Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-04-05, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det vore en intressant utveckling om AfS blir så stora att de börjar särredovisas. De särredovisar ju FI, så snart borde de väl även börja särredovisa AfS.

Att det är AfS som ligger på ca 2% är ganska sannolikt. Tittar man på de senaste månadernas opinionsundersökningar hos YouGov så har "Annat parti" legat ganska stabilt kring 2,2% - 2,6%. Och nu plötsligt skedde ett jättekliv till 4,1%.

Här finns YouGovs senaste opinionsundersökning (inkl. siffror från de senaste månadernas opinionsundersökningar):
http://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/document/6iaj7jj4hf/Opinion_Metro_YouGov_Mar2018.pdf

Var förresten själv en av de tillfrågade i just denna OM från YouGov.
Förutom att ange parti skulle man dessutom förklara anledningen till partivalet.
Skrev, "AfS är betydligt mer radikala än SD"!

Man har aldrig innan behövt förklara skälet till partival tidigare om man valt ett "beprövat" parti.
Senast redigerad av Hultabultan 2018-04-05 kl. 20:37.
Citera
2018-04-05, 20:32
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
PP hade 2014 0.43% i riksdagsvalet (0.65% 2010) . Då jag inte hört ett enda jävla knyst från PP sedan dess så gissar jag att dom i dagsläget ligger under 0.1%. I nivå med SKP.
Man kan ju hoppas det iallafall med tanke på den där vänsterlesbianen senaste gången. Men PP är lite av ett parti unga dras till oavsett vad som händer och dras till när man inte gillar alternativen och bildat sig en uppfattning. Ja jag hoppas jag överskattade PP där, men med det partiet vet man fan aldrig.
Citera
2018-04-05, 20:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Man kan ju hoppas det iallafall med tanke på den där vänsterlesbianen senaste gången. Men PP är lite av ett parti unga dras till oavsett vad som händer och dras till när man inte gillar alternativen och bildat sig en uppfattning. Ja jag hoppas jag överskattade PP där, men med det partiet vet man fan aldrig.
Inte ens anekdotiskt har jag tillräckligt underlag för att uppskatta storleken på PP. Under hela min livstid har jag bara träffat en enda person som var PP-sympatisör. Vi får se helt enkelt.
Citera
2018-04-05, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Inte ens anekdotiskt har jag tillräckligt underlag för att uppskatta storleken på PP. Under hela min livstid har jag bara träffat en enda person som var PP-sympatisör. Vi får se helt enkelt.

Kollade för något år sedan PP hemsida mest för ro skull.

Den hade inte då uppdaterats på 2 år, och så gamla var m.a.o. partiets senaste information!
Dessutom ett parti som gör anspråk på att företräda "internetnördar"!
Citera
2018-04-05, 21:15
Medlem
rikastistorstans avatar
Citat:
Kan tänka mig att övriga för Yougov är något i stil med: 2% AfS, 1% MED och 1% PP.
Tror snarare Afs 2,5-3% och att dom andra delar på resten. PP har ingen människa hört från på år och MED lyckas inte riktigt nå ut. Det finns även en chans att några MED:are har gått över till Afs.

Ha även i åtanke att Metro hävdade att Afs var nära 2% redan förra mätningen och då fick ju övriga totalt 2,4% så det skulle vara väldigt förvånande om inte nästan hela ökningen gick till Afs.
Citera
2018-04-05, 21:17
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Inte oväntat men betydligt större skillnad än jag väntat mig att just Övriga-väljare är 0,3% kvinnor och 7,6% män. Det är en stor skillnad och uppgången 2,4% till 4,1% är väldigt intressant.

EDIT: Att det just är så pass stor skillnad mellan män och kvinnor i Övriga, skulle jag säga är till AfS fördel om man vill tro att dom fått ett bra resultat. Just för att AfS är ett kontroversiellt parti och som vi alla vet är det just män som dras till såna partier.
Senast redigerad av HenrikLarsson99 2018-04-05 kl. 21:27.
Citera
2018-04-05, 21:21
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
EDIT2:
Tog bort felaktigheter.
EDIT:
Var det inte Yougov som gav 0,6% och 0,7% till MED i två mätningar eller vilka var det som mätte ut det? Det var med i Nyheter Idag iallafall.
Senast redigerad av HenrikLarsson99 2018-04-05 kl. 22:10.
Citera
2018-04-05, 22:03
Medlem
hostvinds avatar
Det ni har diskuterat i de senaste inläggen är inte en ny opinionsundersökning, utan samma som publicerades i Metro för två veckor sedan.

https://www.metro.se/artikel/yougov-alternativ-f%C3%B6r-sverige-b%C3%B6rjar-f%C3%A5-st%C3%B6d-i-opinionen
Citat:
EDIT:
Var det inte Yougov som gav 0,6% och 0,7% till MED i två mätningar eller vilka var det som mätte ut det? Det var med i Nyheter Idag iallafall.
Det är Sentio som gör opinionsundersökningar på uppdrag av Nyheter Idag. Chang Frick var tydligen inte sugen på att ge AfS onödig uppmärksamhet i de undersökningarna...

https://www.svegot.se/2018/03/27/chang-frick-stoppar-sentio-fran-att-mata-alternativ-for-sverige/
Citera
2018-04-05, 22:10
Medlem
Lobengulas avatar
Afs kommer få kanske 1-2% i valet, det är knäppgökarna från SD som lämnat. Sköter de sina kort rätt kan de möjligen klara riksdagsspärren 2022. Mer troligt är att partiet inte finns 2022 då knäppgökarna har krigat internt och partiet är upplöst.

Det tar många år att bygga ett parti och förtjäna förtroende vilket SD har bevisat.
Citera
2018-04-05, 22:21
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hostvind
Det är Sentio som gör opinionsundersökningar på uppdrag av Nyheter Idag. Chang Frick var tydligen inte sugen på att ge AfS onödig uppmärksamhet i de undersökningarna...

https://www.svegot.se/2018/03/27/chang-frick-stoppar-sentio-fran-att-mata-alternativ-for-sverige/
Han kanske tar väck MED i Sentio-undersökningarna då. Det är nog extra svårt att pricka in stödet för små-partier, jag har också lite svårt att se AfS med nästan 2% stöd bara två veckor efter dom kommit ut. Även om jag önskar det var så.
Citera
2018-04-05, 22:53
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Kan tänka mig att övriga för Yougov är något i stil med: 2% AfS, 1% MED och 1% PP.
Jag har mycket svårt att tänka mig MED eller PP med ett väljarstöd på över promillenivån.
Citera
2018-04-05, 23:11
Medlem
Sperssons avatar
.
De har åtminstone lyckats knåpa ihop en sjukt grym valfilm.
Den skruvar upp förväntningarna rejält.
Kommer den att visas på TV4 inför valet?

https://www.youtube.com/watch?v=r6cdig6xTJA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in