2018-04-09, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Eftersom H var den som tillbringade mest tid tillsammans med barnen dels pga lägre arbetstid och dels för att O både jobbade och reste mycket, så tror jag att O hade stor tillit till sin hustru Hs omdömen om barnens mående.

H tyckte kanske att O skulle ta mer ansvar för barnen och han fick axla rollen gentemot skolan vad avser hemundervisningen och Ms pianospel, samt tidigare engagera sig i As fotbollsträning. H gjorde ju sitt i hemmet och under veckorna med barnen.

Är enig med de resonemang som nu förs. Inte heller jag tror att någon av dom led av psykopati eller narcissism.

Som exempel på dessa personlighetsstörningar behöver man endast betrakta Johanna Möller eller för den delen Peter Madsen för att inse hur dessa störningar kan ta sig uttryck. Då inser man lätt att detta inte är applicerbart på detta föräldrarpar. Då framstår depression i olika allvarlig grad betydligt mer tänkbar. Möjligen med en ökad sårbarhet hos en av dem.

Nu tänker du inte helt rätt. Alla är narcissister i någon mån. Alla psykopater är narcissister, men alla narcissister är inte psykopater. Helt klart var föräldrarna narcissister i läget mellan normal narcissism och den galne och helt hänsynslösa psykopaten.

Det var deras uppfattning om livskvalitet som avgjorde valet om barnen skulle få leva eller dö. Narcissister har alltid rätt. De grövsta avarterna drar denna riktning så långt att inte ens döden är ett hinder.

Psykopater är väldigt få. Narcissister är många. Narcissister med empatistörningar är få, men de finns. Ofta är de tyvärr chefer eller i en position de kunnat få för att de är skickliga på att manipulera andra.

En fråga till dig Remark.
Anser du det vara mindre groteskt (psykopatiskt) att planera mord på sitt eget barn, bakom barnets rygg alternativt säga att det ska dö på grund av livskvalitet, jämfört med att låta någon annan mörda en partner eller själv ta livet av en obekant person?

Det verkar som att du trots allt inte tycker att morden på barnen är så förfärligt? Du känner dig tryggare med föräldrarna i Bjärred än de brottslingar du nämnt? Du har verkligen svårt att känna någon rädsla inför dessa föräldrar och skulle vara betydligt sämre till mods i samma rum som de tidigare nämnda? Har du då satt dig in i barnens situation?

Det finns som sagt massor med människor som är personlighetsstörda. De mördar inte heller... men för dem som är i ytterkanterna, så...
Senast redigerad av rappytt 2018-04-09 kl. 19:54.
Citera
2018-04-09, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Har precis snubblat över ett inlägg av en bekant som drabbades av borrelia.
Kanske till den kliniken i Tyskland/Augsburg familjen vände sig:

https://www.arminlabs.com/en/about/dr-armin-schwarzbach

Om patienten inte svarar på den kortsiktiga behandlingen som är godkänd i Sverige, finns det hjälp att få i Tyskland där man får penicillin intravenöst i 3-4 veckor till ett pris av 100 000.
På kliniken kan man även göra tester som inte finns i Sverige.

Borelia & TBE föreningen:
http://www.borrelia-tbe.se

Jag vet en i mitt närområde som efter många års sjukdom till sist åkte till Tyskland där det bekräftades att hon hade Borelia. I årsskiftet lades hon in på samma ställe och behandlades som ovanstående med penicillin rakt in i blodet några veckor. Efter några dagars behandling kunde hon åter stå upp igen och även gå, från att ha varit helt sängliggande. Har dock inte hört hur hon mår nu. Det var mycket skriverier om det i våra tidningar. Svenska läkare vägrade ge samma behandling som i Tyskland pga att det var farligt..... Hennes symptom var väldigt liknande ME.
Det finns även en annan liknande sjukdom, men som är behandlingsbar om man hamnar hos rätt läkare. Bakterien TWAR. Den smittar också. Samma som Gunde Swahn drabbades av. Finns ett ställe i Stockholm som är Sveriges expert på TWAR. Om det nu spelar någon roll vad/om de stackars flickorna hade någon riktig sjukdom alls!
Citera
2018-04-09, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blonay
Jag vet en i mitt närområde som efter många års sjukdom till sist åkte till Tyskland där det bekräftades att hon hade Borelia. I årsskiftet lades hon in på samma ställe och behandlades som ovanstående med penicillin rakt in i blodet några veckor. Efter några dagars behandling kunde hon åter stå upp igen och även gå, från att ha varit helt sängliggande. Har dock inte hört hur hon mår nu. Det var mycket skriverier om det i våra tidningar. Svenska läkare vägrade ge samma behandling som i Tyskland pga att det var farligt..... Hennes symptom var väldigt liknande ME.
Det finns även en annan liknande sjukdom, men som är behandlingsbar om man hamnar hos rätt läkare. Bakterien TWAR. Den smittar också. Samma som Gunde Swahn drabbades av. Finns ett ställe i Stockholm som är Sveriges expert på TWAR. Om det nu spelar någon roll vad/om de stackars flickorna hade någon riktig sjukdom alls!

Självklart är inte svensk vård "världsbäst" alltid.

Frågan är vad det har för betydelse? Att paret sökt vård utomlands, att de haft sjuka barn eller ej, allt är irrelevant i förhållande till att de tog livet av sina barn och många år dessförinnan isolerade sina barn hemma.

De kunde ha "talat u" i media om barnens sits blivit ohållbar, som ett sista halmstrå. Tänk rubriken: "Hjälp, våra barn förstör vår livskvalitet!"
Senast redigerad av rappytt 2018-04-09 kl. 19:55.
Citera
2018-04-09, 19:52
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo nog har det stått i media att rektorn sa att "barnen hade läkarintyg".
Sannolikt har det stått en diagnos på dessa.
Men vilken diagnos har inte omnämnts någon annanstans än i denna tråd där uppgifter om "ME-diagnos" och "Idiopatisk trötthet" nämnts.

Således är vilken diagnos det handlar om inte verifierad officiellt - och då fortfarande antagligen att betrakta som "trådsanning", precis som du säger.

Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
gnikus2 har sen länge bekräftat att barnen har läkarintyg med ME/CFS
Frank.Einstein har också bekräftat detta.
Jag har personligen inte sett läkarintygen, men jag kan också bekräfta att båda barnen hade läkarintyg med ME/CFS.
Det är svenska läkarintyg, skrivet av svensk läkare, som är aktiv inom svensk sjukvård.

Tack för svar.Jag tror det var Ellie09 nånting eller annan skribent som hade en avvikande mening
angående M*/cfs.

Rent allmänt...TACK för att debattklimatet är lite mer sansatt för tillfället i tråden.
Citera
2018-04-09, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Angående att förstå "hur föräldrarna tänkte".

Läs denna bloggen nedan, skriven av två föräldrar som fått sina fyra "ME-sjuka" barn omhändertagna av socialtjänsten några veckor efter Bjärred-händelsen.
I barnens påstådda ME-diagnoser har föräldrarna i sina sjuka tankegångar kring barnen lagt till sådant som stark parfymallergi, "kemikalieöverkänslighet", allergi mot alla möjliga födsloämnen.

https://rattslosa-barn.webnode.se/blogg/

EXAKT såhär tror jag att föräldrarna i Bjärred tänkte och levde med sina barn. Även i bloggföräldrarnas fall är det två föräldrar som drivs av samma övertygelse om att barnen måste skyddas och hållas hemma till varje pris.

Inlägg efter inlägg radar upp hur barnens ME och deras påstådda allergier triggas där de nu placerats efter att omändertagits av socialen utifrån föräldrarnas sjukdoms-tillskrivningar på barnen. Jag skriver påstådda allergier, eftersom de påstådda reaktionerna barnen "drabbas av" är: illamående, magont, yrsel, och huvudvärk. ALLT DETTA ÄR PSYKOSOMATISKA SYMPTOM barn får vid ångest/oro. Det förekommer aldrig några reeella reaktioner någon utomstående kan se och diagnosticera (uppsvullnad, synliga hudutslag eller dylikt).

Tänk att du som dessa barn levt år efter år med föräldrar som säger att man blir "jättejättesjuk" av bland mycket annat:
- Alla tillsatser, tex. "citronsyran i krossade tomater", alla e-ämnen, konserveringsmedel
- Sköljmedel
- Tvättmedel
- Att vistas i samma rum som en tvål (?)
- Nya möbler (särskilt från Ikea enligt föräldrana....)
- Nya kläder, tyger, material

Barnen i bloggen, LIKSOM BJÄRREDSFLICKORNA, har föräldrar som i flera år sagt till dig att du har ME, och att "sjukdomen förvärras och du blir jättesjuk" av:
- Ljus
-Ljud
- Lukter
- Att umgås i grupp
- Springa
- Klättra
- Bada i simhall
- Titta på tv mer än 15 minuter
- Läsa för länge
... och en hel uppsjö andra "triggers". Klart du som barn blir livrädd för att gå till skolan eller åka och bada - barnet blir så oroligt när det utsätts för ovanstående utifrån ångesten kring att ens "allvarliga sjukdom" skall förvärras att det hela tiden går runt med "yrsel, illamående, magont, huvudvärk". Föräldrarna tolkar sedan dessa som ME-symptom, varpå de jagar upp sig ännu mer, och ångesten som uppstår kanaliserar de genom att ännu mer fokusera på din sjukdom och hur de kan minska sjukdomssymptomen. Definitionen av en ond cirkel!

Alltså: Hemmahållandet berodde på svåra psykologiska problem hos åtminstone en förälder som i sitt enormt starka driv kring vanföreställningarna fått med sig den andre. Vanföreställningarna i detta fall var bland annat sjukdomarna de läste in hos barnen. Föräldrar med stort kontrollbehov och stark egen ångest de inte har insikt i och som de inte kan hantera kanaliserar denna i sjukdoms-oro kring barnen.

Barn tror på sina föräldrar. När man av sina föräldrar får inbankat i sig att man är "jättesjuk" tar det inte lång tid innan barnet får sjukdomssymtom av all denna oro. Barnet får stark ångest (nervositet, panik, magont, illamående) när det hela tiden får höra att det är jättesjukt och att sånt som ljus, ljud intryck etc. avsevärt kommer förvärra sjukdomen och göra en sämre. Barnen i Bjärred blev säkerligen snabbt nedbrutna av detta, varpå de de fakto uppvisade sjukdomssymtpom och självmant ville isolera sig av rädsla för att "bli sjukare" (vilket ME-sjuka blir av för mycket intryck etc).

Tack, skrämmande läsning om vad som kan utspela sig i ett hem.

Även ett mycket tänkbart scenario för hemundervisningen i Bjärred med en extremt pådrivande part. Dock inte en förklaring till morden. Om hemskolning var viktigare än livet så skulle de flyttat till Österrike, USA, Australien eller någonstans där man kan fortsätta sin forskning och låta barnen undervisas hemma. En förälders vanföreställning om hemskolning kan påtvingas den andre men gränsen går nog där. Inte vid mord på en hel familj. Flickorna var säkert uttråkade men skulle inte alla lärare som kom och gick i huset märka om de var helt nedbrutna och kontaktat skolhälsovården?

En annan förklaring till hemskolning är den BehindRayban berörde i början av tråden. Att hemskolning inte behöver betyda något allvarligt för en akademiker. Finns amerikanske studier som visar att barn som undervisats i hemmet under grundskolan, av föräldrarna gissar jag, presterar bättre på alla plan ända upp till universitetet. Den näst vanligaste orsaken till hemskolning i USA är att barnen skall få höga betyg. Hemundervisningen kanske var just en sån fix ide hos föräldrarna i Bjärred för att barnen skall bli smartare än alla andra barn. Det här med trötthetssymptom kanske var den enda taktiken de kunde ta till för att få den. Föräldrarna, två jurister, var duktiga på få sina önskemål genomförda. Säkert inte bara hos skolorna utan även hos sjukvården. De kanske inte ens åkte till Tyskland men tyckte det lät bra, ökade möjligheten att fortsätta hemundervisningen, och kanske de aldrig heller hade någon kontakt med BUP.

De som läst mina inlägg har säkert noterat att jag har svårt att hitta en naturlig förklaring till att H inte har tagit sitt eget liv. Om den uppgiften från Scheele stämmer. Kan någon förklara?
Citera
2018-04-09, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Självklart är inte svensk vård "världsbäst" alltid.

Frågan är vad det har för betydelse? Att paret sökt vård utomlands, att de haft sjuka barn eller ej, allt är irrelevant i förhållande till att de tog livet av sina barn och många år dessförinnan isolerade sina barn hemma.

De kunde ha "talat u" i media om barnens sits blivit ohållbar, som ett sista halmstrå. Tänk rubriken: "Hjälp, våra barn förstör vår livskvalitet!"

Håller helt med. Kvittar vilken sjukdom eller ingen sjukdom. Men eftersom det varit så mycket skriverier om en viss sjukdom ville jag också bekräfta att det finns andra sjukdomar som tydligen förväxlas med ME. Sjukdomar som man också får kämpa med att komma till rätt läkare.
Citera
2018-04-09, 20:23
Medlem
Om nu barnen inte var så sjuka och det var föräldrarna som trodde barnen var sjuka: hur var det nu som det hela började? Jag tror på uppgiften att barnen redan i Gbg hade mindre omgänge med jämnåriga än vanlig. Och jag kan inte släppa den där meningen som jag läste i tidningen: A slutade med dans, med fotboll och tennis, för att hon inte orkade, för att kunna koncentrera sig på skolan. Men om barnen inte var sjuka. Hur kan man förklara det där då?

Alltså antingen tror man att två jurister hade en helt märklig och sjuk verklighetsuppfattning, trodde att barnen var sjuka själv om de inte var det, trodde att skolmiljön var farlig etc. Eller man tror att det var bara en förälder som var så och den andra bara hängde med och gjorde som den andra ville. Eller man tror att sjukdomen egentligen inte fanns, alla 4 visste det, men man behövde en anledning för att ha barnen hemma. Och allt angående sjukdom var påhitt och teater. Hur det en var så är det absurd.

Men jag kan inte förmå mig att tro att en frisk O har låtit sig övertala av sin H att hålla barnen hemma, därför att H trodde att barnen var sjuka när de inte var det, samt att springa från läkare till läkare och till skolan. Varför skulle han göra det om han inte hade en interesse i det själv?
Citera
2018-04-09, 20:49
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Nu tänker du inte helt rätt. Alla är narcissister i någon mån. Alla psykopater är narcissister, men alla narcissister är inte psykopater. Helt klart var föräldrarna narcissister i läget mellan normal narcissism och den galne och helt hänsynslösa psykopaten.

Det var deras uppfattning om livskvalitet som avgjorde valet om barnen skulle få leva eller dö. Narcissister har alltid rätt. De grövsta avarterna drar denna riktning så långt att inte ens döden är ett hinder.

Psykopater är väldigt få. Narcissister är många. Narcissister med empatistörningar är få, men de finns. Ofta är de tyvärr chefer eller i en position de kunnat få för att de är skickliga på att manipulera andra.

En fråga till dig Remark.
Anser du det vara mindre groteskt (psykopatiskt) att planera mord på sitt eget barn, bakom barnets rygg alternativt säga att det ska dö på grund av livskvalitet, jämfört med att låta någon annan mörda en partner eller själv ta livet av en obekant person?

Det verkar som att du trots allt inte tycker att morden på barnen är så förfärligt? Du känner dig tryggare med föräldrarna i Bjärred än de brottslingar du nämnt? Du har verkligen svårt att känna någon rädsla inför dessa föräldrar och skulle vara betydligt sämre till mods i samma rum som de tidigare nämnda? Har du då satt dig in i barnens situation?

Det finns som sagt massor med människor som är personlighetsstörda. De mördar inte heller... men för dem som är i ytterkanterna, så...

Jag skulle hellre åka ubåt med Oskar än Madsen!
Citera
2018-04-09, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Tack, skrämmande läsning om vad som kan utspela sig i ett hem.

Även ett mycket tänkbart scenario för hemundervisningen i Bjärred med en extremt pådrivande part. Dock inte en förklaring till morden. Om hemskolning var viktigare än livet så skulle de flyttat till Österrike, USA, Australien eller någonstans där man kan fortsätta sin forskning och låta barnen undervisas hemma. En förälders vanföreställning om hemskolning kan påtvingas den andre men gränsen går nog där. Inte vid mord på en hel familj. Flickorna var säkert uttråkade men skulle inte alla lärare som kom och gick i huset märka om de var helt nedbrutna och kontaktat skolhälsovården?

En annan förklaring till hemskolning är den BehindRayban berörde i början av tråden. Att hemskolning inte behöver betyda något allvarligt för en akademiker. Finns amerikanske studier som visar att barn som undervisats i hemmet under grundskolan, av föräldrarna gissar jag, presterar bättre på alla plan ända upp till universitetet. Den näst vanligaste orsaken till hemskolning i USA är att barnen skall få höga betyg. Hemundervisningen kanske var just en sån fix ide hos föräldrarna i Bjärred för att barnen skall bli smartare än alla andra barn. Det här med trötthetssymptom kanske var den enda taktiken de kunde ta till för att få den. Föräldrarna, två jurister, var duktiga på få sina önskemål genomförda. Säkert inte bara hos skolorna utan även hos sjukvården. De kanske inte ens åkte till Tyskland men tyckte det lät bra, ökade möjligheten att fortsätta hemundervisningen, och kanske de aldrig heller hade någon kontakt med BUP.
De som läst mina inlägg har säkert noterat att jag har svårt att hitta en naturlig förklaring till att H inte har tagit sitt eget liv. Om den uppgiften från Scheele stämmer. Kan någon förklara?

Sista stycket - jag kan inte förklara, men Scheeles bestämda uppfattning var väl att H hade tagit samma (tabletter?) som barnen, men ej dött så hon fick hjälp att avsluta sitt liv av O. Scheele skrev väl att de gjorde allt i samförstånd, de hjälptes åt, O hade fått hjälpa hustrun och han dog sist av alla.
Citera
2018-04-09, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert
Tack för svar.Jag tror det var Ellie09 nånting eller annan skribent som hade en avvikande mening
angående M*/cfs.

Rent allmänt...TACK för att debattklimatet är lite mer sansatt för tillfället i tråden.

Jag vet att det stod ME/CFS på läkarintygen.
På ett av intygen stod även SEID vilket tydligen är ett modernare begrepp för ME/CFS, vilket också framhålls i ett av intygen.
Citera
2018-04-09, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag skulle hellre åka ubåt med Oskar än Madsen!

Och jag skulle hellre hyra en sommarstuga med Hanna, än med Johanna Möller.
Citera
2018-04-09, 21:40
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Vad var det egentligen som hände i Göteborg? Fortfarande ingen som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in