2018-04-05, 23:52
Medlem
sebastian_s avatar
Är det inte märkligt att de bara har 6000 medlemmar i facebook-gruppen? Jag menar om de ligger och skvallpar runt 2-3% så borde facebookgruppen vara betydligt större, kan man tycka. SD har 176 000 medlemmar och ligger runt 20-25% på riktigt. Visst partiet är nytt, men det är inte precis en storm av nya medlemmar vad jag kan se.
Citera
2018-04-05, 23:53
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Gruppen övriga(F! tillhör inte denna) rusar i Yougov från 2,4% till 4,2% i mars! Kan knappast vara något annat än Afs! Fan vad gött!

https://mickek69.com/2018/04/05/yougov-mars-sd-storst-bland-unga-valjare-naststorst-totalt/

Väldigt intressant att övrigt ökar så pass mycket, brukar väl knappast skilja någon procentenhet annars månad för månad utan brukar väl ligga på sitt stadiga 2,5% hos dom flesta?
Citera
2018-04-06, 00:02
Medlem
Alt-Kikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Är det inte märkligt att de bara har 6000 medlemmar i facebook-gruppen? Jag menar om de ligger och skvallpar runt 2-3% så borde facebookgruppen vara betydligt större, kan man tycka. SD har 176 000 medlemmar och ligger runt 20-25% på riktigt. Visst partiet är nytt, men det är inte precis en storm av nya medlemmar vad jag kan se.
Unga hög-energi-gojs använder inte Facebook i samma utsträckning som Svärjedemokraternas boomer-följe.
Citera
2018-04-06, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alt-Kike
Unga hög-energi-gojs använder inte Facebook i samma utsträckning som Svärjedemokraternas boomer-följe.

Vilka sociala medier använder dom?
Citera
2018-04-06, 00:06
Medlem
Alt-Kikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Twitter?
Citera
2018-04-06, 00:11
Medlem
rikastistorstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Väldigt intressant att övrigt ökar så pass mycket, brukar väl knappast skilja någon procentenhet annars månad för månad utan brukar väl ligga på sitt stadiga 2,5% hos dom flesta?

Det var tydligen förra månadens undersökning där Afs fick runt 2%. Ber om ursäkt för att jag postade den i tron om att den var ny. Den länkades idag på twitter så jag tolkade den som en ny mätning.
Citera
2018-04-06, 01:02
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Afs kommer få kanske 1-2% i valet, det är knäppgökarna från SD som lämnat. Sköter de sina kort rätt kan de möjligen klara riksdagsspärren 2022. Mer troligt är att partiet inte finns 2022 då knäppgökarna har krigat internt och partiet är upplöst.

Det tar många år att bygga ett parti och förtjäna förtroende vilket SD har bevisat.

På vilket sätt är Afs knäppgökar? Exemplifiera tack! Knäppgök och motivering till knäppgöksstatusen.
Citera
2018-04-06, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin

De jag känner som kommer rösta på AFS använder inte sociala medier längre. De läser kanske lite flashback och 8ch eller trollar på twitter men inte mer än så. Sociala medier känns jävligt 2014.
Citera
2018-04-06, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
EDIT2:
Tog bort felaktigheter.
EDIT:
Var det inte Yougov som gav 0,6% och 0,7% till MED i två mätningar eller vilka var det som mätte ut det? Det var med i Nyheter Idag iallafall.

Alla begriper väl det är mycket svårt att säga vad ett parti som AfS har för stöd?

Något liknande fall med utbrytare eller utstötta ur ett befintligt parti har vi inte sett sedan 1960-talet.
Då bröt sig en fraktion ur "Vänsterpartiet Kommunister" och bildade "Kommunistiska Förbundet Marxist-Leninisterna", då de ansåg VPK alldeles för lite radikala.
Blev ingen större succé.

Den stora skillnaden är väl att VPK var ett litet marginellt parti med 4-5 %, men detta kan man väl knappast kalla SD?
Senast redigerad av Hultabultan 2018-04-06 kl. 02:00.
Citera
2018-04-06, 06:39
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eisenhorn-
De jag känner som kommer rösta på AFS använder inte sociala medier längre. De läser kanske lite flashback och 8ch eller trollar på twitter men inte mer än så. Sociala medier känns jävligt 2014.

Afs måste ut på facebook lika bra och provocerande som på twitter. I betydande delarav landet är facebook den främsta kanalen för spridning av politiska budskap. Vidare tror jag det är bra med lokal koppling på facebookarbetet.

Exempel: Det finns en tråd om två överfall i Ljusnarsberg. Det är en kommun som haft en ofantligt stor invandring i förhållande till folkmängden de senaste åren. Den kan man upplysa kommuninvånarna om i reda siffror. Förslag på text:

"Visste du att Ljusnarsberg tog emot xxx invandrare 2017? yyy 2016? Och att det samma år föddes xx respetive yy barn? På varje barn som föds invandrade alltså ungefär z personer till kommunen. Sittande politiker byter ut Ljusnarsbergs befolkning. Afsvill istället byta ut politikerna!"

Sådana här budskap på facebook tror jag är väldigt effektiva i förhållande till arbetsinsatsen i kommuner med invånarantal i spannet 2000-100000 invånare. Helst skall avsändaren också vara lokal om Afs hinner få ihop det i hela eller stora delar av landet innan valkampanjen är över.

I storstadsregionerna blir väl spelet annorlunda, då facebook inte har samma betydelse där, misstänker jag. Men å andra sidan har nog Afs bra koll på hur man ska kampanja i Stockholm.

Det som talar till Afs fördel vid första anblick är att SD har blivit helt ospännande på sociala medier. Hela partiet är en gäspning. Kom ihåg filmen som presenterades i samband med landsdagarna. Då trodde nog många, inklusive jagsjälv, att nu jävlar växlar man upp. Men det har fortsattatt vara stendött, samtidigt som partiföreträdarna alltmer förvandlas till tysta typer som gjort intern karriär på alla andrajävla sätt än att föra ut politik.
Citera
2018-04-06, 07:46
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_

Personligen har jag inte ens facebook så även om jag är en dedikerad AfS-anhängare så kan jag inte följa dom på facebook.

Jag är knappast ensam om detta men man får väl hoppas dom växer på socialamedier så även Sven Svensson vågar rösta partiet
Senast redigerad av .SMOrcimus.PriME 2018-04-06 kl. 07:50.
Citera
2018-04-06, 09:48
Medlem
Alt-Kikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Afs måste ut på facebook lika bra och provocerande som på twitter. I betydande delarav landet är facebook den främsta kanalen för spridning av politiska budskap. Vidare tror jag det är bra med lokal koppling på facebookarbetet.

Exempel: Det finns en tråd om två överfall i Ljusnarsberg. Det är en kommun som haft en ofantligt stor invandring i förhållande till folkmängden de senaste åren. Den kan man upplysa kommuninvånarna om i reda siffror. Förslag på text:

"Visste du att Ljusnarsberg tog emot xxx invandrare 2017? yyy 2016? Och att det samma år föddes xx respetive yy barn? På varje barn som föds invandrade alltså ungefär z personer till kommunen. Sittande politiker byter ut Ljusnarsbergs befolkning. Afsvill istället byta ut politikerna!"

Sådana här budskap på facebook tror jag är väldigt effektiva i förhållande till arbetsinsatsen i kommuner med invånarantal i spannet 2000-100000 invånare. Helst skall avsändaren också vara lokal om Afs hinner få ihop det i hela eller stora delar av landet innan valkampanjen är över.

I storstadsregionerna blir väl spelet annorlunda, då facebook inte har samma betydelse där, misstänker jag. Men å andra sidan har nog Afs bra koll på hur man ska kampanja i Stockholm.

Det som talar till Afs fördel vid första anblick är att SD har blivit helt ospännande på sociala medier. Hela partiet är en gäspning. Kom ihåg filmen som presenterades i samband med landsdagarna. Då trodde nog många, inklusive jagsjälv, att nu jävlar växlar man upp. Men det har fortsattatt vara stendött, samtidigt som partiföreträdarna alltmer förvandlas till tysta typer som gjort intern karriär på alla andrajävla sätt än att föra ut politik.
Det där var det tröttaste valkampanjförslag jag någonsin sett. Femti spänn på att du är en boomer. 2006 ringde och bad att du ska lämna tillbaka valstrategipärmen.
Senast redigerad av Alt-Kike 2018-04-06 kl. 09:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in