2018-04-09, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Du har glömt gruppen som inte har en susning utan röstar som man alltid gjort tidigare. Det är riktigt många väljare, vad jag tror.

Nej men jag tycker att den typ av väljare du beskriver numera tenderar att vara rörliga.
Det har skakats om så mycket i de flesta partier och inga väljare är helt trogna.
Många röstar på olika partier på olika sedlar, lokala partier till kommunfullmäktige osv.
SD har kommit in som ett, mer eller mindre, seriöst alternativ för miljontals nya väljare.
Så jag känner att många av dem du beskriver antingen är mer resonabla (c:a 50%), eller mer extremistiska / flummiga (c:a 25%).

De partier/läger som har flest väljare som du beskrev lär ju vara Vänsterpartiet och de "liberala" C och L.
Kommunister är enkla att få i säng men rätt svårflörtade vid valurnan.
Skulle gissa att 15% är sådana (finns främst i V men även bland de andra tomtarna S och MP)

Jag har även noterat en stor grupp nötter som definierar sig som liberaler och önskar sig så mycket frihet.
De vet att deras partier gullar med islamism, vill avveckla yttrandefriheten osv. men klarar inte av att se att andra partier är bättre.
SD är ju inte bara bäst i klassen på konservatism, utan slår även de "liberala" partierna i liberalism.
Att SD även lyckats behålla ensamrätten till nationalism gör oss inte mindre liberala.
De här liberalerna är inte korkade men fullständigt hjärntvättade.
Det finns omkring 10% liberalextremister tror jag.

Det finns folk som röstar nördgrönt, nordfront, mörkrött eller liberalblått men som är kritiska till migrationspolitiken, som anser att svenska värderingar ska dominera i samhället osv.

De kanske inte stod upp för det här när det blåste som mest men det kan jag ju inte klandra dem för idag sålänge samtalet är resonabelt, idag.
Det hade varit lite väl ambitiöst att kräva av väljare.

Många har inte partipolitik som sitt intresse utan det kommer långt ner på dagordningen. De kan, trots det, ha nationalistiska känslor även om de inte ser mönstret i hur man kanaliserar det till och i riksdagen.

Till saken hör också annat som personkemi, vänskap, hobbys osv. som såklart kan påverka vem vi tycker är en resonabel individ eller inte.

Det finns sverigedemokrater som jag delar många åsikter med, andra färre.
Vissa har jag en mycket bra kontakt med, andra mindre bra. Detsamma gäller andra väljare men generellt så har jag färre gemensamma värderingar med dem.

Vi måste också väga in hur människor får information och vad informationen innehåller. Vi lever i ett algoritmsamhälle, där det skapats bubbelkorridorer med helt olika landskap.
Många kan se sanningar och bra saker med SD även om det inte finns i deras landskap att rösta på SD.

Landskapen är fysiska, digitala, sociala, familjära, kunskapsbaserade osv.

Då måste vi bygga små tältläger som inte syns i deras landskap.
Där vi erbjuder dem att få information, se andra (våra) landskap och rösta på SD trots att de befinner sig i sitt gamla landskap.

Det andra vi måste erbjuda dem är att sätta en fot i vårt landskap och få behålla sin andra fot i någonting annat.

Visst kan vi drömma om att ändra människors verklighetsbild över en natt. Men det innebär ofta en livsresa och det sker sällan så snabbt.

I slutändan handlar det om vi vill bli statsbärande och en gemensam kraft hos folket, eller ett litet barn med barnsjukdomar som skrämmer Svenssons.
Senast redigerad av Luckyaso 2018-04-09 kl. 11:09.
2018-04-09, 11:23
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Inizio har ju totalhavererat under snart sex månader. Deras hårddiskar och allt annat på kontoret verkar ha kraschat å det grövsta - inte en sektor verkar hel där och alla gigabyte är utraderade. Men det skulle förvåna oerhört om de inte höjer SD med minst 1,5 procentenheter i aprilmätningen nu när Demoskop närmar sig 19% och Novus samt Ipsos höjde redan i mars (för att inte nämna Yougov och Sentio med sina 22-23%). Men å andra sidan verkar Inizio ha förlorat all kontakt med verkligheten så vem vet, de kanske t o m sänker SD med 1,5 PE istället...

När man vet hur media propagerar trixar men sanningar surar och mimar i rutan i samband med valet i Ungern så det självklart att de gör än värre saker mot Sd. Manipulation av mätningar är en naturlig del i kampen mot allt som inte är vänsterliberalt. Inizio tja ingen som sympatiserar med Sd ställer väl upp för dom heller så det är naturligt att de inte får in ett korrekt underlag.
2018-04-09, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Framtiden för sossarna ser mycket ljus ut - demografin, demografin..

Ännnu på medellång sikt så kommer det inte att slå igenom. White flight gäller även i politiken. Det finns dessutom flera partier som flirtar med muslimerna.
2018-04-09, 14:36
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Inizio har ju totalhavererat under snart sex månader. Deras hårddiskar och allt annat på kontoret verkar ha kraschat å det grövsta - inte en sektor verkar hel där och alla gigabyte är utraderade. Men det skulle förvåna oerhört om de inte höjer SD med minst 1,5 procentenheter i aprilmätningen nu när Demoskop närmar sig 19% och Novus samt Ipsos höjde redan i mars (för att inte nämna Yougov och Sentio med sina 22-23%). Men å andra sidan verkar Inizio ha förlorat all kontakt med verkligheten så vem vet, de kanske t o m sänker SD med 1,5 PE istället...

Ja, man kan ju verkligen tycka att Inizio borde/måste höja Sverigedemokraterna kraftigt snart. När Ipsos säger 17%, Demoskop 19% osv, så ligger Inizio på 15,7% från att i princip alltid ha gett Sverigedemokraterna den tredje högsta siffran av alla insitut månad för månad och år efter år till att nu ligga sist av alla en del månader.

Det är minst sagt "märkligt". Men alla med hästarna i stallet förstår ju varför...
2018-04-09, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Ännnu på medellång sikt så kommer det inte att slå igenom. White flight gäller även i politiken. Det finns dessutom flera partier som flirtar med muslimerna.
Finns nog många moderata (alltså inte Moderaterna-röstande) muslimer som röstar SD också.
De som besitter även en liten form av intelligens fattar att tar man in Mellanöstern så får man Mellanöstern.

De är ju själva de som drabbas hårdast av ”mångkulturen”. Och ju mer mångkultur ju mindre kaka för alla.

Ska vi gissa på en moderat ökning på 1% hos Inizio nu eller kan det bli mer?
2018-04-09, 17:03
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Finns nog många moderata (alltså inte Moderaterna-röstande) muslimer som röstar SD också.
De som besitter även en liten form av intelligens fattar att tar man in Mellanöstern så får man Mellanöstern.

De är ju själva de som drabbas hårdast av ”mångkulturen”. Och ju mer mångkultur ju mindre kaka för alla.

Ska vi gissa på en moderat ökning på 1% hos Inizio nu eller kan det bli mer?
Nu vet jag inte i allmänhet, men känner åtminstone Iranier som kom runt 1990 någon gång som är väldigt trötta på invandringspolitiken. Inte helt säker på att de röstar SD, men det är nog ingen omöjlig grupp att locka över.

Är inte SD tredje största parti bland invandrare redan förresten? Har för mig att SD låg ungefär lika högt om man bara räknade invandrare som hos svenskar i någon undersökning. Det var visst SCB:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-okar-kraftigt-bland-utrikes-fodda

Visserligen ingår väl Europeiska invandrare där, men som sagt, är nog inte omöjligt att en hel del kristna och sekulära från MENA ingår, särskilt sådana som varit här ett tag.
2018-04-09, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket
Nu vet jag inte i allmänhet, men känner åtminstone Iranier som kom runt 1990 någon gång som är väldigt trötta på invandringspolitiken. Inte helt säker på att de röstar SD, men det är nog ingen omöjlig grupp att locka över.

Är inte SD tredje största parti bland invandrare redan förresten? Har för mig att SD låg ungefär lika högt om man bara räknade invandrare som hos svenskar i någon undersökning. Det var visst SCB:

Visserligen ingår väl Europeiska invandrare där, men som sagt, är nog inte omöjligt att en hel del kristna och sekulära från MENA ingår, särskilt sådana som varit här ett tag.

Den som försöker bli älskad av alla slutar med att bli hatad av alla.

En sund politik som syftar till att tillgodose svenskarnas intressen räcker bra. Om Trump hade baserat sin politik på försök att locka allehanda minoritetsgrupper hade han aldrig blivit vald.
2018-04-09, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Den som försöker bli älskad av alla slutar med att bli hatad av alla.

En sund politik som syftar till att tillgodose svenskarnas intressen räcker bra. Om Trump hade baserat sin politik på försök att locka allehanda minoritetsgrupper hade han aldrig blivit vald.
Det är visserligen sant, men även vissa Latinos (främst Kubaner i Florida då) röstade på Trump.

Att tillgodose svenskars intressen är det viktiga, och det finns det även invandrare som sympatiserar med. Jag uttryckte mig lite fel, kanske. Menade inte att SD ska satsa på att locka minoriteter, utan menade mer att det inte är en omöjlig grupp att "vinna över" då alternativet är värre. Vi pratar inte om Rinkebysvenskar, utan snarare utlänningar som i övrigt lever Svensson-liv, med villa-volvo-vovve, etc.
2018-04-09, 18:02
Medlem
Citat:
Det är visserligen sant, men även vissa Latinos (främst Kubaner i Florida då) röstade på Trump.

Att tillgodose svenskars intressen är det viktiga, och det finns det även invandrare som sympatiserar med. Jag uttryckte mig lite fel, kanske. Menade inte att SD ska satsa på att locka minoriteter, utan menade mer att det inte är en omöjlig grupp att "vinna över" då alternativet är värre. Vi pratar inte om Rinkebysvenskar, utan snarare utlänningar som i övrigt lever Svensson-liv, med villa-volvo-vovve, etc.

Instämmer helt, den grupp med invandrarbakgrund som i stora drag gjort rätt för sig genom att arbeta, anpassa sig och har uppfostrat sina barn med en vilja att de ska assimileras, är en viktig grupp för oss.
Det finns ingen exakt gräns mellan den gruppen och den stora minoriteten som är en börda, vi ser såklart skillnad mellan extremerna men det finns gråzoner.

Det är viktigt att ge den positiva skaran av invandrare hela nyckelknippan in i samhället, samtidigt som vi inte får vara överdrivet rädda för att de ska såras när vi kritiserar problem med andra delar av invandringen.
Den här balansen är fan inte helt enkel.
Vi måste vara inkluderande och exkluderande på samma gång.
Senast redigerad av Luckyaso 2018-04-09 kl. 18:06.
2018-04-09, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Det här är väl ett typiskt svenskt synsätt egentligen. Förutsatt att man inte börjar prata rasbiologi a la NMR så kränker man inte de med en äkta vilja. Vi svenskar måste vara lite mer stolta och sluta ursäkta oss för att det kan göra minoriteter ledsna.

Det räcker med att säga att man respekterar de som vill assimileras och bidrar till samhället. Dessa Iranier jag nämnde tycker det är så konstigt att vissa svenskar kallar andra svenskar för nazister bara för att de är stolta över sitt land, bär tröjor med svenska flaggan på, etc. Dessa Iranier brukar fira midsommar och nationaldagen betydligt stoltare än de flesta svenskar jag känner, även om de också firar sina egna högtider, typ Persiska nyåret, osv.

Nu vet jag visserligen inte hur stor grupp detta är. Jag har även stött på invandrare, särskilt Kurder, men även några Bosnier som är totalt PK-marinerade, även fast de i övrigt är relativt assimilerade i det svenska samhället. Den gruppen är nog lika omöjlig att nå som Södermalmsvänstern.

Men ett SD som står upp för Sverige, Svenskar, Svensk kultur, Svenska värden osv. kommer automatiskt få med sig de invandrare som faktiskt vill leva i ett fungerande Sverige. Det är ingen grupp man behöver nå ut till, utan de lär tilltalas av ungefär samma frågor som medelsvensson. Förmodligen har redan SD lockat över en stor del av dessa invandrare.
2018-04-09, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Instämmer helt, den grupp med invandrarbakgrund som i stora drag gjort rätt för sig genom att arbeta, anpassa sig och har uppfostrat sina barn med en vilja att de ska assimileras, är en viktig grupp för oss.
Det finns ingen exakt gräns mellan den gruppen och den stora minoriteten som är en börda, vi ser såklart skillnad mellan extremerna men det finns gråzoner.

Det är viktigt att ge den positiva skaran av invandrare hela nyckelknippan in i samhället, samtidigt som vi inte får vara överdrivet rädda för att de ska såras när vi kritiserar problem med andra delar av invandringen.

Har man inte ljugit sig in i landet? Har man rätt att vara här? Arbetar man och betalar skatt? Begår man brott? Assimilerar man sig i svenska samhället?

Är det något av ovanstående som är tveksamt så ska man deporteras.

Jag har bott i flera olika länder och aldrig har jag varit tveksam till om jag är 100% svensk eller ej eller om jag är gäst i deras land eller ej. När jag bott utomlands har jag varit extra noga med att inte bryta mot lagar, inte ens banala saker som fortkörning. Alla resonerar inte så och då kan man åka hem. Svårare än så är det inte.

Skötsamma invandrare resonerar sannolikt på motsvarande vis. Vem har problem med invandrare som beter sig som ovan?
2018-04-09, 18:35
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

(Min fetning)

Är bekant med några kristna libaneser (och deras respektive familjer) som röstade på SD redan i förra valet. När jag frågade om de skulle rösta SD även i detta valet tittade han förvånat på mig som om jag vore en idiot, slog ut med händerna och sa med hög röst: "Självklart! Hela familjen röstar SD, du ser väl hur fan utvecklingen i Sverige ser ut? Tycker du det blivit bättre sedan förra valet?"

Så visst finns det med stor sannolikhet en hel drös europeiska invandrare, kristna från Mellanöstern och även många Sydamerikaner som kommer att lägga sin röst på SD, i synnerhet de som bott här i många decennier, rotat sig, har ett relativt gott liv med sina familjer och sett hur Sverige sjunkit djupare och djupare ned i massmigrationens bottenlösa träsk de senaste ca tio åren.

Min erfarenhet är att dessa grupper t o m många gånger brinner hårdare än etniska svenskar för att återställa Sverige till det land de en gång själva kom till. De stör sig otroligt mycket på bilbrännare, respektlösheten, oviljan att ta till sig det svenska, stenkastande ungdomar som attackerar blåljuspersonal, utanförskapsområden, shariapoliser i svenska förorter, gruppvåldtäkter och tusen andra saker... Mina kristna libanesiska vänner är fly förbannade på det som sjuklövern gör, långt mer förbannade än väldigt många svenskar. Av dessa kommer SD att få många röster i årets val, vänta bara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in