Citat:
Ursprungligen postat av
SU-35
Jag försvarar inte, jag påstår att Assads restriktiva politik gentemot militanta kurder med separatistiska intentioner inte är exklusivt just för Assad. Denna politik sker överallt i MÖ där kurderna har stor minoritet. Sluta bygga dina halmgubbar. Mitt ställningstagande angående kurdernas nationalistiska idé oberoende av gruppering, kvarstår.
Haha bullshit, har inget med det påhittet att göra.
Du vet ju själv att YPG inte existerat innan 2004 medans Assads rasism och brott mot mänskliga rättigheter gentemot kurder har funnits sedan jag blev diktatorn av Syrien
Beviset på motsatsen är att kurderna alltid försökt hålla Syrien intakt, räddat norra Syrien, inte krigat mot Assad likt resten av Syrien, har alltid sagt att Syrien ska bli fri från inkräktare och att man söker en federation nu i denna kris och det beror och är helt grundat i Assads rasistiska beteende gentemot kurderna som gjort det olagligt att bära traditionella kurdiska kläder, läsa kurdiska, lära sig kurdiska, kurdiska sånger och inte heller fått medborgarskap ens.
Kurdernas nationalistiska "ide" är att alla människor som lever på kurdisk mark ska ha rätten till sin kultur.
Som i Irak, kurderna var först ut att erkänna turkmenska och Assyriska som officiella språk på offentliga instanser dvs polis, skola, domstol och sjukhus etc utöver Arabiskan och kurdiskan medans Irak inte gjort det och i Turkiet där kurder utgör 25% är det bara turkiska och samma i Syrien.
Det är stor skillnad på hur Kurderna vill och har gjort det för andra jämfört med dom etablerade staterna som inte beter sig som stater.
Kurderna som minoritet tar mer ansvar än staterna vilket är pinsamt, Assad bajsade i hela norra Syrien och lämnade allt folk åt sitt öde, då tog minoriteten kurderna ansvaret och bokstavligen räddade norra Syrien med USA, det glömmer vi aldrig.