2018-04-05, 17:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är första gången jag följer med en mordrättegång, och nog blir jag imponerad utav mängderna utav detaljer som åklagarsidan vill att domarna skall fästa sig vid. Detta bara om de två påsar som Kim`s huvud fanns i. Påsarna var perforerade :

- De mindste er markeret med pile i farverne rød, gul, grøn og blå. Jeg vil gerne have, at man lægge mærke til, hvor spredt markeringerne er, siger anklageren.

Det är första gången för mig också. Denna har verkligen krupit in under skinnet på mig!

Jag är också väldigt väldigt imponerad av ÅK och hela polisutredningen. Sanslöst bra, i minsta detalj!
Citera
2018-04-05, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Var någon intagen på häktet som talade om för PM att det inte var en bra idé att under luftning le och njuta av solen

Hans konstiga sätt att interagera kommer nog att reta klientelet till vansinne. Frågan är om han kommer att umgås med medfångar alls i framtiden. Jag vill minnas att Lasermannen fick rejäla näsbrännor, och PM kommer nog att vara lika irriterande och enkelspårig.
Senast redigerad av Eremona2.0 2018-04-05 kl. 17:58. Anledning: Felskrivning
Citera
2018-04-05, 18:05
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Han deltar alltså av ren nyfikenhet, ja. För honom är det säkert mer ett slag han tänker vinna, än att det faktiskt är en rättegång.

Precis likadant verkade arbogakvinnan Johanna Möller agera och uttrycka sig.

Vet ni är flera som drar paralleller mellan dessa två, jag har svårt att se någon större likhet mer än det fullkomligt empatilösa sättet att uttrycka sig.
Ser dock Madsens som någon med starkt autistiska drag, med högst aparta specialintressen som Möller inte har. Hon har ju inte mördat någon bokstavligen heller vad jag förstår.

Får en känsla av att Madsen medvetet har raljerat över sina svar i mentalundersökelsen. Som att han brett på extra för att framstå så galen som möjligt. Eller så är det faktiska sspontansvar , som gör att en som är mer "normalt neurotisk" reagerar så kraftigt som de flesta av "oss" gör på hans gränslösa narcissism , likgiltighet och psykopatiska känslokyla.

Tänker också på att det måste vara unikt med detta rättsfall som sker så öppet inför offentligheten i det att nästan inget, förutom obduktionsbilderna på Kims lemlästade kroppsdelar och foton av hennes tillhörigheter, besparas oss.

Hade media rapporterat ens en bråkdel av det som framkommer nu i alla kanaler om dessa horribla detaljer, om en FUP varit tillgänglig?
Hade rättsprocessen sett likadan ut , om en FUP varit offentlig, med så djupgående och detaljerad dokumentation som nu i danska byretten? Är det inte just för att det inte finns någon offentlig FUP, som det ser ut som det gör? Jag är förbryllad, bågon får gärna utveckla tanken.

Samtidigt som jag är fascinerad av just detta brottet, dess karaktär med alla ingredienser av våld,sex, tortyr, galenskap och oerhörda tragik, så ställer jag mig ganska kritisk till hur det kan vara möjligt och etiskt egentligen, att fullkomligen vräka ut alla grymheter i medias irl rapportering så att vem som helst kan gå in o frossa på vad den behagar? Själv har jag ägnat alldeles för stor del av min tid och energi att sänka mig ned i detta moras.
Är den springande punkten att det är ett kvinnomord , som Katarina Wennstam skrev om i artikeln i DN som gör att fokuset blir så enormt?
Är det vad offentlighetsprincipen ska vara till för?

Några funderingar.
Senast redigerad av PhDSalander 2018-04-05 kl. 18:08.
Citera
2018-04-05, 18:05
Medlem
Snapcounts avatar
Peter drömmer ju sig gärna bort i historiska och fiktiva figurer, som det kom fram i hans bloggande. Tror att när han blir dömd, så kommer han att finna en ny : Greven av Monte Cristo

Helt klart att han är en flyktfara enligt mig. För något måste hans maniska sinne fylla tiden med.
Senast redigerad av Snapcount 2018-04-05 kl. 18:07.
Citera
2018-04-05, 18:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Självklart skall försvaret ta upp det som dom kallar jäv men dom kommer nog inte komma så långt med det. Först har Madsen ingen utbildning utan är självlärd och har omringat sig med endast praktikanter.

Sen får man heller inte glömma att denna ubåts-värld är minimal, speciellt i Danmark så alla känner nog alla inom branchen och varit i kontakt nångång med varann., Bettina skall ha mycket att visa för att komma upp i jäv.

Men visst är denna sk expert DD förlegad. Jobbar väl idag bara med könskorrigerningsfrågor, det är vad hen brinner för idag.

Har du källa på det?
Citera
2018-04-05, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Finns fler :

Peter växte upp på 1970-talet på den danska ön Själland i staden Skælskør med sin mamma, pappa och tre äldre bröder, som inte hade samma pappa som Peter.

https://nyheter24.se/nyheter/utrikes/905700-peter-madsens-uppvaxt-pappan-slog-broderna-med-kladhangare

Men var det inte en som hade tagit självmord ?

Sedan lite till :

En av dem er Madsens halvbror Benny Egesø.

– Jeg tror aldri jeg kan tilgi ham for det. Det kan godt være at jeg kommer til å se ham i øynene, men aldri tilgi, sa broren til Berlingske Tidende

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2018/02/13/195371604/danske-medier-peter-madsens-kone-har-forlatt-ham
Tack för svaret. Jag glömde att skriva att jag menade biologisk bror. Jag har för mig att han valde att bo hos sin far för att hans store bror gjorde det?
EDIT:
Var gör denna brodern idag?
Senast redigerad av matematiker 2018-04-05 kl. 18:09.
Citera
2018-04-05, 18:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chess77
Om en blödande Kim befann sig i utrymmena, så kan det ju knappast gått 7-8 timmar från dödens inträde till att hon blev styckad, som PM hävdar att det gjorde.
Hon var säkerligen inte i ett stycke då dessa spår lämnades. Fy fan.
Citera
2018-04-05, 18:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Åklagaren vill påvisa att det är blodstänk dvs krävts ett tryck dvs en levande person.

"Anklageren fortæller, at man har været inde og lave kriminaltekniske undersøgelser af kedeldragten. Her har man fundet nogle blodstænk også.
- Nogle er under 1 mm i diameter og nogle sås som satellit-stænk, siger anklageren og uddyber, at satellit-stænkt er blodstænk, som rammer noget og så 'sprøjter' videre.
- Så et satellitstænk stammer fra et 'moderstænk', siger anklageren."

"Anklageren dokumenterer videre:
'På venstre forstykke sås der generelt mørkere tilsmudsning end på højre', står der i erklæringen, hvor teknikerne også konstaterer, at der er nogle steder, hvor blodet virker tyndere end andre steder.
Også på ærmerne fandtes der blod og på ryggen fandtes også blodtilsmudsninger.
Ved knæene var blodet trængt helt gennem stoffet på kedeldragten.
"

Var detta på den dräkt de hittade på ubåten eller den han hade på sig då han kom iland? Det är den senare, väl?
Citera
2018-04-05, 18:14
Medlem
Att han nämner att han har fantiserat om att bli våldtagen av kvinnor med manligt kön KAN vara ett försök att få rätten att tro att han är särskilt empatisk mot kvinnor och förstår att det skulle vara hemskt att bli våldtagen. ”Titta vilken fin kille jag egentligen är”.

Det nämns ju inte att det är en sexuell fantasi, bara att det är en fantasi.
Citera
2018-04-05, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hon var säkerligen inte i ett stycke då dessa spår lämnades. Fy fan.
Tror hon levde när underlivet och skadorna på huvudet skedde.
Citera
2018-04-05, 18:18
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Hans konstiga sätt att interagera kommer nog att reta klientelet till vansinne. Frågan är om han kommer att umgås med medfångar alls i framtiden. Jag vill minnas att Lasermannen fick rejäla näsbrännor, och PM kommer nog att vara lika irriterande och enkelspårig.
Han får väl känna sig fram! Men han lär väl behandlas som en Anders Eklund. Någon form av specialanstalt för perversa gärningsmän som direkt skulle hamna i trubbel i fängelse.
Citera
2018-04-05, 18:18
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Har du källa på det?

Det verkar vara mycket lögnaktigt förtal kring Ditte från de desperados som bara inte klarar av att ta fakta och sanningen. I stort sett alla referenser jag sett till Ditte anger att hon arbetar för danska flottan som officer. Mycket riktigt kom hon också till rätten iförd uniform. Huruvida hon är Kaptenlöjtnant eller Örlogskapten verkar dock inte helt klartlagt. Vore intressant att se en bild på henne från rättegångsdagen, iförd uniform. Någon som sett någon sådan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in