2018-04-07, 13:18
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Lättare sagt än gjort, alltså att beställa smågrejer man ej hämtar ut.

Redan idag vägrar över hälften av säljarna skicka något alls till Sverige!
Frågan är hur lång tid det tar till, innan Sverige är totalt svartlistat och bojkottat av alla?
whut? världens största online butik, aliexpress har inte gjort någon ändring jag har sett..
använd inte sidor som kopierar aliexpress som tex wish
alibaba för grossister -》aliexpress för vanligt folk, wish är bara skit.
så länge man kollar hur länge en affär varit aktiv, tex 2år+ så har jag aldrig blivit blåst, nog köpt runt 150 paket från aliexpress där alla kom fram...tills nu med utpressningen från postnord
Citera
2018-04-07, 13:22
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det enda det åstadkommer är att sabba för oss som faktiskt vill kunna handla från Kina då och då trots avgiften.
så du anser det är korrekt av postnord att kräva 78-: av en sak som är värderad under 10:- och som hade fri frakt från kina?
dvs dom vill jag skall betala 90 spänn för något som kostar 10 spänn? någon borde dra en hammare i huvudet på postnord chef och sedan fråga han vad 1+1 är
Citera
2018-04-07, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabsuger
whut? världens största online butik, aliexpress har inte gjort någon ändring jag har sett..
använd inte sidor som kopierar aliexpress som tex wish
alibaba för grossister -》aliexpress för vanligt folk, wish är bara skit.
så länge man kollar hur länge en affär varit aktiv, tex 2år+ så har jag aldrig blivit blåst, nog köpt runt 150 paket från aliexpress där alla kom fram...tills nu med utpressningen från postnord

Bojkotten och svartlistningen mot Sverige har kommit de senaste veckorna!

Föreslår de går in i gamla order och gör en beställning men inte sista steget "bekräfta".
Massor av gånger kommer du mötas av meddelandet "Does not skip to Sweden"!
Citera
2018-04-07, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Ring ner dem, skäll ut dem, skicka massor av arga mail men att lägga massa skitbeställningar för att kosta postnord pengar kommer inte göra att dem backar på den här skiten det enda som kommer hända är att kineserna ledsnar på svenska folket till slut.
Du gör din röst hörd, samt puschar på att PostNord finner en annan lösning för momsen, utan en straffavgift på 75 kr.
Varför tror du att man idag släpper ut rykten från exempelvis "Kenneth Verlage" om Wish och momshantering?
(FB) Postnords nya administrationsavgift på paket från Kina/Red Mod

Inte i varje fall för att det är "rygg-krökarna" som puschar på.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-04-07 kl. 13:34.
Citera
2018-04-07, 13:27
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
så du anser det är korrekt av postnord att kräva 78-: av en sak som är värderad under 10:- och som hade fri frakt från kina?
dvs dom vill jag skall betala 90 spänn för något som kostar 10 spänn? någon borde dra en hammare i huvudet på postnord chef och sedan fråga han vad 1+1 är

Vi är alla sura på avgiften tror jag nog. Jag fick 3 paket momsade trots att dem var beställda i slutet av januari. Detta är extremt dålig stil och jag är förbannad som fan på skitföretaget postnord. Dessutom har dem inte ens kunnat fakturera mig rätt belopp så skiten kommer åka tillbaka då dem inte svarar på mail och jag fan inte betalar 160kr för något som kostade 19 spänn att köpa.

Att sedan lägga ytterliggare skitbeställningar bara för att man är förbannad kommer inte åstadkomma någonting annat än att kosta dig och postnord pengar och göra kineserna irriterade. Avgiften lär kvarstå i vilket fall som helst.

Hoppas kineserna kommer på något sätt att komma runt skiten. Tråkiga är väl att Sverige är ett litet pissland när man jämför med resten av världen. Så dem kanske inte bryr sig så mycket.
Senast redigerad av Zot^ 2018-04-07 kl. 13:31.
Citera
2018-04-07, 13:50
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Deras avgift är för hög imo, men det hjälper ju för fan inte att okynnesbeställa skit, det validerar bara avgiften och kan tom leda till att den höjs då den avgiften är beräknad för att täcka kostnaderna för returerna när folk inte betalar.

Den enda som drabbas av okynnesbeställningarna är den kinesiske säljaren, som svarar med att inte länge skicka till sverige och i förlängningen oss som köper från kina ibland trots avgiften, köper jag tex 2ex av en grejj från kina så är det fortfarande 60kr billigare MED avgiften gmf att köpa 2 ex av exakt samma vara via en svensk sida.

Finns faktiskt folk som beställer annat än 10kr skräp...
Senast redigerad av Sereena 2018-04-07 kl. 13:55.
Citera
2018-04-07, 14:55
Medlem
Citat:

Ja jag tycker fortfarande det är rimligt med hänsyn till svensk ekonomi som inte får några skattepengar från kinaorders och svensk post som ska leverera de 100 000 paket de får varje dag utan att tjäna en krona på det.
Förstår inte alla gnällspikar men jag antar det mest är unga människor samt sådana som tror att pengar skapas av sig självt.

Vill man verkligen ha något kan man ju dra ihop några stycken varor samtidigt. Köper man fem blir avgiften cirka 14 kr per vara, plus några kronor i moms.
Citera
2018-04-07, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Deras avgift är för hög imo, men det hjälper ju för fan inte att okynnesbeställa skit, det validerar bara avgiften och kan tom leda till att den höjs då den avgiften är beräknad för att täcka kostnaderna för returerna när folk inte betalar.

Den enda som drabbas av okynnesbeställningarna är den kinesiske säljaren, som svarar med att inte länge skicka till sverige och i förlängningen oss som köper från kina ibland trots avgiften, köper jag tex 2ex av en grejj från kina så är det fortfarande 60kr billigare MED avgiften gmf att köpa 2 ex av exakt samma vara via en svensk sida.

Finns faktiskt folk som beställer annat än 10kr skräp...

Tror tvärtom, det enda som biter på tosia politiker är att Sverige uppfattas som en Paria-stat utomlands, samt att regeringen stödjer apartheid och diskriminering!

I detta exempel inser även massor med svenskar detta, när de möts av meddelandet "Does not skip to Sweden".
Citera
2018-04-07, 15:02
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ja jag tycker fortfarande det är rimligt med hänsyn till svensk ekonomi som inte får några skattepengar från kinaorders och svensk post som ska leverera de 100 000 paket de får varje dag utan att tjäna en krona på det.
Förstår inte alla gnällspikar men jag antar det mest är unga människor samt sådana som tror att pengar skapas av sig självt.

Vill man verkligen ha något kan man ju dra ihop några stycken varor samtidigt. Köper man fem blir avgiften cirka 14 kr per vara, plus några kronor i moms.

Problemet är ju att kineserna inte kan samfrakta. Vips så är det 5x 75kr och inte lika roligt längre. Det hade också varit annorlunda om postnord faktiskt var ett företag som skötte sig och man kunde lita på att man fick sina varor efter att man betalat in summan, som jag ser det när jag läser denna tråd så är det ett antal som betalat för att sedan inte få något. Inte särskilt roligt eller hur?

Ska postnord ta ut denna summa ska dem fan skicka paketen som spårbara försändelser enligt mig. Det gör dem inte.
Citera
2018-04-07, 15:09
Medlem
Går det att undvika denna tull på ngt vis?
Var sugen på att beställa lite LED strips från Aliexpress men inte tänker jag betala 7x vad själva stripsen kostar!
Citera
2018-04-07, 16:42
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Du får samla ihop dina beställningar och förslagsvis använda den här tjänsten: https://www.colisexpat.com/pages/en/

Jobbigt när folk protesterar och inte böjer rygg?

Det kommer ju inte gå att beställa alls från sverige då vi kommer bli svartlistade.
Och tror du seriöst att den där tjänsten skulle vara billigare än PN's avgift?
Räkna med en kostnad som startar runt 200kr och sen lätt kan dra iväg till över 700kr för samma försändelse som du betalar 75kr till PN för.
Så jag ska alltså bli tvungen att använda en ännu dyrare tjänst bara för att några jävla gnälliga nollor väljer att bete sig som obstinata snorungar?
Senast redigerad av Sereena 2018-04-07 kl. 16:47.
Citera
2018-04-07, 20:23
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizell
Går det att undvika denna tull på ngt vis?
Var sugen på att beställa lite LED strips från Aliexpress men inte tänker jag betala 7x vad själva stripsen kostar!

Om paketet skickas via Holland så ska det gå att undvika extra avgiften. Men det borde väl också gå om paketet skickas via DHL/Schenker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in