Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-09, 11:03
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Jag tror också det kan bli viktig symbolisk fråga även om det kanske inte har någon praktisk betydelse. Jansson är inte någon röstmagnet med det visar att SD inte längre är det parti det en gång varit.

Sen behöver det inte vara negativt för SD om dom nu vill bli en del av etablissemanget. Jansson tillhör den gamla stammen som dom nu blir av med.

Symboliken ligger väl snarare i att SD nu ser ut att 'spricka' med det ena avhoppet efter det andra - i tillägg till diskussionen om alla tomma stolar och avhopp ute i kommunerna. Att ett riksdagsparti tappar (minst) sju riksdagsledamöter under en mandatperiod är ju sensationellt. Klart att det inte ser positivt ut för SD, och att de försöker svartmåla alla avhoppare som avvikande losers går kanske en gång, men inte tio.

Jag kan lova att det dessutom finns hundratals besvikna fd förtroendevalda och föreningsaktiva som kommer att göra sitt bästa för att berätta om hur saker och ting skötts internt inom SD. Många av dessa kommer dock inte att vara välkomna hos AfS efter uttalanden om rasbiologi etc, men de kommer att göra sin stämmor hörda vad det lider.
Citera
2018-04-09, 11:06
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag själv kan aldrig tänka mig att rösta på ett parti som förespråkar platt skatt på 20-25 procent så redan där faller afs.

Ska man ha en stark och utvecklad välfärd kan man inte sänka skatt så drastiskt. Speciellt för de som har högre inkomst.

Att alltid hänvisa till att vi utvisar invandrare så regnar pengar från himlen går inte in absurdum.

Så, med platt skatt förslaget är afs aldrig ett alternativ för mig tyvärr.

Vänligen.

Varför kan man inte ha en stark välfärd med platt skatt? Diskutera i smågrupper på Sveavägen 68 och återkom sen.
Citera
2018-04-09, 11:08
Medlem
Jag ser att det är provocerande att hävda att en stark gemensam välfärd är viktigt.

För mig är det sann nstuonalism och svensk stolthet att vilja värna om varandra som svenskar.

Sköt dig själv och skit i andra är inte min smak.

Jag betalar gladeligen skatt för att veta att oavsett vem som drabbas av cancer ska man få samma vård.

Sedan ska man givetvis ha motkrav.
Nämligen att alla måste ta jobb och göra sitt bästa så gott de kan.

Men för mig står nationalism och individualism starkt emot varandra.
Citera
2018-04-09, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Risken är uppenbar att samma sak kan upprepas på högerkanten. 2% invandringskritiska röster kastas i papperskorgen och SD tappar till S/M för att Åkesson skrämdes att skruva upp retoriken till en nivå som blev för mycket för de mer försiktiga SD-väljarna. Lose-lose.
Den risken finns förstås, men i SD's fall tror jag inte det spelar så jättestor roll om de får 20% och AfS 0%, eller om det blir SD 18% och AfS 2%. Beror förstås på hur det går för de andra partierna, och hur mandatfördelningen blir.
Citera
2018-04-09, 11:10
Medlem
Personangreppen kommer direkt då man ifrågasätter afs.

Säger kanske mer om de som gillar partiet än något annat.
Citera
2018-04-09, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Synd att det var han. Ingen kanonvärvning direkt. Mikael Jansson är bara en trött gammal föredetting som inte har så mycket kvar att ge. Även om han är före detta partiledare så är han så gott som okänd för dom flesta svenskar.

AfS hade behövt nåt nytt för att kunna lyfta. Nån Janousch, Lamotte eller Paulo Roberto.

Inte bara avhoppade SD:are som är arga och besvikna på Jimmie och bunkergänget.

Nej!

AfS är ett parti med klass. Inte en liberalkonservativ lekstuga, inte en videoblogg där man sitter i en bil och skriker "VÅLDTÄKTER ÄR DÅLIGA!", eller ett forum för dumpopulistiska utspel om att proffsboxning borde vara tillåtet.
Citera
2018-04-09, 11:11
Medlem
Ringleaders avatar
Mycket av deras politik verkar vettig, men de är nog lite för "extrema" för den genomsnittlige svennebananen. Tror inte det finns nån överhängande risk att de kommer in i riksdagen.
Citera
2018-04-09, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Finns ingen motsättning.

Om man vill åstadkomma bestående samhällsförändringar har man inget annat val än att ha is i magen och skynda långsamt. Radikala, samhällsomstörtande paniklösningar av revolutionär natur, oavsett om det gäller hobbynivån självmordsbomb eller större skala typ statskupp, resulterar ytterst sällan i bestående förändringar. De kan fungera som lock som håller spänningar under kontroll på kort och medellång sikt, ibland i decennier, men till slut tar någon eller något av locket och då släpps krafterna loss igen. Saddam Hussein och Moammar Gadaffi var lock. Kimdynastin är ett lock.

Den vänsterliberala makthegemonin har kunnat ta över så totalt tack vare att den gjort det med myrsteg. Ingen har märkt något från en dag till nästa. Det är bara när betraktarna i ögonblick av tillfällig klarsyn blickat tillbaka 10 eller 20 år som de insett vidden av förändringen som skett. Vid provocerande hårda och snabba framryckningar triggas larmet, och smygrevolutionärerna tacklas tillbaka in i väggen så hårt att de hamnar i gipsvagga. Se bara på Sveriges och övriga EUs förhållande till invandringen. Invällartsunamin hösten 2015 triggade larmet och folket tacklade tillbaka kaozliberalerna in i väggen. Utan detta självmål från vänsterliberalernas sida hade vi fortfarande varit kvar i samma olidliga limbo som innan 2015. Löfven hade fortfarande varit kvar på den upphakade skivan ”övriga EU måste ta ett större ansvar”.

Min största fruktan med Trumps otåliga framfart var just att det skulle trigga en motreaktion av bibliska proportioner, och det är just vad som hänt. Med fasa har jag kunnat konstatera hur Woke, fittmössor och BLM nu har omfamnats av de breda massorna som tar vad fan som helst som är anti-Trump, utan eftertanke. Fringetugget från intersektarna har på nolltid sipprat in i mainstream. Den vänsterliberala retoriken har förflyttats ljusår och är nu mer GAL än i Europa, så till den grad att valfri talkshowvärd kan låta som Gudrun Schyman utan att någon höjer på ögonbrynen.

Men för den som vill kissa i byxan så att det blir varmt ett tag är det givetvis mer attraktivt med politiska självmordsbombare än SD och deras tråkiga, torra byxor...

Din analys faller på att SD i sin nuvarande form inte heller kan åstadkomma "bestående samhällsförändringar", endast hejda förfallet. Det behövs radikalare idéer, vilket inte är detsamma som "politiska självmordsbombare" (det epitetet stämmer ju inte heller in på AfS). Det behövs etnonationalism.
Citera
2018-04-09, 11:19
Medlem
udons avatar
Vilket drömläge för Jimmy Åkesson. Han blir av med dom värsta stolpskotten och svenne banan känner sig mer trygga över att dom inte röstar på "rasister". Grattis SD. Det blir storslam i höst.
Citera
2018-04-09, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Din analys faller på att SD i sin nuvarande form inte heller kan åstadkomma "bestående samhällsförändringar", endast hejda förfallet. Det behövs radikalare idéer, vilket inte är detsamma som "politiska självmordsbombare" (det epitetet stämmer ju inte heller in på AfS). Det behövs etnonationalism.

Problemet rent demokratiskt är att det finns ingen folkvilja att rösta på ett radikalt parti i Sverige.

Det kan man tycka vad man vill om. Likväl förhåller sig sanningen på det viset.
Citera
2018-04-09, 11:38
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag själv kan aldrig tänka mig att rösta på ett parti som förespråkar platt skatt på 20-25 procent så redan där faller afs.

Ska man ha en stark och utvecklad välfärd kan man inte sänka skatt så drastiskt. Speciellt för de som har högre inkomst.

Att alltid hänvisa till att vi utvisar invandrare så regnar pengar från himlen går inte in absurdum.

Så, med platt skatt förslaget är afs aldrig ett alternativ för mig tyvärr.

Vänligen.

Sådana här inlägg svider fan från näsa till rektum. Gör dig själv en tjänst och gå in på denna sidan, https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Jamfor-skatter-mellan-lander/ och ägna en stund åt självstudier. Titta t.ex. Nederländerna eller Schweiz.

Fundera även på Sveriges "skattehistoria" och när högskattepolitiken verkligen tog fart.

Naturligtvis kan vi ha platt skatt och välfärd. Om vi inser att välfärd öht inte sitter i skattesystemet, på annat sätt än att extrema skattenivåer - både lågt och högt - förstör välfärden. Istället är välfärd ett state of mind som kommer ur en fungerande folklig sammanhållning.
Citera
2018-04-09, 11:42
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringleader
Mycket av deras politik verkar vettig, men de är nog lite för "extrema" för den genomsnittlige svennebananen. Tror inte det finns nån överhängande risk att de kommer in i riksdagen.

SD fick 5,7% i valet 2010. Hur gammal var du då...? Tillräckligt för att komma ihåg hur partiet framställdes? Jag gissar att närmare 100% av de som då röstade SD kan tänka sig att rösta Afs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in