Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-09, 18:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om man kollar de 30 första namnen så vill jag påstå att det är den mest välutbildade listan av alla partier i valet. Bra.

En sak som de säkert kommer att få kritik för är att det bara är fyra kvinnor bland de 30 första namnen, och fem på plats 31-50.
Citera
2018-04-09, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
En sak som de säkert kommer att få kritik för är att det bara är fyra kvinnor bland de 30 första namnen, och fem på plats 31-50.
Ja, men den kritiken kommer från samma etablissemang som de vill ersätta. Deras potentiella väljare VILL att patriarkatet återupprättas. Vår räddning ligger där.
Citera
2018-04-09, 18:29
Medlem
Mycket om Natofrågan på presskonferensen och att det var den största anledningen till att Jansson bytte till AfS.
Jag tror det kan vara en bra strategi framöver att köra med. Att Sverige fortsatt ska vara alliansfria är en viktig fråga för många SD-väljare och det är bra att visa att det finns ett Alternativ för dom som är mot en Natoanslutning.
Citera
2018-04-09, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Enligt EXPO så håller delar av SD:s gräsrötter på att överge SD och istället börja sympatisera med AfS:

Det här skapar vissa problem för Jimmie Åkessons röstmaximeringsplaner:

Hur ska han både fånga nya sjuklöverväljare och behålla de mest nationalistiska väljarna på högerkanten? Kommer det överhuvudtaget att vara möjligt hädanefter?

Det är i dessa interaktiva, sociala miljöer allt avgörs. Människor som känner människor som överger SD - även om det bara är användarnamn eller sedan åratal bekanta avatarer.

I denna helt avgörande, ovärderliga folkrörelse misstänker jag att ytterst få önskar dubblad kvotflyktingmottagning, projekt för öppen svensk kulturentitet i orten eller förnekande av svensk etnicitet. Väldigt få oroar sig för SD-ledningens privatekonomier och maktmonopol, få kände att svenska ungdomar med svenska flaggor på svenska gator vibbade nazism och förtjänade att kallas fascister och uteslutas. Det finns nog däremot en längtan efter lagkänsla och ömsesidig solidaritet från de politiska företrädarna.

SD kan komma att sakna dem man föraktfullt tog för givna.
Citera
2018-04-09, 18:34
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Ja, men den kritiken kommer från samma etablissemang som de vill ersätta. Deras potentiella väljare VILL att patriarkatet återupprättas. Vår räddning ligger där.

Det där tror jag är ett feltänk. Det finns säkert kvinnor som kan tänka sig att rösta på AfS, men jag tror inte att de är av uppfattningen att män ska bestämma allt.

Om AfS framstår som någon slags herrklubb kommer de att tappa många potentiella väljare.
Citera
2018-04-09, 18:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Nu menar jag inte att någon åker ut efter oegentligheter eller brottslighet. Utan som SD gör här kastar ut sin före detta partiledare ur riksdagen för att man vill ha in yngre mer liberala riksdagsmän.

Han fick inte vara med på nästa vals riksdagslista, han har inte åkt ut eller uteslutits.
Citera
2018-04-09, 18:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Mycket om Natofrågan på presskonferensen och att det var den största anledningen till att Jansson bytte till AfS. Jag tror det kan vara en bra strategi framöver att köra med. Att Sverige fortsatt ska vara alliansfria är en viktig fråga för många SD-väljare och det är bra att visa att det finns ett Alternativ för dom som är mot en Natoanslutning.

Instämmer. Tror också att det är en bra profilfråga om AfS vill rekrytera från andra partier än SD. Det finns gott om borgerliga väljare som inte är NATO-vurmande globalister utan i stället vill värna om alliansfriheten och den nationella suveräniteten.

Det enda riksdagsparti som idag värnar om den nationella suveräniteten är V, och det är inte ett särskilt attraktivt alternativ för dessa borgerliga väljare.
Citera
2018-04-09, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Direktlogik
Vill AFS framstå som ett borgerligt invandringskritiskt parti?

Det kan nog mycket väl vara så. Om man ser till den forskning som finns, främst baserad på insamlad information från GU:SOM och deras undersökningar så ser sig inte de som uppger att de röstar på SD som höger, utan istället som att de befinner sig ungefär i mitten på höger-vänster skalan.

Om AFS då blir höger alternativet, kan SD komma att framstå mer som mitten-vänster och invandringskritiska. Så har de lite fint pejlat in ett område var att utnyttja. Som sagt M, KD, C, och L har ju närmast inget förtroende alls i dessa frågor som rör invandrings- och flyktingpolitik bland personer som på något sätt är kritiska.

Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Mycket om Natofrågan på presskonferensen och att det var den största anledningen till att Jansson bytte till AfS.
Jag tror det kan vara en bra strategi framöver att köra med. Att Sverige fortsatt ska vara alliansfria är en viktig fråga för många SD-väljare och det är bra att visa att det finns ett Alternativ för dom som är mot en Natoanslutning.

Det kan väl bero på att just NATO och försvarsfrågan har varit Janssons område. Hade han istället stått och pratat om kulturpolitik eller hur vi skall göra med Norrlands inland hade det väl varit mer förvånande.

Problemet som kan uppstå då om vi vill koppla det till kommentaren ovan är att högern idag i Sverige blir mer och mer NATO vänligt inställd, antingen av pragmatiska skäl eller någon kombination av att de älskar USA alternativt gammal hederlig rysskräck. Utrymmet att vara höger och samtidigt vara emot NATO minskar. Men har man ingen vilja att ställa sig in med det som idag då är "höger" i Sverige utan vill vara något annat men höger borde det ju gå bra. Det är knappast en fråga, denna eller annan, som brukar avgöra vad en person röstar på.
Citera
2018-04-09, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det där tror jag är ett feltänk. Det finns säkert kvinnor som kan tänka sig att rösta på AfS, men jag tror inte att de är av uppfattningen att män ska bestämma allt.

Om AfS framstår som någon slags herrklubb kommer de att tappa många potentiella väljare.

Här gäller samma princip som kring invandrarrösterna: De kvinnor och invandrare som inte tål åsynen av svenska män, är inte målgruppen.
Citera
2018-04-09, 18:45
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Han fick inte vara med på nästa vals riksdagslista, han har inte åkt ut eller uteslutits.

Men hur korkad är du? Jimmie har strukit sin före detta partiledare från riksdagsvalet så att denne inte kan bli vald till riksdagen igen. Den före detta partiledaren är alltså utkastad ur riksdagen av Jimmie.
Fattar du nu?
Citera
2018-04-09, 18:50
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
SD kommer tvivelsutan att göra ett bra val. Man har horder av nyvaknade invandringskritiker att ta från ffa S. Men man har också lämnat sin högra flank vidöppen. Inte bara det, man håller aktivt på att byta ut sin väljarbas. Samma väljarbas som förde partiet in i riksdagen. Om detta kan man ha åsikter av det moraliska slaget (och det har jag). Men nu är det en realitet. Och det betyder att SD kommer inte längre att vara motorn i kritiken av 7-klövern och rådande ordning i svensk politik.

Dessutom är det så att SD har misslyckats kapitalt i sin interna organisering. Det är många sympatisörer som tror att partiet har lyckats göra sig av med stollar och aparta figurer. Media har (nästan) normaliserat sitt förhållande till partiet. M.m. Sammantaget ger det bilden av ett fungerande och etablerat parti. Problemet är bara att den bilden är falsk. SD:s interna organisation är ett skämt och ett kaos, där två mekanismer är alenarådande: 1) Ledartrions maktspel, 2) övrigas maktspel. Saker som idealism, engagemang och framgångsrikt arbete utåt, istället för partiinternt spel, gnider inte ens på andrafiolen. De återfinns öht inte längre i partiet. Kombinera detta med faktumet att ungdomsverksamheten i SD är helt ickeexisterande, så får man en situation där det är enkelt att se att kommande mandatperiod blir partiets sista med verklig tillväxt. Fr.o.m. dagen efter valdagen, så är SD:s sötebrödsdagar räknade och man står synnerligen illa rustade för att möta konkurrensen på den politiska spelplansdel där man nu får Afs att slåss med.

Bra skrivet, det är ju så jag känner som har röstat på SD sen 2002. Sen om Jimmie försvinner efter valet som det ryktas om, så skulle man nästan kunna sätta sina besparingar på att AFS blir betydligt större än SD vid valet 2022.
Citera
2018-04-09, 18:58
Medlem
Eoppoyzs avatar
Deras riksdagslista imponerar enormt mycket. Det är inte särskilt lätt att imponera på mig. Jag börjar överväga mer och mer att rösta på AfS istället för SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in