2018-04-09, 15:44
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag håller med dej om att föräldrarna borde ha sökt psykiatrisk hjälp.
Jag tror att om i alla fall den ena av dom hade sökt den hjälpen, så hade nog båda föräldrarna
kanske börjat må bättre.
Barnen har läkarintyg med diagnos.
Att Agnes var sjuk, det tvivlar jag inte en sekund på.
Biverkning efter vaccinering med förstärkning efter Borrelia.
Moa känns lite för enkelt, men ett läkarintyg med diagnos hade hon.

MEN barnen är inte anledningen till detta, utan psyket hos åtminstone den ena föräldern, samt lite
religiöst "bättre på andra sidan" tro.

Är det fetade inte en trådsanning eller har jag missat något ?
Citera
2018-04-09, 15:46
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Börjar fundera i banan att båda föräldrarna var narcissister och oförmögna att ge sina barn närhet och villkorslös kärlek. Barnen skulle duga och var statusobjekt, precis som karriären och bilden utåt. Moderns omsorger om andra på jobbet räckte inte hela vägen hem om man säger så.

Att bara leva tillsammans räckte inte.

Tror inte att morden är ett resultat av vare sig sekter, någon svår sjukdom eller liknande. Det är bara riktigt rutten narcissism som kan leda till ett haveri där barnen görs till syndabockar/orsaker till och med för det mest allvarliga brottet man kan tänka sig: mord på barn. Om det är det egna barnet eller andras kvittar.

Föräldrarna var ruttna, sjuka och obehagliga... mot sina egna barn. Både medan barnen levde i glasbur med besök utifrån och särskilt den dagen när de mördades. Enbart depression eller cocktail av svåra livshändelser räcker inte (!) för att "avliva" andra.

Det mest skrämmande är att morden skulle ha kunnat användas för eller emot sekter av valfritt slag. På så sätt glömmer man också bort offren och att morden faktiskt haft flera års förberedelser, där barnen gradvis isolerats och blivit sjuka. Jag tror att man måste stanna vid att barnen säkerligen var och blev "trötta" av att hållas inlåsta, för det var exakt var de var. De fick bara ta emot besök utifrån...

Kanske någon bacillskräck av episk magnitud slagit rot i familjen, men det räcker inte heller som grund för mord. Här har en långsam avlivning ägt rum och barnen har garanterat fått höra någon orsak till att de inte kunde gå i skolan som andra barn. Det var för deras eget bästa som de både hemundervisades... och dog. De levde inte upp till kravet på "värdefullt" liv.

Vi kan väl enas om att både Oskar och Hanna var svin. Hanna hade kunnat fly med barnen för längesedan, men hon ställde upp på spelet med barnens liv som insats.

Jag har fått nog. Låt oss döma föräldrarna på Flashbackvis, för det är det enda straffet de kommer få. Ett skitigt eftermäle ska de ha. De var äckliga idioter. De var bestialiska narcissister. De tog livet av sina barn. Orsak? Finns i föräldrarnas störda huvuden. Det var ett gemensamt beslut. Det tror jag faktiskt nu. Låt oss lyssna på föräldrarnas sista ord: Deras liv saknade kvalitet. Barnen var orsaken. Låt ridån gå ned över de onda föräldrarna. Barnen ska vi alltid minnas.

De som försvarar föräldrar som tar livet av sina barn kommer alltid att utgöra ett hot mot barn i största allmänhet. Barn som inte älskas för de förmågor de har och barn som förminskas. Föräldrar sätter en måttstock för sina barn och de barn som inte växer upp och kan bryta sin skadade självkänsla blir själva narcissister eller offer för "omständigheter".

Om barnen Agnes och Moa överlevt hade de med all säkerhet som vuxna fått gå i terapi för att komma över föräldrarnas behandling av dem. Inte ens den möjligheten fick de. De stoppades från att prata med människor som kunnat rädda dem... Det fanns ett trådrykte ? om att barnen skulle prata med psykolog på vårkanten. Jag tror att det kan vara så. Då hade de berättat om alla år av inlåsning, hårda krav och att allt som inte var relaterat till "högre skolgång på gymnasiet" togs bort från dem. Föräldrarna hade blivit inburade, förlorat vårdnaden m.m. Därför mördade de barnen. och sig själva.

https://www.mabra.com/7-tecken-som-avslojar-en-narcissist/
"En narcissist har inga problem med att läxa upp en advokat om lagar eller en lärare om utbildning – hen vet alltid mest och bäst, vilket de gärna visar. "

Även om jag tycker att dessa mordiska föräldrar ska sänkas in i mörker, skulle det vara intressant att få veta något om deras uppväxt. En narcissist kommer sällan ensam. Det går i arv i släktleden, till någon stannar upp och tänker, vad fan sker? Agnes och Moa fick aldrig den möjligheten. Om de plockats bort av socialen utan mycket stora insatser från vården hade de med all säkerhet själva slutat som "glasbursföräldrar".
Jag tror som du, ändå blir jag tagen av att läsa dina ord och mår illa!
Att döda sina barn och vidare sig själv, det hör inte till vanligheten men de som faktiskt är kapabla till det, de är vanligare än man tror. De upptäcks först när det är försent.

Människor vill inte tro på denna "ondska" så de låter bli och letar vänligare alternativ, som att det är förmildrande att döda för att tilltänkt offer är sjukt och när barmhärtighetsmordet ägt rum så vill man inte leva vidare utan den döde eftersom man älskar den så...

Det du skrev är något jag hoppas att folk tar till sig, här OCH i sina egna liv.
Citera
2018-04-09, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Jag vill bara flika in att jag absolut inte ifrågasätter ME som sjukdom, vet att den orsakar stort lidande, och att ME-sjuka får kämpa för att få rätt vård om ens någon vård alls. Tyvärr "kidnappas" sjukdomen ME lätt av till exempel föräldrar med icke-adresserad ångestproblematik som i brist på adekvat ångesthantering/obehandlad ångestdriven depression "läser in" symptom hos barn som i själva verket kanske är deprimerade, oroligt lagda, inte trivs i klassen, sover för mycket, "inte orkar med" för mycket folk runtom sig för att man är påväg att bli en grinig tonåring, får ont i huvudet och yrsel pga stress eller andra orsaker. Utan att VETA så tror jag ändå att barnen till föräldrarna med bloggen kan ha haft andra orsaker bakom "trötthet, yrsel, huvudvärk, illamående" etc. än just ME. Rent statistiskt är det mycket mer sannolikt att deras problematik har annan grund än den ovanliga sjukdomen ME. Jag tror även att detta kan ha varit fallet för Bjärreds-familjen. Eftersom det ännu inte finns något säkert "test" för ME (förändringar som syns genom magnetröntgen, ett blodprov eller annat) så blir det ju tyvärr så att även såna som INTE har ME kan få för sig att de är ME-sjuka, trots att de faktiskt inte har ME.

Precis, eftersom "ME" är en känd slasktratt (tyvärr) kan hemmadiagnosen hamna där. Osystematiskt mottagande i skolan är en riskfaktor, men nu har Bjärred bestämt att soc alltid kopplas in vid sjukfrånvaro högre än 20 procent (tror jag), även om orsaken till frånvaron är känd. Det kommer att bli en rejäl förändring för många barn nu, hoppas jag.
Senast redigerad av rappytt 2018-04-09 kl. 15:53.
Citera
2018-04-09, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det jag undrar över är:
Vad tjänar föräldrarna på att hålla barnen hemma?
Varför var det så viktigt att krångla med allt, läkarbesök, skolmöten, utlandsresor, BUP mm mm
för att hålla två fult friska barn hemma?
Det måste väll ha varit mycket lättare och bättre för föräldrarna om barnen tog cyklarna till skolan, vistades där hela dagarna, och sen cyklade hem igen, för dom gjorde ju faktiskt bra ifrån sig och var vetgiriga.
Då hade ju föräldrarna kunnat ägna 100% åt sina karriärer.
Så varför hittade dom på allt det här, och då även försvårade för sig själva?

Låter ju som ren idioti.

Här har Oskar en strålande chans att bli professor med en spikrak karriär, men icke då!
- Jag hittar på en sjukdom, fejkar intyg, ljuger för alla, dödar min familj och förstör allt istället.

Varför då?

Det sker ju inte på ett medvetet plan såklart utan handlar ofta om föräldrar som har en ångestproblematik men som saknar insikt om detta. I brist på adekvata verktyg för att "hantera" sin ångest externaliserar man den - man kanaliserar den på något yttre. Man kan utan att ha insikt om det själv ha en långvarig depression som ligger och puttrar medan man harvar på med vardagslivet. Om man inte har väldigt god självinsikt kanske man inte ens inser att det är ångest man har. Istället får ångesten utlopp i överdriven oro, överdrivet kontrollbehov, överdriven rädsla. Särskilt om man är oroligt lagd som person - vissa är ju mer ängsliga än andra, och jag har personligen fått uppfattningen om att H var så som person. Om en sån person blir deprimerad eller går runt med ångest som den inte har insikt om eller adresserar på ett konstruktivt sätt, kan en sådan personlighetstyp lät "dras med" i ångesten. Man står helt enkelt inte ut med att ha barnen långt bort sju timmar om dagen, oron (ångesten) blir olidlig (har de verkligen koll? så få lärare på 25 barn! de kan ju omöjligt ha uppsikt, TÄNK OM NÅGOT HÄNDER)

Har man själv obearbetade negativa upplevelser från skolan (mobbing, elaka lärare utanförskap) i sin egen bakgrund/uppväxt kan detta bidra till att oron (ångesten) blir helt olidlig. Såhär kan tankarna mala:
Har mitt barn det bra i skolan (hon är ju så känslig den lilla)?
Får hon vara med de andra tjejerna?
Är hon utstött, ledsen och ensam just nu?
Hon har ju pratat om de där tre högljudda killarna i klassen som är taskiga jämt, utsätts hon för deras knuffar och hånfulla kommentarer i detta nu?
Tänk om hon blir ledsen på skolgården, får panik och springer till skogsgläntan för att få lite lugn och ensamhet... Vad kan då hända! Engla-fallet... Fruktansvärt... pedofiler och galningar kan finnas även i vårt Bjärred. Lärarna kan ju omöjligt ha uppsikt jämt, VAD SOM HELST KAN HÄNDA

Så kan tankarna mala, hjärtklappningen ökar, man står inte ut med att varje dag känna en sådan OVISSHET. Bättre om flickorna får vara hemma på dagarna, där har man ju uppsyn... Dessa föräldrar tänker nog inte att det ÄR för ens egen skull man vill ha dem hemma, för att man själv ha så hög ångestnivå att oron inte kan stillas annat än genom att man hela tiden kan vara med barnen och se till att de har det bra. På ett medvetet plan tänkte de säkert:

"A. är ju mer mogen än de andra i klassen och tycker det är jobbigt med allt stök i klassrummet. Hon är ju väldigt högkänslig som person, hon har inte så jättemycket utbyte dagligen av klasskamraterna ändå... Det verkar vara för mycket intryck för A, hon säger själv att hon är alldeles "trött i huvet" varje dag när hon kommer hem. Stressen i skolmiljön blir ofta för mycket för henne, jag märker ju att hon inte är så glad på eftermiddagarna som hon var förr... Det bästa för A. (senare även barn nr 2, samma tankegångar då) MÅSTE vara att få studera hemma om dagarna."

På ett omedvetet plan kan det dock vara så att det främst är man själv som inte STÅR UT med att ha barnen utom synhåll, hörhåll, närvaro många, långa timmar per dag. Oron blir övermäktig. Olidlig.

"Varför vill de hålla barnen hemma, vad har de att vinna på det?" frågar man ju sig, precis som du ovan. Föräldrar som till sin natur är extra ängsliga/oroliga/nojjiga, och därför har ett förhöjt behov av kontroll för att hantera oron (=ångesten) vinner helt enkelt "lite mer sinnesfrid". De vinner minskad oro(ångest), och en falsk känsla av trygghet och kontroll när man får ha barnen i hemmets lugna vrå. Skulle du fråga föräldern själv tror jag dock den svarat att BARNEN vinner på hemskolning genom studiero, trygghet, mindre stresspåfrestningar. Egentligen är det föräldrarna själv det handlar om, att de genom hemundervisning slipper riskera att barnen utsätts på olika sätt. Föräldern slipper ha en pparalyserande skrikande ångestnivå av oro i kroppen - oro för mobbing, utanförskap, nedtryckande lärare, elaka glåpord, pedofiler, övergrepp, olyckor på lekplatsen, att barnet tappar bort gruppen under utflykten, att barnet blir påkört när de hämtar den bortflugna rast-bollen vid infarten, etc etc etc i evighet.
Citera
2018-04-09, 15:59
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag vill bara flika in att jag absolut inte ifrågasätter ME som sjukdom, vet att den orsakar stort lidande, och att ME-sjuka får kämpa för att få rätt vård om ens någon vård alls. Tyvärr "kidnappas" sjukdomen ME lätt av till exempel föräldrar med icke-adresserad ångestproblematik som i brist på adekvat ångesthantering/obehandlad ångestdriven depression "läser in" symptom hos barn som i själva verket kanske är deprimerade, oroligt lagda, inte trivs i klassen, sover för mycket, "inte orkar med" för mycket folk runtom sig för att man är påväg att bli en grinig tonåring, får ont i huvudet och yrsel pga stress eller andra orsaker. Utan att VETA så tror jag ändå att barnen till föräldrarna med bloggen kan ha haft andra orsaker bakom "trötthet, yrsel, huvudvärk, illamående" etc. än just ME. Rent statistiskt är det mycket mer sannolikt att deras problematik har annan grund än den ovanliga sjukdomen ME. Jag tror även att detta kan ha varit fallet för Bjärreds-familjen. Eftersom det ännu inte finns något säkert "test" för ME (förändringar som syns genom magnetröntgen, ett blodprov eller annat) så blir det ju tyvärr så att även såna som INTE har ME kan få för sig att de är ME-sjuka, trots att de faktiskt inte har ME.

Jag håller med dig mycket. Ber också därför att få citera ett eget inlägg från 6/4 om just denna problematik. I Bjärred handlade det inte om föräldrarna själva utan de talade för sina barn, liksom i fallet med det bloggande föräldraparet som du beskrev, problematiken är dock densamma.

Ängsliga oroliga föräldrar som helt enkelt fastnar för något som inte kan motbevisas och driver denna tes större och större. Till slut mår barnen själva riktigt dåligt.

I väldigt många fall söker föräldrar och barn vården för att de är oroliga för att barnen är sjuka i något. Med undersökningar, tester och prover kan man lugna folk. Men om de tror att barnen har "ME" - som dessutom massmedialt beskrivs i skrämmande pessimistiska termer - hur ska någon få reda på att besvären egentligen nog har mest med psyket eller föräldrarnas ängslighet att göra? Det finns ju inget som utesluter denna diagnos - annan än möjligen att man kan diagnostisera en annan sjukdom. Men bara ängslighet och oro hos föräldrarna är inte så lätt att beskriva som diagnos för någon som är övertygad om en allvarlig sjukdom hos sitt barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Problemet är inte de riktigt sjuka i ME.
Problemet är alla andra som inte har ME, men som ändå hävdar detta - av allehanda olika orsaker:

För att de inte vill erkänna psykisk bakomliggande ångestsjukdom eller depression, för att de de facto har en annan somatisk sjukdom, för att de av psykosociala orsaker vill slippa gå till jobbet, slippa delta i samhällets aktiviteter, är "inbillningssjuka" som det så nedsättande tidigare beskrevs.
Dessa individer har alltid funnits och kallats för olika namn under åren varav SVBK bara är ett.

Denna grupp av folk som har eller uppger sig ha ME-liknande besvär, är större än de som verkligen har en ME-sjukdom, betydligt större, mångdubbelt större..
Eftersom det fortfarande inte finns några prover eller undersökningar som kan visa på att någon verkligen har drabbats av just ME - går det inte så lätt att sålla bort de andra.

De andra, de med psykiska sjukdomar, de med depressioner, livsleda eller bara de som inte längre vill eller orkar med sitt jobb eller sin tillvaro - de är så många fler än de ME-sjuka - men de vill gärna också hävda att de har en ME-sjukdom. Dessa personer ställer till det ordentligt för de verkligt ME-sjuka då även dessa får svårt att bli trodda.

Majoriteten av de som uppger sig vara ME-sjuka som läkare träffar på - har helt enkelt inte en ME-sjukdom, utan tillhör oftast gruppen ovan. Därav har en stark skepticism mot dem som uppger sig ha ME-sjukdom uppstått, till nackdel för alla på riktigt ME-sjuka.

Kanske inte så konstigt egentligen. Läkare, övrig sjukvårdspersonal, Försäkringskassa, Arbetsgivare, Försäkringsbolag och andra myndigheter består faktiskt av enskilda individer som bildar sig uppfattningar om olika saker.
Har kanske 95- 100% av alla man mött som påstått sig varit ME-sjuka inte visat sig ha denna åkomma utan faktiskt väldigt ofta gått att visa på andra orsaker till deras lidande, blir man skeptisk.
Precis som de som uppger sig lida av el-allergi, återkommande UFOn, strålning från grannar och element eller Kaninmannen som inte satt i rullstol utan dansade på Liseberg, eller ämnesomsättningssjuka - väldigt många har nu plötsligt fått "ME".

Om Henkows mött skepticism för flickornas sjukdom är svårt att veta - de har definitivt lyckats driva igenom saker som många andra sjuka barn inte är i närheten av, som ex dubbel hemundervisning föregått av att skolan stod i dialog med föräldrarna. Därtill verkar det ju funnits inplanerad fortsatt utredning av Moa.
Citera
2018-04-09, 15:59
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Det finns hypokondriker och de som har Münchhausen by proxy. Alla möjliga sjukdomar och tillstånd som går runt i deras huvud. Eller någon psykisk sjukdom de behöver vård för. Det är ett psykiskt tillstånd.
Rent statistiskt sett så utreds barn av Bup med de symtom som du räknar upp. Dvs en förälder tänker först och främst på depression eller någon neuropsykiatrisk diagnos. Väldigt få tänker ME i första hand. Eller ens vet om sjukdomens existens.
Man får hoppas att det snart kommer fram vad som är vad och barnen som i det här fallet står i centrum får rätt omvårdnad. Tyvärr är det för sent för flickorna den här tråden handlar om.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-04-09 kl. 16:32.
Citera
2018-04-09, 16:03
Medlem
Citat:
Det sker ju inte på ett medvetet plan såklart utan handlar ofta om föräldrar som har en ångestproblematik men som saknar insikt om detta. I brist på adekvata verktyg för att "hantera" sin ångest externaliserar man den - man kanaliserar den på något yttre. Man kan utan att ha insikt om det själv ha en långvarig depression som ligger och puttrar medan man harvar på med vardagslivet. Om man inte har väldigt god självinsikt kanske man inte ens inser att det är ångest man har. Istället får ångesten utlopp i överdriven oro, överdrivet kontrollbehov, överdriven rädsla. Särskilt om man är oroligt lagd som person - vissa är ju mer ängsliga än andra, och jag har personligen fått uppfattningen om att H var så som person. Om en sån person blir deprimerad eller går runt med ångest som den inte har insikt om eller adresserar på ett konstruktivt sätt, kan en sådan personlighetstyp lät "dras med" i ångesten. Man står helt enkelt inte ut med att ha barnen långt bort sju timmar om dagen, oron (ångesten) blir olidlig (har de verkligen koll? så få lärare på 25 barn! de kan ju omöjligt ha uppsikt, TÄNK OM NÅGOT HÄNDER)

Har man själv obearbetade negativa upplevelser från skolan (mobbing, elaka lärare utanförskap) i sin egen bakgrund/uppväxt kan detta bidra till att oron (ångesten) blir helt olidlig. Såhär kan tankarna mala:
Har mitt barn det bra i skolan (hon är ju så känslig den lilla)?
Får hon vara med de andra tjejerna?
Är hon utstött, ledsen och ensam just nu?
Hon har ju pratat om de där tre högljudda killarna i klassen som är taskiga jämt, utsätts hon för deras knuffar och hånfulla kommentarer i detta nu?
Tänk om hon blir ledsen på skolgården, får panik och springer till skogsgläntan för att få lite lugn och ensamhet... Vad kan då hända! Engla-fallet... Fruktansvärt... pedofiler och galningar kan finnas även i vårt Bjärred. Lärarna kan ju omöjligt ha uppsikt jämt, VAD SOM HELST KAN HÄNDA

Så kan tankarna mala, hjärtklappningen ökar, man står inte ut med att varje dag känna en sådan OVISSHET. Bättre om flickorna får vara hemma på dagarna, där har man ju uppsyn... Dessa föräldrar tänker nog inte att det ÄR för ens egen skull man vill ha dem hemma, för att man själv ha så hög ångestnivå att oron inte kan stillas annat än genom att man hela tiden kan vara med barnen och se till att de har det bra. På ett medvetet plan tänkte de säkert:

"A. är ju mer mogen än de andra i klassen och tycker det är jobbigt med allt stök i klassrummet. Hon är ju väldigt högkänslig som person, hon har inte så jättemycket utbyte dagligen av klasskamraterna ändå... Det verkar vara för mycket intryck för A, hon säger själv att hon är alldeles "trött i huvet" varje dag när hon kommer hem. Stressen i skolmiljön blir ofta för mycket för henne, jag märker ju att hon inte är så glad på eftermiddagarna som hon var förr... Det bästa för A. (senare även barn nr 2, samma tankegångar då) MÅSTE vara att få studera hemma om dagarna."

På ett omedvetet plan kan det dock vara så att det främst är man själv som inte STÅR UT med att ha barnen utom synhåll, hörhåll, närvaro många, långa timmar per dag. Oron blir övermäktig. Olidlig.

"Varför vill de hålla barnen hemma, vad har de att vinna på det?" frågar man ju sig, precis som du ovan. Föräldrar som till sin natur är extra ängsliga/oroliga/nojjiga, och därför har ett förhöjt behov av kontroll för att hantera oron (=ångesten) vinner helt enkelt "lite mer sinnesfrid". De vinner minskad oro(ångest), och en falsk känsla av trygghet och kontroll när man får ha barnen i hemmets lugna vrå. Skulle du fråga föräldern själv tror jag dock den svarat att BARNEN vinner på hemskolning genom studiero, trygghet, mindre stresspåfrestningar. Egentligen är det föräldrarna själv det handlar om, att de genom hemundervisning slipper riskera att barnen utsätts på olika sätt. Föräldern slipper ha en pparalyserande skrikande ångestnivå av oro i kroppen - oro för mobbing, utanförskap, nedtryckande lärare, elaka glåpord, pedofiler, övergrepp, olyckor på lekplatsen, att barnet tappar bort gruppen under utflykten, att barnet blir påkört när de hämtar den bortflugna rast-bollen vid infarten, etc etc etc i evighet.

Instämmer i att kanske sjuklig oro hos H ledde till halvtidsjobb och hemmaflickor, men frågan är om den grundade sig i verklig omsorg om flickorna. De där goda tankarna om hur barnen mådde, brydde hon sig verkligen? Alla vet vad det betyder att ha kompisar och utan kompisar och skola blir man ensam, och olycklig... Jag tror inte att brydde sig om barnens behov. Det är finlir i slutprodukten, för grunden är föräldrarnas egna tankevärldar som inte var som andras.
Citera
2018-04-09, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Det finns hypokondriker och de som har Münchhausen by proxy. Med alla möjliga sjukdomar och tillstånd som går runt i deras huvud. Det är ett psykiskt tillstånd.
Rent statistiskt sett så utreds barn av Bup med de symtom som du räknar upp. Dvs en förälder tänker först och främst på depression eller någon neuropsykiatrisk diagnos. Väldigt få tänker ME i första hand. Eller ens vet om sjukdomens existens.
Man får hoppas att det snart kommer fram vad som är vad och barnen som i det här fallet står i centrum får rätt omvårdnad. Tyvärr är det för sent för flickorna den här tråden handlar om.

Tror inte på Munchhausen by P längre, om det inte är så att föräldrarna sökt vård för olika sjukdomar eller att barnen skickats i ambulans till sjukhusen titt som tätt.

Har landat i narcissism.

Barnen skulle uppfylla sin roll som "kvalitetsgivare" till familjen. De värsta narcissisterna har svårt att hantera starka känslor, barnen stöts bort på olika sätt. Det kan vara fysiskt (inga kramar) och psykiskt (allt cirkulerar runt föräldrarnas behov, om det är kontroll eller beundran, ovillkorlig lydnad eller liknande).
Senast redigerad av rappytt 2018-04-09 kl. 16:15.
Citera
2018-04-09, 16:10
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert

Jo nog har det stått i media att rektorn sa att "barnen hade läkarintyg".
Sannolikt har det stått en diagnos på dessa.
Men vilken diagnos har inte omnämnts någon annanstans än i denna tråd där uppgifter om "ME-diagnos" och "Idiopatisk trötthet" nämnts.

Således är vilken diagnos det handlar om inte verifierad officiellt - och då fortfarande antagligen att betrakta som "trådsanning", precis som du säger.
Citera
2018-04-09, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag håller med dig mycket. Ber också därför att få citera ett eget inlägg från 6/4 om just denna problematik. I Bjärred handlade det inte om föräldrarna själva utan de talade för sina barn, liksom i fallet med det bloggande föräldraparet som du beskrev, problematiken är dock densamma.

Ängsliga oroliga föräldrar som helt enkelt fastnar för något som inte kan motbevisas och driver denna tes större och större. Till slut mår barnen själva riktigt dåligt.

I väldigt många fall söker föräldrar och barn vården för att de är oroliga för att barnen är sjuka i något. Med undersökningar, tester och prover kan man lugna folk. Men om de tror att barnen har "ME" - som dessutom massmedialt beskrivs i skrämmande pessimistiska termer - hur ska någon få reda på att besvären egentligen nog har mest med psyket eller föräldrarnas ängslighet att göra? Det finns ju inget som utesluter denna diagnos - annan än möjligen att man kan diagnostisera en annan sjukdom. Men bara ängslighet och oro hos föräldrarna är inte så lätt att beskriva som diagnos för någon som är övertygad om en allvarlig sjukdom hos sitt barn.

DETTA. EXAKT.
Citera
2018-04-09, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert

gnikus2 har sen länge bekräftat att barnen har läkarintyg med ME/CFS
Frank.Einstein har också bekräftat detta.
Jag har personligen inte sett läkarintygen, men jag kan också bekräfta att båda barnen hade läkarintyg med ME/CFS.
Det är svenska läkarintyg, skrivet av svensk läkare, som är aktiv inom svensk sjukvård.
Citera
2018-04-09, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Jag tror som du, ändå blir jag tagen av att läsa dina ord och mår illa!
Att döda sina barn och vidare sig själv, det hör inte till vanligheten men de som faktiskt är kapabla till det, de är vanligare än man tror. De upptäcks först när det är försent.

Människor vill inte tro på denna "ondska" så de låter bli och letar vänligare alternativ, som att det är förmildrande att döda för att tilltänkt offer är sjukt och när barmhärtighetsmordet ägt rum så vill man inte leva vidare utan den döde eftersom man älskar den så...

Det du skrev är något jag hoppas att folk tar till sig, här OCH i sina egna liv.

Hej.
Jag har varit här sen starten, men självklart kan jag ha missat nått.
Vem har försökt förmildra detta?
Jag har bara läst att folk fördömer detta hemska mord/självmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in