej tog tillräckligt stor dos för att livet skulle avslutas - hon ville innerst inne ej dö?
Eller var det så att när O insåg att H ej hade avlidit av de tabletter hon tagit - han tog beslutet, H måste också dö, ingen av familjen skulle överleva i huset.

Mycket tänkvärd fråga.
Och otäck.
I bägge faller gör de ju Oskar faktiskt till hustrumördare rent juridiskt, trippelmördare.

Det man tänker är att om Hanna egentligen inte ville dö, kunde hon ju fått fortsätta leva om Oskar tog på sig skulden för att ha gjort allt ensam. Hon kunde ju haft ett drägligt forsatt liv om hon ville. Om hon ville men inte klarade att suicidera är det kanske begripligt att O hjälper henne. Men om H innerst inne inte ville...
Citera
2018-04-09, 22:23
Medlem
Citat:

Ville barnen dö?

Det finns en sak som verkar ologisk i påståendet om att H skulle ha tagit samma "cocktail" som barnen: det går ju inte att avgöra när man bara ser en avliden person, om vederbörande alls tagit en överdos sömntabletter/lugnande (eller annat), eller om det glas, den burk, eller vad det är som finns i närheten, helt enkelt bara råkar finnas där, om personen tagit en "normaldos" som man brukar ta enligt förskrivning, eller om dosen tvingats i personen.

Om då den sist avlidna parten (O) "bara" hjälp till, eller faktiskt gjort ännu mer, kan ju möjligen den rättsmedicinska undersökningen avgöra, men inte den som "bara" (måste varit en hemskt att gå in i huset) ser den avlidna personen.

Hade H sömnmedel/lugnande (annat i blodet)? Eller avled H p.g.a. något slags våld? Hade kanske sömnmedel/lugnande (eller vad det var) tvingats i H? Uppstod det skador vid det eventuella tvingandet?
Som sagt, en del av de frågorna (och flera som jag inte har tänkt ur) kan antagligen rättsmedicin, NFC och utredare klarlägga.
Det här är kanske också en del av frågorna som gör att polisen behöver mer tid på sig.

Den här tanken runt logiken i ett eventuellt händelseförlopp, ger en något mindre grad av trovärdighet till påståendena från scheele, liksom det tvärsäkra påståendet om att H skulle ha en aktiv cancersjukdom, vilket snarare verkar ha dementerats från förhållandevis trovärdiga källor.
Citera
2018-04-09, 22:23
Bannlyst
Citat:
De har sett videofilmen ligga på köksbordet eller vad menas? Har någon av källorna sett filmen?

JA, den har visats i ett enskilt rum hos "upphittarna"
enl Jonatanmw
Citera
2018-04-09, 22:27
Medlem
Citat:
Det finns ingen film ! En kort förklaring på ett A4 ark.
Och jag vill åter igen påminna om att det finns fortfarande ingen som vet hur de dog.
Och allt detta med att O skulle hjälpt H och Att den ena skulle varit drivande m.m är ju bara spekulationer och fantasier och hemskt att höra på.Ni känner inte familjen och för de som känner dem är detta en ofattbar och helt surrialistisk händelse.
Citera
2018-04-09, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Det finns ingen film ! En kort förklaring på ett A4 ark.
Och jag vill åter igen påminna om att det finns fortfarande ingen som vet hur de dog.
Och allt detta med att O skulle hjälpt H och Att den ena skulle varit drivande m.m är ju bara spekulationer och fantasier och hemskt att höra på.Ni känner inte familjen och för de som känner dem är detta en ofattbar och helt surrialistisk händelse.
Har också svårt för att se hur man skulle kunna konstatera det bara genom att besöka huset strax efter att morden har ägt rum. Det faller på sin orimlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in