Citat:
Ursprungligen postat av
Eisenhorn-
De jag känner som kommer rösta på AFS använder inte sociala medier längre. De läser kanske lite flashback och 8ch eller trollar på twitter men inte mer än så. Sociala medier känns jävligt 2014.
Afs måste ut på facebook lika bra och provocerande som på twitter. I betydande delarav landet är facebook den främsta kanalen för spridning av politiska budskap. Vidare tror jag det är bra med lokal koppling på facebookarbetet.
Exempel: Det finns en tråd om två överfall i Ljusnarsberg. Det är en kommun som haft en ofantligt stor invandring i förhållande till folkmängden de senaste åren. Den kan man upplysa kommuninvånarna om i reda siffror. Förslag på text:
"Visste du att Ljusnarsberg tog emot xxx invandrare 2017? yyy 2016? Och att det samma år föddes xx respetive yy barn? På varje barn som föds invandrade alltså ungefär z personer till kommunen. Sittande politiker byter ut Ljusnarsbergs befolkning. Afsvill istället byta ut politikerna!"
Sådana här budskap på facebook tror jag är väldigt effektiva i förhållande till arbetsinsatsen i kommuner med invånarantal i spannet 2000-100000 invånare. Helst skall avsändaren också vara lokal om Afs hinner få ihop det i hela eller stora delar av landet innan valkampanjen är över.
I storstadsregionerna blir väl spelet annorlunda, då facebook inte har samma betydelse där, misstänker jag. Men å andra sidan har nog Afs bra koll på hur man ska kampanja i Stockholm.
Det som talar till Afs fördel vid första anblick är att SD har blivit helt ospännande på sociala medier. Hela partiet är en gäspning. Kom ihåg filmen som presenterades i samband med landsdagarna. Då trodde nog många, inklusive jagsjälv, att nu jävlar växlar man upp. Men det har fortsattatt vara stendött, samtidigt som partiföreträdarna alltmer förvandlas till tysta typer som gjort intern karriär på alla andrajävla sätt än att föra ut politik.