Citat:
Ursprungligen postat av
Flaskbackare
Detta tänker jag oxå på, tror vi att han blivit mera paranoid nu efter drönarattacken på den iranske generalen? Börjar det byggas tunnlar som alternativa färdvägar så man slipper få en Hellfire från en drönare i huvudet?
Undrar varför USA inte gjort detta så man blivit av med dåren Kim redan?
Ja Du.... dock, tunnlar finns det redan mängder av i Nordkorea.
Genom åren, har det funnits mängder av tillfällen då man kunnat ta bort Kim.
Orsakerna till varför så inte har skett är flera:
1. Tidigt, under Ronald Reagan utfärdades av honom en Executice order med nr. 12333 där art. 2.11 klargör att INGEN, inte ens Presidenten får mörda eller lönnmörda Kim, så länge han inte formellt klassas som terrorist. Den klassififeringen borde gjorts redan då.
2. Jag kan från säker källa vidimera, att man, tidigt på morgonen den 4:e Juli 2017 hade full koll på Kim under hela 70 minuter varvid man lätt kunnat slå ut både honom och den missil han senare avfyrade.
Dåvarande Rex Tillerson, höll igen, och beordrade aldrig någon attack, under förevändningen, att, ”när vi nu släpper på infon att vi under 70 min hade honom mitt i hårkorset, men lät honom löpa, så borde han komma till sans”.
Vi vet idag att Kim inte kom till sans, än mindre har han gjort så idag.
3. Att Kim inte terminerats ännu, beror också på att man bland analytiker i frågan, inte är eniga eller helt säkra på, vad som händer i Nordkorea efter ett mord på Kim. Någon klar efterträdare eller arvinge är inte känd, förutom en påstod dotter, men därvidlag är underrättelse tjänsterna oeniga.
4. Så länge konsensus bland alla i regionen, inklusive Kina, inte finns, för ett regimskifte i Nordkorea eller konsensus att plocka bort både Kim och kärnvapnen, anses risken för en militärkupp av någon som, om möjligt, är ännu mer galen än Kim, General till exempel, och tar makten reell.
Idag, förändras dock saker och ting väldigt snabbt och alternativen på säkerhetstjänsternas skärmar och spelplaner, är annorlunda bara sedan några månader tillbaka, av följande anledningar:
1. Kim deklarerar ny agenda och visar att hans bedrägeri och svek är 100%:igt.
2. Upprustningen pågår för fullt, i takt med att hoten ökar och dialogen är noll.
3. Dialogen är även noll med Sydkorea idag, och Kims goodwillaktier är i botten.
4. Återföreningsanhängarna blir allt färre.
Risken för att FN - USA - Sydkorea - Japan och ett enat EU snart tappar tålamodet med Kim. Om det innebär att man kommer att gå ”all-in” utan Kina och Ryssland eller nå konsensus med dom återstår att se.
En sak står dock fullständigt klart, Kim lever farligare och farligare, dag för dag.
Om det börjar vina av Hellfires av olika slag i Nordkorea, blir det nog inte en ensam som slår ut Kim, utan mängder och flertalet andra tyngre saker, som i
EN samordnad attack slår ut både Kim - militärledningen och kärnvapnen samtidigt och så snabbt att Kim inte hinner få på sig kalsongerna.