2018-04-06, 11:03
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Rapporteringsfunktionen skall givetvis enbart användas i fall där man är säker på eller har starka misstankar om att ett inlägg innehåller ett regelbrott. Men i det här fallet så skulle två regler rent teoretiskt kunna appliceras på sådana inlägg: 1.01 och 0.03. Om det handlar om rent reklamspammande för en politisk organisation/verksamhet eller om åsikterna som uttrycks är så off topic att de helt frångår ämnet, så kan inläggen rapporteras för dessa regelbrott. Men inte utan grund och absolut inte lättvindigt eller godtyckligt.

Rent generellt så är det ju svårt att - ovanstående regelbrottsexempel (men då handlar det om tydliga sådana) bortsett - förbjuda opinionsbildning. Många människor pratar om de åsikter som uttrycks på Flashback, kanske i många fall lite stereotypiskt överdrivet ensidiga i hur de uppfattas i förhållande till forumet, som en motpol till det åsiktsklimat som förmodas råda publikt i samhället. NE definierar begreppet på följande sätt: "processer genom vilka opinion uppstår, vidmakthålls och förändras" och på en generell nivå definieras "opinion" som en "sammanfattande benämning på en samling åsikter, attityder och värderingar."

Det känns för mig som att opinionsbildning är någonting som uppstår spontant i samhällen och grupper där diskussion förs. Visst kan man som användare tycka att det blir tjatigt när "Åsikt x" alltid skall knytas till diskussioner av olika slag, men så länge som det inte handlar om regelbrott så ser jag inte hur man kan förbjuda åsikter som kan ses som en del av en opinionsbildning och indirekt kan klassas som representativa för, exempelvis, en politisk organisation eller andra grupperingar.
Citera
2018-04-06, 12:54
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Rapporteringsfunktionen skall givetvis enbart användas i fall där man är säker på eller har starka misstankar om att ett inlägg innehåller ett regelbrott. Men i det här fallet så skulle två regler rent teoretiskt kunna appliceras på sådana inlägg: 1.01 och 0.03. Om det handlar om rent reklamspammande för en politisk organisation/verksamhet eller om åsikterna som uttrycks är så off topic att de helt frångår ämnet, så kan inläggen rapporteras för dessa regelbrott. Men inte utan grund och absolut inte lättvindigt eller godtyckligt.

Rent generellt så är det ju svårt att - ovanstående regelbrottsexempel (men då handlar det om tydliga sådana) bortsett - förbjuda opinionsbildning. Många människor pratar om de åsikter som uttrycks på Flashback, kanske i många fall lite stereotypiskt överdrivet ensidiga i hur de uppfattas i förhållande till forumet, som en motpol till det åsiktsklimat som förmodas råda publikt i samhället. NE definierar begreppet på följande sätt: "processer genom vilka opinion uppstår, vidmakthålls och förändras" och på en generell nivå definieras "opinion" som en "sammanfattande benämning på en samling åsikter, attityder och värderingar."

Det känns för mig som att opinionsbildning är någonting som uppstår spontant i samhällen och grupper där diskussion förs. Visst kan man som användare tycka att det blir tjatigt när "Åsikt x" alltid skall knytas till diskussioner av olika slag, men så länge som det inte handlar om regelbrott så ser jag inte hur man kan förbjuda åsikter som kan ses som en del av en opinionsbildning och indirekt kan klassas som representativa för, exempelvis, en politisk organisation eller andra grupperingar.

Det ska såklart inte förbjudas, men för att förtydliga min frågeställning ytterliggare:

Det råder ingen tvekan om att internet används för att påverka folks uppfattning i samhället.
Titta exempelvis på allt snack om ryska trollfabriker hit och dit där det påstås att det finns folk som får betalt för att skriva opinionsbildande inlägg i diverse debatter. Så är det säkert och de är nog inte ensamma. Syftet med ovanstående är bland annat att destabilisera andra stater och påverka i ”rätt” riktning.

Detsamma kan tänkas ske i sverige såklart. Här finns det inte så många öppna forum där folk kan få skriva vad de tycker. Flashback är det dominerandel. Flashback kan säkerligen verka opinionsbildande genom att gemene man läser inlägg och diskussioner och ser hur andra tycker om tänker. Inget fel med detta. Jag ser tre möjliga källor till mitt problem:

1. Flashback nyttjas av de som ogillar det fria ordet. Här finns användare som skriver öppet rasistiska inlägg inte för att de tillhör extremhögern utan tvärtom extremvänstern, men vill fylla forumet med rasistiska nazistdödsknarkarinlägg för att sedan kunna peka på att flashback inte är ett samhällsnyttigt verktyg då det bara är massa nazisttknarkare som skriver.

2. Främmande makt eller annat som exempelvis skulle kunna bestå av en avdelning inom NMR,TESLA, ryskTrollFabrikAB eller liknande och som vill påverka svenska valet geonom att på sveriges största forum säkerställa att de som går in och läser ska få en bild av att det är oerhört mycket problem med dieselavgaser som dödar kattungar osv. Denna bild får man ju om det i alla trådar står att dieselbilar dödar kattungar. Detta gör att den som sitter i hyddan å läser fb påverkas.

3. Genuina Diselmotståndare/rasister/sverigevänner/kommunister som är ute efter att missionera sin åsikt.

Om nån av ovanstående användare nu systematiskt går in i trådar och svarar med inlägg som inte är off topic, men konstant drar in exempelvis att dieselbilar är mördarmaskiner och jag som användare tycker att det förstör diskussionen med detta konstanta flöde av mer eller mindre uppenbara inlägg - ska jag då rapportera dessa eller är det OK att man systematiskt skriver skitinlägg i olika debatter i syfte att få skriva att dieselbilar är skit? Alltså. Jag skiter i om nån tycker att afrikaner är äckliga, de får jättegärna skriva det om de tycker det. Om ryssen vill att jag röstar på miljöpartiet för att det gynnar dem så ok. Men det drar ner diskussionskvaliten när det startas trådar och inlägg där TS inte är ute efter en genuint svar utan BARA för att få skriva vad han tycker att andra ska tycka.

Edit:återigen. Det är inte jag som bestömmer om skiten ska få förekomma. Det kan moderatorn få bestömma, men precis som att jag kan hjälpa till genom att rapportera inlägg om piratkort kan man ju rapportera detta fenomen, om det är önskvört med såna rapporter vill söga, vilket är min faktiska fråga. ”Vill moderatorerna att jag rapporterar inlägg som syftar till att skriva att norrmän är genetiskt underlägsna trots att inlägget som sådant inte bryter mot någon regel?”
Senast redigerad av Luxus 2018-04-06 kl. 13:02.
Citera
2018-04-06, 13:12
Medlem
gabrielle2s avatar
Det bästa vore väl om du startade trådar i de ämnen du vill diskutera.
Varför skall användare följa din mall på vad/ hur de skall diskutera.
Anser du att du är en som aldrig skräpar ner i forumet?
Låt folk få diskutera hur de vill och om vad de vill.
Håller vi oss till trådämnet så är det väl för sjutton yttrandefriheten som gäller och inget annat.
Yttrandefriheten och Flashbacks regler.
Varenda en utav oss har ett skäl att delta i diskussioner.
Även du har ditt skäl.
Senast redigerad av gabrielle2 2018-04-06 kl. 13:15.
Citera
2018-04-06, 13:18
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace

Det fetade stämmer inte. Det är helt ok att RP:a även om man är osäker. Det är bättre med en RP för mycket än för lite.

Det är viktigt att detta framgår för alla så att inte folk får för sig attdet kan vara fel att RP:a om man inte är helt säker.

Vad gäller sakfrågan i tråden så är det ju fritt fram att föra fram alla åsikter på Flashback. De bakomliggande intressena är inte alltid tydliga. Driva opinion görs ständigt, mer eller mindre tydligt, och är nog inget vi strävar efter att förbjuda. Yttrandefrihet är inte helt lätt att hantera när den används på ett sätt man inte själv tycker är vettigt, då kommer det ofta diverse yrkanden på förbud.
Senast redigerad av najas 2018-04-06 kl. 13:23.
Citera
2018-04-06, 13:23
Medlem
Ruskigbusss avatar
Som moderator ser jag det som min huvudsakliga uppgift att rensa bland off topic i trådarna. (Sen råkar det ibland dyka upp nån stolle som begår något allvarligare regelbrott, men det är relativt sällan.)

Om en tråd handlar om fiskedrag så är det totalt ointressant vad andra tycker om metspön, även om ett fiskedrag råkar ibland sitta fast på ett metspö.

Eftersom vi har forum för det mesta, t ex invandringsfrågan, politiska partier, sex, hemelektronik och poker, så kan man väl hålla diskussionerna i de forumen.

Sen finns det de användare som känner ett obändligt tvång att för en ointresserad omvärld hela jävla tiden mässa om sin åsikt om morötter, oavsett vad ämnet råkar vara. Förmodligen för att de vet inget annat.

Det kan givetvis också vara så som trådskaparen befarar - att en del har som uppdrag att försöka förstöra diskussionerna för de som nu inte vill diskutera morötter hela tiden, men jag tror inte att det ännu är en majoritet av användarna. Med den allt mer sofistikerade AI-tekniken kan kanske det komma bottar som till förväxling liknar en enögd lätt trög användare som bara vill prata om en sak hela tiden, men det är förhoppningsvis inget problem ännu.
Citera
2018-04-06, 13:25
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det bästa vore väl om du startade trådar i de ämnen du vill diskutera.
Varför skall användare följa din mall på vad/ hur de skall diskutera.
Anser du att du är en som aldrig skräpar ner i forumet?
Låt folk få diskutera hur de vill och om vad de vill.
Håller vi oss till trådämnet så är det väl för sjutton yttrandefriheten som gäller och inget annat.
Yttrandefriheten och Flashbacks regler.
Varenda en utav oss har ett skäl att delta i diskussioner.
Även du har ditt skäl.

Men vad är det du inte förstår?
Jag har väl inte sagt att man inte får diskutera vadsomhelst? Var har jag sagt det?
Förstår du verkligen inte vad jag försöker säga?

Jag har inget emot att man skriver att negrer är dåliga om man tycker det. Jag har något emot att man går in i en tråd om fotboll, fiske, basket eller dieselförbud och skriver något för att inlägget skall följa topic, men i inlägget passar på att flika in att negrer är dåliga och att det är uppenbart att det var det enda man ville från första början. Förstår du verkligen inte att det är det jag menar?
Citera
2018-04-06, 13:28
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Det fetade stämmer inte. Det är helt ok att RP:a även om man är osäker. Det är bättre med en RP för mycket än för lite.

Det är viktigt att detta framgår för alla så att inte folk får för sig attdet kan vara fel att RP:a om man inte är helt säker.

Vad gäller sakfrågan i tråden så är det ju fritt fram att föra fram alla åsikter på Flashback. De bakomliggande intressena är inte alltid tydliga. Driva opinion görs ständigt, mer eller mindre tydligt, och är nog inget vi strävar efter att förbjuda. Yttrandefrihet är inte helt lätt att hantera när den används på ett sätt man inte själv tycker är vettigt, då kommer det ofta diverse yrkanden på förbud.

Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Som moderator ser jag det som min huvudsakliga uppgift att rensa bland off topic i trådarna. (Sen råkar det ibland dyka upp nån stolle som begår något allvarligare regelbrott, men det är relativt sällan.)

Om en tråd handlar om fiskedrag så är det totalt ointressant vad andra tycker om metspön, även om ett fiskedrag råkar ibland sitta fast på ett metspö.

Eftersom vi har forum för det mesta, t ex invandringsfrågan, politiska partier, sex, hemelektronik och poker, så kan man väl hålla diskussionerna i de forumen.

Sen finns det de användare som känner ett obändligt tvång att för en ointresserad omvärld hela jävla tiden mässa om sin åsikt om morötter, oavsett vad ämnet råkar vara. Förmodligen för att de vet inget annat.

Det kan givetvis också vara så som trådskaparen befarar - att en del har som uppdrag att försöka förstöra diskussionerna för de som nu inte vill diskutera morötter hela tiden, men jag tror inte att det ännu är en majoritet av användarna. Med den allt mer sofistikerade AI-tekniken kan kanske det komma bottar som till förväxling liknar en enögd lätt trög användare som bara vill prata om en sak hela tiden, men det är förhoppningsvis inget problem ännu.

Tack, ni förstår åtminstone vad jag syftar på. Och alltså. Om jag stör mig på detta beteende, kan jag rapportera det till moderator, eller är det ok eftersom det inte bryter mot någon exakt regel?
Citera
2018-04-06, 13:29
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Jag har väl inte sagt att man inte får diskutera vadsomhelst? Var har jag sagt det?

Jag har inget emot att man skriver att negrer är dåliga om man tycker det. Jag har något emot att man går in i en tråd om fotboll, fiske, basket eller dieselförbud och skriver något för att inlägget skall följa topic, men i inlägget passar på att flika in att negrer är dåliga och att det är uppenbart att det var det enda man ville från första början. Förstår du verkligen inte att det är det jag menar?

Är det av typen "för övrigt anser jag Karthago bör förstöras" så kan det ju RP:as som OT så får modsen bedöma från falla till fall. För egen del hade jag nog raderat om det är ett meningslöst +1-inlägg som följs av ett OT-stycke som uppenbart är huvudpoängen för postaren.
Citera
2018-04-06, 13:30
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Tack, ni förstår åtminstone vad jag syftar på. Och alltså. Om jag stör mig på detta beteende, kan jag rapportera det till moderator, eller är det ok eftersom det inte bryter mot någon exakt regel?

Regeln som är närmast är 0.03
Citera
2018-04-06, 13:30
Medlem
najass avatar
Citat:

Du kan alltid rapportera inlägget. Vill du hjälpa till ytterligare är det så klart bra om du skriver ett litet meddelande i RP:n om vad det är du menar specifikt så blir det lättare för modsen att begripa, och du minskar risken för missförstånd.
Citera
2018-04-06, 13:37
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:

Jo jag förstod vad du menade.
Du får väl rapportera.
Citera
2018-04-06, 13:42
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas

Ja, ett viktigt tillägg från din sida. Jag uttryckte mig lite väl hårt. Min poäng var att rapporteringsfunktionen inte skall användas lättvindigt eller godtyckligt, t. ex. (som i den här frågan) för att rapportera alla inlägg som man vill ha bort för att man inte gillar att de är en del av en viss opinionsbildning. Men om osäkerhet råder kring huruvida ett inlägg är ett regelbrott eller ej, så bör där ju många fall också finnas en misstanke om att det kan vara så, men man kanske inte är helt säker. Då är det givetvis okej att rapportera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in