Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Tack för ett bra inlägg. Det var ungefär samma poäng som jag avsåg. Det borde inte vara obekant för LEMMOR hur kritiska humanitära organisationer varit mot Guantanamo och andra amerikanska fångläger, mot drönarattacker som dödar civila, polisiärt våld och grymma fängelser osv.
Fattigdomen på vissa håll i USA är på ren u-landsnivå och utreds som sådan av FN:
https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2017/12/12/570217635/the-u-n-looks-at-extreme-poverty-in-the-u-s-from-alabama-to-california
Lägg sen till brott mot internationell lag och FN-stadgan som invasionen av Irak. Nej, skall man nå resultat får man nog begränsa förhandlingarna till ren säkerhetspolitik.
Hej hej, XENONEN, LEMMOR här.
Jag är väl medveten om den kritik och de utredningar, humanitära organisationer bedrivit mot USA.
Jag är lika väl medveten om de problem USA brottas med och har brottats med, under sin relativt korta tid som nation.
Militärhistoriskt kan vi ha hur många synpunkter som helst.
Socioekonomiskt, ända sedan "Den stora depressionen", likaså.
Att vi, i den "Fria och demokratiska delen av världen", har mer att tacka USA för, än vad vi kan belasta dom med, står i vart fall klart för mig, om vi gör ett bokslut efter skriven "Vitbok".
Dynamiken i detta land är STOR, och vi får nog se stora förändringar både militärt och socioekonomiskt de närmaste åren. Alldeles oavsett administration, eller teorier om "Deep State".
Du må tycka vad Du vill om det Amerikanska systemet och konstitutionen, men förutsättningarna att komma till rätta med de problem man idag står inför, är nog betydligt större, än i de flesta andra samhällssystem och statsskick.
Tänk bort Amerika, HELT, för en stund, hur hade världen sett ut idag då? Förmodligen hade hela Europa varit "Kommunistiska lydstater".
Min inställning är denna:
Jag blir hellre illa omtyckt, för att försvara en demokrati än att bli gillad för att försvara en diktatur/autokrati.